A december a karácsonyi céges bulik időszaka, amit lehet nagyon jól, de nagyon rosszul is csinálni. Összeszedtünk pár tippet, hogy mire érdemes figyelni annak érdekében, hogy minden munkavállaló jól érezze magát, és valóban összekovácsolódjon a csapat.
Ha december, akkor ünnepi láz. Ha ünnepi láz, akkor pedig elkerülhetetlenül jön az éves karácsonyi partidömping a céges világban. Sokan találkozhattak már ezzel a műfajjal, mikor jobb, mikor rosszabb kivitelezésben, ahogy az is simán előfordulhat, hogy ugyanaz a program teljesen más megítélés alá esik a munkavállalók körében azok pozíciója, személyisége, lelki vagy fizikai állapota alapján.
Siddhi Mittal, a szakácsközvetítő Yhangry társalapítója, valamint Abadesi Osunsade, a Brandwatch közösségimédia-kezelő korábbi globális közösségért és a közösséghez tartozásért felelős alelnöke alapján összeszedtük, hogy hogyan lehet a legtöbbet kihozni a céges karácsonyi eseményekből.
I. Legyen világos célja a karácsonyi összejövetelnek!
Mielőtt elmerülnél a részletekben, döntsd el, hogy szervezőként / felelős vezetőként mit akarsz elérni az adott eseménnyel. Reflektálnál az elmúlt év sikereire és nehézségeire? Előre tekintenél a jövő évben várható feladatokra? Erősítenéd a csapatkohéziót? Szimbolikus lezárását adnád az évnek, ezzel is azt közvetítve a munkavállalóknak, hogy az év hátralévő részére kiengedhetnek, és újult erővel térjenek vissza az ünnepi időszakot követően?
Bármi is legyen a fókuszod, az sokat fog segíteni a részletek kidolgozásában is.
Ha például mindenek előtt az elmúlt évre szeretnél reflektálni, akkor nem egy hangos szórakozóhelyre fogod szervezni az összejövetelt, ahol a buli zajától esélytelen szólnod a közösségedhez.
II. Legyen világos, hogy mennyi az annyi!
Egy céges karácsonyi összejövetel megrendezése jellemzően pénzbe kerül – a büdzsé mérete pedig nyilvánvalóan meghatározza a lehetőségeidet.
Ezeket tisztázd jó előre a megfelelő emberekkel, hogy elkerüld a kellemetlen meglepetéseket.
Nem akarsz például rossz szájízt hagyni azzal, hogy a munkavállalónak a saját zsebébe kell nyúlnia az elfogyasztott italokért, mert nem volt egyértelmű, hogy a cég csak az ételfogyasztást állja.
III. De nem minden a pénz, legyél kreatív!
Nyilván a munkavállalók értékét és megbecsültségét tükrözi, ha nem vered a garast a fogadhoz az év végi ünnepléskor, de az anyagiakon túlmenően is ki lehet ezt mutatni:
a kreativitás sokszor emeli vagy ellensúlyozza az anyagi lehetőségeket.
Szervezhetsz a cég életéhez kapcsolódó kincsvadászatot, sétát, ajándékozást, elősegítheted a szervezeti struktúra különböző részein helyet foglalók kapcsolódását. Fizethetsz a munkavállalóidnak különleges élményt karácsonyi program címén, például kooperatív játékokat, DJ-t vagy más szórakozást – a lehetőségek tárháza határtalan.
IV. Senkinek ne kelljen dolgozni!
Talán magától értetődőnek tűnik, de egyáltalán nem az, hogy mindenkinek megvan a lehetősége részt venni a karácsonyi programon. Előfordulhat, hogy pont a céges karácsonykor fut be egy feladat, és a munkavállaló a teljesítménykényszertől hajtva végigdolgozná a napot. Előfordulhat persze, hogy tényleg nincs mese, és meg kell csinálni a feladatot.
Azonban ha egy mód van rá, kerüljük ezt el, és biztosítsuk arról akár többször is a munkavállalót, hogy nyugodtan lazíthat, és nem lesz következménye annak, ha később készül csak el vele.
V. Robbantsd szét a munkahelyi klikkeket!
Hacsak nem egy pár fős startupot, hanem már a skálázódás útjára lépett scaleupot vezetsz, elkerülhetetlenül ki fognak alakulni munkahelyi klikkek. Ez a mindennapi munkában lehet előny (megkönnyíti az azonos feladatokon dolgozók munkáját, ha erős közöttük a kohézió, és emberileg is jól kijönnek egymással), de
egy egész céget érintő eseményen nem baj, ha a kényelmes választás helyett új kapcsolatok is kialakulnak – ez az egész szervezet szintjén emeli a csapatkohéziót és a hatékonyságot.
