Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Trendek, elemzések

Egyre több startup vásárol fel más startupokat – de miért?

Egyre több startup vásárol fel más startupokat – de miért?
#AI #Crunchbase #M&A
Jó pár éve nem hajtottak végre startupok annyi M&A ügyletet, mint 2025 első félévében. Ennek hátterében sok tényező áll, a kockázati tőke szűkülésétől kezdve az AI-verseny felpörgéséig.

A covid világjárványt követő kockázati tőkebumm óta nem volt olyan félév, amikor annyira sok egyesülés és felvásárlást hajtottak végre startupok, mint most.

Globálisan 2025. H1-ben összesen 427 M&A-t hajtottak végre startupok a Crunchbase adatai szerint, aminél többet utoljára 2022 első félévében láthattunk csupán.

A tavalyi év azonos időszakában 362 tranzakciót regisztrált a Crunchbase, ami 18 százalékkal kevesebb a mostani adathoz képest.

Global Counts Of Startups Acquired By Startups By Half-Year_Crunchbase
Forrás: A Crunchbase elemzése

Mi hajtja fel a startupok M&A ügyleteit?

 

A startupok által végrehajtott M&A ügyletek növekedése mögött sok tényező áll, de közülük a legfontosabb a kockázati tőke szűkülése és a konzervatívabb befektetői magatartást – véli Michael Mufson, a Mufson Howe Hunter befektetési bank ügyvezető partnere. Mint azt a Crunchbase-nek kifejtette:

a korai fázisú startupok számára a befektetői érdeklődés felkeltéséhez, végsősoron a túléléshez szükséges, logikus lépés lehet egyesíteni az erőforrásokat egy összeolvadás vagy az egyik fél felvásárlása útján. 

Egy M&A ügylet „kiszélesítheti az ügyfélkört, konszolidálhatja az IP-t, vagy behozhat egyre inkább kritikus képességeket. Például az AI-szakértelemmel nem rendelkező startupok számára egy AI technikai háttérrel rendelkező csapat felvásárlása vagy a velük való egyesülés segíthet felgyorsítani a termékfejlesztést, és javítani a finanszírozási kilátásokat egy rendkívül versenyképes piacon.”

 

Itay Sagie startuptanácsadó szerint egy másik fő motiváció

az érettebb szakaszban lévő startupoknál keresendő, akik a 3 T valamelyikét nyerik egy-egy korai szakaszú vállalkozás akvizíciójával: az övéket kiegészítő technológiát, traction-t vagy tehetségeket.

Sagie külön kitért a covid világjárvány idején hatalmas tőkeemeléseket végrehajtó vállalkozásokra, akik az egekbe stromfolták fel a cégértéküket, és pénzügyileg nem éppen fenntartható pályára rakták magukat. Számukra a kisebb szereplők felvásárlására fordítani a tőkeállományukat reális alternatívája egy lefelé irányuló tőkebevonásnak is. 

 

Mindehhez Lindsey S. Mignano, az SSM Law társalapítója azt tette hozzá, hogy a nagyoknak sokszor összességében olcsóbb megvenni a kicsiktől a technológiát, mint saját maguknak fejleszteni, illetve átvenni a humán szakértelmet tőlük, mintsem elhúzódó toborzásba kezdeni. Nem mellesleg a felvásárlandó cégnek jó eséllyel már van egy ügyfélbázisa, amit így a vevőnek nem kell a nulláról felépítenie. 

 

Külön dimenziót ad Mignano szerint ezen ügyleteknek az AI rohamos terjedése a technológiai piacon. Az előadót és a vevőt is gazdasági/piaci motiváció hajtja: az előbbi nem tud elég tőkét bevonni a folytatáshoz, vagy azt látja, hogy ezen a rohamtempóban fejlődő területen a nagyobb erőforrással rendelkező szereplők be fogják őt előzni, így sietve keresi a lehetőséget, hogy a nyereség maximalizálásával kiszálljon a versenyből.

A vevői oldal pedig úgyszint hajlamos belelovallni magát ezekbe a dealekbe: őt az a kecsegtető lehetőség ösztönzi, hogy mielőbb megkapja azokat a közel kész, csupán finomhangolásra szoruló AI-modelleket és AI-infrastruktúrákat, amikkel versenyelőnyre tehet szert a saját piacain.

NYITÓKÉP: Handshake - Man and Woman by Amtec PhotosCC BY-SA 2.0

Olvasd el ezt is!