Az EFOTT Fesztivált 2025. július 9-13. között rendezik meg a Velencei-tó partján, Sukorón. Részletek és jegyek ide kattintva érhetők el.
+ + +
A fesztiválokról leginkább a bulizás jut az ember eszébe, nem az innováció. Az EFOTT mégis nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnereken és kiállítókon keresztül innovatív megoldásokat mutasson be a fesztiválozóknak. Miért alakult ez így?
Az a felfogása az EFOTT-nak és a fesztivál tulajdonosának, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK), hogy a rendezvényünk értékteremtő helyszín legyen, ami meg tudja tartani és növelni az egyetemisták és a fiatalok számát. Tehát nem érjük be az esti bulikkal, hanem olyan helyszínné szeretnénk varázsolni az EFOTT-ot, ahol a fesztiválozók napközben is értékesen el tudják tölteni az idejüket, és meg tudják találni az őket érdeklő kikapcsolódási lehetőségeket.
Azért is fontosak a nappali programok, mert a mi célközönségünk eléggé árérzékeny, ezért nem tudjuk és nem is akarjuk azt az összeget elkérni tőlük, amiből neves külföldi fellépőket lehetne megfizetni. Hála istennek az idő visszaigazolta a döntésünket: a magyar egyetemistáknak nem az számít, hogy vannak-e külföldi fellépők az EFOTT-on, és amivel ki tudunk tűnni a többi fesztivál közül, azok például a nappali programjaink.
Így jött létre az, amit mi EFOTT Univerzumnak nevezünk: ez a nappali programok területe, ahol igyekszünk sok mindent megmutatni, ami az egyetemista létnek szerves része – például az innovációt.

Tegyük fel, hogy egy fiatal célcsoportra lövő startup alapítója vagyok, és az EFOTT-on szeretnék piackutatást végezni, illetve reklámozni a termékemet. Hogyan tudom ezt elérni?
Úgy, hogy megkeresel minket. Lehet persze az EFOTT-ra korlátozva árajánlatot is kérni, de mi szeretünk ennél nagyobb távlatokban gondolkodni.
Az EFOTT-on megjelenő partnerekkel egyedi együttműködések kialakítására törekszünk, és sokszor nem is úgy keresnek meg minket, hogy „egy ötször ötös területen akarunk kitelepülni”, hanem hogy „ilyen céljaim vannak, ilyen üzenetekkel szeretném megszólítani a fiatalokat”.
Ekkor elkezdődik a mi oldalunkról is a proaktív gondolkodás, hogy hogyan lehetne ezzel a szereplővel a lehető legjobban együttműködni, ami túlmutathat az EFOTT-on.
Mi szervezzük többek között az Educatio Kiállítást, a Freeze Fesztivált, a Winterbreaket és a Pont Ott Partit is. Ezekhez mind kapcsolódnak különféle hallgatói szolgáltatások, mentorprogramok és még sok minden más, ami lehetőséget adhat arra, hogy akár egy egész éves együttműködést tudjunk kialakítani az adott szereplővel.
Mi a tapasztalat, mennyire épült be az effotozók kultúrájába, hogy a zenei programok mellett kihasználják a kiállítók nyújtotta lehetőségeket?
Eléggé beépült ez most már a fesztiválozók életébe, amit mutat a kiállítók számának növekedése is. Ezt idén is tapasztaljuk annak ellenére, hogy tavaly nem volt hozzánk kegyes az időjárás: pont kifogtuk a nyár legnagyobb hőhullámát, 38-39 fokokkal, ami nyilván nem kedvezett a nappali programoknak.
Ennek ellenére nőtt idén a kiállítók és egyébként a jegyvételek száma is: időarányosan majdnem kétszer annyi jegyet adtunk el az idei EFOTT-ra mostanáig, mint tavaly ilyenkor. Ez valószínűleg nagyrészt annak köszönhető, hogy szembeúszunk a piaci árral: ellentétben a trendekkel mi nem emeltük például a jegyárakat tavalyhoz képest, és egy korsó sör is csak 790 forint lesz EFOTT-on.
Mindezek alapján arra készülünk, hogy a nappali forgatagunk még nagyobb lesz, mint a korábbi években.
Milyen újításokat, innovációkat láthatnak idén a fesztiválozók az EFOTT-on?
Az egyik újítás, hogy lesz EFOTT Disco, ami a '90-es, 2000-es évek hangulatát fogja megidézni. Lesz Educatio Summer, ami arról szól, hogy a 11-12. osztályos diákok ingyen részt vehetnek az EFOTT nappali programjain, és – ugyanúgy, ahogy az Educatio Kiállításon – találkozhatnak az egyetemekkel, diákszövetkezetekkel, piaci és állami szervezetekkel, illetve karrierlehetőségeket deríthetnek fel.
Hogy milyen innovációkkal lehet majd találkozni, azt nagyrészt a kiállítókra bízzuk – mi csak annyiban szólunk ebbe bele, hogy kommunikáljuk feléjük azokat az értékeket, amikkel azonosulni tudunk és szeretnénk látni.
Általában nemcsak a felsőoktatási intézményeknél, hanem a vállalati kitelepülők standjainál is lehet találkozni valami izgalmas, érdekes, high-tech, innovatív dologgal.
Idén egyébként a győri Széchenyi István Egyetem lesz az EFOTT házigazdája, ami országosan ismert arról, hogy élen jár az innovációs előretörésekben és AI-megoldásokban.
Hogyan választjátok ki azt, hogy ki legyen a fesztivál házigazdája, és mit jelent ez a gyakorlatban?
Ez pályáztatás útján dől el, amit általában már szeptember környékén kiírunk. Írásos anyagot adnak be az intézmények, egyeztetünk a jelöltekkel, és végül legkésőbb az év végefelé az EFOTT menedzsmentje dönt – a HÖOK elnökségének egyetértésével.
A házigazda intézmény legfontosabb feladata az, hogy évről évre megújítsa az EFOTT-ot, és közel tartsa magához és a fesztiválhoz az egyetemistákat. Ők hozzák be a közvetlenséget az egyetemisták felé, ők választják ki azt az újdonságot, amivel meg tudják szólítani őket
– legyen az egy installáció, egy új program vagy szemlélet. Ezen felül feladata a házigazdának, hogy egy nappali színpadunkat megtöltsön programokkal, előadásokkal, beszélgetésekkel, workshopokkal.
De ez csak az EFOTT. Ahogy más szereplőkkel, úgy az adott év házigazdájával sem kizárólag az EFOTT-ra szóló együttműködést alakítunk ki. Onnantól kezdve, hogy megegyeztünk egymással, egy hosszú együttműködési folyamat veszi kezdeté, kezdve az Educatio Kiállításon való hangsúlyos megjelenéstől, kommunikációs és sajtómegjelenéseken át, egészen a Pont Ott Partiig. Szóval EFOTT-házigazdának lenni ma már egy legalább 9 hónapot felölelő közös munkát jelent.
Te kint leszel-e az EFOTT-on, és ha igen, melyik programot várod a legjobban?
Természetesen kint leszek – egyrészt mert ez a munkám része, másrészt meg a világért nem hagynám ki. Nagyon várom és nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy a már említett diszkósátor hogyan fog működni. Eredetileg ezt az idősebb korosztálynak szántuk, de előzetesen azt látjuk, hogy a fiatalok is elég szép számmal fognak mozdulni rá.
Konkrét programelemet viszont nem tudok kiemelni, mert amit a legjobban várok, az maga az EFOTT-hangulat. És a beszélgetéseim alapján mások is így vannak ezzel:
nem egy konkrét előadóhoz vagy programhoz kötődnek az emberek az EFOTT-on, hanem ahhoz a hangulathoz, hogy mintha egy hatalmas gólyatáborban lennének, több ezer fiatal között, és jól érzik magukat a közösségben.
KÉPEK: Pillanatképek a tavalyi EFOTT-ról. Forrás: EFOTT Fesztivál