Hirdetés

Tap’n’Drink: Az Educatio Kiállítás remek bemutatkozási lehetőség az olyan innovatív startupoknak, mint mi

Akkreditált italcsapoló kurzust ugyan nem indítottak, de így is rengeteg látogatót vonzott az önkiszolgáló csapoló rendszert fejlesztő Tap’n’Drink az Educatio Kiállításon. De miért érte meg ez a startupnak, mennyire vonzotta a fiatalokat az innováció, és mit lehet tenni akkor, ha egy szemfüles diák a műszaki részleteket firtatja? Fazekas Mátét, a Tap’n’Drink alapítóját kérdeztük.

Meglepő lehet egyeseknek, hogy mit keres az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon egy olyan projekt, mint a Tap’n’Drink, ami nem kínál felsőoktatási képzést, nincsen kreditértéke, egyszerűen csak egy fiatalokat megszólító innovációt kínál. Ezek szerint az Educatio mára az innovációnépszerűsítés terepe lett?

Igen, sőt! Merem állítani, hogy

az innováció lett az egyik legfontosabb része az Educatio-nak, ahol megjelenhetnek az egyetemi padokban született és a mindennapjainkban is látható újítások.

Többek között ezekkel a megoldásokkal tudják megfogni az egyetemek a leendő hallgatóikat. Lehet ez például a 3D nyomtatás és robotika, a mérnöki, agrár- és dróntechnológiák, vagy a virtuális valóság megjelenése az orvosi szakmáknál.

Nektek mi volt a hozzáadott értéke az Educatio-n kiállítóként részt venni?

Az, hogy bemutatkozhattunk a legfiatalabb célközönségünknek. Habár a Tap’n’Drink egy önkiszolgáló sörcsapoló rendszer, az Educatio-n – ellentétben mondjuk egy EFOTT Fesztivállal – sok a 18 év alatti középiskolás fiatal. Így a sarokpontunk nem az egyszerűbbé, könnyebbé váló italfogyasztás volt, hanem az, hogy a fiatalok találkozzanak az önkiszolgáló technológiánkkal.

Akkor nem is sört vertetek csapra.

Nem, hanem alkoholmentes kraftüdítőket, amiket a MONYO sörfőzde gyárt aludobozos kiszerelésben valódi gyümölcs felhasználásával.

Szerencsénkre sikerült megállapodnunk a MONYO-s srácokkal, hogy külön nekünk hordóba szereljék ki ezeket az üdítőket.

Nem kellett a rendszereteken módosítást eszközölnötök, hogy ezeket a kraftüdítőket lehessen csapolni?

Amiatt nem kellett szerencsére, hiszen évről évre fejlettebb technológiát igyekszünk használni. Az érintéses fizetési funkciót viszont – a megrendelő kérésével összhangban – kikapcsoltuk, így díjmentesen adtuk az üdítőket.

Voltak, akik azt hitték, hogy alkoholt kínáltok?

Igen, pár alkalommal. De mindig el tudtuk magyarázni, hogy alkoholmentes üdítőt adunk a fiataloknak az Educatio-n, ami alkoholt nyomokban sem tartalmaz.

Nem éreztétek ilyenkor, hogy egy, a magyar társadalmi pszichében mélyen gyökerező előítélettel kell megküzdenetek? Abban az országban, ahol nagy probléma az alkoholfüggőség, érzékeny pont lehet már csak annak gyanúja is, hogy valaki alkoholt értékesít fiataloknak – miközben józan ésszel kilogikázható, hogy ez sem nektek, sem a szervezőknek nem érdeke.

Nem éreztük ezt, mert ha még ezzel is jöttek oda hozzánk, nagyon egyszerűen és gyorsan meg tudtuk nyugtatni az embereket. A hordókon is fel volt tüntetve, hogy a bennük lévő üdítők alkoholtartalma 0 százalék.

A Tap’n’Drink semmilyen formában nem támogatja a mértéktelen alkoholfogyasztást, amit mindenhol hangsúlyozunk is.

Mennyire mentek oda hozzátok a fiatalok? Meg tudtátok őket szólítani?

Dizájn tekintetében sarokkövünk volt a kezdetektől, hogy ennek a terméknek minden körülmények között fel kell hívnia magára a figyelmet.

Erőteljes kinézettel rendelkező rendszerünk van, robosztus felépítésű gépekkel, így szerencsére rengeteg érdeklődő jött oda hozzánk, hogy mi ez a gép és mit tud – és nemcsak fiatalok, hanem kísérők, szülők és a többi kiállító is.

De jöttek oda hozzánk ennél specifikusabb kérdésekkel is: sok leendő informatikus vagy mérnök hallgató a rendszerünk műszaki tartalmáról, annak pontos működéséről érdeklődött.

