Hirdetés

Hogyan gondolkodj alapítóként, ha fel akarod skálázni a startupodat?

Motiváljon a gazdagodás! Célozz magas bevételre, de maradj a realitások talaján! Értsd meg a piaci körülményeket, és ahhoz mérten fejlessz! A Startup Genome elemzését ismertetjük.

2023 szeptemberében hozta ki a nemzetközi innovációs tanácsadó és kutatócég, a Startup Genome a scaleup-okról szóló jelentését, amelyben scaleup-ként a nagy méretnövekedés után az 50 millió dolláros értékelést elérő vagy meghaladó startupokat azonosította. A kutatás 2015-től 2019-ig zajlott: ennek során – az Antarktiszt leszámítva – az összes kontinens több mint 40 országában 8040 darab, 4 évnél fiatalabb startupot vizsgáltak meg,

több mint 60 mérőszám alapján azonosítva azokat a tényezőket, amik egy induló innovatív vállalkozást el tudnak juttatni a scaleup fázisba.

A 8040 darabszámú mintában 370 scaleup-ot azonosított a Startup Genome – magyarországi startupok nem szerepeltek a kutatásban.

A Startup Genome a kutatási eredmények alapján most külön megvizsgálta azt is, hogy a startupalapítók mentalitása, gondolkodása milyen hatással van a vállalkozás skálázódására.

Motiváljon a gazdagodás!

Ahogyan a Startup Genome 2023-as jelentése kimutatta, vezethet alapítóként a világ megváltoztatásának szándéka, de a sikeresebb vállalkozók motivációja elsősorban anyagi jellegű.

A legnagyobb arányban, 5,7 százalékban ugyanis azok a startupok váltak scaleup-pá, aminek alapítóit a meggazdagodás vágya motiválta.

Ha a világ megváltoztatása, az arány már csak 4,4 százalék volt – ezt követi a gyors fordulat elérése 3,7 százalékkal, a jó termék megalkotásának szándéka 3,6 százalékkal, majd a jó megélhetés biztosítása 1,7 százalékkal.

Forrás: A Startup Genome Scaleup Report-ja

A jelentés szerint ennek hátterében az állhat, hogy a rosszabb anyagi helyzetű startupperek motiváltabbak a kemény munkára, mint a nagyobb vagyonnal rendelkező társaik, hiszen céljuk, hogy ki tudjanak törni szegényebb sorukból.

Másképpen szólva: az alapítók erősebb gazdasági helyzete nem előfeltétele annak, hogy a startup sikeresen túljusson a nehézségeken, és a skálázódás szakaszába érjen – éppen ellenkezőleg.

Célozz magas bevételre, de maradj a realitások talaján!

Egy startup alapításánál fontos szempont, hogy mekkora a termék/szolgáltatás számára rendelkezésre álló piac mérete. Ennek mérésére szolgál a TAM, azaz a Total Addressable Market, ami megmutatja, hogy mekkora bevételre tehet szert a vállalkozás, ha a kijelölt piacot teljesen meghódítja.

A Startup Genome elemzése szerint érdemes ambíciózus TAM-értéket belőni, de azért ne túl magasat.

A vizsgált 8040 startup közül legnagyobb arányban, 9,4 százalékban váltak scaleup-pá azok a vállalkozások, amelyek alapítói 10-100 milliárd dollár közöttire tették a bevételüket a piac teljes meghódítása esetén.

Forrás: A Startup Genome elemzése

Ha a  TAM 1-10 milliárd dollár között mozgott, a scaleup fázisig a startupok 8 százaléka ért el. Az 1 milliárd dollárnál alacsonyabb, vagy a 10 milliárdnál magasabb bevételi ambíciók esetén a sikeres skálázódás esélye számottevően csökkent.

Értsd a piaci körülményeket, és ahhoz mérten fejlessz!

A kutatás szerint összességében megéri olyan terméket/szolgáltatást fejleszteni, ami a globális piacon értékesíthető: a vizsgált vállalkozások 5,7 százaléka vált scaleup-pá akkor, ha céljuk a globális értékesíthetőség volt, és csupán 3,3 százaléka akkor, ha a lokális eladhatóság.

Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy mindenkinek a nagy nemzetközi piacokra kell lőnie: régiónként ugyanis különbözik, hogy egy-egy terméknek vagy szolgáltatásnak mi a megfelelő piac, és ki tudja-e elégíteni annak igényeit. Nem meglepő módon Észak-Amerikában, és különösen az USA-ban a globális piacra éri meg fejleszteni: az ottani vállalkozások 6 százaléka ért el a scaleup fázisba globális, és csupán 1 százaléka lokális fókuszú termékfejlesztéssel.

Forrás: A Startup Genome elemzése

Ezzel szemben Európában – egyelőre – inkább megéri a világ más tájairól származó innovációkból inspirálódni, és azokat a helyi piaci igényekre szabva fejleszteni: az európai startupok 4,1 százaléka vált scaleup-pá lokális, és csupán 1,9 százaléka globális fókuszú termékfejlesztéssel.

Ahogyan az elemzés összegzi: az eredmények alapján egy startup skálázódásában mindenképpen számít az alapítók motivációja és ambíciója, de sokkal nagyobb az esély a sikerre akkor, ha a vállalkozók képesek megismerni és reálisan felmérni a piaci környezetet.

A Startup Genome Scaleup Report-ját angolul ide, annak magyar nyelvű összefoglalóját – e cikk szerzőjétől – ide kattintva olvashatod.

NYITÓKÉP: Mohamed Hassan / PxHere

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások