Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Programok, lehetőségek

A jó csapat összeállításában is segít a White Unicorn inkubátora az ötletgazdáknak

A jó csapat összeállításában is segít a White Unicorn inkubátora az ötletgazdáknak
#nkfih #White Unicorn #pályázat #Startup Factory #Késmárki László #startup pályázat #Szabó Erik
Az egészségügyi technológiai startupokat segítő White Unicorn inkubátorházat indít: 284 millió forint befektetéssel fog támogatni összesen 10 startupot. Kik jelentkezhetnek, és mit érdemes kidomborítania a jelentkezőknek? Megkérdeztük!

Új inkubátorral bővült a hazai startup-ökoszisztéma a White Unicorn inkubátor személyében. Az inkubátort aktív befektetők és tapasztalt startupépítők alapították azzal a céllal, hogy korai fázisú, egészségügyi és orvosi technológiai (medical technology, röviden medtech), valamint IT projekteket segítsen.

A White Unicorn egyből be is húzott egy jelentősebb tőkét a jövőbeni befektetéseihez:

a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal Startup Factory pályázatán szerzett 250 millió forint támogatást, amit magántőkével kiegészítve 284 millióra tornászott fel.

A Startup Factory pályázat keretében a következő 2 évben összesen 10 startupba fogják kihelyezni a fenti összeget, a projekt indulását segítő kezdőtőkeként.

Kik jelentkezhetnek?

Ahogyan Szabó Erik, a White Unicorn kommunikációs szakembere a Startup Online-nak nyilatkozva elmondta, a korai szakasz náluk tényleg a korai szakaszt jelent: még a cégalapítás sem elvárás, elég az is, ha valaki egy jól alátámasztott ötlettel áll elő.

Szabó Erik hangsúlyozta, hogy startuponként előzetesen tizen-huszonmilliós nagyságrendű befektetésekkel számolnak.

„Ekkora tőkével amúgy is csak a nagyon korai indulást tudjuk segíteni, azt, hogy minél hamarabb el tudjon jutni a projekt a következő finanszírozási körig.

Aki már használható prototípussal rendelkezik, jellemzően jóval nagyobb tőkebevonásra van szüksége ennél, főleg mert az egészségügyi és orvosi technológia nagyon költséges szektor.”

Mit ad a nyerteseknek a White Unicorn?

Az új inkubátor azonban nemcsak kezdőtőkét ajánl a támogatott projekteknek:

  • segít üzleti, informatikai- és egyéb szakemberek mentorálásával,
  • kapcsolatiháló-építésben működik közre – ezt támogatja, hogy a White Unicorn aktívan építi a szektort egyetemi, kutatói és piaci kapcsolatok ápolásával, szakmai közösségteremtő rendezvények és online információs hub kialakításával,
  • matchmaking-gel segíti a csapatokat.

Ez utóbbiról Szabó Erik – aki a majdani portófilócégeket üzetfeljesztés és marketing témában fogja támogatni – elmondta, hogy a matchmaking nem csupán a projekthez leginkább illő mentorok és szakemberek megtalálását jelenti, hanem a projektcsapat összeállítását is: sok ötletgazdának ugyanis nincsen meg sem a tudása, sem az ambíciója arra, hogy az ötletéből üzletet csináljon.

„Mi abban is tudunk segíteni, hogy az ötletgazdákat összehozzuk azokkal, akik technológiai és üzleti tudással képesek támogatni a projektet.”

Mire figyeljen, aki jelentkezik?

A Startup Online megérdeklődte, hogy a White Unicorn-nál mivel lehet jó pontokat szerezni a beérkező jelentkezések elbírálásakor. Ahogy Szabó Erik elmondta, ha már az ötletgazda verbuvált magának csapatot, a csapattagok ismertetésére mindenképpen érdemes külön figyelmet szentelni. Mint kifejtette:

„A White Unicorn-nál az emberekben hiszünk: a legfontosabb, hogy a csapat összetétele alapján el tudjuk hinni, hogy képesek is elérni az ambícióikat.”

A másik, amire érdemes koncentrálni, az az ötlet szakmaiságának alátámasztása. Szabó Erik ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a medtech területén kulcstényező, hogy a csapat megoldása nóvum legyen, amivel fel lehet kelteni a nemzetközi multik figyelmét.

Magyar medtech, ahol a rövidtávú gondolkodás kifizetődőbb lehet

Ezzel összefüggésben Szabó Erik kifejtette, hogy

a hozzájuk inkubációra jelentkezőknek érdemes korai exitben gondolkodniuk, és csupán a technológia eladására koncentrálniuk, mintsem annak nemzetközi piaci bevezetését és terjesztését ambícionálni.

A medtech terület ugyanis rendkívül erőforrásigényes. „Hosszabbak a termékfejlesztési ciklusok, sok időt és erőforrást emészt fel az engedélyeztetés, speciális tudás szükséges a piacra lépéshez, és másképpen működnek a befektetői folyamatok is ezen a területen” – részletezte a Startup Online-nak megküldött sajtóközleményben Késmárki László, az inkubátor igazgatáságnak és befektetési bizottságának tagja, a DicomLab digitális fogászati szoftvercég társalapítója.

És mivel a magyar ökoszisztémában – kevés kivélteltől eltekintve – nem adottak a szükséges erőforrások egy medtech innováció végigviteléhez, Szabó Erik szerint ezért érdemes azt inkább arra kihegyezni, hogy felkeltse az érdekelt nemzetközi multik figyelmét, akik be tudják illeszteni a portfóliójukba a technológiát, és megvannak az erőforrásaik a nemzetközi értékesítéshez.

A White Unicorn Startup Factory-pályázathoz kapcsolódó információk ide kattintva találhatóak meg.

NYITÓKÉP: Ecole polytechnique / Flickr

Olvasd el ezt is!

Közel 200 millió euró értékben nyílt új finanszírozási lehetőség a fenntarható városokat fejlesztő startupoknak

#Európa #tőkealap #fenntarthatóság #Fenntartható Városok #Egyesült Arab Emírségek #Christian Hernandez #Urban Partners
A 2150 VC két év alatt gyűjtötte össze az 197 millió eurós alapjához a tőkét, és abból 3-15 millió euró értékben fog befektetni a városok fenntartható működését célzó projektekbe.

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

#CEE #scaleup #skálázódás #Szingapúr #APAC #Lars Bjorge #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory
A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.