Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról
#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Az alábbi interjút április 9-én készítettük.

+ + +

Tekintve az AI tőkevonzó képességét, szerinted akár Magyarországon, akár a régióban van ma értelme úgy startupot építeni, hogy a megoldásnak nincsen valamilyen AI-integrációja? 

VC oldalon azt látni, hogy mindenki az AI-sztorikra ugrik, és azt várják, hogy a generatív mesterséges intelligencia akkora platform shift lesz az életünkben, mint korábban az internet vagy a okostelefon volt. Emiatt sokkal nehezebben tud fundraiselni az, aki nem AI-sztorival rendelkezik. 

De azért vannak szerencsére jó sztorik nem AI-kategóriában is. Jó példa erre a B2B cybersecurity cégként a Wiz, amit márciusban vásárolt fel a Google, és ami rekordidő alatt tudott elérni több százmillió dolláros bevételt és hatalmas market cap-et. 

Sőt, megjelent már az is, hogy valaki direkt nem AI-megoldásként pozícionálja a termékét vagy szolgáltatását.

A közösségünk egyik aktív tagja, a CaptiWate – mely cégben kis angyalbefektetőként is részt veszek – például pont egy „Human Led Sales” eszközként pozícionálja magát, rámutatva, hogy a leginkább hype-olt AI-alapú értékesítési eszközök nem feltétlenül hozzák azokat az eredményeket, amiket ígérnek, és az AI értékesítési fejlesztési képviselők (AI SDR-ek) világában érték az emberi kapcsolat.

 

Eközben egyre élesebb versenyt látunk az AI-piacon: az USA-ban ott van például az OpenAI, Európában a Mistral AI, és nemrég Kína is benevezett a versenybe a DeepSeekkel. Szerinted Európának hol van a helye ebben a versenyben? Van egyáltalán?

Szerintem abszolút van.

Ha nem feltétlenül az alapmodelleket, hanem az AI-applikációkat nézzük, brutális növekedési sztorik indultak el Európából.

Elég megnézni a lengyel ElevenLabs példáját, ami az indulása után egy évvel már unikornis lett, több százmillió dolláros éves árbevételük van, és meghatározó branddé váltak a hangalapú AI-piacon.

Az ElevenLabs standja a 2024. évi Londoni Könyvvásáron. Forrás: ElevenLabs / LinkedIn

Vagy ott van a Loveable, amit egy maréknyi svéd srác csinált meg, és egy olyan komoly AI kódolási eszközt hoztak létre, ami fel tudta venni a versenyt a versenytársakkal, és egy 15 fős csapattal, Európában még soha nem látott sebességgel, 3 hónap alatt 17 millió dolláros éves visszatérő bevételt (ARR) tudtak elérni.

Úgyhogy én azt gondolom, hogy minden lehetősége megvan Európának arra, hogy kitűnjön a globális AI-versenyben. Ezt nagyban segítené, ha az európai piac fragmentáltsága csökkenne, és az EU tagállamaiban nem különbözőképpen szabályoznák a piaci befektetéseket.

 

Az EU-ban ugye most először emelték önálló szakpolitikai szintre az innovációt és a startupokat azzal, hogy az új Európai Bizottságban létrehozták a startupokért, kutatásért és innovációért felelős biztosi pozíciót, amit a bolgár Ekaterina Zaharieva tölt be december óta. Ha lenne egy fél órás slotod nála, mire hívnád fel a figyelmét? 

Szerencsére van lehetőségünk a Startup Hungary-vel különböző platformokon találkozni vele, és mi ugye szorosan együtt dolgozunk Andreas Klingerrel és az EU Inc csapatával is, akik pont az egységes startup vállalati struktúráért indítottak kampányt. (Erről a kezdeményezésről bővebben ebben a cikkünkben írtunk a Startup Online-on – a szerk.)

Két dolgot emelnék ki a számára: egyrészt – az EU Inc. kezdeményezéssel összhangban – hogy

a legfontosabb egy startup-ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne, ami a Delaware C Corphoz hasonlóan egységes standardokat teremt a befektetési kérdésekben és bizonyos cégjogi szabályozásban. Erre lehetne építeni aztán minden mást is.

