Hirdetés

Tömeges elbocsátásokkal kezdik az évet az amerikai techvállalatok

A Google, az Amazon, a Unity Software és a Duolingo is több száz, több ezer munkavállalójától válik meg. Az elbocsátási hullám tart már egy ideje, és annak okát a pandémia lecsengésében kell keresnünk.

„Felelősségteljesen fektetünk be vállalatunk legnagyobb prioritásaiba és az előttünk álló jelentős lehetőségekbe. Egyes csapatok továbbra is folytatják az ilyen jellegű szervezeti átalakításokat, amely együtt jár néhány szerepkör globális szintű megszüntetésével”

ezzel indokolta a New York Times-nak a Google szóvivője, Courtenay Mencini, hogy techóriás miért bocsátja el várhatóan több száz dolgozóját. Az SFGATE értesülései szerint meghaladhatja az ezret is a megszűnő munkahelyek száma.

A Google a mesterséges intelligenciára akarja fordítani az erőforrásait

A Google elbocsátási hulláma több területet, részleget is érint:

  • a techvállalat szórakoztató elektronikai termékeit (főleg okostelefonokat) forgalmazó Pixel-t,
  • az okos otthoni termékekre specializálódott Nest-et,
  • az okosórákra szakosodott Fitbit-et, aminek társalapítói, James Park és Eric Friedman, valamint más vezetők is elhagyják a Google-t,
  • a felhasználóval kétirányú beszélgetést folytató, mesterséges intelligenciát használó Google Assistant csapatát,
  • a Google-t fejlesztő mérnöki csapatot,
  • a techóriás munkavállalói számára fenntartott egyik gyermekgondozási központot, ahonnét folyamatában küldik el az ott dolgozókat, és aminek iskoláját augusztusra be fogják zárni.

A Google ezek közül a hardverrészlegeket érintő (Pixel, Nest, Fitbit) elbocsátásokat erősítette meg eddig, de a már és az elkövetkező hónapokban elbocsátandó emberek száma több száz, akár több mint ezer főre is tehető. Ez a több mint 18 ezer főt foglalkoztató techóriás pár tizedszázalékát jelenheti.

Ahogy a Semafor írja, az elbocsátások mögötti közvetlen ok az, hogy a Google az erőforrásait az utóbbi években felfutott mesterséges intelligenciába akarja fektetni:

a Google Assistant új verzióját szeretné lefejleszteni, ami már a hangalapú kommunikáción túl képes lesz a felhasználó egyedi szokásaihoz illeszkedve szervezni az életét, például kezelni a levelezését vagy megtervezni az utazásait.

A Google nem egyedi példa

Nem a Google azonban az egyetlen nagynevű techcég, ami januárban tömeges leépítéseket jelentett be:

  • több száz munkavállalójától válik meg az Amazon a Prime Video és az MGM Studios részlegeknél arra hivatkozva, hogy a cég a leginkább megtérülésre esélyes tartalmakra és termékekre kíván koncentrálni,
  • a hosszútávú sikerrel és nyereséggel indokolva küldi el március végéig dolgozóinak negyedét, 1800 főt a videójátékszoftver-fejlesztő cég, a Unity Software,
  • az önálló idegen nyelvtanulást segítő app, a Duolingo csapatának 10 százalékát (pár száz főt) építi le a cég amiatt, hogy a tartalomfejlesztésben az emberek helyett a mesterséges intelligenciának szánnak nagyobb szerepet.

Visszaütött a járványidőszak tömeges munkaerő-felvételi stratégiája

A mostani leépítési hullám nem egyedi: a Google tavaly ilyenkor jelentette be, hogy 12 ezer munkatársuktól válnak meg, az Amazon pedig 2023-ban több mint 25 ezer dolgozó elbocsátásáról döntött.

A jelenséget csak részben magyarázza a mesterséges intelligencia előretörése, a költséghatékonyság már annál inkább. Ennek háttere a covid világjárványban és annak lecsengésében keresendő:

a pandémia alatt, a lezárások és korlátozások idején kiemelkedően nagy lett a felhasználói igény a digitális és technológiai újításokra. Erre a technológiai nagyvállalatok tömeges munkaerő-felvétellel reagáltak.

Azzal viszont sok, a szervezetét felduzzasztó döntéshozó nem számolt, hogy ha egyszer a fogyasztók visszatérhetnek a hatósági korlátozások nélküli, offline életükbe, akkor az online életre fókuszáló fejlesztések már nem fogják hozni a korábbi növekedési ütemet.

Továbbá a rosszabb gazdasági kilátások, a recessziós félelmek, a magas kamatlábak és a kiadások emelkedése is mind arra lökték a technológiai szférát, hogy erőforrásaikat szűken mérve kockázatminimalizáló stratégiára váltsanak

– akár azon az áron is, hogy a tömegével felvett munkaerőt most tömegével elbocsássák.

NYITÓKÉP: Shawn Collins / Flickr

Új lehetőségek nyílnak meg a hazai fintech cégek előtt a közel-keleti és észak-afrikai régióban

A Magyar Fintech Szövetség és a MENA Fintech Szövetség együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, melynek célja a magyar és uniós fintech ökoszisztéma összekötése a közel-keleti és az észak-afrikai régiós ökoszisztémával.

Bővebben

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?

Grandiózus kutatást végzett a Startup Genome, amelyben kontinenseken átívelően vizsgálta meg a scaleup-pá váló startupok sikerének okait. A Scaleup Report szerint a kulcs: tedd equity-vel érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat, legyél beágyazott a globális ökoszisztémába, és kínálj részvényopciókat a munkavállalóidnak!

Bővebben

Oszkó-Jakab Natália: Hasonló önérzete van annak, aki a Startup Safarin és aki a Művészetek Völgyében lép fel

Akit már visszaigazolt a piac és a média, rendelkezik egy egészséges egóval, ami miatt nehezebben alkalmazkodik a kérésekhez – mondja Oszkó-Jakab Natália, akinek  a Startup Safari és a Művészetek Völgye szervezésében is első kézből vannak tapasztalatai. Mi a közös metszete a két eltérő brandnek? Van-e kommunikáció a startup és a művészeti világ között? Minek tekinthető

Bővebben

Harsányi Dániel: Web- és szoftverfejlesztőként rengeteg inspirációt tudok nyerni a mesterséges intelligenciától

A BLACKDEVS ügyvezető igazgatója szerint az AI nemcsak a kreatív iparágakban dolgozókra van hatással: a ChatGPT-vel beszélgetni az egész társadalom tudni fog. Ahhoz viszont, hogy ez felelősségteljes használathoz vezessen, jól átgondolt korlátozó- és szabályozórendszerekre van szükség. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások