Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Hasznos tippek

Nagy évvégi értékelés a startupvilágban – hogyan csináld jól?

Nagy évvégi értékelés a startupvilágban – hogyan csináld jól?
#tippek #értékelés #karácsony #ünnepek
Miből áll egy évvégi értékelés? Miket kell figyelembe venni? Kiket érdemes bevonni, és mikor jó, ha sort kerítünk erre a beszélgetésre? Hét tippet hozunk az év jó lezáráshoz.

Az év végéhez közeledve adja magát, hogy a startup-ökoszisztéma is cezúrát húzzon, levonjuk a következtetéseket az elmúlt 12 hónapról, és tisztázzuk az elvárásokat az elkövetkező 12 hónapra.  Ezt megtenni egyaránt fontos lehet startégiai vezetői és operatív munkavállalói szinten is. De hogyan kell ezt jól csinálni? Adunk pár tippet a HR-szoftvert fejlesztő Aivy társalapítója és más üzleti döntéshozók meglátásai alapján.

I. Reflektálj „előre”!

Fontos, de nem elégséges azt végignézned, hogy mik voltak az adott év célkitűzései, azokból mit sikerült elérni, és hol kell még fejlődni. A statisztika azonban sokkal nagyobb hatást képes kifejteni akkor, ha nem hagyod a számokat önmagukban állni, hanem megfogalmazod a jövőbe mutató következtetéseket is.

A mostani év milyen tanulságokkal szolgál a jövő évre nézve? Mely célokat kell újraértékelni? Milyen új célokat kell kitűzni a vízió eléréséhez? És persze: hogyan lehet elérni ezeket a célokat?

Mindeközben ne feledd: a célod a minél valósághűbb helyzet- és jövőkép felvázolása. Ne csapd magad és a csapatodat azzal, hogy a jó dolgokat indokolatlanul felnagyítod, a rosszakat pedig elbagatellizálod.

II. Alapozz az adatokra...

Ez persze banálisnak hat, de nem feltétlenül olyan egyszerű megcsinálni. Ahhoz, hogy az elkövetkező év kihívásait és lehetőségeit jól végig tudd gondolni, adatpontokra van szükség.

Lehet ez például az éves visszatérő bevétel, az ügyfélmegtartási vagy különböző konverziós arányok, a piac visszajelzései a termékkel/szolgáltatással kapcsolatban – igazából bármi, ami illeszkedik a cégedhez és a céljaidhoz.

Ehhez a munkához nagy segítségedre lehet az aktuális évi céges beszámoló.

III. ... és a körülményekre is!

Fontos figyelembe venni egyik oldalról a külső körülményeket, amikor „előre” reflektálsz: például a piac változását, lokális vagy globális tényezőket (mint egy háborút vagy egy pandémiát). Aki jól ráérez a környezet változásaira, vagy a gondos elemzésnek hála gyorsabban képes alkalmazkodni az új körülményekhez, komoly lépéselőnyre tehet szert a versenytársakkal szemben.

A másik oldalról az eredmények elérésének módját sem árt felmérni: például azokat a tényezőket, amik közvetlenül nem kapcsolódnak a bevételteremtéshez.

Hiába sikerült elérni az X millió forintos árbevételi célt, ha az lehetett volna X+2 millió is, ha kisebb a fluktuáció, jobban motiváltak a munkavállalók, vagy a munkafolyamatok egy részét (főleg az AI korában) lehetett volna automatizálni.

Nem mellékes az sem, hogy az adott év eredményei fenntarthatóak-e jövőre is. Ennek kapcsán érdemes feltenni a következő kérdéseket: Etikusan sikerült elérni az eredményeket? Megismételhetőek ezek? Mekkora szerencsénk volt az adott évben, amit nem vehetek készpénznek a jövőben?

IV. Találd meg a megfelelő teret...

Ha mindezeket végigjártad, az még csak az évvégi munka első fele: ezt tudnod kell a megfelelő platformon és formában átadnod a cégedben dolgozóknak.

Amit biztosan érdemes csinálnod: mindenkit bevonnod az eredmények ismertetésébe.

Ez egyúttal egy jó mindsetalakító lépés is lehet: amikor tiszta mindenki számára a munkahelye állapota és jövőképe (vagy éppen a kihívások, amikkel meg kell küzdeni majd jövőre), sokkal nyugodtabban adhatják át magukat az ünnepi hangulatnak, és motiváltabban térhetnek vissza a következő évben.

Amennyiben a szervezet nagysága és helyzete indokolja, érdemes lehet a cég menedzsmentjével külön is leülni, hogy vezetőtársaidat is ösztönözd az eredmények és következtetések végiggondolására és azok implementálására a saját csapataiknál. Ráadásul ezzel azt is elősegíted, hogy a többi vezető saját évvégi értékelést szervezezzen az általuk irányított csapatokkal. s

V. ... helyet és időt az évvégi értékeléshez!

Az információ-átadás helyét és időpontját is érdemes jól megválasztani. A formális, kötelező részvételű, hivatalos, nagy meetingek helyett szervezz inkább karácsonyi céges eseményt – ehhez itt adtunk tippeket.

És ha lehet, inkább december közepe tájára, és ne ténylegesen év végére rakd az évértékelést:

főleg a startupszférában – ahol az év többi szakaszában amúgy is 120 százalékon pörög mindenki – ne kényszerítsd nagy (agy)munkára az embereket a karácsony és az újév közötti pár munkanapban.

Inkább lazítson és töltődjön mindenki, hogy jövőre kipihenten, frissen és motiváltan térhessen vissza a munkába.

VI. Ünnepeld, ami ünnepelni való!

A valósághű és transzparens értékelés nem azt jelenti, hogy ne lehetne ünnepelni az elért sikereket, sőt:

a nehézségek leküzdhetőségébe vetett hitet emeli, ha körüljárjuk a sikerek miértjeit, hogyanjait, és felhívjuk rájuk az emberek figyelmét.

VII. Az évvégi értékelés csak egy legyen a sorban!

Ha csupán az év végén teremtünk arra alkalmat, hogy átnézzük a cég helyzetét és gondolkodjunk a jövőről, sok lehetőségtől eshetünk el: lassabban alkalmazkodhatunk a kihívásokhoz, és olyan lappangó problémák kerülhetnek felszínre, amiket már régen kezelni lehetett volna. Éppen ezért

bizonyos időközönként (pár heti, havi vagy negyedéves rendszerességgel) ajánlott egy-egy nagy értékelési kört tartani legalább menedzsmenti szinten, hogy folyamatában tájékozottak maradjunk és tájékoztatni tudjunk a szervezetet érintő kérdésekben és kérdésekről.

Egy jó évvégi értékelés tehát csak egy alkalom a sok közül, amikor emberek beszélgetnek és gondolkodnak a cég helyzetéről.

NYITÓKÉP: PxHere

Olvasd el ezt is!

Balogh Petya: A pénzünk ugyanolyan keményen tud nekünk dolgozni, mint a legjobb kollégáink – ha hagyjuk neki

#befektetés #Balogh Petya #STRT #Lightyear #edukációs kampány
A STRT Holding vezetője a Lightyear befektetési platformmal fogott össze, hogy felhívják az ökoszisztéma figyelmét arra: nemcsak a multik, hanem a startupok és a kkv-k dolga is, hogy a náluk heverő pénzzel tudatosan foglalkozzanak, és ne csak biztonsági tartalékként parkoltassák azt a bankban.

„Exiteltem, itt ülök egy rakás pénzen, soha nem is kéne már dolgoznom – mégis rosszul érzem magam, és nem tudom, hogyan tovább”

#mentális egészség #tippek #tabu #Amabilis #Auxi'life #exit #Exit.Club #Louis Debouzy
Ennek a sok sikeres alapítót érintő problémának a megoldásában segít egy privát francia klub, ahova a legalább egymillió eurós exitet záró vállalkozókat várják. A klub azt társadalmi tabut feszegeti, hogy mégis milyen jogon érezheti magát rosszul az, akinek mindene megvan.