Hirdetés

Oszkó-Jakab Natália: Hasonló önérzete van annak, aki a Startup Safarin és aki a Művészetek Völgyében lép fel

Akit már visszaigazolt a piac és a média, rendelkezik egy egészséges egóval, ami miatt nehezebben alkalmazkodik a kérésekhez – mondja Oszkó-Jakab Natália, akinek  a Startup Safari és a Művészetek Völgye szervezésében is első kézből vannak tapasztalatai. Mi a közös metszete a két eltérő brandnek? Van-e kommunikáció a startup és a művészeti világ között? Minek tekinthető a Startup Safari, konferenciának vagy fesztiválnak, és hogyan segít Oszkó Péter a feleségének startup-ökoszisztémából? Interjúnk a Startup Safari CEO-jával.

Tulajdonképpen micsoda a Startup Safari Budapest? Konferencia vagy fesztivál?

Igazából minden is. A sok helyszín miatt, amit egy település szövetébe illesztünk be, nagyon hasonlít a Művészetek Völgye Fesztiválra, csak itt az egyébként zárt intézmények és irodák nyitják meg a kapuikat a látogatóknak. Konferencia is, bár nem a nagy, egyhelyszínes konferenciákat követi: a Safari inkább a kisebb, elmélyültebb, sok helyszínen zajlódó beszélgetések színtere. 

 

A Művészetek Völgye Fesztivál igazgatójaként szerzett tapasztalatod mennyiben segít a Startup Safari szervezésekor?

Sokat segít. Amikor 2020-ban a Startup Safari igazgatója lettem, elkezdtük szervezni az eredeti koncepció szerint, több helyszínen az eseményt, amit aztán a covid miatt online keretek közé kellett rakni, és egy hat tévécsatornás közvetítés lett belőle. Mivel többet mozgunk színházi és vizuális körökben, a megoldást is előbb megtaláltuk: 2020-ban a Startup Safari lett az első konferencia, ami online környezetbe helyezte át magát. 

 

2022-ben pedig hibrid módon rendeztétek meg a Safarit, aminek az offline része egy helyen, a HubHubban volt. Nem éreztétek hatékonyabbnak networking szempontjából, hogy mindenki egy helyen volt?

Akkor azért is választottuk a hibrid megoldást, mert tartottunk attól, hogy jöhet utolsó pillanatban is egy lezárás, és akkor a HubHubból tudtuk volna megoldani az online közvetítést.  Egyik oldalról persze, hatékony, ha mindenki egy helyen van,

másik oldalról a több helyszín egy thinking out of the box megoldása a szervezésnek. Mi más lenne egy startupos rendezvény javára írható, ha nem az, hogy újszerű megközelítését adja egy problémának?

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

Járjuk akkor végig az éveket: 2023-ban miért nem volt Startup Safari?

A kapacitás hiánya miatt: a csapat nagy része külföldön volt, illetve más tevékenységekkel volt elfoglalva. De így legalább volt idő megfigyelni a piacot, hogy mennyire és hogyan van még hatással a világjárvány.

 

Ebből mit szűrtél le?

Azt, hogy ideje lesz visszatérni az eredeti, több helyszínes koncepcióhoz: ezt látjuk az idei szervezésen. Már csak azért is, mert sok új szereplő jelent meg az elmúlt években az ökoszisztémában, akiknek a Startup Safari jó bemutatkozási lehetőséget biztosíthat.

Vegyük például az Adaptért, ami Újbudán egy kreatív technológiai tudásbázis és műhely. Sokkal jobb, ha nem úgy ismeri meg őket az ember, hogy egy képviselőjük egy steril konferencián bemutatja a műhelyet egy diasorban. Ehelyett a Startup Safari keretében náluk, az irodájukban tudnak majd kipróbálni az érdeklődők egy deepfake vagy egy sound painting eszközt. 

 

Hogyan lehet egy ilyen szétfolyó, sok helyszínes rendezvényt egyben tartani? Hogyan tudod szervezőként biztosítani a minőséget, hogy aki látogatókat fogad a Safari brand-jének nevében, az valóban profin tegye ezt meg?

Sok beszélgetés előzi meg a partnereinkkel a lebonyolítást. Így igyekszünk letisztázni, hogy mit szeretnénk egymástól, és a leendő partnerünk mire gondolt. Ha nem tudunk közös nevezőre jutni, nem megyünk tovább egymással – ilyen is előfordul. Ha viszont megvan a közös nevező, a kollégáink a helyszínen segítenek a lebonyolításban, vagy akár menet közben tudnak módosítani a dolgokon, ha szükséges.

 

Tegyük fel, hogy egy VC CEO-ja vagyok, és megkereslek, hogy hadd mutatkozhassunk be a Startup Safarin. Milyen elvárásaid lesznek felém?

Mindenek előtt a folyamatos kommunikáció, egy nagy adag rugalmasság és a csapatmunka.

Sok partneri megkeresésünk van, és ezek fényében dinamikusan alakítjuk a programokat: figyelünk arra például, hogy ne legyen egy programból duplikáció, vagy ne legyen egysíkú a program. Arra is igyekszünk figyelni, hogy az egybefüggő témák között legyen idő átérni egy másik helyszínre, így előfordulhat, hogy más időpontban fogod megtartani az előadásodat, mint ahogy eltervezted. Viszont ennek köszönhetően sokan lesznek az előadásodon.

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

A rugalmasság mellett mindenképp szükség lenne tőled gondolatokra, ötletekre, hogy mit szeretnél csinálni a Startup Safarin, hogyan akarod bemutatni a VC-det. Nekünk ezeket az ötleteket meg kell néznünk úgy is, hogy azok elég érdekesek legyenek a Startup Safari közönsége számára. És végül szükségünk lenne a szerződésbe foglalt keretek betartására. Például hogy ha megérkezik hozzátok a kollégánk, ne zárt ajtók fogadják őt.

 

Az interjú készítésekor (április 30-án – a szerk.) tíz partnerintézménye van a Safarinak – mennyi várható még?

Akár a duplájára is emelkedhet ez a szám. Sokakkal beszélgetünk, és nehezebb megálljt parancsolni a résztvevők számának, mint a Művészetek Völgye esetében. Az utóbbi esetében a fesztivál előtt két hónappal véglegesítjük a partnereket és a programot – a Startup Safari esetében ezt nem lehet megtenni.

 

Akkor itt meg nektek mint szervezőknek kell rugalmasnak lennetek, és alkalmazkodni a dinamikusan változó startup-ökoszisztémához, tűrve a nagyobb bizonytalanságot és kockázatokat.

Az biztos, hogy emberileg fejlődöm a Safari szervezésének köszönhetően: tanulom magam is a rugalmasságot.

Viszont vegyük figyelembe, hogy itt egy fővárosi rendezvényről beszélünk. Sokkal könnyebb itt szervezni egy eseményt, mint vidékre elvinni egy teljes produkciót. Ha valaki délben ad elő a Safarin, közel sem kell olyan korán elindulnia és nincs olyan komplex technikai igénye, mint egy folk zenei előadónak a Művészetek Völgyében.

Mindazonáltal a Safari esetében is meg kell húzni a határokat: hiába születne meg előző este a legzseniálisabb előadásötlet, nem fognak elmenni rá az emberek, mert nem tudjuk időben tájékoztatni őket. Úgyhogy egy-két héttel az esemény előtt szeretnénk véglegesíteni a programot a Startup Safari esetében.

 

Nagyon más az innovatív üzleti és a művészvilág mentalitása, karaktere? A művésznek valószínűleg nem jutna eszébe előző este módosítani a setlisten.

Annyira különbözőnek nem mondanám. Egy VC vagy egy inkubátor szakembereinek önérzete hasonló a művészek önérzetéhez. 

 

Ezt kifejtenéd?

Annak a szakembernek, akit már visszaigazolt a piac, a média, van egy önérzete.  Aki tudja magáról, hogy jó szakember, megvan az ebből fakadó magabiztossága, és emiatt nehezebben fogadja, ha neki kell idomulnia akár témában, akár időpontban a rendezvény többi eleméhez.

 

Önérzetességről beszélhetünk, vagy egoizmusról?

Egészséges egóról. Ha valaki letett már valamit az asztalra, akár szakmailag, akár művészileg, annak legyen is egészséges egója. Ez kell ahhoz is, hogy az az ember meg tudja ragadni a közönségét, akár egy szakmai előadáson, akár a művészetével. Az nem jó nekünk sem, ha egy egyébként remek szakember annyira bizonytalan, annyira unalmasan ad elő, hogy nem megy át az üzenete a közönségnek.

 

Látod magad előtt, hogy a két brand, a Startup Safari és a Művészetek Völgye kooperáljon egymással?

Ha nem is a brandek szintjén, de a startup és a művészeti szféra közötti kooperáció sok év óta már megvalósul. Sok startupnak vagyunk partnerei abban, hogy a Művészetek Völgyében, napi 15 ezer, vegyes korosztályú ember körében tesztelhessék a megoldásaikat.

