Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?
#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

Tizedik születésnapját ünnepli a Startup Safari. Mit jelent számotokra a jubileum? 

Oszkó-Jakab Natália: A jubileum arra jó, hogy az ember kicsit megálljon, és visszatekintsen az elmúlt tíz évre, hogy a Startup Safari 2015-ös indulásához képest most hol állunk, és mekkorát fordult az ökoszisztéma. Ami elsőre feltűnik:

a Startup Safari megtartotta az eredeti szellemét, hogy több helyszínen betekintést nyújtson az ökoszisztémába. Az idei Safarin (hasonlóan a tavalyihoz) ezt két napon fogjuk megtenni: április 8-9-én.

Csetri Orsolya: Az elmúlt tíz évben nemcsak Magyarországon, hanem globális léptékben óriásit változott – nem függetlenül a covid világjárványtól és a gazdasági környezet alakulásától – a startupvilág és a startupokhoz való hozzáállás. Sokkal szűkebbek lettek a forráslehetőségek, ami tudatosabb, tájékozottabb, tapasztaltabb vállalkozókat hozott az ökoszisztémának. 

 

Valóban tapasztaltabbak lettek az alapítók, vagy inkább csak jobban látszanak a korábban is jó vállalkozók egy olyan befektetési környezetben, ami erősebben szelektál, és nem ad forrást a nem megfelelő minőségű projekteknek?

CsO: Szerintem mind a két állítás igaz: kevesebben kapnak forrást, és egyúttal tudatosabbá és tapasztaltabbá is válik a vállalkozói közeg.

Tíz évvel ezelőtthöz képest sokkal könnyebbé vált átadni azt a célorientált, üzleti fókuszú gondolkodásmódot, amit várnak a befektetők a startupoktól. Sokkal könnyebben megy át az információ, hogy nemcsak az ötlet számít, hanem az is, hogy tudatosan, az elejétől kezdve próbáljuk elérni az ügyfeleket. Hogy nemcsak önmagában a vállalkozás öröméért építünk vállalkozást, hanem tudatos üzleti stratégiát is kell építeni hozzá.

OJN: Változás van abban is, hogy hol vannak ezek a vállalkozások. A Safari indulásakor a startupokat még a saját, bérelt kis irodáikban kellett keresnie a Safarinak – ma már egyre népszerűbbek az olyan coworking irodák, mint a Create26, a KAPTÁR, vagy a Puzl CowOrking Budapest. A Safari hajnalán még sok nagyvállalat próbálkozott saját inkubációs és startupprogramokkal, amik azóta jószerivel megszűntek. 

A Startup Safari Budapestnek pedig, mint ami mindig az ökoszisztéma bemutatkozási felületeként működött, is változnia kellett az ökoszisztémával párhuzamosan.

Ma már nem egyéni irodák és nagyvállalatok nyitják meg a kapuikat, hanem coworking irodák, egyetemek, mint a MOME és a Corvinus. Illetve befektetőként a STRT-hoz is szabadon be lehet majd menni az idei Startup Safarin. A másik oldalról a Startup Safari az ökoszisztéma információforrása is kíván lenni, és konkrét, gyakorlati tudást adni a résztvevőknek.

Rengeteg ilyen programot raktunk be ebbe a két napba. A teljesség igénye nélkül: lesz reverse pitch, ahol a startupok ismerhetik meg a befektetők ajánlatát. Lehet kommunikációs stratégiáról tanulni Belayane Nazsi PR és kommunikációs vezetőtől, vagy vállalkozásépítésről a Munchtól. Lehet tájékozódni az aktuális pályázati és forrásszerzési lehetőségekről az EIT-től, a Magyar Fejlesztésösztönző Irodától (MFOI), a Kreatív Európa munkatársaitól. Megtudhatod Langmár Pétertől, a STRT befektetési igazgatójától, hogy mire érdemes figyelned egy tőkebevonás előtt. 

Balogh Petya, a STRT Holding vezérigazgatójának, illetve Györkő Zoltán, a Startup Hungary felügyelőbizottsági tagjának és a Balabit egykori vezérigazgatójának vitája a tavalyi Startup Safarin. A velük készült interjúnkért kattints ide.

Igyekszünk tehát a partnereink segítségével minden tudást átadni ahhoz, hogy a résztvevők azt alkalmazni tudják akár már az esemény másnapján.

CsO: A Safari továbbá egy kapcsolatépítő esemény is, ahol bőven lesz lehetőség networkingre és szervezett 1-on-1 beszélgetésekre is. Össze tudunk kapcsolni olyan szereplőket, akik egyébként nem biztos, hogy megtalálnák egymást.

