Hirdetés

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Az alábbi véleménycikket Timár Gigi, a BGE Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Kiválósági Központjának vezetője írta. A cikk nem tükrözi a Startup Online szerkesztőségének véleményét, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő, minőségi írásokat. Ha tetszik, oszd meg, ha vitatkoznál vele, írj nekünk!

+ + +

Az a Startup Genome kutatásban is megmutatkozó tény, hogy férfidominancia van a startupok körében, valójában nemcsak a startupokra, hanem a vállalkozói világ egészére igaz.

Magyarország a férfi és a női vállalkozások arányát vizsgáló rangsorban a középmezőny második felében szerepel az összehasonlításba bevont 17 uniós ország között a világ legnagyobb vállalkozáskutatása, a Global Entrepreneruship Monitor eredményei szerint – amit Magyarországon a BGE Budapest LAB végez. Ráadásul a férfiak a jövőben is közel másfélszer nagyobb arányban terveznek vállalkozni, mint a nők.

A női startuppereket érő hátrányok forrása nem a startup ökoszisztémában keresendő

Ebben valószínűleg az is szerepet játszik, hogy a magyar nők jellemzően a férfiaknál némileg negatívabban látják a jövőt, kevésbé tartják felkészültnek magukat a vállalkozásra (a férfiak 43,1, míg a nőknek csak 30,9 százaléka nyilatkozott így), valamint a kudarc lehetősége is erősebb visszatartó erő számukra (a férfiak 40, míg a nők 47 százalékát tartja vissza a kudarc lehetősége a vállalkozásindítástól) – bár a magyar nők kudarctűrő képessége még így, a férfiaktól lemaradva is jobb az uniós és globális átlagnál a GEM alapján készült Női vállalkozók Magyarországon riport eredményei szerint.

És bár a környezetük hasonló mértékben tekinti innovatívnak a nőket és a férfiakat, előbbiek jellemzően mégis kevésbé használják ki a kínálkozó üzleti lehetőségeket.

Összességében alacsonyabb aspirációs szinttel vágnak bele – ha belevágnak – a vállalkozásba, ami még távolabb tolja őket attól, hogy tisztességes megélhetést és önmegvalósítást kínáló „lifestyle” vállalkozás helyett a világot meghódító startupban gondolkozzanak. 

A fenti eredmények hátterében többek között az áll, hogy a nők körében a vállalkozás motivációi közül a megélhetés biztosítása a legerősebb – ellentétben a férfiakkal, akiknél a pénzügyi motivációk között inkább a vagyonszerzés dominál.

A munkaerőpiaci tendenciák ismeretében feltételezhető, hogy nem arról van szó, hogy ne lehetne állást találni, ha valaki szeretne, hanem hogy alacsony az olyan pozíciók száma, amik lehetővé tennék a nők számára, hogy a magánéletükben feléjük támasztott társadalmi elvárásoknak – háztartási munka, családdal kapcsolatos, elsősorban a nőkre háruló teendők elvégzése – is megfeleljenek. 

A vállalkozói ökoszisztéma működése a női vállalkozók szempontjából minden vizsgált aspektus alapján elmarad a globális és az európai uniós átlagtól a GEM-ben megkérdezett szakértők értékelése szerint. Bár úgy látják, hogy a piacokhoz és a finanszírozáshoz való hozzáférés egyformán biztosított a nők és a férfiak számára, a társadalmi normák és elvárások kevéssé támogatják a női vállalkozókat.

A szakértői vélemények alapján a nők vállalkozóvá válásának és a vállalkozó nők támogatásának korlátai elsősorban a nemzeti kultúrában és az elfogadott társadalmi normákban gyökereznek.

Vagyis a (leendő) startupperként, vállalkozóként a nőket érő legnagyobb hátrány nem a startup ökoszisztémán belül, hanem annál szélesebb társadalmi kontextusban merül fel. 

Megvan az ambíció a nőkben, hogy startupjukkal megváltsák a világot

Startup kontextusban különösen fontos ugyanakkor, hogy a korai szakaszban lévő női vállalkozások esetében (nem csak a startupoknál, de ők is ebbe a kategóriába tartoznak) még a megélhetés biztosításánál is valamivel erősebb az a húzóerő, hogy vállalkozóként valami lényegeset vigyen véghez az alapító.

A válaszadók közel háromnegyede (71,6 százaléka) nyilatkozott így, ami meghaladja a globális (52,3 százalék) és az európai (43,1 százalék) értéket is –

ez pedig mi más lenne, mint potenciális startup alapítási húzóerő. Az ambíció a világ megváltoztatására tehát ott van, csak segíteni kellene kibontakozni neki. 

Ebben az értelemben női alapítókról szóló diskurzus önmagában hasznos, ahogyan a sikertörténetek bemutatása és a női vállalkozók, startupperek speciális nehézségeinek leküzdéséről szóló, ahhoz eszközöket adó kezdeményezések – konferenciák, képzések – is azok.

Inkább a férfi dominaciájú közbeszéddel kellene szembenézni, semmint női „különszámokkal” próbálkozni

Ugyanakkor van bennem rossz érzés amiatt, ha valaki pusztán a neme miatt külön kategóriába kerül vállalkozói kontextusban. Egyes nehézségek – mondjuk a munkaélet és magánélet egyensúlyának fenntartása, vagy a szülői szerep és a startuplét összeegyeztetése – női problémaként való címkézése részben maga a probléma.

Nem nagyon kérdezik meg például egy férfi alapítótól, hogy miképp egyezteti össze a családi életet – vagy erre vonatkozó terveit – a vállalkozás építésével, míg a nők rendre szembesülnek ezzel. 

Más nehézségek – például a munka területén meglévő, vezetői ambíció pozitív attitűdként való társadalmi elfogadása – valóban a nőket sújtják inkább, tenni ellenük azonban nem lehet kizárólag nőket célzó kezdeményezésekkel, vagy kifejezetten a női startupperekről szóló „különszámokkal”. A kifejezetten női alapítókra koncentráló kezdeményezések sok esetben segíthetnek, ha az élvonalba kerülést támogatják. Abban az értelemben azonban kifejezetten károsak is lehetnek, hogy alapból az „NB2-be” sorolják – ahogy Kozma Andrea, az STRT Chief Portfolio Officere fogalmazott egyszer – a női alapítójú startupokat, még ha a legjobb szándékkal is.

A női startupperek útján megjelenő speciális kihívások megoldásai tehát nem női megoldások. Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat, a gátmászás helyett azok lebontását lenne érdemes támogatni. Egyik oldalról sokkal inkább azzal segítünk a nőkön, ha szembenézünk vele, hogy

a startupperekről szóló közbeszéd is – a média elemzése alapján – kifejezetten férfiak által dominált, a startupokkal foglalkozó írások főszereplője túlnyomó többségben férfi, az „ideális startupper” megjelenített értékei pedig mind férfiasnak tekintett értékek.

Az ökoszisztémában való helytálláshoz nemtől függetlenül kell ezeket demonstrálni, a női startupperek esetében pedig rendre bemutatni, hogy emellett a nőiesnek tekintett értékeket is „hozzák”.

Másik oldalról szerencsésebbnek tartanám a támogatást nem a megmérettetés, hanem az indulás idején megadni, ami hozzájárul a fent vázolt társadalmi visszahúzás leküzdéséhez, a társadalmi elvárásnak megfelelő és a megélt női szerep közötti feszültség feloldásához, valamint a mindennapi élethelyzetekben felmerülő problémák megoldásához.

Bár én is nagyobb eséllyel nyernék egy kifejezetten barna hajú, szociológus végzettségű, macskatartóknak kiírt vállalkozói készségfejlesztő versenyen, de sokkal inkább szeretnék egy olyanon, ami mindenki számára nyitott.

NYITÓKÉP: Timár Gigi. Forrás: BGE

Új lehetőségek nyílnak meg a hazai fintech cégek előtt a közel-keleti és észak-afrikai régióban

A Magyar Fintech Szövetség és a MENA Fintech Szövetség együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, melynek célja a magyar és uniós fintech ökoszisztéma összekötése a közel-keleti és az észak-afrikai régiós ökoszisztémával.

Bővebben

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?

Grandiózus kutatást végzett a Startup Genome, amelyben kontinenseken átívelően vizsgálta meg a scaleup-pá váló startupok sikerének okait. A Scaleup Report szerint a kulcs: tedd equity-vel érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat, legyél beágyazott a globális ökoszisztémába, és kínálj részvényopciókat a munkavállalóidnak!

Bővebben

Oszkó-Jakab Natália: Hasonló önérzete van annak, aki a Startup Safarin és aki a Művészetek Völgyében lép fel

Akit már visszaigazolt a piac és a média, rendelkezik egy egészséges egóval, ami miatt nehezebben alkalmazkodik a kérésekhez – mondja Oszkó-Jakab Natália, akinek  a Startup Safari és a Művészetek Völgye szervezésében is első kézből vannak tapasztalatai. Mi a közös metszete a két eltérő brandnek? Van-e kommunikáció a startup és a művészeti világ között? Minek tekinthető

Bővebben

Harsányi Dániel: Web- és szoftverfejlesztőként rengeteg inspirációt tudok nyerni a mesterséges intelligenciától

A BLACKDEVS ügyvezető igazgatója szerint az AI nemcsak a kreatív iparágakban dolgozókra van hatással: a ChatGPT-vel beszélgetni az egész társadalom tudni fog. Ahhoz viszont, hogy ez felelősségteljes használathoz vezessen, jól átgondolt korlátozó- és szabályozórendszerekre van szükség. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások