2024-ben összesen 13 új unikornis született az európai startup-ökoszisztémában. Mutatjuk őket.
Ahogy korábban megírtuk, a covid-időszak befektetési bummjának lecsengése már 2023-ban rányomta a bélyegét az európai unikornisok születésére: akkor mindössze 7 vállalkozásnak sikerült újonnan unikornissá válnia. Ennél rosszabbul legutoljára 2017-ben teljesített az európai piac, akkor 5-en csatlakoztak az unikornisok sorába. Kifejezetten nagy a visszaesés a megelőző évekhez viszonyítva: a nagy befektetési bumm időszakában, 2021-ben 69-cel, 2022-ben pedig 47-tel bővült az európai unikornisok száma.
2024 első negyedévének végén még úgy tűnt, a tavalyi év nagyobb elmozdulással kecsegtet, azonban az esztendő végére az új európai unikornisok száma csupán 13-ra nőtt
a Sifted gyűjtése szerint. Összesen 10 befektető volt, akik ezen startupok és scaleupok közül kettőt is finanszírozott az elmúlt években, és közülük is három szereplő volt (a DST Global, a Meritech Capital és az Nvidia), akik 2024-ben támogattak meg két új unikornist.
2024 összesen 13 darab új unikornisának megszületésében és egyúttal a 2023-as holtpontról való elmozdulásban szerepet játszott az is, hogy
megnőtt a megakörös (100 millió dollárt elérő) befektetések száma az európai piacon: 2024-ben összesen 136 megakör dealt jegyzett az európai startup-ökoszisztéma.
Ez ugyan jóval kevesebb, mint a befektetési bumm virágzásakor, 2021-ben produkált 241 megakör, de még így is jelentős elmozdulás a 2023-as 83 megakörhöz képest.
Mutatjuk is 2024 új európai unikornisait!
Lighthouse (Nagy-Britannia)
A brit Lighthouse komplex megoldást kínál a szálloda- és hoteliparnak:
AI alapú szoftverével könnyen áttekinthető a foglalások, és mély, adatalapú betekintést nyújt a felhasználónak a foglalási rendszerről és a vendégek viselkedéséről, szokásairól.
Ilyen mérőszám lehet például az átlagos napi árak és az egy rendelkezésre álló szobára jutó bevétel. Így könnyebben megérthető a kereslet, és fel lehet tárni a bevétel növelésére alkalmas réseket. A Lighthouse emellett segít a vendéglátóknak online partnerkapcsolataik kezelésében és az online utazási irodák közötti paritási problémák megoldásában is.
A novemberi Xenia Trade Show 2024 eseményen a Lighthouse ilyen lufival ünnepelte unikornissá válását. Forrás: Lighthouse / LinkedIn
A Lighthouse szerint 2012-es indulása óta több mint 70 ezer vendéglátóhely használta a platformjukat, és világszerte több mint 700 alkalmazottja van. Eddig 470 millió dollárt kalapozott össze a befektetőktől – az utolsó, novemberi Series C körével elérte a jelenlegi, 2,4 milliárd dolláros értékelést.
Poolside AI (Franciaország)
Az Egyesült Államokban alapított, de központját Franciaországba áthelyező Poolside AI célja végsősoron az, hogy társadalmi szinten demokratizálja a szoftverfejlesztést. Ennek első lépéseként
egy olyan AI alapú megoldáson dolgozik, ami a szoftverfejlesztők munkáját képes segíteni, például kódolással vagy szoftvertervezéssel.
A startup víziója, hogy megoldásával a későbbiekben már ne legyen szükség technikai szakértelemre, és az AI-jal bárki számára elérhetővé váljon a megálmodott szoftver elkészítése.
Érdekessége a Poolside AI-nak, hogy úgy vált az októberi, 500 millió dolláros Series B körével unikornissá (jelenlegi értékelése 3 milliárd dollár), hogy terméke csak fejlesztési szakaszban áll, azt még nem dobta piacra.
EGYM (Németország)
Szeptember végéig kellett várni arra, hogy megszülessen Németország első új unikornisa a tavalyi évben: 200 millió dolláros Series G körével a fitnesz startup, az EGYM elérte az 1,2 milliárd dolláros értékelést. A müncheni startup AI segítségével készít a felhasználóknak személyre szabott edzésterveket céljaikhoz és az adott edzőterem felszereltségéhez illeszkedően.
