Hirdetés

Három tipp a pitch-edhez, amivel leveheted a lábáról a befektetőt

Mondd el, miért most van szükséged a befektetésre, helyezd előtérbe az ügyfeleid történetét és legyen terved a termék hosszútávú értékesíthetőségéről – ezeket javasolja a globális befektető cég vezetője a startuppereknek, ha tőkebevonásért pitch-elnek.

A korai életszakaszban lévő startupokra „hatalmas nyomás nehezedik, hogy felmutassanak egy életképes terméket, befektetői találkozókat szervezzenek és biztosítsák a projekt folytatásához szükséges forrásokat – mindezt nyaktörő sebességgel megugorva” – ezzel a felütéssel indokolja a jó befektetői pitch fontosságát Rebecca Liu-Doyle, az amerikai magán- és kockázatitőke-befektető cég, az Insight Partners ügyvezető igazgatója. A cégvezető a TechCrunch oldalán egy befektetői pitch három elemét nevezi meg, amikre érdemes figyelni a sikeres tőkebevonás érdekében.

Koncentrálj arra, hogy miért pont most kéred a befektető pénzét!

Ahogyan Rebecca Liu-Doyle kifejti, befektetőként nem pusztán azt kell mérlegelni, hogy a piaci problémára, hiányosságra a startup által kínált megoldás miért alkalmas, hanem azt is, hogy egy befektetéssel el lehet-e érni a kívánt, gyors növekedést, a termék vagy szolgáltatás be tud-e törni az azonosított piaci résbe.

Hogy a potenciális befektető ezzel kapcsolatos aggályait eloszlasd, startupperként a pitch-ben érdemes nagy hangsúlyt fektetned arra, hogy miért éri meg neki pont most, pont ebbe az ötletbe pénzt ölnie.

Így egy jó pitch kitér arra, hogy a piac aktuális állapota hogyan segíti a megoldás gyors elterjedését. Lehet ez az adott területen, iparágban bekövetkező szervezeti változás, a fogyasztói szokások radikális átalakulása vagy akár egy új technológia megjelenése a piacon, amely alapjaiban képes átírni a játékszabályokat.

„A »miért pont most?« kérdés megválaszolása döntő fontosságú a kockázatot ellensúlyozó növekedési pálya realizálásához” – írja az Insight Partners vezetője.

Az ügyfelek élményein keresztül meséld el önmagad!

Rebecca Liu-Doyle szerint ritka, hogy a befektető ugyanazzal a háttérrel és megértéssel rendelkezzen a szóban forgó iparágról, annak jellemzőiről és a piaci problémára hozott megoldásról, mint aki előadja azt. Sok startupalapító fókuszál arra egy pitch-ben, hogy beszéljen a termékről, annak vonzerejéről vagy éppen a versenytársakról. Ezek természetesen elengedhetetlen elemei egy pitch-nek, de rengetegen esnek abba a hibába, hogy a megfelelő kontextus felvázolásának hiányában nem képesek megfogni a befektetőt.

Rebecca Liu-Doyle, az Insight Partners ügyvezetője igazgatója (a kép bal oldalán) a cég 2023. márciusi Sourcing Summit rendezvényén. Az Insight Partners 2023. június végén több mint 80 milliárd dollárt kezelt, a 800+ vállalatot magába foglaló portfóliójában nagy növekedési potenciállal rendelkező technológiai, szoftver- és internetalapú megoldásokat kínáló startupok és scaleup-ok szerepelnek. Forrás: Insight Partners / Instagram

Ezért érdemes a narratív történetmesélésre időt szánni, ami a legátélhetőbben az ügyfelek élményein keresztül ragadható meg. Ahogy Rebecca Liu-Doyle írja:

„Az ügyfelek történetei sokkal érdekesebbek, mint bármilyen dia és egy csapásra több különböző kérdésre is választ adnak: Kik az ügyfeleid? Mi érdekli őket? Hogyan oldották meg a szóban forgó problémát a te megoldásod előtt? Mi a probléma a világ jelenlegi működésével? Mik voltak az alternatív megoldások? Hogyan találtak meg téged? Miért választottak téged?”

Ahogyan az Insight Partners vezetője összegzi: egyetlen, jól átgondolt és végigvitt történet nyilvánvalóvá teheti, hogy az adott startup megoldása miért ítéltetett sikerre, és így miért érdemes abba befektetni.

A terméked eladása mellett ne feledkezz el a piacra lépési stratégiáról sem!

Sok alapítónak van reflexből válasza arra a kérdésre, hogy miben más, miben jobb az ő megoldása a versenytársakhoz képest. Azonban arra a kérdésre már, hogy hosszútávon hogyan lesz a megoldás nyereséges, sokkal kevesebb csípőből jövő válasz születik.

