Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők
#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Az alábbi interjút április 8-án készítettük.

+ + +

Amerikában élő ökoszisztéma-szereplőként hogyan vélekedsz a Donald Trump vámpolitikai mozgásai nyomán kialakult helyzetről? Milyen visszhangokat hallasz?

Fontos hangsúlyoznom, hogy nem vagyok gazdasági szakember, és mivel nem rendelkezem közvetlen hozzáféréssel a legfrissebb gazdasági adatokhoz, inkább a saját és környezetem tapasztalataira építek. Az egyik legfontosabb kérdés, ami mindenkit foglalkoztat, hogy hogyan alakulnak a globális kereskedelmi kapcsolatok, különös tekintettel az Egyesült Államok és az Európai Unió viszonyára.

Én optimista vagyok, és hiszek abban, hogy a problémák végső soron megoldódnak, és megfelelő párbeszéden keresztül konszenzusra jutnak a felek.

Nem sokkal a vámok bevezetése után, az USA Accelerator programunk részeként lezajlott egy intenzív, ötnapos bootcamp, ahol a résztvevők, akik között komoly piaci szereplők is voltak, igyekeztek biztosítani a startupokat, hogy a jelenlegi helyzet megoldódik. A legfontosabb üzenet, amit megfogalmaztak, hogy

az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív, értékes cégekre, és a vállalkozások számára jó lehetőségek kínálkoznak ebben az időszakban is.

 

Milyen szereplők mondták ezt a magyar cégeknek?

Például a JP Morgan képviselői, illetve a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők, vagy az University of Central Florida inkubátorprogramjának vezetői. Ők hangsúlyozták, hogy ilyen időkben, amikor a piacon bizonytalanság tapasztalható, éppen új lehetőségek nyílnak a cégek számára. Az ilyen időszakokban a leginnovatívabb cégek kerülhetnek előtérbe.

Persze mindig érdemes kritikusan szemlélni a helyzetet, de régóta ismerem ezeket a szakembereket, és úgy gondolom, hogy valóban őszintén hisznek a lehetőségekben. Ők továbbra is támogatják a magyar cégek érkezését és azok sikeres integrálódását az amerikai piacra.

 

Olyan cégekkel dolgozol, akik az amerikai piacra szeretnének kilépni. Mit látsz, Magyarországról milyen attitűddel, felkészültséggel jönnek a startupok? 

A University of Central Florida-val való együttműködésünk során azt tapasztaltuk, hogy a nyugat-európai cégek könnyebben lépnek be az amerikai piacra, míg a közép-kelet-európai cégek esetében több felkészítést igényel az alkalmazkodás. Ezért indítottuk el az USA Accelerator programunkat, hogy segítsük a vállalkozásokat a megfelelő felkészülésben.

A programban való részvétel során az egyik legfontosabb tanácsunk az, hogy

a startupoknak merjenek aktívan kapcsolatokat építeni, kérdezni és együttműködni – nemcsak az amerikai partnerekkel, hanem egymással is. A közösségi tanulás és tapasztalatcsere kulcsfontosságú ahhoz, hogy magabiztosabbak és sikeresebbek legyenek a piacon.

 

Akkor jól értem, hogy a legnagyobb feladat tulajdonképpen nem a tudásbeli, hanem a kulturális hátrányok ledolgozása?

Így van. 

 

A mostani kockázatitőke-piacon két trendet látni: egyrészt lecsökkentek az ügyletméretek, és a megbízható bevételgenerálási képesség került előtérbe. Másrészt viszont ha valaki jó AI-megoldással áll a befektetők elé, akkor az nagyon is meg tudja nyitni a pénzcsapokat. Szerinted van értelme valamiféle AI-integráció nélkül ma startupot építeni? 

Azt látom, hogy az AI ma már nemcsak egy hívószó, hanem a vállalkozások üzleti modelljének elengedhetetlen része.

A kockázati tőkepiacon egyre vonzóbbá válnak az AI alapú megoldásokat kínáló cégek a befektetők számára, ami nemcsak a tech szektorban, hanem más iparágakban is érezhető. Mindez új lehetőségeket nyit a startupok számára.

KÉPEK: Pazaurek Piros előadása a 2025. évi Startup Safarin. Forrás: Turcsik Márk / Startup Safari Budapest / Facebook

Olvasd el ezt is!

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat

#USA #CEE #Kína #scaleup #interjú #Magyarország #Pierre Martensson #The Scale Factory #Apac #Ázsia
A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

#fiatalok #kutatás #interjú #gen z #adat #Diverzum #diákok #Gyarmati Fanni #László Miklós #Gen Z Report
A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.