Forrás: EGYM / Facebook
Ehhez B2B alapon szerződik a vezető fitnesz brandekkel, és több ezer klub több millió felhasználójának adataiból épít hatalmas adatbázist. Ezt használja fel a startup arra, hogy – figyelembe véve az adott edzőterem teljes felszereltségét – az embernek korához, fizikai állapotához illeszkedő, személyre szabott, célorientált edzésterveket készítsen.
A felhasználók edzéseit az EGYM nyomon követi, az adatokat mesterséges intelligencia elemzi ki, és szükség esetén a következő edzés terveit is módosítja, így hozva ki a legtöbbet az edzésélményből, és megelőzendő a sérüléseket.
Nem mellesleg a felhasználók egyéni adatai a személyi edzők, az aggregált adatok pedig az üzemeltetők számára jelentenek hasznos betekintést például az adott személy haladásáról, vagy az egyes gépek kihasználtságáról.
Newcleo (Franciaország)
A Nagy-Britanniában 2021-ben alapított, de (ez EU-s források kihasználása érdekében) Párizsba migrált Newcleo a nukleáris reaktorok következő, ólomhűtéses generációját fejleszti. A kis moduláris reaktorok egyedisége, hogy működésükhöz nukleáris hulladékra van szükség, így használatuk nem csak energiát termel, de pozitív környezeti hatással is jár. A Newcleo eddig 535 millió dollár értékben vont be tőkét, jelenlegi értékelése 1,7 milliárd dollár.
Flo Health (Nagy-Britannia)
Augusztusban történelmet írt a brit menstruációkövető app, a Flo Health:
ez a startup lett az első kifejezetten a nőket célzó (female tech, vagy röviden femtech) projekt Európában, ami el tudta érni az unikornis státuszt.
A Flo Health egyike az első femtech alkalmazásoknak: segítségével a felhasználók személyre szabottan tudják követni a menstruációs ciklusuk szakaszait, azonosítani az ovulációt, monitorozni a ciklussal járó testi tüneteket, hozzáférni a legkülönbözőbb témákban egészségügyi információkhoz és tippekhez, valamint kapcsolatot építeni a többi felhasználóval.
Dmitry Gurski (jobb oldalon), a Flo Health társalapítójának és CEO-jának találkozója Natalia Kanemmel (bal oldalon), az ENSZ Népesedési Alapjának CEO-jával. Forrás: Dmitry Gurski / LinkedIn
Az augusztusi 200 millió dolláros Series C körrel érte el a startup a kereken egymillió dolláros értékelést, ami egyébként duplán ünneplendő volt a vállalkozás számára: ez volt ugyanis a legnagyobb tőkedonáció, amit eddig femtech startup kapott.
Team.blue (Belgium)
Júliusban a genti székhelyű Team.blue 450 millió eurós körévell lépett be az unikornisok klubjába, jelenlegi értékelése 5,3 milliárd dollár. A belga startup arra szakosodott, hogy széles termékpalettájával a kkv-szektor digiatlizációját és online jelenlétét segítse, például webtárhellyel, domainnel, alkalmazásokkal és e-kereskedelmi megoldásokkal.
Wayve (Nagy-Britannia)
Májusban hatalmas, 1,05 milliárd dolláros Series C kört vont be olyan befektetőktől, mint a SoftBank, az Nvidia és a Microsoft. A cég ezzel a tranzakcióval vált unikornissá, jelenlegi értékelését a Dealroom 3 milliárd dollárra teszi. Ami megragadta a befektetők figyelmét, az
a Wayve innovatív önvezető technológiája, ami az előre beprogramozás helyett folyamatosan tanuló, a környezetéhez alkalmazkodó mesterséges intelligenciát használ a járművei vezetésére.
Forrás: Wayve / LinkedIn
A startup ezzel eliminálja a költséges robotstackek és bonyolult HD-térképek szükségességét, így költséghatékonyabb megoldást kínálva az autógyártók számára.
Pigment (Franciaország)
A francia Pigment olyan platformot fejlesztett, amely lehetővé teszi a vállalati ügyfelek számára a kritikus üzleti adatok valós idejű megjelenítését, mint a nyereség, a veszteség, a bevétel és a dolgozók létszáma. A startup áprilisban ütötte nyélbe a 145 millió dolláros Series D körét, amivel elérte az egymillió dolláros értékelést.
