Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Hot topic

Így küzd a Northvolt az életben maradásért

Így küzd a Northvolt az életben maradásért
#climate tech #csőd #csődvédelem #Northvolt #Northvolt Ett #Scania #Cuberg #Erik Zsiga #Hydro #Hydrovolt #Lyten #NOVO energy #Revolt #Volvo
A csődeljárás alá vont svéd akkumulátorgyártó unikornis sorra adja el a nem kulcsfontosságú üzletágait, elbocsátásokról tárgyal, és mindeközben próbálja teljesíteni a meglévő és újonnan beeső rendeléseit is.

Mint azt korábban megírtuk, a tavalyi év egyik legnagyobb médiavisszhangot kiváltó összeomlása a svéd Northvolt nevéhez fűződik, aminek a gyáraiban készült akkumulátorok szénlábnyoma 90 százalékkal kisebb, mint a szénenergia felhasználásával előállított társaiké. Az unkikornis státuszt is elérő Northvolt tavaly novemberben indította el az USA-ban a csődvédelmi eljárást, miután kiderült:

5,84 milliárd dollár adósságot halmozott fel az elmúlt években.

Az eljárással Európa egykoron legjobban finanszírozott climate tech startupja márciusig nyert időt arra, hogy rendbe szedje magát, kifizesse az adósságait, és fenntarható szerkezetátalakítási tervet rakjon le az asztalra. A lépéssel a Northvolt 245 millió dollárnyi tőkéhez jutott – ebből 145 millió dollárt készpénzben és 100 millió dollárt az egyik nagy ügyfelüktől, a svéd Scania teherautógyártótól.

A Northvolt tavaly novemberi nyilatkozata szerint a fenti tőkebeáramlás arra lett volna csak elég, hogy 2025 január végéig fenn tudják tartani a működést.

Február közepén már azt közölte a vállalat, hogy a tőkével sikerült úgy gazdálkodniuk, hogy további időt nyerjenek maguknak. Hogy pontosan mennyit, arról Erik Zsiga, a Northvolt szóvivője nem kívánt nyilatkozni.

Sorra adja el a nem létfontosságú üzletágait a Northvolt

A Northvolt jelenleg több fronton próbálja megteremteni magának a megfelelő pénzügyi hátteret a vállalat túlélésére és újbóli feltőkésítésére.

Egyrészt – mint azt Erik Zsiga megerősítette –

a cég továbbra is kap megrendeléseket az ügyfeleitől a csődeljárás ellenére is, azonban hogy mennyit, arról a szóvivő nem nyilatkozott.

Azt mindenesetre elmondta, hogy a Northvolt mindenekelőtt a meglévő megrendelések teljesítésére összpontosít, nem arra, hogy valamilyen célszámot érjen el a megrendelésekkel kapcsolatban.

 

Erik Zsiga_LinkedIn

Erik Zsiga, 2024 októberétől a Northvolt szóvivője, aki neve ellenére nem magyar, hanem svéd állampolgár. Zsiga egyébként írói múlttal is rendelkezik, két könyvet jelentetett meg – itt éppen új könyvének várható publikásáról ad hírt. Forrás: Erik Zsiga / LinkedIn

 

Másrészt a cég bőszen próbálja pénzzé konvertálni és eladni a nem alapvető üzletágait. Így például már novemberben eladta az akkumulátorcellák tesztelését végző, 2021-ben megvásárolt, amerikai leányvállalatát, a Cuberget egy amerikai akkumulátorgyártó startupnak, a Lytennek – igaz, a tranzakció részleteiről nem kívántak nyilatkozni felek.

Mindeközben a Northvolt és a norvég nagyvállalati Hydro már aláírta a megállapodást arról, hogy

a közös alapítású, lítiumion akkumulátorokat újrahasznosító vállalkozásuk, a Hydrovolt fennmaradó részvényeit a Hydro megveszi a Northvolttól.

Mint azt a Hydro közölte, a kivásárlással a Hydrovolt így 100 százalékban az ő tulajdonukba kerül, amiért 78 millió norvég koronát (átszámítva közel 7 millió dollárt) fizetnek a Northvoltnak – a tranzakció lezárására még az illetékes amerikai szerveknek is rá kell bólintaniuk, de előreláthatólag ez 2025 első negyedévének végére várható.

Hasonló dealt ütött nyélbe a Northvolt a Volvo autógyártóval, akivel még 2021-ben hoztak létre közös céget NOVO Energy néven. Az együttműködés célja az lett volna, hogy egyik oldalról lefejlesszék a Volvo igényeihez és technológiájához passzoló akkumulátorcellákat, a másik oldalról pedig egy göteborgi gyárban meg is kezdődjön a Volvo elektromos járműveinek gyártása.

A svéd autógyártó 2025. január végén jelentette be, hogy megveszi a Northvolt 50 százalékot kitveő részvényeit a NOVO Energyben – hogy mennyiért, azt nem írták.

Ez a tranzakció is a hivatalos szervek jóváhagyása után zárulhat le.

A Northvolt második Gdansk-i telephelyének csapata. Forrás: Peter Carlsson / LinkedIn

 

Mindezek mellett a Northvolt aktívan keres vevőt az akkumulátorok összereszerelését végző, gdański üzemére, továbbá folynak az elbocsátási tárgyalások is a vállalaton belül. Ez utóbbi leginkább a Northvolt egy másik akkumulátor-újrahasznosító leágazását, a Revoltot és az ott dolgozókat érintheti.

Mikor érhet véget a csődvédelmi eljárás?

A Northvolt egyébként a csődvédelmi eljárást elrendelő bíróságtól négy hónapot kapott arra, hogy rendezze sorait, és meggyőző szerkezetátalakítási tervet tegyen le az asztalra. Amennyiben ez nem történik meg a márciusi határidőig, úgy a bíróságnak jogában áll az eljárást akár 18 hónapra is meghosszabbítani, ha erre nyomós ok van. Ha nincs nyomós ok, vagy a hosszabbítás érdemi eredményt nem hoz, úgy megkezdődik a Northvolt felszámolása és vagyonának vagyonkezelő általi értékesítése.

Mindenesetre a Northvolt nem a hosszabbításra játszik a szóvivőjük elmondása szerint. Ahogyan Erik Zsiga közölte,

cégük már 2025 első negyedévében szeretne kikerülni a csődvédelmi eljárás alól.

NYITÓKÉP: A Northvolt lítiumion akkumulátorokat gyártó svédországi üzemének, a Northvolt Ett látképe. Forrás: A Northvolt honlapja

Olvasd el ezt is!