Hirdetés

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?

Grandiózus kutatást végzett a Startup Genome, amelyben kontinenseken átívelően vizsgálta meg a scaleup-pá váló startupok sikerének okait. A Scaleup Report szerint a kulcs: tedd equity-vel érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat, legyél beágyazott a globális ökoszisztémába, és kínálj részvényopciókat a munkavállalóidnak!

Disclaimer: ez a cikk eredetileg – úgyszint e cikk írójától – a Nemzeti Innovációs Ügynökség oldalán jelent meg 2023 negyedik negyedévében, ahonnét azonban azt letörölték.

+ + + 

2023 szeptemberében hozta ki a nemzetközi innovációs tanácsadó és kutatócég, a Startup Genome a scaleup-okról szóló jelentését, amelyben scaleup-ként a nagy méretnövekedés után az 50 millió dolláros értékelést elérő vagy meghaladó startupokat azonosította. A kutatás 2015-től 2019-ig zajlott:

ennek során – az Antarktiszt leszámítva – az összes kontinens több mint 40 országában 8040 darab, 4 évnél fiatalabb startupot vizsgáltak meg, több mint 60 mérőszám alapján azonosítva azokat a tényezőket, amik egy induló innovatív vállalkozást el tudnak juttatni a scaleup fázisba.

A 8040 darabszámú mintában 370 scaleup-ot azonosított a Startup Genome – magyarországi startupok nem szerepeltek a kutatásban. Az eredmények alapján 3 tényező megléte vetíti előre a leginkább azt, hogy egy startup scaleup-pá váljon.

1. Tedd érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat: adj neki részesedést!

Ebben a modellben az alapítók hagyományos fizetés helyett a cégben való részesedést (equity-t) kínálják fel a tanácsadóknak, akiknek ezért cserébe egy meghatározott időtartamra (általánosságban fél és másfél év között) a startup szolgálatába kell állítaniuk a szaktudásukat.

Ezzel a tanácsadó érdekeltté válik abban, hogy a céggel hosszabb időn át, rendszeresen és a lehető legjobb minőségben foglalkozzon, nem riadva vissza a startup fejlődését szolgáló kemény, építő kritikák megfogalmazásától sem. 

A kutatás tanúsága szerint azoknál a startupoknál, ahol 3 vagy annál több, equity-vel motivált tanácsadó egyengette annak útját, 18,4 százaléknak sikerült scaleup-pá válnia. Ez több mint 15-szöröse a 3-nál kevesebb tanácsadót alkalmazó startupokhoz képest, akik közül csak 1,2 százalék ugrotta meg a scaleup szintet.

A scaleup-ok száma a globális ökoszisztémában, iparág szerinti besorolásban. Forrás: a Dealroom adatbázisa alapján a Startup Genome Scaleup Report-ja

Sajnálatos módon a startupok nem fordítanak erre kellő figyelmet:

a Startup Genome jelentése szerint a startupok majdnem fele, 45,9 százaléka egyetlen tanácsadót sem alkalmazott, három vagy annál több tanácsadót pedig csupán 19,8 százalék foglalkoztatott. 

Ennek oka a Scaleup Report szerint az, hogy főleg a fejletlenebb ökoszisztémákban kevésbé ismerik az alapítók a startupok sikertényezőit, és kisebb arányban is érhetőek el azok a vállalkozók, akik részesedési opciót ajánlanak fel a tanácsadásért cserébe.

2. Legyél beágyazott a globális ökoszisztémába!

A Startup Genome 2017-ben alkotta meg a Globális Bekötöttség Indexet (Global Connectedness Index), amely azt méri, hogy a startup alapítói mennyire férnek hozzá ahhoz a globális tudástőkéhez és kapcsolatrendszerhez, amely segíti a céget a globális piacon történő megjelenéshez, a kontinenseken átívelő fogyasztói igények felméréséhez és kiszolgálásához.  

A jelentés szerint az 5 vagy annál több globális kapcsolattal rendelkező startupok 11,1 százalékának sikerült megugrani a scaleup-pá válást, ennél kevesebb kapcsolat esetén csupán 1,3 százaléknak.

Azaz 8,5-ször több startup lett scaleup 5 vagy annál több kapcsolat birtoklása esetén, mint az 5-nél kevesebb kapcsolattal rendelkező társaik.

