Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Soha nem volt még jobb időszak az amerikai-magyar együttműködésre, mint most – mondja az amerikai ökoszisztéma-építő, Carol Ann Dykes Logue

Soha nem volt még jobb időszak az amerikai-magyar együttműködésre, mint most – mondja az amerikai ökoszisztéma-építő, Carol Ann Dykes Logue
#USA #Magyarország #Donald Trump #vámpolitika #Carol Ann Dykes Logue
Miben különbözik a vállalkozói gondolkodás Magyarországon és az USA-ban? Mivel lehetne erősíteni a két ország közötti innovációs kapcsolatokat? Hogyan kéne nekilátni Magyarországról az amerikai piacra való belépésnek? Interjúnk Carol Ann Dykes Logue-gal, az University of Central Florida üzleti inkubációs programjának korábbi vezetőjével, a Central Florida Tech Grove társalapítójával.

Az amerikai innovációs ökoszisztéma fontos szereplőjeként milyennek látod az amerikai startup-ökoszisztéma jelenlegi állapotát?

 

Nagyon élénknek, az biztos. Az Egyesült Államokat a kezdetektől a vállalkozói szemlélet jellemzi. Minden sikertörténet – amelyek közül sok világszerte ismert – annak a vállalkozói attitűdnek és kulturális gondolkodásmódnak az eredménye, amelyre minden területen szükség van. Még ha egy nagyvállalatnál dolgozol, akkor is tudnod kell vállalkozóként gondolkoznod: nyitottnak kell lenned a változásokra, és alkalmazkodni a piaci igényekhez. Emiatt lesznek sikeresek a nagyvállalatok.

 

Van tapasztalatod mind az amerikai, mind a magyar ökoszisztémában. Miben különbözik a két ország vállalkozói gondolkodásmódja?

 

Az USA-ban a vállalkozók általában gyorsan és nehézség nélkül kérnek segítséget, illetve könnyen megtalálják az őket támogató szervezeteket. Ahogy tapasztalom,

Magyarországon sok vállalkozó talán nincs is tudatában annak, hogy léteznek ezek a szervezetek. Lassabban kérnek segítséget, vagy nem veszik igénybe azokat a coaching és tanácsadói lehetőségeket, amelyeken múlhat a túlélésük az első években.

Amint viszont realizálják, hogy léteznek ezek a lehetőségek, maximálisan kihasználják azokat. 

 

Mi az amerikai ökoszisztéma legnagyobb előnye és hátránya?

 

Ezt a kérdést talán még soha nem tette fel nekem senki. Előnyként az első, ami eszembe jut, hogy nagyon könnyű vállalkozást indítani. Az Egyesült Államok az ígéret és a lehetőségek földjeként született, így gyakorlatilag bárki elindíthat egy céget, és sokan úgy is gondolják: „Lehet belőlem vállalkozó.”

A hátrány pedig az, hogy emiatt sokan el is hiszik, hogy lehet belőlük vállalkozó. Gyakran nem ismerik fel ezek az emberek, hogy milyen fontos lenne a tervezés, a kutatás és az elemzés, mielőtt belevágnak egy cég indításába.

Szinte szóról szóra ugyanezt mondta nekünk egy francia alapító – csak éppen a saját ökoszisztémáját elemezve. Ami viszont csak az USA-ra jellemző, az az unortodox vámpolitika: milyen mértékben befolyásolják a politikai tényezők – különösen Donald Trump április óta látszódó vámintézkedései – az ökoszisztéma működését?

 

A politikai hatások általában helyi, semmint szövetségi szinten jelentkeznek, mivel sok startupokat és vállalkozókat támogató szervezet helyi finanszírozásból működik.

Carol Ann Dykes Louge_Hungarian Summit_2025_2

A jelenlegi – és szinte minden korábbi – kormányzat támogatja és támogatta a kis, innovatív vállalkozásokat. Szinte minden kormány felismerte e cégek jelentőségét, hiszen az általuk előállított termékekkel és szolgáltatásokkal az USA versenyképesebbé válhat, és megőrizheti pozícióját a kritikus területeken. A kis, innovatív cégek kulcsszerepet játszanak a gazdaságban, a nemzetbiztonságban – alapvetően mindenben.

 

Mi a helyzet a transzatlanti kapcsolatokkal?

 

Földrajzi átrendeződések lesznek az Egyesült Államok nemzetközi partnerségeiben: jelenleg néhány ázsiai országgal az USA kapcsolata nem túl barátságos, így onnan kevesebb aktivitás várható a jövőben.

 

Ettől függetlenül Európa mindig fontos partnere marad az Egyesült Államoknak, és egyes országokkal, például Magyarországgal most kezd el igazán kibontakozni a kapcsolat. Számos európai ország – mint Magyarország, Románia, Lengyelország stb. – élvonalbeli technológiákkal rendelkezik, és fontos az Egyesült Államoknak, hogy kialakuljanak az együttműködések ezekkel a fantasztikus, kreatív cégekkel. 

 

Tehát a vámintézkedések miatti nem túl kedvező tárgyalási légkör ellenére sincsenek komoly aggodalmai a transzatlanti kapcsolatokat illetően? (Az interjú elkészítése óta politikai megállapodás született az USA és az EU közötti vámpolitikáról, erről bővebben itt írtunk a Startup Online-on – a szerk.)

Egyáltalán nem. Szerintem soha nem volt még jobb időszak az amerikai-magyar együttműködésre.

Mire alapozza ezt az állítást?

 

Az elmúlt néhány év történéseire. Azt tapasztaljuk, hogy az amerikai ökoszisztéma szereplői egyre inkább felismerik a magyarországi tehetségek, egyetemi kutatások és üzleti lehetőségek értékét. Egyre többen lesznek lelkesek, hogy együtt dolgozzanak ezeknek a lehetőségeknek a megvalósulásáért.

 

Milyen bilaterális keretrendszer bevezetését vagy fejlesztését tartanád fontosnak az amerikai-magyar innovátorok közötti gördülékenyebb együttműködés elősegítésére?

 

Egyrészt, hogy iparágspecifikus keretrendszereket hozzunk létre. A Hungarian Summit jó kezdeményezés erre: jelenleg is tárgyalunk a Hungarian Hubbal és más szereplőkkel arról, hogy kifejezetten az űripart, az egészségügyet, a környezetvédelmet vagy az energiatechnológiákat támogató magyar-amerikai keretrendszereket alakítsunk ki. Ezekkel a programokkal a magyar cégek releváns információkhoz, tudáshoz, támogatáshoz és kapcsolatokhoz juthatnának, amelyek mind segíthetik őket a sikeres belépésben az amerikai piacra. Fontos az is, hogy növeljük annak az esélyét, hogy amerikai cégek jöjjenek Magyarországra.

Hungarian Summit 2025_Race is On Innovation Pitch Day

A másik kulcselem – bármiről is beszélünk – a tőkéhez való hozzáférés. Szerencsére egyre több olyan korai fázisú befektető működik az Egyesült Államokban, akik felismerik a saját országukban már sikeres cégekben rejlő lehetőségeket. Az ilyen vállalkozások amerikai terjeszkedése kifejezetten vonzó lehet ezeknek a befektetőknek.

 

Mit tanácsolnál annak a magyar alapítónak, aki startupjával az amerikai piacra szeretne belépni? Mire kell felkészülnie?

Ha valaki bárhová külföldre akar terjeszkedni, arra kell készülnie, hogy gyakorlatilag újra kell tanulnia a vállalkozásépítést.

Ez igaz még arra is, aki egy másik angol nyelvű országból akar az amerikai piacra belépni. Rengeteg dolog máshogy működik az egyes ökoszisztémákban: például a könyvelés, a márkaépítés vagy a marketing. Viszont ezeknek az újratanulása bőven megéri a befektetett energiát.

 

Az első tanácsom tehát az, hogy mielőtt bármibe belekezdenél, mielőtt egyetlen dollárt is elköltenél az amerikai piacra lépésre, legalább hat hónapot – ha nem többet – szánj arra, hogy beszélgetsz az amerikai szervezetekkel, illetve azokkal a cégekkel, akik már sikeresen végigcsinálták ezt az átállást. Ezzel tudod biztosítani, hogy megértsd az amerikai piacot, hogy megismerd a valódi üzleti lehetőségeket, és egyúttal azt is, hogy mindez mennyibe fog kerülni.

10_Hungarian Summit 2025_Race is On Innovation Pitch Day_jury

A második tanácsom, hogy

már azelőtt szerezz néhány amerikai ügyfelet, hogy kialakítanád a céged amerikai jelenlétét. Ez adja meg neked a piaci validációt, és sokkal könnyebbé teszi az amerikai piacra való belépést.

KÉPEK: Carol Ann Dykes Louge a Hungarian Summit eseményen és a „Race is On” Innovation Pitch Day versenyen. Forrás: Hungarian Summit

Olvasd el ezt is!

There has never been a better time for American-Hungarian collaboration than now, says American ecosystem builder Carol Ann Dykes Logue

#Hungary #Donald Trump #Carol Ann Dykes Logue #US #tariff policy
How does entrepreneurial thinking differ between Hungary and the US? What could strengthen innovation ties between the two countries? How should a startup from Hungary approach entering the US market? Interview with Carol Ann Dykes Logue, former director of the University of Central Florida’s Business Incubation Program.

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.