Mews (Hollandia)
A holland startup célja, hogy a vendéglátásban, különös tekintettel a hotelek működésében nyújtson segítséget:
szoftvere képes automatizálni például a foglalások kezelését, a fizetéseket, vagy a vendégek elégedettségének mérését. Így a személyzet azzal foglalkozhat, ami igazán fontos: a vendéggel.
A Mews márciusban egy svéd befektető cég, a Kinnevik vezetésével szerzett 110 millió dolláros befektetést, ezzel a startup értékelése 1,2 milliárd dollárra emelkedett.
Bending Spoons (Olaszország)
A 2013-ban alapított, olasz Bending Spoons az online tartalomkészítők kiszolgálására építette üzleti modelljét:
olyan – nem egy esetben mesterséges intelligenciával megtámogatott – appokat kínál, amikkel könnyebbé válik a tartalomgenerálás. Népszerű appjaik között találunk okos kép- és videószerkesztő alkalmazást, vagy éppen napirendtervező és -szervező programot.
Ilyen filtereket használva válhatnak a Bending Spoons felhasználói a legcukibb önmagukká. Forrás: Bending Spoons / LinkedIn
A startupba a híres kanadai-amerikai színész, Ryan Reynolds is befektett már 2022-ben, de a tavaly februári, 155 millió dolláros befektetési kör kellett ahhoz, hogy a Bending Spoons unikornissá váljon. Jelenlegi értékelése 2,6 milliárd dollár.
Pennylane (Franciaország)
a 2020-ban alapított, francia Pennylane egy olyan szoftvert hozott létre, ami
egy platformon képes kezelni egy vállalkozás összes pénzügyi és számviteli adatát, valós időben tudja követni a tranzakciókat, és a feladatköröknek megfelelően, célzottan juttatja el a szükséges információkat az alkalmazottaknak.
A francia startup februárban kapott 40 millió euró értékben Series C befektetést a brit DST Global vezetésével, amivel a Pennylane csatlakozott az unikornisok sorába. Jelenlegi értékelése 1,1 milliárd dollár.
DataSnipper (Hollandia)
A 2017-ben alapított, holland DataSnipper a túlterhelt könyvvizsgálók problémáiból inspirálódott:
olyan szoftverrel jelentek meg a piacon, ami az Excel-táblákon belül, automatizáltan végzi el a könyvvizsgálók és pénzügyi szakemberek számára az ismétlődő, sziszifuszi munkát.
A DataSnipper februárban húzott be egy 92 millió eurós Series B befektetést az angol-amerikai kockázatitőke-befektető Index Venturestől, amivel értékelése elérte a jelenlegi 1 milliárd dolláros határt.
ElevenLabs (Nagy-Britannia / Egyesült Államok)
Az AI alapú hanggenerátort fejlesztő ElevenLabs volt 2024-ben az első startup, ami újonnan elérte az unikornis státuszt: tavaly januárban 80 millió dollár értékben vont be tőkét az amerikai kockázatitőke-társaság, az Andreessen Horowitz, valamint két másik befektető, Nat Friedman és Daniel Gross vezetésével. Ezzel a startup értékelése elérte az 1,1 milliárd dollárt.
Az ElevenLabs standja a tavalyi Londoni Könyvvásáron. Forrás: ElevenLabs / LinkedIn
A mesterségesintelligencia-bumm egyik reflektorfénybe került startupja december elején egyébként egy szokatlan lépéssel hívta fel magára a figyelmet:
megszüntette szervezetén belül a pozíciókat. Így nincsen már termékért felelős alelnök, műszaki vezérigazgató, vagy éppen növekedésért felelős vezető.
Mindezt azzal indokolta Victoria Weller, a startup – most már csak korábbi – operatív alelnöke, hogy a pozíciók hajszolása eltereli a figyelmet a lényegről: arról, hogy az alkalmazottak a legtöbb pozitív hatást gyakorolják a vállalatra, és hogy az aktuális problémákra a legjobb ötletekkel álljanak elő.
NYITÓKÉP: TenThree / Wikimedia Commons