Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac
#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan kerül be egy magyar szakember egy olyan nemzetközi projektbe, mint a Scale Factory?

Ez nagyon egyszerű: kapcsolatokkal. Pierre Martenssonnal, a Scale Factory társalapítójával van egy közös ismerősünk korábbi munkákból. Ő mutatott be minket egymásnak, majd tartottunk néhány megbeszélést. Beszélgettünk a Scale Factory-ról és más témákról is, és sok hasonlóságot fedeztünk fel egymás között: hasonló a gondolkodásmódunk, hasonló tapasztalataink vannak a startup-ökoszisztémában. Ezek után természetesnek tűnt, hogy csatlakozzak a Scale Factory csapatához.

 

Akkor a nemzetközi karrierépítésben minden vagy majdnem minden a kapcsolatépítésen múlik?

Nem.

A kapcsolatrendszerből jövő ajánlás abban tud segíteni, hogy találkozhasson az ember a számára érdekes lehetőségekkel, de ez csak az első lépés. Ha ez nem párosul a megfelelő tudással, akkor nem lesz belőle közös munka.

Mondhatjuk ezt szerencsének is, amire a kedvenc idézetem Senecatól: „A szerencse az, amikor a felkészültség találkozik a lehetőséggel.”

 

Te voltál a Telenor Accelerate program alapítója, aminek hasonló akcelerációs céljai voltak, mint most a Scale Factory-nek. Milyen tanulságokat hoztál onnan, amiket a jelenlegi munkádban is tudsz hasznosítani?

A Telenor Accelerate programban az volt az értékajánlatunk egyik eleme, hogy ha a startupok sikeresek voltak Magyarországon és a régióban, akkor elvisszük őket Ázsiába a Telenor hasonló, ázsiai startupprogramjain keresztül. Már akkor is megvolt bennem az az elképzelés, hogy

a magyar projekteket az ázsiai piacra kellene segíteni, mert ott egy innovációbarátabb szabályozási környezet kapcsolódik össze egy nagy létszámmal és megfelelő vásárlóerővel bíró népességgel.

Az egyik tanulság a Telenor Accelerate programból számomra az, hogy a korai fázisú startupok és a nagyvállalatok együttműködése sokkal nehezebb feladat, mint azt gondoltuk, és ezt más modellben kell megvalósítani, mint ahogyan tettük.

 

Mit értesz ez alatt?

Kulturálisan túl nagy volt a távolság a szereplők között, aminek áthidalására nem volt elég pusztán összekötni őket.

A nagy cégek bonyolult, folyamatközpontú beszerzési rendszert működtetnek, míg a kis startupok agilis módon működnek – ez a kettő pedig nehezen összeegyeztethető.

A startupok például nem értették, miért nem lehet már másnap aláírni egy szerződést. Azt mondták: „Szóban mindenben megegyeztünk, akkor rajta, csináljuk meg a szerződést, itt egy minta!”. Nehéz volt számukra megérteni, amikor a nagyvállalat erre azt mondta: „Ez nem így megy, mert ezt a jogi osztályunknak is át kell néznie, ami legalább két hétbe fog telni.”

Pierre Martensson, a Scale Factory társalapítója (bal oldalon) és Takács Zoltán, a Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős vezető tanácsadója (jobb oldalon). A Pierre-rel készült interjúnkat arról, hogy mire kell figyelned, ha a scaleupoddal kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni, ide kattintva olvashatod. Forrás: The Scale Factory / LinkedIn

A másik oldalról pozitív tanulság volt, hogy a Telenor Accelerate programban együtt dolgoztunk az ökoszisztéma szereplőivel annak érdekében, hogy segítsenek kiválasztani nekünk a legjobb startupokat, akiknek mentorai is lettek a program során.

Nem azt mondtuk nagyvállalatként, hogy mi magunk is elég okosak vagyunk kiválasztani a legjobbakat, hanem behoztuk a piac legjobb befektetőit, és közösen válogattuk ki az ideális jelölteket. Azóta sem láttam ezt a modellt itthon.

Egy másik tanulság az volt, hogy a nagyvállalatoknak szükségük van egy elhivatott, országos vezetőre, aki hajlandó bevállalni a startupokkal járó kockázatokat, és harcolni azért, hogy nagyvállalatként befektessünk startupokba. És itt tényleg kis összegű befektetésekről beszélünk – olyan pénzekről, amik egy nagyvállalat könyvelésben alig látszanak. De ha vállaljuk a kockázatot, hogy olyan dologba fektetünk be, ami nem hoz azonnali megtérülést, sokkal jobb eredményt realizálhatunk, mint azt eredetileg becsültük.

 

Mi történt egyébként a Telenor Accelerate programmal? 2016-ban indult, két évig futott, aztán mintha nem is létezett volna, eltűnt a radarról.

Új tulajdonosa és vele együtt új menedzsmentje lett a Telenornak, és már nem gondolták úgy, hogy ez a program beilleszthető a cég stratégiájába. Így azt nem folytatták tovább. 

 

Mi pontosan a szereped a Scale Factory-nél mint a közép-kelet-európai régióért felelős vezető tanácsadónak?

Én képviselem a Scale Factory-t a régióban, kapcsolatokat építek az ökoszisztémában, összekötöm a megfelelő szereplőket, illetve VC-kkel és a scaleupokkal dolgozom azon, hogy megtaláljuk a programunkhoz leginkább illő cégeket.

 

Látsz már most olyan magyar scaleupot, akit be szeretnél hozni a Scale Factory-be?

Most kezdtem a munkát ebben a szerepben, szóval még túl korai lenne erre válaszolni. Meglátjuk, mit hoz a jövő. 

Nemrég megtartottuk a Scale Factory budapesti nyitóeseményét, és elkezdtük a beszélgetéseket az ökoszisztéma szereplőivel. A cél az, hogy megtaláljuk az első olyan hazai scaleupot, akivel elkezdjük a közös munkát. Ezért fontos az, hogy az ökoszisztéma része legyünk: minél többen tudjanak erről a lehetőségről, kapcsolatokat építsünk, és beszéljünk arról, hogy mit csinálunk, illetve mit kínálunk a magyar és régiós ökoszisztémának.

A Scale Factory skálázási módszertanát az adott termék/szolgáltatás új piacokon történő kereskedelmi hasznosítása köré építi, amivel a szolgáltató az ügyfél kiszervezett piacra lépési motorjává válik. A Scale Factory működéséről bővebben bemutató cikkünkben olvashatsz. Forrás: A Scale Factory honlapja

Úgy gondolom,

a magyar scaleupok számára sokat tudunk nyújtani, mert az ázsiai és a közel-keleti piac olyan tempóban működik, amit innen nézve el sem lehet képzelni. Fantasztikus lenne, ha Magyarországon is lennének olyan scaleupok, amelyek képesek ebben a tempóban működni, és sikert aratni az ázsiai és közel-keleti piacokon.

Azon fogok dolgozni, hogy ez megvalósuljon.

NYITÓKÉP: Takács Zoltán, a Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős vezető tanácsadója. Forrás: ICT Global

Olvasd el ezt is!

There has never been a better time for American-Hungarian collaboration than now, says American ecosystem builder Carol Ann Dykes Logue

#Hungary #Donald Trump #Carol Ann Dykes Logue #US #tariff policy
How does entrepreneurial thinking differ between Hungary and the US? What could strengthen innovation ties between the two countries? How should a startup from Hungary approach entering the US market? Interview with Carol Ann Dykes Logue, former director of the University of Central Florida’s Business Incubation Program.

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.