Hirdetés

Somogyi Zsolt: A Parkl DNS-ét átjárja a nemzetköziség, a Lead Ventures-től kapott befektetést is ennek szellemében használjuk fel

Az okos parkolással és elektromos töltőüzemeltetéssel foglalkozó Parkl jelentős befektetést kapott a Lead Ventures-től működésének felskálázására. De mit jelent ez pontosan, milyen régióban kíván terjeszkedni a startup? Hogyan kerültek kapcsolatba a Lead Ventures-szel, és mivel győzték meg őket? Somogyi Zsoltot, a Parkl ügyvezető igazgatóját kérdeztük a PropTech Hungary Konferencián.

Ahogy a Startup Online-on lehoztuk, 4 millió eurós, átszámítva több mint 1,5 milliárd forintos befektetést kapott a Parkl, aminek segítségével skálázni szeretnétek a működéseteket a hazai és nemzetközi piacokon is. Pontosan mire fogjátok felhasználni ezt a pénzt?

Az elektormobilitás és főleg az okosparkolás-menedzsment piacán nagy húzás van mostanában, így rengeteg megrendelés, projekt futott be már eddig is hozzánk, és fog is még befutni a közeljövőben. Ennek kezeléséhez viszont egyszerűen nincsen meg a megfelelő humánerőforrásunk az egyes területeken, például projektmenedzser, mérnök vagy szoftverfejlesztő.

Tehát ezt a pénzt, amit a Lead Ventures-től kaptunk, mindenek előtt csapatbővítésre fogjuk fordítani.

 

Merrefele fogtok terjeszkedni pontosan itthon és külföldön?

Elsősorban irodai környezetben szolgáltatunk, a fő ügyfeleink B2B alapon az irodaházak, ami Magyarország esetében nagyon-nagyon Budapest fókuszú tevékenységet jelent. Vidéki nagyvárásokban inkább elektromos töltőtelepítést végzünk.

Nemzetközileg elsősorban a cseh-lengyel régióban gondolkodunk, ahol az ingatlanipari szereplők nagyon hasonlóak a mostani ügyfélkörünkhöz.

Az egyik nagy ügyfelünknek, a magyar ingatlanfejlesztő Városi Ingatlanirodának hatalmas projektjei vannak Lengyelországban is. Egy másik ügyfelünknek, a CPI Hungary-nek az anyacége cseh származású. Magától adódik, hogy most, hogy már van rá anyagi forrásunk, a régióban is csináljuk meg az irodaházaikat.

Felhasználói, bérlői szinten is vannak ilyen egybefonódások. Nagy ügyfelünk a Henkel: ők jelen vannak Magyarországon túl Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában is. Ugyanúgy: ha már beszállítói tudunk lenni egy multinak Magyarországon, akkor viszonylag egyszerű egy külföldi lokációnál is bevezetni a szolgáltatásunkat.

 

A külföldi terjeszkedés kapcsán van bármiféle nehezítő körülmény, példál szabályozási vagy kulturális akadály?

Hogy ilyen nehezítő körülmények ne legyenek, ezért is szeretnénk terjeszkedni elsősorban a közeli régiókban. Azt is látni kell, hogy a Lead Ventures targetországai is a közép-kelet-európai régióban helyezkednek el.

 

Hogyan kerültetek kapcsolatba a Lead Ventures-szel?

Egy olyan folyamatos növekedésben lévő startup, mint a Parkl, mindig nyitott szemmel jár. Sokáig angyalbefektetők által finanszíroztuk a működésünket, és így, intézményi befektető nélkül értünk el kétmilliárd forintos árbevételt. Ennek ellenére persze folyamatosan kapcsolatban voltunk piaci szereplőkkel, akik nyomon követték a Parkl életét.

A Lead Ventures-szel viszonylag egyszerű dolgunk volt, mert egyrészt nem kellett nekik a nulláról bemutatni a Parkl-t: évente voltak lehetőségeink, hogy meséljünk nekik. Másrészt a Lead Ventures-nek MOL-os kötődése van, miközben a MOL meg nekünk nagy ügyfelünk: a teljes MOL székház parkolási digitalizációját mi csináltuk – adta magát ez az együttállás is.

(A Lead Ventures egyik tőkealapját 25 millió euró értékben a MOL jegyezte le, valamint az alapkezelő alapítója az a Galácz Ábel, aki 2008-2017 között a MOL kötelékében dolgozott különböző vezető pozíciókban – a szerk.).

 

Mivel győztétek meg a Lead Ventures-t, hogy érdemesek vagytok erre a befektetésre?

Nyilván fontos volt a track record, hogy folyamatos árbevétel-növekedést tudtunk felmutatni az elmúlt években. Erős érvünk volt az ügyfélkörünk: a legnagyobb multikkal dolgozunk együtt. Ehhez adódott hozzá a régiós match is köztünk, illetve hogy a Lead Ventures mobilitási fókuszába is passzolunk.