Mint egykori egyetemista, mint startupper és mint kiállító is nagy sikerként éltem meg az Educatio-t és azt a figyelmet, ami a Tap’n’Drink-et övezte a látogatók részéről.

Mit lehet olyankor mondani, amikor valaki a műszaki specifikációkról kérdez? Hiszen azt szeretnétek, hogy az érdeklődő elégedetten távozzon tőletek, ha azonban túl sok részletet árultok el, a saját konkurenciátokat teremthetitek meg.

Annyit árultunk el, amennyiből szerintünk nem lehet reprodukálni a technológiánkat. De ha ez mégis megtörténne, állunk elébe! Ha van versenytárs és élesedik a verseny, az mindig jobb teljesítményre ösztönöz.

Azért sem tartunk attól, hogy egy ilyen rendezvényen megteremthetnénk a konkurenciánkat, mert az önkiszolgáló rendszerek piacára belépni viszonylag nagy kezdeti költségekkel jár, ami nem feltétlen éri meg valakinek a semmiből. Ha már van valaki másnak egy kész dobozos terméke, miért érné meg valakinek ugyanezt megcsinálni?

Mi mint már a piacon lévő szolgáltató azért is vagyunk előnyben, mert a rendszerünk nyitott, minden irányba bővíthető további elemekkel, így minden egyedi megrendelői kérésnek meg tudunk felelni.

Az érdeklődők életkorán túl mi volt a legnagyobb különbség a számotokra hagyományosabb fesztiválélményhez képest?

A legnagyobb különbség az elvárások terén volt: az Educatio-n – mivel díjmentesen kínáltuk az üdítőket – nem a bevételszerzés volt a cél, ugyanakkor tudtuk tesztelni a jelenlegi fejlesztéseinket. Éles helyzetben nagyon rizikós ilyen kísérleti teszteléseket végezni, például egy prototípus utolsó simításait elvégezni: ha egy fesztiválon romlik el az új adagoló, komoly veszteséged fog származni belőle.

Az Educatio viszont jó terep az ilyen tesztelésekre, és még ha valami el is romlik, a nem fizető ügyfelet ez nem fogja olyan érzékenyen érinteni.

A másik fontos különbség az innovációs szemléletformálásban keresendő: nekünk kifejezetten fontos volt, hogy találkozzunk a legfiatalabb célközönségünkkel. Az önkiszolgáló rendszerünkből adódik, hogy a fogyasztó végsősoron maga használja a technológiánkat, a minőség rajta is múlik, azon túl, amit a gépeinkkel biztosítani tudunk.

Nem magától értetődő, hogy egy ilyen önkiszolgáló rendszert megfelelően tudjon kezelni a fogyasztó, vannak, akiket meg kell tanítani rá.

Az Educatio így számunkra lehetőség volt arra, hogy a leendő egyetemi hallgatókat tájékoztassuk arról, hogy van egy ilyen technológia a piacon, és elkezdjük megtanítani nekik a helyes csapolást.

Volt vicces sztori az Educatio-n, amit megosztanál?

Többször is kaptunk azon embereket, hogy a csap alá tartva a fejüket próbáltak inni. Mire közöltük velük, hogy már vagy még nincs is rajta a rendszeren a hordó, úgyhogy ne próbáljanak meg inni belőle. (nevet)

Ha az Educatio-n túllépünk, hol és hogyan lehet szerinted egy hozzátok hasonló innovatív projektnek a leghatékonyabban elérnie a fiatalokat, mint célközönséget?

A HÖOK és az EFOTT csapata régóta támogatja a hozzánk hasonló innovatív projektek megjelenését, beágyazottak is fiatalok körében, így őket mindenképpen érdemes megkeresni. Emellett az egyetemi hallgatói önkormányzatokat is ajánlanám megkeresésre.

Már csak azért is, mert bárki bármit mond:

a fiatalok a leginkább nyitottak az innovációra, így fontos, hogy az innovátorok megtalálják a hozzájuk vezető csatornákat.

KÉPEK: Fazekas Máté / Tap’n’Drink; Strausz Kamilla / InnoMaker Partners

Harsányi Dániel: Web- és szoftverfejlesztőként rengeteg inspirációt tudok nyerni a mesterséges intelligenciától

A BLACKDEVS ügyvezető igazgatója szerint az AI nemcsak a kreatív iparágakban dolgozókra van hatással: a ChatGPT-vel beszélgetni az egész társadalom tudni fog. Ahhoz viszont, hogy ez felelősségteljes használathoz vezessen, jól átgondolt korlátozó- és szabályozórendszerekre van szükség. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások