Hirdetés

AI által generált adatokkal reformálná meg a piackutatást egy izraeli startup

A beta verzióban elindított FairBoost azt ígéri, hogy a beléje táplált adatokból olyan adatbázist hoz létre, amiben jól látszódnak a specifikus célcsoportok is. Így kutathatóvá válnak olyan célcsoportok is, amiknek elérése eddig túlságosan hatalmas anyagi erőforrást igényelt volna.

A piackutatás megkerülhetetlen akkor, amikor egy startup validálni akarja az ötletét vagy a prototípusát. Sokszor azonban nincsenek meg a kellő anyagi erőforrások arra, hogy a célcsoport gondolkodásáról, attitűdjeiről, szokásairól a megfelelő mélységben információt lehessen nyerni – egyszerűen azért, mert nincs meg a kellő számú válaszadó a piackutatás során.

Tegyük fel, hogy a startupunk célcsoportja azok a Z generációs, városi fiatalok, akik egy hónapban legalább egyszer részt vesznek valamilyen kulturális eseményen. Kutatási szempontból ez egy olyan nehezen elérhető, specifikus csoport, aminél ha nincs meg a kellő számú válaszadó, egyszerűen nem lehet levonni érdemi következtetéseteket a célcsoportról. Legfeljebb annyit mondhatunk, hogy az a pár tucat Z generációs, városi, aktív kulturális életet élő fiatal, akit elértünk, így gondolkodik.

Erre a problémára nyújt megoldást egy izraeli startup, a Fairgen, ami beta verzióban május 9-én indította el a statisztikai mesterséges intelligenciát használó, FairBoost névre keresztelt szolgáltatását,

ami – a cég állítása szerint statisztikailag megbízhatóan – generál meglévő adathalmazból nagyobb számú adatállományt, amiben a célcsoportba tartozó válaszadók számát megkétszerezi, akár megháromoszorozza.

Kell azért, hogy legyenek valódi adatok…

Ez persze ennél bonyoltabban működik: az Oxofordon matematikából mesterfokozatot és londoni UCL-en doktoráló Samuel Cohen, a Fairgen CEO-jának elmondása szerint a FairBoostnak ideálisan 300 valódi válaszadóra van szüksége.

A példánknál maradva: csinálunk egy 300 fős piackutatást, amiben mindenféle demográfiai és szociokulturális csoport megjelenik. Nekünk viszont arra lenne szükségünk, hogy 1000 fős mintán tudjunk valamit mondani a Z generációs kultúrafogyasztókról. A Fairgen megoldásával az ideális számú válaszadót tartalmazó minta legfejlebb 15 százalékával megegyező méretű szegmens képezhető.

Azaz míg az eredeti mintában legfeljebb tényleg pár tucat válaszadó esett a célcsoportunkba, addig a Fairgen megoldásával maximum 150 fő, Z generációs, városi kultúrafogyasztóra tudjuk megnézni a kérdéseinkre a választ.

…és a valós adatok minősége sem mindegy

A FairBoost lényegében azt csinálja az AI-jal megtámogatott, felhőalapú rendszerébe betáplált adatokkal, hogy azon belül különböző csoportokat képez (például a városi, kultúrafogyasztó Z generációs fiatalok), azokon belül válaszadási mintázatokat keres, a kiválasztott célcsoport válaszait ezen mintázat szerint felskálázza fiktív válaszadókkal, majd az így keletkezett mintát paralell módon összeveti az eredeti adatbázis jellemzőivel, hogy szignifikáns, megbízható eredményeket kapjunk.

Azaz a FairBoost legnagyobb előnye egyben a legnagyobb hátránya is: csakis arra az adatbázisra támaszkodik, amit az ügyfél megad neki. Az adatokat nem torzítja egy nagy nyelvi modell AI által összeszedett adattal és feltételezéssel arról, hogy más kutatások alapján mit tudunk a városi, kultúrafogyasztó Z generáció tagjairól, viszont

ha a FairBoostnak megadott adathalmazunk eleve félreviszi az ismereteinket a célcsoportunkról, akkor az izraeliek által generált végeredmény is falsh következtetésekhez vezethet.

Másképp szólva: ha összecsapott piackutatást végzünk, azon a FairBoost sem fog tudni segíteni. További limitáció, hogy a rendszer egyelőre csak kvantitatív (mennyiségi) adatokkal tud dolgozni, kvalitatív (minőségi) adatokkal nem.

A Fairgenben ennek ellenére nagy potenciál van: ezt jelzi, hogy

a startup a FairBoost indulásával egyidőben jelentette be, hogy jelentős, 5,5 millió dolláros (átszámítva közel 2 milliárd forintos) befektetést húzott be összesen négy VC-től és egy angyalbefektetőtől.

NYITÓKÉP: A Fairgen csapata a 2024-es londoni Quirk’s Eventen. Forrás: Fairgen /LinkedIn

Új lehetőségek nyílnak meg a hazai fintech cégek előtt a közel-keleti és észak-afrikai régióban

A Magyar Fintech Szövetség és a MENA Fintech Szövetség együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, melynek célja a magyar és uniós fintech ökoszisztéma összekötése a közel-keleti és az észak-afrikai régiós ökoszisztémával.

Bővebben

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?

Grandiózus kutatást végzett a Startup Genome, amelyben kontinenseken átívelően vizsgálta meg a scaleup-pá váló startupok sikerének okait. A Scaleup Report szerint a kulcs: tedd equity-vel érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat, legyél beágyazott a globális ökoszisztémába, és kínálj részvényopciókat a munkavállalóidnak!

Bővebben

Oszkó-Jakab Natália: Hasonló önérzete van annak, aki a Startup Safarin és aki a Művészetek Völgyében lép fel

Akit már visszaigazolt a piac és a média, rendelkezik egy egészséges egóval, ami miatt nehezebben alkalmazkodik a kérésekhez – mondja Oszkó-Jakab Natália, akinek  a Startup Safari és a Művészetek Völgye szervezésében is első kézből vannak tapasztalatai. Mi a közös metszete a két eltérő brandnek? Van-e kommunikáció a startup és a művészeti világ között? Minek tekinthető

Bővebben

Harsányi Dániel: Web- és szoftverfejlesztőként rengeteg inspirációt tudok nyerni a mesterséges intelligenciától

A BLACKDEVS ügyvezető igazgatója szerint az AI nemcsak a kreatív iparágakban dolgozókra van hatással: a ChatGPT-vel beszélgetni az egész társadalom tudni fog. Ahhoz viszont, hogy ez felelősségteljes használathoz vezessen, jól átgondolt korlátozó- és szabályozórendszerekre van szükség. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások