Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat
#USA #CEE #Kína #scaleup #interjú #Magyarország #Pierre Martensson #The Scale Factory #Apac #Ázsia
A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

„Mivel külföldi ökoszisztémákba magasabb a belépési küszöb, ezért kellenek a helyi ökoszisztéma-szereplők, akik segítenek abban a startupoknak, hogy be tudjanak lépni a valódi, globális versenybe.” Így nyilatkozott korábban Jakab Kitti, a Lunar Program társalapítója a Startup Online-nak. Egyetértesz azzal, hogy a magyar inkubátorok szerepe az, hogy továbbadják a jó projekteket az olyan nagyobb szereplőknek, mint amilyen a CEE régióban frissen megjelenő The Scale Factory?

Ez egy nagyon jó meglátás. Az ökoszisztéma feladata az, hogy segítse a startupokat a skálázódásban és a sikeressé válásban. Az akcelerátorok (mint amilyen a Scale Factory is – a szerk.) általában egy eszköztárat és támogatási rendszert biztosítanak, amely lehetővé teszi a startupok számára, hogy tanuljanak az ökoszisztémáról, és elkerüljék a hibákat. Az akcelerátorok kulcsfontosságú szerepet játszanak egy jól működő startupközeg létrejöttében.

 

Mi lesz a Scale Factory szerepe Magyarországon és a CEE régióban?

Az a célunk, hogy kulcsszereplői legyünk az ökoszisztémának Magyarországon és a régióban.

A Scale Factory nem a korai szakaszú startupokra fókuszál, hanem azokra a scaleupokra, amelyek már elérték a termék-piac illeszkedést, van bevételük, ügyfélbázisuk, és készen állnak arra, hogy új piacokra lépjenek Magyarországon kívül.

Mi segítjük és irányítjuk a skálázódásukat a nemzetközi siker felé. Nagy értéket látunk abban, hogy megismerjünk inspiráló scaleupokat, és támogassuk őket a növekedési útjuk első lépéseiben.

 

Hogyan segítetek ebben?

Húsz évvel ezelőtt a vállalatok elkezdték kiszervezni először a szoftverfejlesztést Indiába, Lengyelországba, Ukrajnába és más országokba, ami idővel teljesen elfogadottá vált. Később ugyanez történt a pénzügyi funkciókkal, a bérszámfejtéssel és a HR-rel is.

A Scale Factory-nél a „kereskedelmi hasznosítás mint szolgáltatás” (Commercialization as a Service, röviden CaaS) módszerünket kínáljuk, aminek keretében

mi leszünk az ügyfél kiszervezett piacra lépési (go-to-market) motorja. Mi biztosítjuk a nemzetközi piacra lépő vállalat számára azokat a forgatókönyveket és kapcsolatokat, amikkel az ügyfél csökkentheti a kockázatokat és növelheti az esélyét a sikeres külföldi terjeszkedésre.

Fontos, hogy nemcsak a piacra lépési stratégia és az értékesítési modell meghatározásában segítünk, hanem csapatokat is szervezünk az elképzelések végrehajtására.

Az ügyfeleink – akik Európában, a Közel-Keleten és Ázsiában akarnak skálázódni – száma mára elérte a 40-et.

 

Hogyhogy az ázsiai, és nem az amerikai piacokra való terjeszkedést helyezitek előtérbe?

Amikor a saját techcégeimet építettem, kezdetben én is az Egyesült Államok piacára akartam lépni, mert azt gondoltam, hogy ott könnyebb lesz – hiszen mindenki ugyanazt a nyelvet beszéli, és egységes a piac. Aztán a saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy az USA piacán mennyire brutális a verseny, és hogy Európából csak nagyon kevés cég tud ott valódi sikert elérni.

Ezzel szemben az elmúlt 10 évben egyre több európai scaleupot láthatunk az ázsiai és csendes-óceáni régió felé fordulni, egyszerűen azért, mert ott nagyobb lehetőségek vannak.

Egy hatalmas piacról beszélünk: Ázsiában él az emberiség háromnegyede, és a globális GDP 50 százalékát ott állítják elő. A másik oldalról persze egy nagyon összetett, fragmentált piacról van szó, számos különböző nyelvvel, kultúrával és szabályozási környezettel.

 

És különböző demokráciaszinten lévő államokkal – nem ugyanott áll e tekintetben a közép-kelet-európai régió egy országa és Kína. 

Nem végzünk üzleti tevékenységet Kínában, noha korábban működtünk ott. Sokak számára vonzó lehet a kínai piac, mi azonban azt szoktuk javasolni az ügyfeleinknek, hogy várjanak ezzel a lépéssel, mert egy go-to-market stratégia végrehajtása Kínában rengeteg erőforrást – tőkét, embereket és időt – igényel. Ugyanakkor erős kapcsolati hálóval rendelkezünk tehetségek és go-to-market ügynökségek terén az ottani piacon is, akikhez szívesen irányítjuk az ügyfeleinket.

 

Hogyan léphetnek kapcsolatba veletek a magyar startupok, és mi történik ezután?

A startupok elérhetnek minket LinkedInen vagy e-mailben a weboldalunkon keresztül. (Magyar startupoknak  a CEE régióért felelős vezető tanácsadót, Takács Zoltánt érdemes keresni – a szerk.) Ugyanakkor mielőtt jelentkeznének, biztosnak kell lenniük abban, hogy elérték a termék-piac illeszkedést – ez a legfontosabb tényező a kiválasztásnál.

Pierre Martensson a Scale Factory budapesti bemutatkozó eseményén. Forrás: The Scale Factory / LinkedIn

Ezután néhány hetet arra fordítunk, hogy megismerjük az adott startup technológiáját, értékajánlatát, a termék/szolgáltatás árazását és egyéb részleteket. Ezután szervezünk néhány találkozót potenciális ügyfelekkel, hogy megtudjuk a véleményüket a termékről, az árazásról és a versenytársakról a célpiacon.

Ha úgy látjuk, hogy van lehetőség a startup számára olyan piacokon, mint például Szingapúr vagy Ausztrália, akkor kidolgozunk egy go-to-market stratégiát. Mivel ezt már 40 vállalat számára megtettük, elég pontosan meg tudjuk határozni a várható bevételeket a következő három évre. Ezután a startup eldöntheti, hogy belép-e az ázsiai piacra – akár a mi segítségünkkel, akár önállóan.

Azt azonban fontos hozzátenni, hogy mindig őszinték vagyunk:

az általunk támogatott cégek közül háromból ötnél arra a következtetésre jutunk, hogy nem áll rendelkezésre elég jó lehetőség az adott piacon. Nagyon fontos számunkra az integritásunk és a kapcsolataink védelme, ezért nem javasolunk terjeszkedést olyan piacokra, ahol csekély a siker esélye.

 

Miért most lép be a Scale Factory a CEE régióba? Milyen lehetőséget láttok itt, amit meg akartok ragadni?

Globális szinten még soha nem adódott jobb időpont arra, hogy valaki vállalkozást indítson: drasztikusan lecsökkent az az idő, amit a cégek létrehozására és piacra lépésére kell fordítani. Köszönhető ez annak, hogy könnyebbé vált regisztrálni a vállalatokat, bankszámlát nyitni számukra, és a tehetségekhez való hozzáférés sem jelent már akadályt – tudsz úgy Budapestről csapatot építeni, hogy egyes emberek fizikailag nincsenek is Budapesten. Illetve sokkal gyorsabban tudsz technológiát építeni, például az olyan appok segítségével, mint a Lovable, és sokkal gyorsabban is vagy képes elbukni, mint korábban.

Ami a CEE régiót és Magyarországot illeti: egyedi lehetőség van itt arra, hogy számos technológiai megoldást gyorsan ki lehessen fejleszteni a hazai piacra, majd nemzetközi szintre emelni azt.

Ehhez azonban több startupra és scaleupra van szükség. Emiatt tökéletes számunkra ez az időpont arra, hogy – új szereplőként megjelenve – segítsük ebben a régiós ökoszisztémát.

NYITÓKÉP: Pierre Martensson, a Scale Factory alapítója és ügyvezető partnere. Forrás: Pierre Martensson / LinkedIn

Olvasd el ezt is!

There has never been a better time for American-Hungarian collaboration than now, says American ecosystem builder Carol Ann Dykes Logue

#Hungary #Donald Trump #Carol Ann Dykes Logue #US #tariff policy
How does entrepreneurial thinking differ between Hungary and the US? What could strengthen innovation ties between the two countries? How should a startup from Hungary approach entering the US market? Interview with Carol Ann Dykes Logue, former director of the University of Central Florida’s Business Incubation Program.

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.