 

A Parkl a következő sikersztori, amit ünnepelni fogunk az ökoszisztémában?

Nem emelném ki így magunkat, nagyon jó példák vannak itthon sikeres cégekre.

A mi esetünkben a sikerhez mindenképpen hozzájárul az, hogy folyamatosan figyeltem arra, hogy olyan menedzsment, olyan csapat dolgozzon a cégen belül, aminek van nemzetközi tapasztalata. Egy nemrégiben csatlakozott kollegánk most jött haza Németországból, ahol egy évet dolgozott egy nagy multinál. Egy másik kollegánk hét évet dolgozott tanácsadóként az egyik Big4-nál. Megint egy másik kollegánk Amerikában járt egyetemre, és két nagy multinál is dolgozott.

A nemzetközi vonal tehát átjárja a Parkl DNS-ét, és nem jellemző ránk a szemellenzős gondolkodás.

NYITÓKÉP: Somogyi Zsolt előadása a 2024. évi PropTech Hungary Konferencián. Forrás: PropTech Hungary

Tisztítaná az ökoszisztémát, ha tudnánk, hogy a befektetők hogyan jönnek ki a deal-ekből – de ki lehet ezt deríteni egyáltalán ?

Balogh Petya szerint nagy szükség lenne arra, hogy ne csak zárt ajtók mögött beszéljünk arról, hogy vannak jobb és rosszabb befektetők, és minőségi javulást érnénk el azzal, ha tételesen látnánk, hogy melyik befektető milyen deal-eket kötött, és azokból hogyan jöttek ki. Györkő Zoltán szerint azonban egy ilyen kimutatást nagyon nehéz lenne alátámasztott információkkal kivitelezni.

Bővebben

Mezőgazdasági és élelmiszeripari kihívásokra fiatal fejlesztők javaslatait várja a NAK TechLab

A NAK TechLab agrár startup programja a mezőgazdaságban és élelmiszeriparban fellelhető kihívásokat térképezi fel, melyre fiatal fejlesztők, startupok, valamint kutatók megoldási javaslatait keresik. A programba bevont piaci szereplők garantálják, hogy piacfókuszú, a gazdálkodókat érdemben érintő szolgáltatások és termékek kerüljenek kidolgozásra.

Bővebben

Sok óvodánk van a startupoknak, de egyetemi szinten már alig tanítjuk őket

A STRT inkubációs programjának vezetője szerint a tehetségek jó része ma nem a magyar startupvilágba tartanak, és akik mégis belépnek az itthoni ökoszisztémába, azok is sokszor kóvályognak az ugyanazt az alaptudást kínáló programok között. „Egyetemi” szintű startuptudást transzferelni viszont akkor lehetne, ha ezek a programok egymásra épülve segítenék a startupokat a következő szintre jutásban.

Bővebben

Hogyan építs lokális ökoszisztémát? A Nagyváradi Tech Hub példáján keresztül bemutatjuk

A romániai Nagyvárad történelmi okokból sokáig az olyan üzleti és IT fellegvárak, mint Bukarest vagy Kolozsvár árnyékában volt kénytelen élni. Ezen a helyi gazdasági szereplők a városvezetéssel összefogva próbálnak változtatni, és feltenni Nagyváradot a térképre. Ennek érdekében a politika nem rest megfogadni azt, amit a tőlük független szakemberek mondanak, és támogatni projektjeiket. A Nagyváradi Tech

Bővebben

Amíg nem sikerül skálázni az újságírók számát, addig a média kihagyott ziccer marad a startup-ökoszisztéma számára

Nagy szükség lenne egy virágzó, plurális médiakörnyezetre a startupvilágban, ami tisztítani tudja az ökoszisztémát, és ami rendszerszinten képes betölteni az ökoszisztéma fejlesztését szolgáló funkciók sokaságát. A közéletben az újságírók képesek ilyesfajta hatást elérni – csak az ottani piac éppenséggel nem kong úgy az ürességtől, mint a startupmédia.

Bővebben

Oszkó Péter: Még a startup-ökoszisztémában is csak szégyenlősen beszélünk a pénzügyeinkről

Az OXO vezetője szerint mindenki titkolja, hogy milyen értékelés mellett mekkora befektetést kapott, és hogy egy exitnél kinek mennyi jutott. Pedig ha transzparensen beszélnénk a pénzügyeinkről, segíthetnénk a szereplőknek abban, hogy jobb döntéseket hozzanak.

Bővebben

10 grafikon arról, hogy hogyan alakulnak az AI kockázati befektetések a világon és Európában

A generatív AI szárnyal, a startupok az applikációk világában keresik a mesterséges intelligencia felhasználását, az európai befektetések pedig az AI által optimalizált működést, a robotikát és a gyógyszerkutatást részesítik előnyben. Mutatjuk a Dealroom friss statisztikáit.

Bővebben