Jánoska Rita

Jánoska Rita

ánoska Rita A StartUP! Magazin azoknak, akiknek van már startupjuk, esetleg most vágnak bele, vagy még csak tervezik az indítását.

Rovat: Hasznos tippek

Mi a baj a korai fázisú startupok pénzügyi terveivel?

Mi a baj a korai fázisú startupok pénzügyi terveivel?
#technológia #kockázati tőke #Budapesti Corvinus Egyetem #Vespucci Partners #TranscendH2O
Alapvetően csak annyi, hogy a startup nem fogja tartani, a befektető pedig nem fogja elhinni. Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása. facebook twitter linkedin

Akkor miért van erre szükség, hogy a két fél egymásnak küldözgessen igazából olyan exceleket, ahol a startup próbálja beállítani magát a következő unikornisnak, akinek nincs versenytársa, és a bevétele pedig egyenletesen nő a végtelenbe és tovább?

Ennek korai befektetői oldalról igazából nagyon is sok értelme van. Senki ne értsen félre a legtöbb számot még fogadásból sem fogadnám el, de azt igazán fontosnak tartom, hogy lássam, hogy mennyire látják reálisan a bevétel és a költség oldalt. A következőkben pedig összefoglalnám a három leggyakoribb problémát, amit pénzügyi tervek értékelése közben látok.

A bevétel oldal teljesen irreálisan növekszik a startupnál

A startup bevétele jelenleg ugyan 5.000 dollár havonta, de 1 év múlva már 100.000 lesz és látom az excelben, hogy beraktak mellé egy fix szorzót mert valahol azt olvasták, hogy az jó, ha elérjük a 100.000 dollárt.

Ezzel több probléma is van, de talán a legsúlyosabb, hogy teljesen hiteltelenné teszi a startupot a befektető előtt, ha csak légből kapott számokkal dobálózik és nincs mögötte sem validáció sem pedig üzleti érzék.

A bevétel oldal 50% nem validált forrásból jön

A második leggyakoribb hiba, hogy ugyan nincs mögötte semmilyen validáció és még egy ügyféllel sem beszéltek, de higgyem el az excelből, hogy a következő éves bevétel 60% ebből az új dologból fog jönni és ez megváltja a világot.

Ennek igazán örülök, de ezt azt jelenti, hogy akkor most 0-val fogok számolni erre bevételi forrásra és akkor már hirtelen nemhogy startupod nincs, hanem még egy KKV-d is nehezen.

A költségoldalon csak azok a sorok vannak rendesen kidolgozva, amihez az alapító ért

Ugyan klasszikus poén, hogy mindenkinek az a legfontosabb, amihez ő ért, de az egy kicsit erős amikor a volt fejlesztőmérnök alapító céget csinál és kért összeg 80% elmegy a fejlesztésre, 18% minden másra és 2% pedig marketingre, mert a termék majd eladja magát, hiszen azt nem kell reklámozni.

Ez megint csak azt mutatja, hogy az alapító a saját feje után megy és valószínűleg nem fogad el másoktól tanácsot annak érdekében, hogy jobban csinálja.

A negatív példák után akkor viszont érdemes végiggondolni, hogy egyáltalán mivel lehet meggyőzni a tőkebefektetőt, hogy belefektessen a startupba amikor az egyik leghíresebb VC Anderson – Horowitz a megnézett startupok mindössze 0.7%-ba fektet be, de az iparági átlag is 1% körül van.

Így lehet meggyőzni egy kockázati tőkealap-befektetőt: A bevétel oldal rendesen validálva van és top-down és bottom-up is rendesen ki van számolva

Ugyan nagyon könnyű azt mondani, hogy óriási a piaca a cégnek és itt elszokott hangzani a többmilliárd dolláros érték is, de ezt a cég alá is tudja támasztani, hogy már megkeresett több 10, 100 céget és abból ennyi és ennyi százaléka meg is vásárolta a terméket.  A TranscendH2O többek között ezzel tudott minket lenyűgözni a befektetésnél, bővebben a mérnöki megoldásokat szállító hibrid startupunkról itt olvashattok.

A költség oldal össze van hangolva a technológiai dokumentummal és mindezt havi bontásban ki is mutatják

A technológia sok esetben különálló életet él a pénzügyi modellhez képest, ezért különösen legnyűgöző, ha egy korai startup egybe tudja fűzni a kettőt és ezt akár már sprint szintre is letudja képezni. Ez különösen jól működött a Haris Digitalnál, érdemes bővebben is rájuk keresni, nem mindennapi startuppal van dolgunk, akik az USA-ban is szép sikereket érnek el.

Amennyiben megtudod ugrani a fentebb említett három darab problémát és még mindig szeretnél kockázati tőke-befektetést, akkor szeretettel látunk a Vespucci Partnersnél és szívesen megiszunk veled egy kávét.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a

oktatójának írása.

Olvasd el ezt is!

Balogh Petya: A pénzünk ugyanolyan keményen tud nekünk dolgozni, mint a legjobb kollégáink – ha hagyjuk neki

#befektetés #Balogh Petya #STRT #Lightyear #edukációs kampány
A STRT Holding vezetője a Lightyear befektetési platformmal fogott össze, hogy felhívják az ökoszisztéma figyelmét arra: nemcsak a multik, hanem a startupok és a kkv-k dolga is, hogy a náluk heverő pénzzel tudatosan foglalkozzanak, és ne csak biztonsági tartalékként parkoltassák azt a bankban.

„Exiteltem, itt ülök egy rakás pénzen, soha nem is kéne már dolgoznom – mégis rosszul érzem magam, és nem tudom, hogyan tovább”

#mentális egészség #tippek #tabu #Amabilis #Auxi'life #exit #Exit.Club #Louis Debouzy
Ennek a sok sikeres alapítót érintő problémának a megoldásában segít egy privát francia klub, ahova a legalább egymillió eurós exitet záró vállalkozókat várják. A klub azt társadalmi tabut feszegeti, hogy mégis milyen jogon érezheti magát rosszul az, akinek mindene megvan.