Másrészt azt kérném az európai biztostól, hogy ne veszítse el a fókuszt. Sajnos azt problémának látom az EU működésében, hogy nagyon sok jó ötlet és terv születik (lásd Draghi- és a Letta-jelentést) , de aztán ezeket nem priorizálják eléggé, és a végrehajtásuk nem sikerül olyan jól, mint kéne. A végrehajtáshoz lehet nagy segítség, ha abban az EU is támaszkodik a mértékadó piaci és szakmai szereplőkre. 

A másik probléma, hogy a több száz oldalas reportokban az EU Inc. (vagy brüsszeli körökben 28th regimeként ismert javaslat) egy csupán a sok ötlet közül. 

 

Ha már említetted: hol tart most az EU Inc? Milyen volt ennek a munkának a fogadtatása az uniós berkekben? 

Az Európai Bizottságnál nyitott kapukat dönget ez a sztori.

Elkezdődött már a kodifikációs munka, amiben az EU Inc. csapata azt dolgozza ki, hogy a gyakorlatban hogyan lehetne megvalósítani a páneurópai szabályozást. 

Az elmúlt hónapokban azt sikerült elérni, hogy ez kiemelt fontosságúvá javaslattá váljon Brüsszelben. A következő lépés, hogy a tagállamokat is meg kell győzni, hogy ne akadályozzák a megvalósítást. 

 

Azaz helyi lobbitevékenységet kell folytatni. A Startup Hungary kivel szokott erről beszélgetni?

Mi kis szervezetként egykapus startégiát követünk: más ökoszisztéma-szereplőkkel együtt jó kapcsolatunk van a Nemzeti Innovációs Ügynökséggel. (A Nemzeti Innovációs Ügynökség, röviden NIÜ a Kulturális és Innovációs Minisztérium alá tartozó szakpoltikai szervezet, amelynek célja, hogy állami oldalról erősítse Magyarország innovációs képességeit – a szerk.)

Nekik mondjuk el, amit gondolunk, és ők járják ki a változást a bürokrácián belül, például a Pénzügyminisztériumnál vagy a Nemzetgazdasági Minisztériumnál.

Így tudtunk másokkal közösen szabályozási előrelépéseket tenni az ESOP-ban (Employee Stock Ownership Plan, azaz munkavállalói résztulajdonosi program – a szerk.) vagy a convertible note (üzletrésszé konvertálható, jellemzően rövid lejáratú tagi kölcsön – a szerk.) területén.

Biás Csongor a 2023. évi Startup Mikulás Party-n. Forrás: Birkás Krisztián / MeOutGroup

A Startup Hungary már jelezte a NIÜ felé az EU Inc. fontosságát, és azt látjuk, ezt ők is értik. De az államigazgatás egy politikával átszőtt terület, és nem biztos, hogy az EU Inc mindenhol, minden állami szervezetnél ülni fog. Meglátjuk.

 

Ahhoz, hogy egy olyan kormányzati szereplőn, mint a NIÜ-n át tudjátok vinni az üzenetet egy-egy szakpolitikai kérdésben, mennyire kell tudnotok beszélni az ő nyelvükön?  

Azt mondanám, hogy inkább ők beszélik a mi nyelvünket, mintsem mi az övéket. Ebben a NIÜ tök jó partner, és kíváncsiak is a véleményünkre.

 

Jól is tudja beszélni a NIÜ a ti nyelveteket?

Szerintem igen. Szorosan dolgozunk velük együtt, és azt látjuk, hogy eléggé rajta tartják az ujjukat az ökoszisztéma pulzusán.

NYITÓKÉP: Biás Csongor a tavalyi SMART keretein belül szervezett SMARTup! konferencián. Forrás: Stiller Ákos / IVSZ

Olvasd el ezt is!

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat

#USA #CEE #Kína #scaleup #interjú #Magyarország #Pierre Martensson #The Scale Factory #Apac #Ázsia
A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

#fiatalok #kutatás #interjú #gen z #adat #Diverzum #diákok #Gyarmati Fanni #László Miklós #Gen Z Report
A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.