Hirdetés

10 startup, akik nagyot buktak 2024-ben

Van, aki végleg elhasalt, van, aki küzd az életben maradásért.

A startupszférában sokszor ünnepeljük a sikereket, ami érthető: a sikerek nemcsak utat mutathatnak és inspirálhatnak másokat, de egy startup felfuttatásához sokszor annyira rögös út vezet, hogy önmagában a siker ténye is okot ad az ünneplésre.

Vannak azonban, akiknek nem sikerül: nem jön be az üzleti modell, nem lesz nyereséges a vállalkozás, nem sikerül friss tőkét bevonni. A következmény: fizetésképtelenség, csődeljárás, felszámolás.

A Sifted gyűjtése alapján mutatjuk a tavalyi év top 10 nagy startupbukását.

A Northvolt márciusig nyert időt, hogy rendbe szedje pénzügyeit

A tavalyi év egyik legnagyobb médiavisszhangot kiváltó összeomlása a svéd Northvolt nevéhez fűződik, aminek a gyáraiban készült akkumulátorok szénlábnyoma 90 százalékkal kisebb, mint a szénenergia felhasználásával előállított társaiké. Az unkikornis státuszt is elérő Northvolt tavaly novemberben indította el az USA-ban a csődvédelmi eljárást, miután kiderült:

5,84 milliárd dollár adósságot halmozott fel az elmúlt években.

Peter Carlsson 2024 elején még a Northvolt születésnapját ünnepelte – novemberben meg már lemondott vezérigazgatói posztjáról. Elmondása szerint nem rúgták ki, hanem az igazgatótanács tagjaival egyeztetve hozta meg a döntést annak érdekében, hogy vállalja a felelősséget a Northvolttal történtekért. Carlsson ugyanakkor továbbra is tagja maradt az igazgatótanácsnak, és vezető tanácsadóként is jelen van a cégben. Forrás: Peter Carlsson / LinkedIn

Az eljárás ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a svéd unikornis lehúzhatja a rolót: ezzel a cég márciusig időt nyert arra, hogy rendbe szedje magát, kifizesse az adósait, és fenntarható szerkezetátalakítási tervet rakjon le az asztalra. Arról, hogy ki veszíthet a legtöbbet a Northvolton, itt írtunk.

Most úgy tűnik, a tavaly csődöt jelentő Lilium megmenekülhet

2024 októberében a német ökoszisztéma apraja-nagyja összefogott azért, hogy a kis méretű, akkumulátorokkal hajtott légi jetet fejlesztő Liliumot a német kormány ne lökje a busz alá – sikertelenül. Túl azon, hogy a startup egy gyors, környezetileg fenntartható és széndioxid-mentes utazási és szállítási módot kínál, azt elérhetővé tenné a hétköznapi emberek számára is – ezzel tulajdonképpen egy légi taxitársaság is lenne a cég.

A 2015-ben alapított vállalkozás az egyik kedvezményezettje volt a pandémia idején tapasztalható pénzesőnek, ami megbosszulta magát:

a költségigényes, áramalapú repülőipari fejlesztés elégette a rendelkezésre álló tőkét, a pénzszűkébe kerülő startup pedig már nem talált befektetőt, aki újabb donációt adott volna.

A Lilium által fejlesztett elektromos légi jet. Forrás: Lilium / LinkedIn

A cég ezután 100 millió eurós fix kamatozású hitelért folyamodott a német államhoz – ennek felét a bajor kormány állta volna, a német szövetségi kormányban viszont lesöpörték a dealt az asztalról arra hivatkozva, hogy az túl kockázatos. A Lilium ezért novemberben kénytelen volt csődöt jelenteni –

év végére azonban talált egy befektetőt a Mobile Uplift Consortiummal, ami felvásárolná a startup két németországi leányvállalatát. A Lilium szóvivője szerint a dealt januárban fogják lezárni, és ezzel a cégük esélyt kap az újraindulásra.

Egyúttal a cég elbocsátott 1000 dolgozójából is visszavennének 750 főt.

A megélhetési válságtól az orosz-ukrán háborúig minden is sújtja az Allplants startupot

A 2016-ban alapított Allplants arra építette üzleti modelljét, hogy vegán élelmiszereket készítsen és szállítson házhoz a fogyasztók számára. A londoni cég eddig összesen 81 millió dollárt tőkét kalapozott össze olyan neves befektetőktől, mint a Molten Ventures vagy az Octopus Ventures, és felívelése – nem meglepő módon – egybeesik a covid-járvány időszakával. Túl azon, hogy a pandémia végével az emberek is visszatértek a boltokba, ezzel pedig a házhozszállítás jelentősége visszaszorult,

a cég dolgát olyan tényezők is nehezítik, mint az energia árának, az élelmiszerek hozzávalóinak és a bérek inflációja, a kamatlábak emelkedése, valamint a brexit és az orosz-ukrán háború okán megboruló ellátási láncok. Az Allplants az utóbbi években tízmillió font nagyságrendű veszteséget termelt,

és noha jelenleg is üzemel, novemberben felszámolót nevezett ki, ami a cég fizetésképtelenségére utal. A startup alapítója szerint felsővezetői csapatuk dolgozik azon, hogy átszervezésekkel és új finanszírozási lehetőségekkel fenntartható pályára tereljék vissza a vállalkozást.

Nem jött be az új cég alapítása az Infarm számára

10 országban folytatott tevékenység, 1400 farm, több mint 1000 alkalmazott; a befektetői sorban az Atomico és a Balderton Capital – ilyen eredményekkel büszkéledhetett fénykorában az Infarm, ami a városi környezetben történő, függőleges irányú gazdálkodáshoz nyújtott megoldást, például fűszernövények és zöldségek termesztésére.

A működési hatékonyság hiánya, az emelkedő energiaárak és a hagyományos termelőkkel való versenyképtelenség azonban megnehezítette a vállalat számára, hogy nyereséget termeljen.

Forrás: Infarm / LinkedIn

Miután a vállalatot számos európai piacon fizetésképtelenné nyilvánították, 2023 szeptemberében az Egyesült Királyságban jegyeztették be az Infarm utódját, ami megvásárolta az eredeti cég üzleti nyilvántartásait, szellemi tulajdonait, értékesítési információt, szerződéseit, illetve a kanadai üzemét. A lépés azonban nem jött be: 2024 októberében az új cég felszámoló kinevezését kérte a brit bíróságtól, ami a startup fizetésképtelenségét jelzi.

Az Infarm továbbra is üzemel, a Sifted információi szerint tevékenységét a kóser saláta kanadai termesztésére összpontosítja.

Az inflációs válság vetett véget a Cazoo menetelésének

2021-ben hatalmas, 8 milliárd dolláros értékeléssel lépett az amerikai Nasdaq részvénypiacra az online autókereskedő platform, a Cazoo. A több mint ígéretes cég 160 ezer járművet értékesített,

az inflációs nyomás és a fogyasztói kiadások emelkedése azonban csődbe sodorta a brit startupot.

Hiába történtek átszervezések és a hitelek kifizetése, egyszerűen nem maradt elengendő tőke a kasszában ahhoz, hogy hosszú távon fenntartható pályára lehessen állítani a vállalkozást. Ennek köszönhetően a Cazoot tavaly májusban csődeljárás alá vonták.

A furgonok Teslája sem maradt talpon – legalábbis a brit és európai piacon

Még a Cazoonál is nagyobb, 13 milliárd dolláros értékeléssel vezették be a Nasdaqra a furgonok Teslájaként hivatkozott Arrival startupot, ami az elektromos furgonok olcsóbb és zöldebb generációjának ígéretével lépett a színre. Olyan befektetői voltak a cégnek, mint a BlackRock, a Hyundai és Kia. Arról, hogy nagy bajban van a vállalkozás, 2022 végén kezdett fellebbenni a lepel: a kiadások messze túlszárnyalták a bevételeket.

Forrás: Arrival / LinkedIn

A sikertelenség legfőbb oka az Arrival üzletstratégiája volt: túl sok lovat akart megülni egy fenékkel. A bennfentesek elmondása szerint egyszerűen

nem volt fenntartható, hogy a startup – hasonlóan a Teslához – a járműveinek szinte minden alkatrészét maga próbálta legyártani, igencsak nagy költségekbe verve magát,

amit viszont a direkt kis méretű gyáraikkal nem tudott olyan mértékben gyártani, hogy érdemi nyereséget realizálhasson, és felvehesse a versenyt az autógyártók inkumbenseivel. A 2023-ban jött fordulat, hogy a cég mások által gyártott alkatrészeket kezdjen el használni, már túl későn jött, és az Arrival brit üzletágát tavaly februárban csődeljárás alá kellett vonni.

A svéd Cakenek sem sikerült megmaradnia az elektromos járműpiacon

Nem hozott szerencsét az elektromos járműgyártás a svéd Cake startupnak sem, ami elektromos motorkerékpárokra és robogókra szakosodott. Befektetői között olyan neveket találunk, mint a Creandum és a Headline, azonban a működéshez szükséges áthidaló kölcsönt nem sikerült felvennie. A svéd cég végül 2024 februárjában mondott csődöt, csődvagyonát a norvég Brages Holdings autóértékesítő vállalat vásárolta meg 1,6 millió euróért.

Rossz idők járnak a francia EasyMile házatáján

Az autonóm járművek piacára lépett be 2014-ben az EasyMile, ami elsősorban önvezető vontatóival és személyszállításra is alkalmas siklóival hívta fel magára a figyelmet.

Az EasyMile önvezető vontatója. Forrás: EasyMile / LinkedIn

A francia startupnak utoljára 2021-ben sikerült bevonnia tőkét 55 millió euró értékben (Series B). A pénz jórészt elfogyott, a cégnek viszont azóta nem sikerült forrást bevonnia. Ezért tavaly júliusban be kellett jelenteni a fizetésképtelenséget,

a kirendelt felszámolóval azonban – az illetékesek elmondása szerint – úgy tűnik, megmenekül a startup, és fenntartható pályára lehet azt állítani.

A Stenn fintech startup ellen a saját befektetője kért vagyonfelügyeletet

A 2015-ben alapított Stenn számlafinanszírozási szolgáltatásokat kínál e-kereskedelmi, nemzetközi kereskedelmi és SaaS-cégek számára. Befektetői között olyan neveket találunk, mint a Centerbridge Partners, a Barclays Bank, a Crayhill Capital Management, vagy éppen a brit HSBC Innovation Banking. Ez utóbbi bank és befektető volt, ami 2024. december elején nyújtott be arra kérelmet, hogy a Stenn csoport alá tartozó két vállalatnak is vagyonfelügyelőket rendeljenek ki. Ilyet akkor szokás tenni, ha az adott cég pénzügyi nehézségekkel küzd, és el akarja kerülni a felszámolást.

Csak amíg általában ezt a cégek saját maguk számára kérik, jelen esetben egy külső szereplő tette meg – a startup meglepetésére. A Stenn illetékesei a lépést „egy befektető hirtelen akciójának” nevezték, és hozzátették: mindent elkövetnek saját védelmük érdekében.

Hogy pontosan mi ütötte ki a biztosítékot a HSBC-nél, valószínűleg csak az érdekelt felek tudják, amiről nem is kívántak nyilatkozni. Az mindenesetre a Sifted szerint gyanítható, hogy a lépésnek köze van a Stenn idei terjeszkedési startégiájához: ennek keretében nyitott a startup márciusban technológiai központot Barcelonában, és jelentette be első tengerentúli központjának létrehozását az Egyesült Államokban, valamint két új iroda megnyitását Kínában.

A nemzetközi terjeszkedésnek az ára azonban az volt, hogy a fintech vállalat vesztesége 2023-ról 2024-re több mint a duplájára nőtt, bevételei pedig 5 százalékkal csökkentek.

Nem tud felállni a covid után a Second Home

Rezeg a léc a brit ökoszisztéma ikonikus coworking irodaszolgáltatójánál, a Second Home-nál is, ami a covidjárvány előtt élte fénykorát. Befektetőinek hála (akik között megtalálható Robin Klein, a LocalGlobe társalapítója, Martin Lau, a Tencent elnöke, valamint az Index Ventures és az Atomico is) négy londoni, egy lisszaboni és egy Los Angeles-i telephelyet is nyitott. 2024 első felében ezekkből hármat (a Los Angelesit és két londonit) le is törölt a cég a honlapjáról, december elején pedig vagyonfelügyelő kirendelését kérték.

A Second Home közösségi irodáinak tipikus látványa. Forrás: Second Home / LinkedIn

A lépés hátterében minden bizonnyal az áll, hogy a Second Home már azelőtt is a túlburjánzó költségekkel küzdött, hogy a pandémia otthoni környezetbe kényszerítette a potenciális ügyfeleit, és ebből azóta se tudott felállni.

Tavaly augusztusban felszámolási kérelmet is nyújtottak be hitelezői oldalról a cég ellen, amit azonban később visszavontak.

NYITÓKÉP: Timur Weber / Pexels

Egész Európát el akarja látni AI harci drónokkal a német Helsing

A pár hónapja pivotált startup megnyitotta az első olyan gyárát, ahol tömegesen tudja gyártani a saját fejlesztésű harci drónjait – most éppen Ukrajnának. A Helsing víziója, hogy Európa-szerte hozzon létre még ilyen gyárakat, ahol akár tízezrével gurulhatnak le a gyártószalagról a drónok.

Bővebben

Csúnyán megbukna az AI, ha valódi betegeket kéne diagnosztizálnia

Egy amerikai kutatásban azt vizsgálták, hogy a vezető LLM-modellek képesek-e szimulált orvos-beteg beszélgetésekben kideríteni minden szükséges információt a páciens állapotáról, és felállítani a helyes diagnózist.

Bővebben

Közös edukációs kampányba fog Balogh Petya és a Lightyear

A kampány keretében a két szereplő plakátokon, videókban és webinárokon igyekszik majd emelni a magyar pénzügyi és befektetői tudatosság szintjét. Balogh Petya egyúttal most egy olyan kezdeményezés mellé áll, amely nem köthető saját cégeihez vagy befektetői portfóliójához.

Bővebben

Színház csupán, amit sok nagyvállalat csinál innováció címén – ezen akar változtatni a STRT egy új szolgáltatással

A nagyvállalati innovációs tanácsadás célja, hogy az érintett szereplőket edukálja a kíváncsiságot és kísérletezést elősegítő, a kemény KPI-okat mellőző, fenntartható vállalati kultúra kialakítására, és a gyakorlatban is erősítse az ügyfél innovációs képességeit. A STRT által szervezett háttérbeszélgetésen jártunk.

Bővebben

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Bővebben