Ellentétben a nagy, egyhelyszínes konferenciákkal mi a lazább, érdeklődőbb, egymás felé nyitottabb kapcsolatépítést igyekszünk elősegíteni.

 

Milyen koncepció mentén szerveztétek meg az idei Startup Safari programját?

CsO:

Mivel a vállalkozói szcéna mindig leköveti az aktuális piaci és politikai történéseket, trendeket, ezért a programok is aktuális és fontos témákat járnak körbe.

Akkor, amikor háborúk és bizonytalanság van, amikor a NATO saját inkubátort indít, előtérbe kerülnek és jól finanszírozhatóvá válnak a dual-use (a katonai és civil célokra is felhasználható – a szerk.) technológiák.

Külön hangsúlyt fektetünk idén a medtechre. Azt láthatjuk, hogy big pharma egyre inkább rájön, hogy megéri neki kis összeggel beszállni gyógyszeripari fejlesztéseken dolgozó startupokba és belőlük portfóliót építeni, mert ők hatékonyabban és kisebb költséggel képesek fejleszteni azt az innovatív technológiát, amire a big pharmának szüksége van.

A célunk tehát az idei programmal is az volt, hogy az ilyen fontos területek felé fordítsuk a résztvevők figyelmét, és meghallgassuk, hogy mit mondanak ezekről az előadók. 

OJN: És egyúttal célunk a beszélgetésekkel az is, hogy hulljanak is ki a csontvázak a szekrényekből, ha vannak. A teljes programlista egyébként megtalálható a Startup Safari honlapján.

Viszont mivel nem szeretnénk egy 500 fős termet bérlő, egyhelyszínes konferencia lenni, ezért az egy programra beférő emberek száma korlátozott. Ezt a hagyományt már csak azért is meg akarjuk tartani, mert az előadóink is sokkal felszabadultabbak lehetnek egy kisebb, intimebb környezetben. Lehet, Csillag Péter, a HunBAN elnöke nem mesélne olyan szabadosan az általa alapított adattechnológiai tanácsadó cég, a Starschemat sikeres exitjéről, ha 40 helyett 500 fő előtt kellene beszélnie.

Ezért fontos hangsúlyozni: a jegyvétel az eseményre csak az első lépés, utána sok programunkra helyet is kell foglalni. Ezt a lehetőséget pont a mai naptól, péntektől nyitjuk meg: a Startup Safari oldalának alján találhatóak a létszámkorlátos programjaink, és a megvásárolt jegy kódjával lehet rájuk regisztrálni. 

 

Tavaly a Safari első napját az Impact Hubban, 2025. április 8-án pedig a Puzl CowOrking Budapest irodájában tartjátok. Miért őket választottátok idén?

OJN: A Startup Safari mindig is törekedett arra, hogy megtalálja a legújabb helyszíneket és szereplőket. A Puzl egy friss szereplője a budapesti ökoszisztémának, ami a tavalyi Safari idején még nem volt jelen.

Szeretnénk megmutatni fizikai valójában az embereknek, hogy a Puzl milyen közösségi irodát hozott létre Budán, és hogy ezt is jelenti ma a startup-ökoszisztéma. 

A Puzl CowOrKing budapesti irodája. Forrás: @Puzl CowOrKing Budapest


A végére egy-egy mondatot kérek mindenkitől, hogy miért éri meg szerintetek elmenni április 8-9-én a Startup Safarira.

CsO: Mert itt nagyon jól lehet inspirálódni, és felcsipegetni azokat a morzsákat, amikkel előrébb lehet jutni.

Lévai Anna: Mert – ellentétben más konferenciákkal – megvan a valódi közvetlenség és a közösségteremtés az emberek között. Nyugodtabb környezetben tudsz megszólítani egy befektetőt vagy egy másik startuppert.

OJN: Mert nem kell feltétlenül a startup-ökoszisztéma mindenttudójának lenned ahhoz, hogy részt vehess.

A nullpontról is be tudsz kapcsolódni, és a két nap alatt végigvezetünk téged egy olyan úton, aminek a végén nemcsak inspirációval, hanem skillekkel és használható tudással is gazdagodni fogsz.

KÉPEK: A 2024. évi Startup Safari Budapest fotói. Forrás: Startup Safari / Facebook

Olvasd el ezt is!

There has never been a better time for American-Hungarian collaboration than now, says American ecosystem builder Carol Ann Dykes Logue

#Hungary #Donald Trump #Carol Ann Dykes Logue #US #tariff policy
How does entrepreneurial thinking differ between Hungary and the US? What could strengthen innovation ties between the two countries? How should a startup from Hungary approach entering the US market? Interview with Carol Ann Dykes Logue, former director of the University of Central Florida’s Business Incubation Program.

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.