Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Érdekelnek a legújabb innovációk? Akkor látogass el az EFOTT-ra!

Érdekelnek a legújabb innovációk? Akkor látogass el az EFOTT-ra!
#Széchenyi István Egyetem #EFOTT #EFOTT 2025 #Budai Marcell
Hogyan lett az EFOTT Fesztivál az egyetemi és vállalati innovációk bemutatótere? Mit kell tenned, hogy kiállító lehess az EFOTT-on, és milyen újításokra számíthatnak idén a fesztiválozók? Budai Marcellel, az EFOTT sajtófőnökével beszélgettünk.

Az EFOTT Fesztivált 2025. július 9-13. között rendezik meg a Velencei-tó partján, Sukorón. Részletek és jegyek ide kattintva érhetők el.

 

+ + +

 

A fesztiválokról leginkább a bulizás jut az ember eszébe, nem az innováció. Az EFOTT mégis nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnereken és kiállítókon keresztül innovatív megoldásokat mutasson be a fesztiválozóknak. Miért alakult ez így?

 

Az a felfogása az EFOTT-nak és a fesztivál tulajdonosának, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK), hogy a rendezvényünk értékteremtő helyszín legyen, ami meg tudja tartani és növelni az egyetemisták és a fiatalok számát. Tehát nem érjük be az esti bulikkal, hanem olyan helyszínné szeretnénk varázsolni az EFOTT-ot, ahol a fesztiválozók napközben is értékesen el tudják tölteni az idejüket, és meg tudják találni az őket érdeklő kikapcsolódási lehetőségeket.  

 

Azért is fontosak a nappali programok, mert a mi célközönségünk eléggé árérzékeny, ezért nem tudjuk és nem is akarjuk azt az összeget elkérni tőlük, amiből neves külföldi fellépőket lehetne megfizetni. Hála istennek az idő visszaigazolta a döntésünket: a magyar egyetemistáknak nem az számít, hogy vannak-e külföldi fellépők az EFOTT-on, és amivel ki tudunk tűnni a többi fesztivál közül, azok például a nappali programjaink.

Így jött létre az, amit mi EFOTT Univerzumnak nevezünk: ez a nappali programok területe, ahol igyekszünk sok mindent megmutatni, ami az egyetemista létnek szerves része – például az innovációt.

Budai Marcell_EFOTT
Budai Marcell, az EFOTT sajtófőnöke.

Tegyük fel, hogy egy fiatal célcsoportra lövő startup alapítója vagyok, és az EFOTT-on szeretnék piackutatást végezni, illetve reklámozni a termékemet. Hogyan tudom ezt elérni?

 

Úgy, hogy megkeresel minket. Lehet persze az EFOTT-ra korlátozva árajánlatot is kérni, de mi szeretünk ennél nagyobb távlatokban gondolkodni. 

 

Az EFOTT-on megjelenő partnerekkel egyedi együttműködések kialakítására törekszünk, és sokszor nem is úgy keresnek meg minket, hogy „egy ötször ötös területen akarunk kitelepülni”, hanem hogy „ilyen céljaim vannak, ilyen üzenetekkel szeretném megszólítani a fiatalokat”.

 

Ekkor elkezdődik a mi oldalunkról is a proaktív gondolkodás, hogy hogyan lehetne ezzel a szereplővel a lehető legjobban együttműködni, ami túlmutathat az EFOTT-on.

Mi szervezzük többek között az Educatio Kiállítást, a Freeze Fesztivált, a Winterbreaket és a Pont Ott Partit is. Ezekhez mind kapcsolódnak különféle hallgatói szolgáltatások, mentorprogramok és még sok minden más, ami lehetőséget adhat arra, hogy akár egy egész éves együttműködést tudjunk kialakítani az adott szereplővel.

Mi a tapasztalat, mennyire épült be az effotozók kultúrájába, hogy a zenei programok mellett kihasználják a kiállítók nyújtotta lehetőségeket?

 

Eléggé beépült ez most már a fesztiválozók életébe, amit mutat a kiállítók számának növekedése is. Ezt idén is tapasztaljuk annak ellenére, hogy tavaly nem volt hozzánk kegyes az időjárás: pont kifogtuk a nyár legnagyobb hőhullámát, 38-39 fokokkal, ami nyilván nem kedvezett a nappali programoknak. 

 

Ennek ellenére nőtt idén a kiállítók és egyébként a jegyvételek száma is: időarányosan majdnem kétszer annyi jegyet adtunk el az idei EFOTT-ra mostanáig, mint tavaly ilyenkor. Ez valószínűleg nagyrészt annak köszönhető, hogy szembeúszunk a piaci árral: ellentétben a trendekkel mi nem emeltük például a jegyárakat tavalyhoz képest, és egy korsó sör is csak 790 forint lesz EFOTT-on. 

 

framepictures_efott2024_day1-222 (1)

 

Mindezek alapján arra készülünk, hogy a nappali forgatagunk még nagyobb lesz, mint a korábbi években.

 

Milyen újításokat, innovációkat láthatnak idén a fesztiválozók az EFOTT-on?

 

Az egyik újítás, hogy lesz EFOTT Disco, ami a '90-es, 2000-es évek hangulatát fogja megidézni. Lesz Educatio Summer, ami arról szól, hogy a 11-12. osztályos diákok ingyen részt vehetnek az EFOTT nappali programjain, és – ugyanúgy, ahogy az Educatio Kiállításon – találkozhatnak az egyetemekkel, diákszövetkezetekkel, piaci és állami szervezetekkel, illetve karrierlehetőségeket deríthetnek fel.

 

Hogy milyen innovációkkal lehet majd találkozni, azt nagyrészt a kiállítókra bízzuk – mi csak annyiban szólunk ebbe bele, hogy kommunikáljuk feléjük azokat az értékeket, amikkel azonosulni tudunk és szeretnénk látni.

Általában nemcsak a felsőoktatási intézményeknél, hanem a vállalati kitelepülők standjainál is lehet találkozni valami izgalmas, érdekes, high-tech, innovatív dologgal.

Idén egyébként a győri Széchenyi István Egyetem lesz az EFOTT házigazdája, ami országosan ismert arról, hogy élen jár az innovációs előretörésekben és AI-megoldásokban.

 

Hogyan választjátok ki azt, hogy ki legyen a fesztivál házigazdája, és mit jelent ez a gyakorlatban?

 

Ez pályáztatás útján dől el, amit általában már szeptember környékén kiírunk. Írásos anyagot adnak be az intézmények, egyeztetünk a jelöltekkel, és végül legkésőbb az év végefelé az EFOTT menedzsmentje dönt – a HÖOK elnökségének egyetértésével. 

A házigazda intézmény legfontosabb feladata az, hogy évről évre megújítsa az EFOTT-ot, és közel tartsa magához és a fesztiválhoz az egyetemistákat. Ők hozzák be a közvetlenséget az egyetemisták felé, ők választják ki azt az újdonságot, amivel meg tudják szólítani őket

– legyen az egy installáció, egy új program vagy szemlélet. Ezen felül feladata a házigazdának, hogy egy nappali színpadunkat megtöltsön programokkal, előadásokkal, beszélgetésekkel, workshopokkal. 

 

De ez csak az EFOTT. Ahogy más szereplőkkel, úgy az adott év házigazdájával sem kizárólag az EFOTT-ra szóló együttműködést alakítunk ki. Onnantól kezdve, hogy megegyeztünk egymással, egy hosszú együttműködési folyamat veszi kezdeté, kezdve az Educatio Kiállításon való hangsúlyos megjelenéstől, kommunikációs és sajtómegjelenéseken át, egészen a Pont Ott Partiig. Szóval EFOTT-házigazdának lenni ma már egy legalább 9 hónapot felölelő közös munkát jelent.

 

Te kint leszel-e az EFOTT-on, és ha igen, melyik programot várod a legjobban?

 

Természetesen kint leszek – egyrészt mert ez a munkám része, másrészt meg a világért nem hagynám ki. Nagyon várom és nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy a már említett diszkósátor hogyan fog működni. Eredetileg ezt az idősebb korosztálynak szántuk, de előzetesen azt látjuk, hogy a fiatalok is elég szép számmal fognak mozdulni rá. 

 

framepictures_efott2024_day4-375

 

Konkrét programelemet viszont nem tudok kiemelni, mert amit a legjobban várok, az maga az EFOTT-hangulat. És a beszélgetéseim alapján mások is így vannak ezzel:

nem egy konkrét előadóhoz vagy programhoz kötődnek az emberek az EFOTT-on, hanem ahhoz a hangulathoz, hogy mintha egy hatalmas gólyatáborban lennének, több ezer fiatal között, és jól érzik magukat a közösségben.

KÉPEK: Pillanatképek a tavalyi EFOTT-ról. Forrás: EFOTT Fesztivál

Olvasd el ezt is!

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat

#USA #CEE #Kína #scaleup #interjú #Magyarország #Pierre Martensson #The Scale Factory #Apac #Ázsia
A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

#fiatalok #kutatás #interjú #gen z #adat #Diverzum #diákok #Gyarmati Fanni #László Miklós #Gen Z Report
A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.