VI. Legyenek előre meghatározott beszélgetőtémák!
A legjobb szándékkal egymás mellé ültetett emberek beszélgetése is kudarcba fulladhat, ha nem alakul ki a kémia, a jó dinamika az egymást csak felületesen ismerő emberek között. Kínos hallgatásba, erőltetett mondatokba torkollhat a beszélgetés, vagy éppen az extrovertált kollegák háttérbe szoríthatják az introvertált társaikat.
Éppen ezért ajánlatos olyan beszélgetésindító kérdéseket körüljárni, amikhez mindenki hozzá tud szólni és kibontakozni.
Ilyen lehet például:
- Mi a kedvenc munkahelyi emléked ebből az évből?
- Hogyan fejlődött a személyiséged ebben az évben a munkahelyi nehézségek által? Miben vagy más most, mint voltál az év elején?
- Ha egy mondatban kéne összegezned, hogy a következő évben mit szeretnél elérni a munkádban, mit mondanál?
Siddhi Mittal (bal oldalon) és Abadesi Osunsade (jobb oldalon). A képek forrása: Siddhi Mittal & Abadesi Osunsade / LinkedIn
Más beszélgetőtémákra lehet szükség akkor, ha kifejezetten a senior kollegák, vezetők közötti kapcsolatok erősítésére koncentrálsz: itt nagyobb hangsúly kerülhet a cég előtt álló célok, víziók megosztására, ezzel is segítve a vezetői szintű információmegosztást és kooperációt.
VII. Ne a versengést, hanem az együttműködést segítsd elő!
Jó program lehet karácsonykor is a csapatépítő verseny, amikor a szervezet különböző részein lévő emberek versengenek a szervezet más embereiből álló csapatokkal – papíron legalábbis. A tapasztalat azonban inkább az, hogy versenyhelyzetben előretörnek a vezető személyiségek, és ledominálják a félénkebbeket, vagy akár konfliktus is keletkezhet, ha két dudás kerül egy csárdába.
Ennek is meglehet a funkciója, amennyiben a cégvezetés a munkahelyi szerepekről és az egyes személyekben rejlő potenciálról akar tájékozódni.
A karácsonyi összejöveteleken azonban, ahova az ember jól érezni magát megy oda, általában nem ez a cél, hanem a bevonás és a közösségépítés. Érdemes inkább olyan aktivitásokban gondolkodni, amelyek tisztán az emberek közötti együttműködésre építenek.
VIII. Legyél tekintettel a munkavállalók egyedi igényeire!
A céges karácsonyi bulit könnyen elronthatja, ha a munkavállalók azt látják: nem is ismered őket.
Ne szervezz például mozgásigényes aktivitást akkor, ha azon a kerekesszékes kollegád nem fog tudni részt venni. Ne olyan helyre intézz vacsorát, ahol nem tudnak felszolgálni az ételérzékeny kollegádnak. Ne kelljen kényszeredetten alkoholt fogyasztania annak, aki nem akar. Ne sodord kényelmetlen helyzetbe a munkavállalót, például azzal, hogy a fürdőben a kollegái előtt kellene megmutatnia a testét. Ne ültesd a visszahúzódó munkatársad az alfahímek tesztoszterongőzös asztalához, ahol úgysem fog tudni érvényesülni.
Ha viszont ezekre az apró, de fontos részletekre is figyelsz, és megteremted még a két hete felvett junior kollegának is az alternatívát ahhoz, hogy jól érezze magát, az nem fog észrevétlenül maradni a munkavállalók között.
XI. Adatokra alapozz!
Hiába vannak jó ötleteid, hogy minek örülnének az emberek – ha mellélősz, azt helyre hozni már nem lehet. Éppen ezért
minden tervezést érdemes adatokra alapozni arról, hogy mire vevők a munkavállalók, és mire kell mindenképpen figyelni.
Érdemes ehhez azokat az alacsonyabb szintű vezető kollegákat is bevonni, akik közvetlenül érintkeznek a munkavállalókkal, és el tudják mondani a meglátásaikat a saját csapataikkal kapcsolatban.
NYITÓKÉP: Utopix Pictures Pictures / Pexels