Lassan egy éve lesz, hogy a Quantum Digitális Diákszövetkezettel többségi tulajdonrészt vásároltatok a DreamJobs-ban. Hol tart azóta a DreamJobs?
A cégcsoport zászlóshajója számunkra továbbra is a 2020-ban indított és jelenleg is intenzív növekedésben lévő Quantum, ami az erőforrásaink jó részét igénybe veszi, és emellé csatlakozott be tavaly a DreamJobs.
A DreamJobs-ról azt érdemes tudni, hogy a felvásárlás előtti, coviddal és nehéz makrogazdasági környezettel terhelt időszak nagyon megviselte. Ezért az első feladatunk az volt, hogy stabilizáljuk a céget, megakadályozzuk annak bezárását, és egy működőképes modellt építsünk a vállalkozásnak.
Mindeközben márciusban piacra léptünk Romániában is: elindult a DreamJobs Románia franchise modellben, és sok év után újra offline formában szerveztük meg a Szerethető Munkahelyek Konferenciát és Díjátadót is.
Ezeket sikerült elérnünk az idei első félévben, és most jön a cég felskálázása, amihez várjuk a kedvező helyzetet.
Miben tér el számotokra a DreamJobs felnőtt munkaerőpiaca a Quantum diák munkaerőpiacától? Mit kell másképp csinálnotok?
Az alapvető piaci helyzet más, és ebből adódnak a különbségek.
A diákfoglalkoztatás terén a Quantummal mi tudjuk a legjobb értékajánlatot adni a magyar cégeknek. A diákfoglalkoztatás az egyik legkedvezőbb foglalkoztatási forma itthon, 25 éves kor alatt teljesen adó- és járulékmentes. A szövetkezeti díjszabást tekintve pedig a törvényileg megengedett legkisebb díj mellett végezzük a szolgáltatást, a saját fejlesztésű, – tudomásunk szerint – Magyarország legfejlettebb, diákokra specifikált HR-automatizációs platformjának segítségével.
A DreamJobs esetében más a helyzet. A felnőtt állásportálok piacán van egy monopolhelyzetben lévő szereplő, akit az állásadók és az álláskeresők megszokásai miatt nagyon nehéz kibillenteni ebből a pozícióból.
Még úgy is, ha a DreamJobs erősebb értékajánlatot, employer branding alapú állásportált és minőségibb szolgáltatást tud letenni az asztalra a többi szereplőhöz képest.
Ezért ellensúlyoznunk kell a DreamJobs ügyfelei számára a volumenhátrányt és a kisebb márkaismertséget: a kezdeti alacsonyabb organikus forgalom miatt extra munkát és költséget vállalunk, hogy minden nálunk hirdető ügyfél a lehető legelégedettebb legyen.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Például azt, hogy ha valaki feltesz egy álláshirdetést a DreamJobs-ra, akkor különböző felületeken hirdetésekkel extra elérést generálunk neki alapjáraton is, hogy nagyobb számban érjen el a munkalehetőség a célközönséghez. De végzünk soft fejvadászatot is, hogy az alkalmas, előszűrt álláskeresőket mi magunk jelentkeztessük fel egy-egy meghirdetett állásra.
Melós időszak ez, de így elértük, hogy jelentősen nőjön az ügyfélelégedettség. És most csak ez számít: bármi áron, de építsük fel azt a reputációt, amit minden állásportál szeretne: ha nálunk hirdetsz vagy nálunk keresel munkát, akkor garantáltan jó élményed lesz.
2026 nyarától lesz érvényes Magyarországon a bérek átláthatóságáról szóló uniós irányelv, ami a HR-portálokat is érinteni fogja, hiszen a hirdetőknek kötelező lesz a bérsávok feltüntetése már az interjúfolyamat előtt. Találkoztatok már ezzel kapcsolatban pozitív vagy negatív véleményekkel az ügyfeleitek körében?
A Quantum és a DreamJobs két másik céggel közösen pont a bértranszparenciával kapcsolatban fog szervezni december 3-án egy eseményt a Create26-ban, ahol szakértők és a bértranszparenciát már gyakorló vállalatok képviselői fogják körüljárni a témát. Szóval erről majd ott beszélnénk, és várunk szívesen minden érdeklődőt.
A most bemutatott Gen Z mint munkavállaló kutatás eredményeit hogyan fogjátok tudni hasznosítani?
Két oldalról is tudjuk hasznosítani.
Egyrészt mint szolgáltató fel tudjuk használni ezt a tudásanyagot arra, hogy javítsuk a szolgáltatásainkat, legyen szó a diákok toborzásáról, vagy arról, hogy a munkaadóknak segítsünk megérteni a Z generációs munkavállalóikat, egyfajta hidat képezve a felek között.
Másrészt mint munkaadó mi is sokat tanultunk arról a generációról, ami napról napra egyre nagyobb mértékben jelenik meg a munkaerőpiacon, és akiket mi is alkalmazunk a saját csaptainkban.
Legyen szó diákokról vagy felnőttekről, a munkaerőpiacot alapvetően meghatározzák a közpolitikai szabályozások. Elég csak olyan kérdéseket felvetni, mint hogy legyen-e a 25 év alattiaknak SZJA-visszatérítés, visszahozzuk-e a KATÁT, legyen-e alapjövedelem, és sorolhatnánk. Ezek miatt mennyire tartjátok szemmel a politikai történeseket, és hogy mi várható a 2026-os országgyűlési választáson?
Izgalmas kérdés.
A szabályozásoknál erősebb hatást jelentenek a munkaerőpiaci trendek egy-egy HR szolgáltatóra, így ránk is. Az biztos például, hogy továbbra is feszes a munkaerőpiac, ám kicsit lazulni kezdett, több álláskereső jelent meg a piacon.
A politikáról nem szokott szó esni, legalábbis nem „tartjuk szemmel” a kellő mértéknél jobban. Mindenesetre bármit is hozzon a jövő évi választás, az eredménytől függetlenül azt reméljük, hogy a mindenkori szabályalkotó nem fogja gyökerestül felforgatni a szabályozásokat. A vállalatoknak stabilitásra van szükségük, a túl sok változtatás viszont bizonytalanságot és félelmet gerjeszt, ami a jövő beruházásainak leállítását eredményezi.
Terveztek-e, vagy van-e jelenleg is lobbitevékenységetek, hogy ezt a szemlélelet képviseljétek a politikai döntéshozók felé?
Ezen még nem gondolkoztam – ebből sejthető, hogy nincs ilyen tevékenységünk. És a jövőben sem tartanám ezt a helyes útnak. „Jó recepten ne változtass” – nálunk fókuszvesztés lenne erre erőforrásokat allokálni, miközben napról napra erősebb cégeket építünk, egyre több diákot és felnőttet tudunk munkához segíteni, és egyre több partnert tudunk kiszolgálni. Azzal érdemes tehát foglalkoznunk, amiben jók vagyunk.
CIKKÖZI KÉPEK: A Gen Z mint munkavállaló kutatás eredményeit ismertető esemény fotói. Forrás: Quantum Digitális Diákszövetkezet / LinkedIn
NYITÓKÉP: Bőhm Zsombor, a DreamJobs vezérigazgatója és a Quantum Digitális Diákszövetkezet társalapítója. Forrás: Quantum Digitális Diákszövetkezet / LinkedIn