Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Trendek, elemzések

Nyolc grafikon az európai mobilitási startupok finanszírozásáról

Nyolc grafikon az európai mobilitási startupok finanszírozásáról
#mobilitás #Dealroom #kutatás #adat #elemzés #statisztika
Drasztikusan visszaesett a kockázatitőke-finanszírozás az európai mobilitási szektorban – igaz, még mindig ez az egyik legjobban finanszírozott terület az európai VC-piacon. A Dealroom kutatási jelentéséből szemezgettünk.
VC investment in European mobility startups per stage & total number of rounds_State of European Mobility Startups_Dealroom
Nagyjából visszarendeződött a VC-piac a 2021-22-es tőkebumm előtt tapasztalt szintre – legalábbis ami az európai mobilitási startupok finanszírozását illeti. A befektetési láz lehűlése után trendszerű csökkenést láthatunk e téren: a szektor tavalyi, 6 milliárd dollárt elérő finanszírozása több mint felére esett vissza a 2021-22-es 13 milliárd dollárnak, és harmadával csökkent az ide áramló tőke nagysága 2023-hoz képest is. Ezzel párhuzamosan a dealek száma is látványosan visszesett: két év alatt csaknem a felére, 1184-ről mindössze 655 befektetési körre. Mobilitási startupok alatt egyébként a Dealroom azokat az innovatív vállalkozásokat érti, amelyek az emberek A pontból B pontba történő eljuttatását segítő megoldásokat fejlesztenek. Ilyen például a fuvarmegosztás, a személyi és tömegközlekedési megoldások, vagy éppen az olyan mikromobilitási eszközök, mint az e-roller vagy az e-kerékpár.

 

VC investment in European mobility startups per stage separetly_State of European Mobility Startups_Dealroom
A VC-tőke csökkenése a szektorban minden finanszírozási fázisban általános: a korai szakaszban 20 százalékkal kevesebb tőkét kaptak a mobilitási startupok 2024-ben, mint 2023-ban. Ugyanez az arány a növekedési fázisban 28 százalékos, a késői szakaszban pedig már 37 százalékos visszaesést mutat.

 

Top 10 industries by VC funding_State of European Mobility Startups_Dealroom
A visszaesés ellenére 2024-ben a mobilitás még mindig az ötödik legnagyobb mértékben finanszírozott szektor volt Európában – igaz, ennek 6 milliárd dolláros mértéke meg sem közelíti az egészségügyi startupok 11, illetve a vállalati szoftver cégek 10 milliárd dolláros VC-finanszírozását. Ha a tőkeellátottság éves visszaesését nézzük, akkor sem túl rózsás a helyzet: amíg az európai átlag a 11 százalékos csökkenés 2023-ról 2024-re, addig a mobilitási szektor ennek közel a háromszorosát, 30 százalékos visszaesést mutatott tavaly. Igaz, ez még így sem éri el az energiaszektor 39 százalékos és az ingatlanmegoldásokat fejlesztő startupok 46 százalékos finanszírozáscsökkenését.
 

VC funding of Mobility by client focus_State of European Mobility Startups_Dealroom

Ami az értékesítés típusát illeti, úgy tűnik, csak egy kis kitérő volt a 2010-es évek közepén a B2C fókusz. Azóta az előző évtized elején tapasztalt helyzet áll vissza: a kockázati tőke döntő többségben, 85 százalékban azokhoz a mobilitási startupokhoz áramlik, akik B2B alapon fejlesztenek, és csupán a befektetések töredéke jut a B2C úton értékesítő társaikhoz.
 
VC investment in European mobility startups by segment_State of European Mobility Startups_Dealroom
Ami a befektetések irányát illeti, nagy visszaesést tapasztalni az elektromos járművek akkumulátorainál 2024-ben 2023-hoz képest: amíg két éve még a mobilitási szektorba jutó össztőkének közel a kétharmadát tette az ilyen akkumulátorfejlesztés Európában, addig tavaly ez az arány az összfinanszírozás kevesebb mint negyedére esett vissza. Ez a drasztikus csökkenés minden bizonnyal nem független Európa legígéretesebb akkumulátorgyártó startupja, a jelenleg is az életéért küzdő Northvolt csődjétől.
 

VC funding of European countries in mobility_State of European Mobility Startups_Dealroom

Ami az országonkénti összevetést illeti, a brit kockázati tőke továbbra is oroszlánrészt vállal az európai mobilitási startupok finanszírozásában: a tavalyi 6 milliárd dolláros összfinanszírozás több mint harmada, 2,1 milliárd dollár az Egyesült Királyság szereplőitől érkezett a vállalkozásokhoz. A brit ökoszisztéma azonban még így is 30 százalékkal alulteljesített a 2023. évi önmagához képest. Második helyen Franciaország áll 1,3 milliárd dollár kockázati tőkével, majd Németország jön közel 1 milliárd dollárral. Továbbá: amíg 2023-ban gyakorlatilag nem jutott kockázati tőke a mobilitási szektorba Portugáliában, Szlovákiában és Horvátországban, addig tavaly már ezek az államok is beszálltak a finanszírozásba. A közel 0-ról való elmozdulás magyarázza ezen országok drasztikus arányú növekedését 2023-ról 2024-re.
 
Share of funding attributed to teams with 1 or more Woman founder in European mobility_State of European Mobility Startups_Dealroom
A végére két szomorú statisztikát hozunk. Egyrészt a nők fokozattan alulreprezentáltak a mobilitási szektorban, már ami a VC-finanszírozást illeti. A tavalyi 6 milliárd dollár kockázati tőkének csupán 4 százalékát (körülbeül 240 millió dollárt) kapták olyan startupok, amik legalább egy női alapítóval rendelkeztek.
 
New European Mobility Unicorns created by year_State of European Mobility Startups_Dealroom
Másrészt nem volt kegyes 2024 a mobilitási unikornisokhoz sem: amíg 1990 óta 39 új unikornis született az európai mobilitási piacon, addig közülük mára már csak 26 cég maradt meg ebben a státuszban. Amíg a csúcson, 2021-ben 13 startup léphetett be az unikornisok klubjába, addig 2023-tól ez a szám évenként 1 darabra csökkent. A tavalyi év egyetlen mobilitási unikornisa az innovatív önvezető technológiát fejlesztő, brit Wayve lett, ami az előre beprogramozás helyett folyamatosan tanuló, a környezetéhez alkalmazkodó mesterséges intelligenciát használ a járművei vezetésére. A startup ezzel eliminálja a költséges robotstackek és bonyolult HD-térképek szükségességét, így költséghatékonyabb megoldást kínálva az autógyártók számára. A tavaly született, többi európai unikornist ebben a cikkünkben szedtük össze, míg a legnagyobb bukásokról ide kattintva olvashatsz.

 

GRAFIKONOK: State of European Mobility Startups / Dealroom

 

NYITÓKÉP: Wayve / LinkedIn

Olvasd el ezt is!