Az emberek hibáznak, de ahelyett, hogy emiatt szégyenkeznénk, inkább tanulnunk kéne a kudarcainkból. Hogyan lehet ezt megtenni vállalati környezetben? A londoni Google Campus egykori vezetője, Sarah Drinkwater ad tippeket arról, hogy hogyan érdemes úgynevezett failcon-okat szervezni.
Elbukni akár vállalkozóként, akár befektetőként nem könnyű dolog, ahogy erről beszélni sem az. Pedig az üzleti életben és a startup-ökoszisztémában sokat fejlődhetünk, ha merünk a kudarcainkról megnyílni – ezt vallja Sarah Drinkwater, a londoni Google Campus egykori és a Common Magic nevű VC jelenlegi vezetője. Ahogyan az üzletasszony fogalmazott:
„Londonban és egész Európában még mindig stigmatizálják azokat az ötleteket, amik nem működnek. Nem kell dicsőítenünk a szenvedést, de intenzív élmény meghallgatni a sebezhetőségükről megnyíló társainkat. Ezekben a történetekben megtalálhatod a humort, ha közösségileg élitek meg. Reflektálhatsz rájuk, tanulhatsz belőlük, majd elengedheted őket ahelyett, hogy a szégyenbe merülnél.”
Azonban nem mindegy, hogy a kudarcokról szóló sztorikat hogyan osztják meg egymással az emberek, és nem árt, ha ennek megvannak a maga keretei. Sarah Drinkwater épp ezért szervez ilyen eseményeket – például a Google-nál vagy az Omidyar Network befektetőcégnél. A Sifted riportere a médium hírlevelében szedte össze az úgynevezett failcon-ok szervezőjének tippjeit arról, hogy hogyan érdemes vállalati környezetben a kudarcokról beszélni.
1. Alulról szerveződjön a kudarcok megosztása!
Biztos sokak élménye volt, hogy a cég felsővezetése kezdeményezett egy ismerkedős reggelit, egy lazább programot, ami végül erőltetettnek, kínosnak hatott, és nem oldódtak fel a résztvevők. Ez nem azt jelenti, hogy a cégvezetők ne vethetnék fel a kudarcok megosztását mint ötletet, de a szervezést és az előadók kiválasztását érdemes ráhagyni a ranglétra alsóbb fokán lévő kollegákra.
2. Tisztázzuk előre, hogy miről szól a failcon!
Egy ilyen eseménynek támogatónak és szórakoztatónak kell lennie egyszerre. Nincs helye a „bukástörténetbe” csomagolt hencegésnek, ahol az előadó csak azért is azt hozza ki, hogy mennyire sikeres a munkájában. Ahogy az öncélú kesergésnek sem szabad teret engedni. Egy failcon legyen az őszinteség fóruma, ahol a kudarctörténetekben is megtalálják az emberek a jó kedvet és a humort.
3. Az előadóknak adjunk egy struktúrát a prezentációjuk elkészítéséhez!
Egy jó failcon-on nincsen freestyle: a kiválasztott előadóknak 5-7 perces időkeretben egy limitált számú diából álló prezentációt kell készíteniük, amiben a következőkre térnek ki:
- Mit akartak elérni?
- Mi ment rosszul?
- Mi volt a bukás folyamata?
- Mi volt a bukás hatása?
- Milyen tanulságokat lehet levonni?
Sarah Drinkwater, a failcon-ok szervezője a Google-nál. Forrás: Sarah Drinkwater / LinkedIn
4. Mutassanak példát a vezetők, meséljenek ők először a kudarcaikról!
A failcon-ok célja nemcsak a közös tanulás, hanem a vállalati kultúra építése is, ami nem a tapasztalatlanabb, junior munkaerőre égeti rá a bukás bélyegét. Pont hogy azt kell megmutatni, hogy a senior és vezető kollegák is hibáznak, és őszintén el tudják mondani, ha ők okoztak veszteséget a cégnek. Ez persze nem azt jelenti, hogy a junior kollegák nem szólalhatnak meg, de érdemes mindenképp a vezető pozícióban lévő embereknek először megnyílniuk.
5. Bátorítsd a bukásukról beszámoló kollegáidat!
A hibákból sokkal könnyebb tanulni, ha a környezeted is megértő veled. Ebben az értelemben érdemes ünnepelni a kísérleteket, még akkor is, ha kudarccal végződtek: biztatni az elbukókat, hogy legközelebb jobban fogják csinálni, és rámutatni arra, hogy milyen jó felismeréseik születtek a kudarc megélése során.
6. Ha még nincs bevett gyakorlat a bukások megosztására, először kicsiben kísérletezz!
Előfordulhat, hogy a failcon nem úgy sikerül, ahogyan kéne – éppen ezért érdemes először kicsiben, mondjuk csak egy részleg munkavállalóival tesztelni, hogy az adott formátum mennyire működik. Ha már egy kisebb szervezeti egységben értik, hogy mire jó ez a koncepció, és partnerek a részvételben, érdemes kiterjeszteni a failcon-okat más szervezeti egységekre, akár a cég egészére is – ez esetben viszont ügyelni kell arra, hogy a vállalat minden részéről, területéről szülessenek bukástörténetek.
7. Tedd rendszeressé a failcon-okat!
A failcon műfajának akkor van igazán értelme, ha az nem egyszeri esemény, hanem egy rendszeres időközönként – például negyedévente – megismételt eseménysorozattá alakul.
NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online