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

A Startup Safari esetében pedig igyekszem teret adni a művészeti startupoknak is. Ilyen volt például a Banding, ami a zenekarokat és DJ-ket segíti matchmakinggel a nemzetközi rajongótáboruk kiépítéséhez. Idén a klasszikus startup programok és lehetőségek mellett megismerheti a közönség a Creative Europe programot is, amit az Európai Unió a kulturális sokszínűség előmozdítására és a kreatív iparágak gazdasági potenciáljának növelésére hozott létre, és amiben van keresnivalója a startupoknak is.

 

Az, hogy ezeket ennyire hangsúlyozod, azt mutatja számomra, hogy nem sok kommunikáció van az innovatív/startup- és a művészeti világ között. 

Ez így van sajnos, és emiatt nem is használják ki a startupvilágban a Creative Europe programot, pedig lenne ott lehetőség bőven.

 

A szerepfelfogásod ez alapján micsoda? Híd akarsz lenni a két világ között?

Egyfajta híd szerepem lehet és talán van is, de azért van mit tanulnom. Míg a művészeti világban a proficiency szinten vagyok, addig a startupvilágban B1-es szinten állok. Már ismerem a szereplőket az ökoszisztémában, de kellenek a szakemberek is mellém, akik kurátorként segítenek összerakni a Startup Safari szakmai tartalmát.

 

Ilyen kurátor a férjed, Oszkó Péter is?

Igen, neki is van ilyen szerepe. De a Safari régi alapítóinak a véleményére is támaszkodunk, és nyilván a partnerintézmények szakmai tudására és elképzeléseire is alapozunk a szervezéskor.

 

Szokott Oszkó Péter az esti vacsoránál fejtágítást tartani neked, hogy a startup-ökoszisztémában XY ember kicsoda, mit kell tudni róla?

Sajnos néha igen, de azért igyekszünk különválasztani a munkát és a magánéletet. Az gyakrabban fordul elő, hogy a szoba két sarkában ülve bonyolítjuk le a saját megbeszéléseinket a munkatársainkkal. 

 

Működik is a munka és a magánélet szétválasztása?

Általánosságban igen, de van, hogy szakmailag kooperálunk. Péter rendszeres fellépő például a Művészetek Völgyében.

Nem tudom, mennyire ismert ez róla, de ő szájharmonikán játszik, egy ideig játszott egy blues zenekarban – most már csak vendégként tér vissza a fesztiválra.

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

 

A Startup Safari egyik partnerintézménye az OXO Holdings, és Oszkó Péter is előadóként már megtalálható a programok között. Lehet értelmezni a Startup Safarit a családi vállalkozásotokként is?

Igen, nyilván itt van összefonódás. Egy szervezetet viszont még kiemelnék: a Magyar Turisztikai Program Alapítványt, amit 2021-ben azzal a céllal alapítottam, hogy az üzleti, a kulturális és a sport területen mozgó rendezvényszervezőket szakmailag összefogja és felemelje. Indítunk például képzéseket, vagy adunk ösztöndíjakat. Hasznos nekem személyesen is, hogy a más területek rendezvényszervező kollégáitól tanulhatok, megismerhetem a tapasztalataikat, és ez sokat segít a Startup Safari szervezésében is.

NYITÓKÉP: Oszkó-Jakab Natália a 2022. évi Startup Safarin. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

Új lehetőségek nyílnak meg a hazai fintech cégek előtt a közel-keleti és észak-afrikai régióban

A Magyar Fintech Szövetség és a MENA Fintech Szövetség együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, melynek célja a magyar és uniós fintech ökoszisztéma összekötése a közel-keleti és az észak-afrikai régiós ökoszisztémával.

Bővebben

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?

Grandiózus kutatást végzett a Startup Genome, amelyben kontinenseken átívelően vizsgálta meg a scaleup-pá váló startupok sikerének okait. A Scaleup Report szerint a kulcs: tedd equity-vel érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat, legyél beágyazott a globális ökoszisztémába, és kínálj részvényopciókat a munkavállalóidnak!

Bővebben

Harsányi Dániel: Web- és szoftverfejlesztőként rengeteg inspirációt tudok nyerni a mesterséges intelligenciától

A BLACKDEVS ügyvezető igazgatója szerint az AI nemcsak a kreatív iparágakban dolgozókra van hatással: a ChatGPT-vel beszélgetni az egész társadalom tudni fog. Ahhoz viszont, hogy ez felelősségteljes használathoz vezessen, jól átgondolt korlátozó- és szabályozórendszerekre van szükség. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások