Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Hasznos tippek

Hogyan hozd ki a legtöbbet a szellemi tulajdonodból?

Hogyan hozd ki a legtöbbet a szellemi tulajdonodból?
#tippek #Startup Genome #intellectual property #International Property Rights Index #IP #IP-stratégia #IP-védelem #IPRI #szellemi tulajdon
Egy jól átgondolt IP-stratégia nemcsak a termék / szolgáltatás értékesítésekor fejtheti ki pozitív hatását, hanem a befektetők előtt is. Adunk pár tippet, hogy hogyan csináld.

Nem jó, de nem is tragikus – nagyjából így lehet jellemezni Magyarország teljesítményét a szellemi tulajdonjog-védelem területén a tulajdonjogok szerepét és erősségét nemzetgazdasági szinten összehasonlító International Property Rights Index (IPRI) 2024-es jelentése szerint. Az IPRI többek között a Világgazdasági Fórum és más kutatások adatait gyúrja egybe, kiegészítve helyi interjúkkal a tulajdonjogok védelmének érzékelt erősségéről.

Az IPRI egy 1-től 10-es skálán értékeli az adott állam tulajdonjogi rendszerét három alkategóriára bontva. Ezek: a jogi-politikai környezet erőssége, valamint a fizikai és a szellemi tulajdonjogok védelmének erőssége.

A tavalyi kutatás szerint hazánk az elmúlt években stagnál a szellemi tulajdonjogok tekintetében: átlagban 6,3-as erősségű az IP-védelem Magyarországon egy 10-es skálán, amivel a vizsgált 125 ország közül a 29. helyen állunk.

Összehasonlításképpen: az IP-védelem terén a legerősebb az USA, a 10-ből 8,6-os értékkel – utána következik az Egyesült Királyság és Ausztria egyaránt 7,7-tel, majd Németország 7,6-tal. A közép-kelet-európai térségben nálunk jobban teljesít Csehország (6,6) és Románia (6,5), viszont rosszabbul Szlovákia (5,8) és Lengyelország (5,7).

Hungary_IPR scores by years_IPRI 2024

Magyarországon egy 10-es skálán (kerekítve) 5,2-es a szellemi tulajdonjogok védelmének percepciója, 6,7-re értékelik a szabadalmak védelmét, 6,3-ra a szerzői jogi védelmet, és 7,3-ra a védjegyek védelmét. Forrás: Az IPRI 2024 kutatásának magyarországi weboldala

A szellemi tulajdonjog-védelem már csak azért is kiemelten fontos, mert – mint arra a Startup Genome cikke rámutat – az IP-val rendelkező vállalatok 3,6-szor nagyobb eséllyel képesek skálázódni, mint akik nem rendelkeznek bejegyzett szellemi tulajdonjoggal.

Az IP-védelem tehát fontos összetevője lehet egy startup / scaleup versenyképességének és piaci erejének. De hogyan lehet jól rátapintani arra, hogy mit és hogyan érdemes IP-ként kiaknázni?

A Startup Genome cikke alapján hozunk pár tippet.

Azonosítsd, hogy mit kell védened!

Fontos tudatosan végiggondolnod, hogy a vállalkozásod mely elemében rejlik az az egyedi innováció, az a plusz, ami az igazi hozzáadott értéket jelenti az értékesítés során, és aminek a versenytársaid nincsenek birtokában.

Ezek azok az elemei egy-egy terméknek vagy szolgáltatásnak, amik nélkül azok nem lennének sikeresek. Mielőtt bármit tennél, érdemes minél konkrétabban megválaszolnod a következő kérdéseket:

  • Ez az innováció pontosan hogyan biztosít nekem versenyelőnyt? Milyen piaci igényeket elégít ki?
  • Az azonosított szellemi tulajdon hogyan illeszkedik a vállalkozásom céljaihoz, üzleti tervéhez és termékportfóliójához?
  • Milyen erőforrások állnak rendelkezésemre az IP-védelem megteremtéséhez, legyen az anyagi (például az IP fenntartásával vagy jogi képviseletével kapcsolatban) vagy más természetű?
  • Ha releváns: hogyan tudom az IP-védelmet más országokban, régiókban is érvényesíteni?

Döntsd el, hogy milyen védelem illik az innovációdhoz!

Ha a fentieket letisztáztad, már sokkal világosabban ki fog rajzolódni, hogy milyen típusú védelemre van szükséged.

Ezek közül a szabadalom az, amire először gondolhatsz:

szabadalommal tudod megteremteni a találmányod, terméked vagy eljárásot új, innovatív jellegének kizárólagos használati jogát.

Tehát ha te egy újfajta kapásjelző készüléket fejlesztesz a horgászoknak, hiába jön rá a versenytársad az innovációd technikai részleteire, azt nem másolhatja le vagy nem használhatja alapjául a saját termékének fejlesztéséhez.

Üzleti titokkal lehet szabályozni azoknak a know-howknak a használatát, amelyeket szabadalom révén nem lehetne megóvni.

Beszélhetünk itt akár egy korai fejlesztés még nem egyedi, de fontos lépésének mikéntjéről, a gyártási folyamatok részleteiről, beszállítók és ügyfelek jegyzékéről – igazából bármilyen belsős információról vagy adatról, ami ha kikerülne vagy illetéktelenül felhasználnák, az a piaci pozíciódat gyengíthetné.

A védjegy ezzel szemben nem magát az innovációt, hanem a márkaépítést támogatja meg:

segítségével a brand elemeit (például a nevét, kinézetét, logóját, színvilágát, animációját, narrációját, szlogenjét) védheted meg, ezzel biztosítva, hogy a márka valóban egyedi, jól azonosítható és csak rád jellemző értéket képviseljen a piacon.

A védjegyet egészítheti ki a szerzői jog, amivel nemcsak kulturális és tudományos művek, de szoftveres dokumentációk és adatbázisok, továbbá egyedi tartalmak is védelmezhetők.

Így például az engedélyed nélkül nem lehet felhasználni a vállalatod egyedi hangvételében készített reklámanyagokat. A szerzői joggal egyúttal azt is demonstrálhatod a külvilág felé, hogy tudatosan figyelsz a szellemi tulajdonod védelmére.

Tervezz IP-stratégiát!

A fenti eszközökből is látszik, hogy az IP-védelem nem csupán a szabadalmat takarja, az egy több elemből álló arzenált jelent, amit változatosan lehet használni. Érdemes végiggondolni, hogy az IP motorját jelentő szabadalmat hogyan tudod körülbástyázni más IP-védelmi eszközökkel, összhangban a vállalkozásod céljaival és üzleti stratégiájával.

Egy jó IP-stratégia nemcsak megakadályozhatja, hogy a versenytársad lemásolja az innovációdat, de bevételnövelő előnyökhöz is hozzásegítheti a terméked / szolgáltatásod.

Így termelhet az IP-védelemre allokált tőke bevételt ahelyett, hogy csak szükséges rosszként kifizesd a költségeket.

Továbbá az IP-stratégia nem olyan dolog, amit egyszer kitalálsz, és nincs vele többé dolgod: azt időről időre újra kell értékelned, illeszkedve a vállalatod, a terméked / szolgáltatásod és a piaci helyzet változásaihoz.

Alkalmazz professzionális jogi tanácsadót!

Habár alapítóként sok választ tudsz tisztázni az IP-stratégia tervezésekor, azért

nem árt igénybe venni egy jogi tanácsadót, aki segít navigálni a bürokrácia útvesztőjében, fel tudja hívni a figyelmet az IP-beadvány jogi hiányosságaira, és képes megelőzni azokat a hibákat, amik később komoly költségeket róhatnának rád.

Érdemes a jogi képviselettel olyan szolgáltatót megbízni, aki nemcsak hogy jártas az IP-ügyek intézésében, de van releváns ismerete arról az iparágról is, amiben tevékenykedsz, ezzel is meggyorsítva a közös munkát.

Tedd magad vonzóvá az IP-ddal!

Egy jól átgondolt, effektív IP-stratégia nemcsak a termék / szolgáltatás értékesítésekor fejtheti ki pozitív hatását, hanem a befektetők előtt is. Már önmagában az IP megléte felkeltheti a figyelmet egy befektetőnél,

de még vonzóbb lesz számára, ha azt látja: az IP-stratégiáddal tudatosan törekszel a bevételmaximalizálásra.

NYITÓKÉP: Nick YoungsonAlpha Stock Images / The Blue Diamond Gallery

Olvasd el ezt is!

Balogh Petya: A pénzünk ugyanolyan keményen tud nekünk dolgozni, mint a legjobb kollégáink – ha hagyjuk neki

#befektetés #Balogh Petya #STRT #Lightyear #edukációs kampány
A STRT Holding vezetője a Lightyear befektetési platformmal fogott össze, hogy felhívják az ökoszisztéma figyelmét arra: nemcsak a multik, hanem a startupok és a kkv-k dolga is, hogy a náluk heverő pénzzel tudatosan foglalkozzanak, és ne csak biztonsági tartalékként parkoltassák azt a bankban.

„Exiteltem, itt ülök egy rakás pénzen, soha nem is kéne már dolgoznom – mégis rosszul érzem magam, és nem tudom, hogyan tovább”

#mentális egészség #tippek #tabu #Amabilis #Auxi'life #exit #Exit.Club #Louis Debouzy
Ennek a sok sikeres alapítót érintő problémának a megoldásában segít egy privát francia klub, ahova a legalább egymillió eurós exitet záró vállalkozókat várják. A klub azt társadalmi tabut feszegeti, hogy mégis milyen jogon érezheti magát rosszul az, akinek mindene megvan.