Pedig befektetői szemszögből – mint arra Rebecca Liu-Doyle felhívja a figyelmet –  ez is kulcsfontosságú: nemcsak azt kell bizonyítani a pitch előadójának, hogy az általa kínált megoldás jó a jelenben, hanem azt is, hogy van terve ennek kiaknázására a jövőben. Nemcsak azt kell kifejteni, hogy mit adsz el, hanem azt is, hogy hogyan adsz el. Azaz az átgondolt piacra lépési stratégiát is fel kell vázolni a befektetőnek.

Az Insight Partners igazgatója szerint ennek kulcsa a termékjellemzőkben keresendő. 

Azt érdemes végigjárni, hogy például a termék értéke hogyan fog növekedni az ügyfélkör bővülésével. Vagy hogy a termék hogyan fog beépülni az ügyfelek mindennapjaiba és az általa használt rendszerekbe. Netalán maga a termék hogyan fog az ügyfél mindennapjait meghatározó rendszerré válni, ami nélkül már nem fogja tudni elképzelni az életét.

Ha startupperként fel tudod vázolni a befektetőnek ezt a hosszútávú stratégiát, jövőképet, máris könnyebben meg tudod győzni, hogy neki is nyeresége lesz az ötletedbe való befektetésből.

NYITÓKÉP: Pitch-elő hallgató a Hungarian Startup University Program (HSUP) 2022-es Demo Day eseményén. HSUP – Hungarian Startup University Program / Facebook

Új lehetőségek nyílnak meg a hazai fintech cégek előtt a közel-keleti és észak-afrikai régióban

A Magyar Fintech Szövetség és a MENA Fintech Szövetség együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá, melynek célja a magyar és uniós fintech ökoszisztéma összekötése a közel-keleti és az észak-afrikai régiós ökoszisztémával.

Bővebben

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?

Grandiózus kutatást végzett a Startup Genome, amelyben kontinenseken átívelően vizsgálta meg a scaleup-pá váló startupok sikerének okait. A Scaleup Report szerint a kulcs: tedd equity-vel érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat, legyél beágyazott a globális ökoszisztémába, és kínálj részvényopciókat a munkavállalóidnak!

Bővebben

Oszkó-Jakab Natália: Hasonló önérzete van annak, aki a Startup Safarin és aki a Művészetek Völgyében lép fel

Akit már visszaigazolt a piac és a média, rendelkezik egy egészséges egóval, ami miatt nehezebben alkalmazkodik a kérésekhez – mondja Oszkó-Jakab Natália, akinek  a Startup Safari és a Művészetek Völgye szervezésében is első kézből vannak tapasztalatai. Mi a közös metszete a két eltérő brandnek? Van-e kommunikáció a startup és a művészeti világ között? Minek tekinthető

Bővebben

Harsányi Dániel: Web- és szoftverfejlesztőként rengeteg inspirációt tudok nyerni a mesterséges intelligenciától

A BLACKDEVS ügyvezető igazgatója szerint az AI nemcsak a kreatív iparágakban dolgozókra van hatással: a ChatGPT-vel beszélgetni az egész társadalom tudni fog. Ahhoz viszont, hogy ez felelősségteljes használathoz vezessen, jól átgondolt korlátozó- és szabályozórendszerekre van szükség. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Mennyire tartják hasznosnak a vezetői képzéseket a magyar cégvezetők?

A STRT összesen 142 cégvezetőt kérdezett meg arról, hogy az őket a vezetői kihívásokra felkészítő tanfolyamokra miért járnak, mik a legfontosabb szempontok egy-egy képzés kiválasztásánál, és mennyit fizetnek értük évente. A kutatás nem volt reprezentatív, így a magyar cégvezetőkre nézve általános következtetéseket nem lehet levonni.

Bővebben

Sok mindent meg kell még értenünk a mesterséges intelligenciáról, és ebben nem segít az, ha a rémhírekből tájékozódunk

A Fenntartható Városok alapítója, dr. Bartuszek Lilla szerint előbb vagy utóbb minden társadalom el fog jutni oda, hogy a megfelelő funkciókra használja az AI-t. Azonban ennek a folyamatnak még csak az elején vagyunk, és nem lesz holnaptól Kánaán az új technológiának köszönhetően. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Nem női megoldásokkal kell orvosolni a nők problémáit a startupvilágban

Ha az ökoszisztéma és a társadalom állít gátakat a női startupperek elé, nem az a megoldás, hogy a nőkhöz szólunk a kifejzetten rájuk koncentráló kezdeményezésekkel: a gátmászás helyett a gátak lebontását lenne érdemes támogatni.

Bővebben

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások