Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Hot topic

Most lett csak unikornis, máris a tőzsdére lépést tervezi a svéd Einride – jövőre a New York-i Értéktőzsdén fog debütálni

Most lett csak unikornis, máris a tőzsdére lépést tervezi a svéd Einride – jövőre a New York-i Értéktőzsdén fog debütálni
#IPO #Legato Merger #Einride #SPAC #Roozbeh Charli
Ezt ráadásul az elektromos-autonóm teherfuvarozási vállalat egyáltalán nem a hagyományos módon fogja végrehajtani.

2025. október elején jelentette be az elektromos és autonóm teherfuvarozási flottákat kínáló, svéd Einride, hogy 100 millió dollár értékben sikeresen vont be tőkét az egyik legnagyobb részvényesétől, az EQT Ventures-től, egy globális amerikai vagyonkezelő vállalattól, valamint más befektetőktől és részvényesektől. A tranzakció révén a cég értéke elérte az egymilliárd dollárt és ezzel együtt az unikornis státuszt.

 

A svédek azonban nem álltak meg itt, és be is lebegették:

2026 első felében már a New York-i Értéktőzsdén találkozhatnak velük az ügyfelek. Ennek érdekében az Einride egy speciális célú akvizíciós társasággal (special purpose acquisition company, röviden SPAC), a Legato Mergerrel szerződött le.

A két cég igazgatótanácsai által már elfogadott deal az Einride-ot 1,8 milliárd dollárra becsüli, és egyúttal kilátásba helyez további 100 millió dollár értékű, zártkörű befektetést, ami az idén októberi áthidaló forrásbevonást támogathatja meg. Ha ez az összeg összegyűlik, az Einride körülbelül 83 százalékát a meglévő részvényesek fogják birtokolni.

 

IPO vs. SPAC

 

A klasszikus tőzsdei bevezetés, az IPO során az adott cég maga lép ki a nyilvános piacra, ennek minden nyűgével-bajával együtt. A pénzügyi adatokat, az üzleti modellt és a kockázatokat tartalmazó prospektust készít, amit a tőzsdefelügyelet jóváhagy, roadshowt szervez a befektetők meggyőzésére, és a cég közvetlenül tőkét von be a részvényeit megvásárlóktól. Ez az átlátható, tiszta folyamat, ami ugyanakkor sokszor drága és lassú, alsó hangon fél évet vesz igénybe.

 

Ezzel ellentétben a SPAC-et egyfajta gyorsítósávként kell elképzelni, amivel az adott vállalkozás a tőzsdén találhatja magát. Itt ugyanis az IPO-n nem a cégnek, hanem csak egy szponzornak kell csak átesnie – ez maga a speciális célú akvizíciós társaság, jelen esetben a Legato. Ez egy úgymond „üres cég”, aminek nincsen saját tevékenysége, bevétele, a célja pusztán az, hogy pénzt gyűjtsön, és ebből felvásárolja azokat a cégeket, akiket saját magán keresztül tőzsdére akar juttatni – ez most az Einride.

A hagyományos IPO-val ellentétben tehát a SPAC egy gyorsabb (a célcég szemszögéből nézve akár 2-4 hónapos) és egyszerűbb (kevesebb előzetes vizsgálaton kell átesni) módja a tőzsdei bevezetésnek,

ráadásul a cég értékelése – mivel azt nem a piaci kereslet, hanem a cég és a szponzor egyezsége határozza meg – előre tudható. Viszont pont ezek miatt kockázatosabb is a SPAC: olyan cégek is debütálhatnak a nyilvános piacon, akik erre nincsenek felkészülve.

 

Ezt a történelem is bizonyította: a 2021-es tőkebumm idején eléggé felfutottak a SPAC-dealek, akkor több mint 600 cég került így ki a tőzsdére. Azonban sok gyengébb és túlértékelt vállalat nem tudott megbirkózni az új környezet jelentette kihívásokkal, és elvéreztek menetközben. Csak pár nevet sorolunk fel, akik csődöt jelentettek néhány évvel a SPAC-tranzakciójuk után: Babylon Health, Lilium, Nikola Corporation, Lordstown Motors, Canoo, Electric Last Mile. 

 

Az Einride nem tart attól, hogy elhasalna a tőzsdén

 

Az Einride vezérigazgatója, Roozbeh Charli a Siftednek úgy nyilatkozott, hogy a meglévő ügyfélkörüknek (több mint 25 ügyfelet szolgálnak ki hét országban, köztük az Egyesült Arab Emírségekben, ahol a világ legnagyobb autonóm elektromos járműhálózatát építik ki) és a vállalat igazgatóságához csatlakozó, tapasztalt SPAC-partnernek hála ők nem fognak a fenti cégek sorsára jutni. Ahogyan kifejtette:

„Szerencsénk volt, hogy találtunk egy nagyon tapasztalt SPAC-partnert, aki már nyolc-kilenc alkalommal végigcsinálta és ismeri ezt a folyamatot.” Charli azt is hozzátette, hogy a partnerük emellett jól ismeri az amerikai tőkepiacot, és így jutottak arra a döntésre, hogy SPAC-partnerrel debütáljanak a New York-i Értéktőzsdén.

A tranzakciótól az Einride azt várja, hogy nagyobb tempóban folytathassa a globális terjeszkedést, bővíthesse a jelenlegi, mintegy 200 elektromos járműből álló flottáját, valamint ügyfélkörébe olyan szereplőket vonhasson be, mint az amerikai háztartásieszköz-gyártó GE Appliances, vagy a vezető svéd online gyógyszertár, az Apotea.

 

NYITÓKÉP: Az Einride flottájának egyik járműve az Egyesült Arab Emírségekben. Forrás: Einride / LinkedIn

Olvasd el ezt is!