Hirdetés

Hét tipp arról, hogy hogyan beszélj a bukásaidról a vállalatodban

Az emberek hibáznak, de ahelyett, hogy emiatt szégyenkeznénk, inkább tanulnunk kéne a kudarcainkból. Hogyan lehet ezt megtenni vállalati környezetben? A londoni Google Campus egykori vezetője, Sarah Drinkwater ad tippeket arról, hogy hogyan érdemes úgynevezett failcon-okat szervezni.

Elbukni akár vállalkozóként, akár befektetőként nem könnyű dolog, ahogy erről beszélni sem az. Pedig az üzleti életben és a startup-ökoszisztémában sokat fejlődhetünk, ha merünk a kudarcainkról megnyílni – ezt vallja Sarah Drinkwater, a londoni Google Campus egykori és a Common Magic nevű VC jelenlegi vezetője. Ahogyan az üzletasszony fogalmazott:

„Londonban és egész Európában még mindig stigmatizálják azokat az ötleteket, amik nem működnek. Nem kell dicsőítenünk a szenvedést, de intenzív élmény meghallgatni a sebezhetőségükről megnyíló társainkat. Ezekben a történetekben megtalálhatod a humort, ha közösségileg élitek meg. Reflektálhatsz rájuk, tanulhatsz belőlük, majd elengedheted őket ahelyett, hogy a szégyenbe merülnél.”

Azonban nem mindegy, hogy a kudarcokról szóló sztorikat hogyan osztják meg egymással az emberek, és nem árt, ha ennek megvannak a maga keretei. Sarah Drinkwater épp ezért szervez ilyen eseményeket – például a Google-nál vagy az Omidyar Network befektetőcégnél. A Sifted riportere a médium hírlevelében szedte össze az úgynevezett failcon-ok szervezőjének tippjeit arról, hogy hogyan érdemes vállalati környezetben a kudarcokról beszélni.

1. Alulról szerveződjön a kudarcok megosztása!

Biztos sokak élménye volt, hogy a cég felsővezetése kezdeményezett egy ismerkedős reggelit, egy lazább programot, ami végül erőltetettnek, kínosnak hatott, és nem oldódtak fel a résztvevők. Ez nem azt jelenti, hogy a cégvezetők ne vethetnék fel a kudarcok megosztását mint ötletet, de a szervezést és az előadók kiválasztását érdemes ráhagyni a ranglétra alsóbb fokán lévő kollegákra.

2. Tisztázzuk előre, hogy miről szól a failcon!

Egy ilyen eseménynek támogatónak és szórakoztatónak kell lennie egyszerre. Nincs helye a „bukástörténetbe” csomagolt hencegésnek, ahol az előadó csak azért is azt hozza ki, hogy mennyire sikeres a munkájában. Ahogy az öncélú kesergésnek sem szabad teret engedni. Egy failcon legyen az őszinteség fóruma, ahol a kudarctörténetekben is megtalálják az emberek a jó kedvet és a humort.

3. Az előadóknak adjunk egy struktúrát a prezentációjuk elkészítéséhez!

Egy jó failcon-on nincsen freestyle: a kiválasztott előadóknak 5-7 perces időkeretben egy limitált számú diából álló prezentációt kell készíteniük, amiben a következőkre térnek ki:

  • Mit akartak elérni?
  • Mi ment rosszul?
  • Mi volt a bukás folyamata?
  • Mi volt a bukás hatása?
  • Milyen tanulságokat lehet levonni?
Sarah Drinkwater, a failcon-ok szervezője a Google-nál. Forrás: Sarah Drinkwater / LinkedIn

4. Mutassanak példát a vezetők, meséljenek ők először a kudarcaikról!

A failcon-ok célja nemcsak a közös tanulás, hanem a vállalati kultúra építése is, ami nem a tapasztalatlanabb, junior munkaerőre égeti rá a bukás bélyegét. Pont hogy azt kell megmutatni, hogy a senior és vezető kollegák is hibáznak, és őszintén el tudják mondani, ha ők okoztak veszteséget a cégnek. Ez persze nem azt jelenti, hogy a junior kollegák nem szólalhatnak meg, de érdemes mindenképp a vezető pozícióban lévő embereknek először megnyílniuk.

5. Bátorítsd a bukásukról beszámoló kollegáidat!

A hibákból sokkal könnyebb tanulni, ha a környezeted is megértő veled. Ebben az értelemben érdemes ünnepelni a kísérleteket, még akkor is, ha kudarccal végződtek: biztatni az elbukókat, hogy legközelebb jobban fogják csinálni, és rámutatni arra, hogy milyen jó felismeréseik születtek a kudarc megélése során.

6. Ha még nincs bevett gyakorlat a bukások megosztására, először kicsiben kísérletezz!

Előfordulhat, hogy a failcon nem úgy sikerül, ahogyan kéne – éppen ezért érdemes először kicsiben, mondjuk csak egy részleg munkavállalóival tesztelni, hogy az adott formátum mennyire működik. Ha már egy kisebb szervezeti egységben értik, hogy mire jó ez a koncepció, és partnerek a részvételben, érdemes kiterjeszteni a failcon-okat más szervezeti egységekre, akár a cég egészére is – ez esetben viszont ügyelni kell arra, hogy a vállalat minden részéről, területéről szülessenek bukástörténetek.

7. Tedd rendszeressé a failcon-okat!

A failcon műfajának akkor van igazán értelme, ha az nem egyszeri esemény, hanem egy rendszeres időközönként – például negyedévente – megismételt eseménysorozattá alakul.

NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online

Hogyan építs startupot egy tabusított piacon?

Amikor egy társadalmi tabukkal övezett piacon próbálsz a startupoddal érvényesülni, nehezített pályán játszol: az ügyfeleid és a befektőid is bizalmatlanok veled szemben, és még a hatóságok is komoly fejfájást okozhatnak. Hogyan boldogulj ilyen körülmények között? A szexuális segédeszközök piacán sikeres MisteryVibe társalapítója és CEO-ja osztja meg a tippjeit.

Bővebben

Nyolc grafikon a védelmi technológiába áramló kockázatitőke-befektetésekről a NATO-ban és Európában

Hatalmas ugrást tapasztalhatunk a védelmi technológiára szánt kockázati tőkét tekintve: 2018 óta több mint négyszeresére nőtt a kihelyezett tőke mértéke a NATO és szövetségesei körében. A növekedés az európai piacon is megfigyelhető, ami az ide egyre nagyobb arányban befektető USA-beli VC-knek köszönhető. A Dealroom és a Resilience Conference kutatási eredményeit ismertetjük.

Bővebben

A startup-ökoszisztémát körülölelő makrogazdasági folyamatokról tájékozódhatsz október 3-án a JVSZ Makro Konferenciáján

Az esemény fókuszában a versenyképesség fenntarthatósága, a kritikus versenyképességi faktorok és a hazai gazdasági helyzet elemzése áll majd – szóval olyan témák, amik az innovációs és startup-ökoszisztéma tágabb, makrogazdasági környezetét járják körbe.

Bővebben

Startupkeltetőnek sem utolsók az unkorniusok – itt van rá egy példa

A német unikornisok alkalmazottai 2024. első félévben összesen 65 darab új startupot alapítottak: az öt legtöbb startupot adó unikornishoz köthető az összes új startup több mint 64 százaléka, és ezek a startupok 19 iparágat ölelnek fel.

Bővebben

Ne kelljen félnie a női alapítóknak a férfi befektetőktől a tőkebevonás során – ez a célja a Safe Raise kezdeményezésnek

A Safe Raise oldalán a női vállalkozók anonim módon oszthatják meg a nemi visszaélésekről szerzett tapasztalataikat. A kezdeményező Brooke Andrews maga is szenvedett el szexuális zaklatást startupja építése során, és a többi nő esetének összegyűjtésével szeretné segíteni az érdekérvényesítésüket, valamint edukálni a férfi központú kockázati tőkét.

Bővebben

Végleg lehúzza a rolót a Baltikum egyik unikornisvárományosa

Miután a Kevin. nem nyújtotta be pénzügyi beszámolóját, a litván nemzeti bank visszavonta pénzforgalmi intézményi engedélyét, azaz a startup nem nyújthat a továbbiakban pénzügyi szolgáltatást. A balti projekt társalapítója a bátortalan befektetőket okolja a kudarcért, és már be is jelentette új fintech startupjának megalapítását.

Bővebben

Unikornis született a németországi ökoszisztémában – idén először

Az EGYM fitnesz startup friss befektetési körével átlépte az egymilliárd dolláros értékelést, ezzel a 2024-es év első új német unikornisává válva. A startup az egészségügyi szaktudást kombinálja a mesterséges intelligenciával céges ügyfelei számára.

Bővebben

A Startup Safarival együttműködve szervezi meg idén a THBE a CEE4Impact Day konferenciát

A Társadalmi Hasznosságú Befektetők Egyesülete (THBE) által szervezett CEE4Impact Day célja felhívni a figyelmet a pozitív társadalmi és/vagy környezeti hatást eredményező befektetésekre. Idén először a Startup Safari segítségével rendezik meg a konferencia előeseményét, az Impact Safarit, ahol impact vállalkozások nyitják meg kapuikat az érdeklődők előtt.

Bővebben

Elindult az INNOMEET – az innovációs párbeszéd új platformja az Óbudai Egyetemen

Az INNOMEET – az Óbudai Egyetem (ÓE) innovációs eseménysorozatának – célja, hogy közelebb hozza a startupok világát az egyetemi közösséghez, és bemutassa annak innovációs ökoszisztémáját az érdeklődők számára. Az esemény nyitó rendezvényének az Óbuda Uni Venture Capital (ÓUVC) biztosított lehetőséget.

Bővebben