3. Kínálj részvényopciókat a munkválallóidnak!

Fontos tényezője a scaleup-pá válásnak, hogy az alapítók hogyan viszonyulnak a részvényszerzés lehetőségéhez akkor, ha a munkavállalóikról van szó. A logika emögött az, hogy

a cég részvényesévé válás felajánlása növeli a munkavállalók motivációját, csökkenti a fluktuációt, valamint erősíti a csapatszellemet, hiszen érdekeltté válnak abban a szereplők, hogy a közös teljesítmény révén maguk is plusz hasznot realizáljanak.

Hasonlóan a tanácsadóknak felkínált equtiy-hez, a munkavállalók is egy bizonyos időszak megszolgálása után juthatnak hozzá a részvényeikhez.

A Scaleup Report szerint azok járnak a legjobb úton, akik en bloc kinyitják a kapukat a munkavállalóiknak, függetlenül azok pozíciójától: 

azok a startupok, ahol bármely munkavállaló számára elérhető részvényopciók álltak rendelkezésre, 8,3 százalékuk vált scaleup-pá, míg azon cégek, ahol senkinek nem volt adott ez a lehetőség, csupán 3,7 százalékuknak sikerült megugrania ezt a lépcsőt.

Azaz az előbbiek több mint kétszeres arányban érték el a scaleup fázist, mint az utóbbiak. 

A scaleup-pá válás legfontosabb sikertényezői. Forrás: a Startup Genome Scaleup Report-ja

Hasonlóan a tanácsadók részesedéséhez, a munkavállalók javára felkínált részvényopciók sem elterjedtek a fejletlen ökoszisztémákban, és ennek oka is az alapítók hiányos tudásában keresendő. Ugyanakkor sok múlik a központi kormányzati politikán is: rengeteg alapítót képes elijeszteni ettől a felajánlástól az, ha a szakpolitikai irányítás már a megszolgálási idő alatt megadóztatja a részvényopciókat.

Mi van még a jelentésben?

A fent részletezett tényezők csak töredékei azoknak, amiket a Startup Genome vizsgált a kutatása során. A jelentés rengeteg más jó gyakorlatot és következtetést összegez, amiből mind a piaci, mind az állami szereplők sokat tanulhatnak. A teljesség igénye nélkül kitérnek arra, hogy

a scaleup-pá válásban milyen szerepe van az ökoszisztéma fejlettségének, az ország méretének, a startup irodai versus otthoni munkavégzési gyakorlatának, az alapítók tapasztaltságának, életkorának, anyagi helyzetének és végzettségének, vagy éppen a startup szektorális fókuszának. 

A jelentés ezen felül Global Scaleup Mapping néven különböző mélységben átfogó statisztikai adatokkal szolgál a scaleup-okról.

A Startup Genome Scaleup Report-ja teljes terjedelmében, angol nyelven az alábbi linken, a jelentéshez kapcsolódó további cikkeink pedig ide és ide kattintva olvashatók.

NYITÓKÉP: A párizsi CentraleSupélec 2022-ben megnyitott Scaleup Campusa. Forrás: Lupi Lisa

Új lehetőségek nyílnak meg a hazai fintech cégek előtt a közel-keleti és észak-afrikai régióban

A Magyar Fintech Szövetség és a MENA Fintech Szövetség együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, melynek célja a magyar és uniós fintech ökoszisztéma összekötése a közel-keleti és az észak-afrikai régiós ökoszisztémával.

Bővebben

Oszkó-Jakab Natália: Hasonló önérzete van annak, aki a Startup Safarin és aki a Művészetek Völgyében lép fel

Akit már visszaigazolt a piac és a média, rendelkezik egy egészséges egóval, ami miatt nehezebben alkalmazkodik a kérésekhez – mondja Oszkó-Jakab Natália, akinek  a Startup Safari és a Művészetek Völgye szervezésében is első kézből vannak tapasztalatai. Mi a közös metszete a két eltérő brandnek? Van-e kommunikáció a startup és a művészeti világ között? Minek tekinthető

Bővebben

Harsányi Dániel: Web- és szoftverfejlesztőként rengeteg inspirációt tudok nyerni a mesterséges intelligenciától

A BLACKDEVS ügyvezető igazgatója szerint az AI nemcsak a kreatív iparágakban dolgozókra van hatással: a ChatGPT-vel beszélgetni az egész társadalom tudni fog. Ahhoz viszont, hogy ez felelősségteljes használathoz vezessen, jól átgondolt korlátozó- és szabályozórendszerekre van szükség. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások