Hirdetés

Oszkó-Jakab Natália: Hasonló önérzete van annak, aki a Startup Safarin és aki a Művészetek Völgyében lép fel

Akit már visszaigazolt a piac és a média, rendelkezik egy egészséges egóval, ami miatt nehezebben alkalmazkodik a kérésekhez – mondja Oszkó-Jakab Natália, akinek  a Startup Safari és a Művészetek Völgye szervezésében is első kézből vannak tapasztalatai. Mi a közös metszete a két eltérő brandnek? Van-e kommunikáció a startup és a művészeti világ között? Minek tekinthető a Startup Safari, konferenciának vagy fesztiválnak, és hogyan segít Oszkó Péter a feleségének startup-ökoszisztémából? Interjúnk a Startup Safari CEO-jával.

Tulajdonképpen micsoda a Startup Safari Budapest? Konferencia vagy fesztivál?

Igazából minden is. A sok helyszín miatt, amit egy település szövetébe illesztünk be, nagyon hasonlít a Művészetek Völgye Fesztiválra, csak itt az egyébként zárt intézmények és irodák nyitják meg a kapuikat a látogatóknak. Konferencia is, bár nem a nagy, egyhelyszínes konferenciákat követi: a Safari inkább a kisebb, elmélyültebb, sok helyszínen zajlódó beszélgetések színtere. 

 

A Művészetek Völgye Fesztivál igazgatójaként szerzett tapasztalatod mennyiben segít a Startup Safari szervezésekor?

Sokat segít. Amikor 2020-ban a Startup Safari igazgatója lettem, elkezdtük szervezni az eredeti koncepció szerint, több helyszínen az eseményt, amit aztán a covid miatt online keretek közé kellett rakni, és egy hat tévécsatornás közvetítés lett belőle. Mivel többet mozgunk színházi és vizuális körökben, a megoldást is előbb megtaláltuk: 2020-ban a Startup Safari lett az első konferencia, ami online környezetbe helyezte át magát. 

 

2022-ben pedig hibrid módon rendeztétek meg a Safarit, aminek az offline része egy helyen, a HubHubban volt. Nem éreztétek hatékonyabbnak networking szempontjából, hogy mindenki egy helyen volt?

Akkor azért is választottuk a hibrid megoldást, mert tartottunk attól, hogy jöhet utolsó pillanatban is egy lezárás, és akkor a HubHubból tudtuk volna megoldani az online közvetítést.  Egyik oldalról persze, hatékony, ha mindenki egy helyen van,

másik oldalról a több helyszín egy thinking out of the box megoldása a szervezésnek. Mi más lenne egy startupos rendezvény javára írható, ha nem az, hogy újszerű megközelítését adja egy problémának?

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

Járjuk akkor végig az éveket: 2023-ban miért nem volt Startup Safari?

A kapacitás hiánya miatt: a csapat nagy része külföldön volt, illetve más tevékenységekkel volt elfoglalva. De így legalább volt idő megfigyelni a piacot, hogy mennyire és hogyan van még hatással a világjárvány.

 

Ebből mit szűrtél le?

Azt, hogy ideje lesz visszatérni az eredeti, több helyszínes koncepcióhoz: ezt látjuk az idei szervezésen. Már csak azért is, mert sok új szereplő jelent meg az elmúlt években az ökoszisztémában, akiknek a Startup Safari jó bemutatkozási lehetőséget biztosíthat.

Vegyük például az Adaptért, ami Újbudán egy kreatív technológiai tudásbázis és műhely. Sokkal jobb, ha nem úgy ismeri meg őket az ember, hogy egy képviselőjük egy steril konferencián bemutatja a műhelyet egy diasorban. Ehelyett a Startup Safari keretében náluk, az irodájukban tudnak majd kipróbálni az érdeklődők egy deepfake vagy egy sound painting eszközt. 

 

Hogyan lehet egy ilyen szétfolyó, sok helyszínes rendezvényt egyben tartani? Hogyan tudod szervezőként biztosítani a minőséget, hogy aki látogatókat fogad a Safari brand-jének nevében, az valóban profin tegye ezt meg?

Sok beszélgetés előzi meg a partnereinkkel a lebonyolítást. Így igyekszünk letisztázni, hogy mit szeretnénk egymástól, és a leendő partnerünk mire gondolt. Ha nem tudunk közös nevezőre jutni, nem megyünk tovább egymással – ilyen is előfordul. Ha viszont megvan a közös nevező, a kollégáink a helyszínen segítenek a lebonyolításban, vagy akár menet közben tudnak módosítani a dolgokon, ha szükséges.

 

Tegyük fel, hogy egy VC CEO-ja vagyok, és megkereslek, hogy hadd mutatkozhassunk be a Startup Safarin. Milyen elvárásaid lesznek felém?

Mindenek előtt a folyamatos kommunikáció, egy nagy adag rugalmasság és a csapatmunka.

Sok partneri megkeresésünk van, és ezek fényében dinamikusan alakítjuk a programokat: figyelünk arra például, hogy ne legyen egy programból duplikáció, vagy ne legyen egysíkú a program. Arra is igyekszünk figyelni, hogy az egybefüggő témák között legyen idő átérni egy másik helyszínre, így előfordulhat, hogy más időpontban fogod megtartani az előadásodat, mint ahogy eltervezted. Viszont ennek köszönhetően sokan lesznek az előadásodon.

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

A rugalmasság mellett mindenképp szükség lenne tőled gondolatokra, ötletekre, hogy mit szeretnél csinálni a Startup Safarin, hogyan akarod bemutatni a VC-det. Nekünk ezeket az ötleteket meg kell néznünk úgy is, hogy azok elég érdekesek legyenek a Startup Safari közönsége számára. És végül szükségünk lenne a szerződésbe foglalt keretek betartására. Például hogy ha megérkezik hozzátok a kollégánk, ne zárt ajtók fogadják őt.

 

Az interjú készítésekor (április 30-án – a szerk.) tíz partnerintézménye van a Safarinak – mennyi várható még?

Akár a duplájára is emelkedhet ez a szám. Sokakkal beszélgetünk, és nehezebb megálljt parancsolni a résztvevők számának, mint a Művészetek Völgye esetében. Az utóbbi esetében a fesztivál előtt két hónappal véglegesítjük a partnereket és a programot – a Startup Safari esetében ezt nem lehet megtenni.

 

Akkor itt meg nektek mint szervezőknek kell rugalmasnak lennetek, és alkalmazkodni a dinamikusan változó startup-ökoszisztémához, tűrve a nagyobb bizonytalanságot és kockázatokat.

Az biztos, hogy emberileg fejlődöm a Safari szervezésének köszönhetően: tanulom magam is a rugalmasságot.

Viszont vegyük figyelembe, hogy itt egy fővárosi rendezvényről beszélünk. Sokkal könnyebb itt szervezni egy eseményt, mint vidékre elvinni egy teljes produkciót. Ha valaki délben ad elő a Safarin, közel sem kell olyan korán elindulnia és nincs olyan komplex technikai igénye, mint egy folk zenei előadónak a Művészetek Völgyében.

Mindazonáltal a Safari esetében is meg kell húzni a határokat: hiába születne meg előző este a legzseniálisabb előadásötlet, nem fognak elmenni rá az emberek, mert nem tudjuk időben tájékoztatni őket. Úgyhogy egy-két héttel az esemény előtt szeretnénk véglegesíteni a programot a Startup Safari esetében.

 

Nagyon más az innovatív üzleti és a művészvilág mentalitása, karaktere? A művésznek valószínűleg nem jutna eszébe előző este módosítani a setlisten.

Annyira különbözőnek nem mondanám. Egy VC vagy egy inkubátor szakembereinek önérzete hasonló a művészek önérzetéhez. 

 

Ezt kifejtenéd?

Annak a szakembernek, akit már visszaigazolt a piac, a média, van egy önérzete.  Aki tudja magáról, hogy jó szakember, megvan az ebből fakadó magabiztossága, és emiatt nehezebben fogadja, ha neki kell idomulnia akár témában, akár időpontban a rendezvény többi eleméhez.

 

Önérzetességről beszélhetünk, vagy egoizmusról?

Egészséges egóról. Ha valaki letett már valamit az asztalra, akár szakmailag, akár művészileg, annak legyen is egészséges egója. Ez kell ahhoz is, hogy az az ember meg tudja ragadni a közönségét, akár egy szakmai előadáson, akár a művészetével. Az nem jó nekünk sem, ha egy egyébként remek szakember annyira bizonytalan, annyira unalmasan ad elő, hogy nem megy át az üzenete a közönségnek.

 

Látod magad előtt, hogy a két brand, a Startup Safari és a Művészetek Völgye kooperáljon egymással?

Ha nem is a brandek szintjén, de a startup és a művészeti szféra közötti kooperáció sok év óta már megvalósul. Sok startupnak vagyunk partnerei abban, hogy a Művészetek Völgyében, napi 15 ezer, vegyes korosztályú ember körében tesztelhessék a megoldásaikat.

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

A Startup Safari esetében pedig igyekszem teret adni a művészeti startupoknak is. Ilyen volt például a Banding, ami a zenekarokat és DJ-ket segíti matchmakinggel a nemzetközi rajongótáboruk kiépítéséhez. Idén a klasszikus startup programok és lehetőségek mellett megismerheti a közönség a Creative Europe programot is, amit az Európai Unió a kulturális sokszínűség előmozdítására és a kreatív iparágak gazdasági potenciáljának növelésére hozott létre, és amiben van keresnivalója a startupoknak is.

 

Az, hogy ezeket ennyire hangsúlyozod, azt mutatja számomra, hogy nem sok kommunikáció van az innovatív/startup- és a művészeti világ között. 

Ez így van sajnos, és emiatt nem is használják ki a startupvilágban a Creative Europe programot, pedig lenne ott lehetőség bőven.

 

A szerepfelfogásod ez alapján micsoda? Híd akarsz lenni a két világ között?

Egyfajta híd szerepem lehet és talán van is, de azért van mit tanulnom. Míg a művészeti világban a proficiency szinten vagyok, addig a startupvilágban B1-es szinten állok. Már ismerem a szereplőket az ökoszisztémában, de kellenek a szakemberek is mellém, akik kurátorként segítenek összerakni a Startup Safari szakmai tartalmát.

 

Ilyen kurátor a férjed, Oszkó Péter is?

Igen, neki is van ilyen szerepe. De a Safari régi alapítóinak a véleményére is támaszkodunk, és nyilván a partnerintézmények szakmai tudására és elképzeléseire is alapozunk a szervezéskor.

 

Szokott Oszkó Péter az esti vacsoránál fejtágítást tartani neked, hogy a startup-ökoszisztémában XY ember kicsoda, mit kell tudni róla?

Sajnos néha igen, de azért igyekszünk különválasztani a munkát és a magánéletet. Az gyakrabban fordul elő, hogy a szoba két sarkában ülve bonyolítjuk le a saját megbeszéléseinket a munkatársainkkal. 

 

Működik is a munka és a magánélet szétválasztása?

Általánosságban igen, de van, hogy szakmailag kooperálunk. Péter rendszeres fellépő például a Művészetek Völgyében.

Nem tudom, mennyire ismert ez róla, de ő szájharmonikán játszik, egy ideig játszott egy blues zenekarban – most már csak vendégként tér vissza a fesztiválra.

A Startup Safari 2022. évi rendezvénye. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

 

A Startup Safari egyik partnerintézménye az OXO Holdings, és Oszkó Péter is előadóként már megtalálható a programok között. Lehet értelmezni a Startup Safarit a családi vállalkozásotokként is?

Igen, nyilván itt van összefonódás. Egy szervezetet viszont még kiemelnék: a Magyar Turisztikai Program Alapítványt, amit 2021-ben azzal a céllal alapítottam, hogy az üzleti, a kulturális és a sport területen mozgó rendezvényszervezőket szakmailag összefogja és felemelje. Indítunk például képzéseket, vagy adunk ösztöndíjakat. Hasznos nekem személyesen is, hogy a más területek rendezvényszervező kollégáitól tanulhatok, megismerhetem a tapasztalataikat, és ez sokat segít a Startup Safari szervezésében is.

NYITÓKÉP: Oszkó-Jakab Natália a 2022. évi Startup Safarin. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

Friss startupod van, és szeretnél tőkét bevonni? Erre figyelj a STRT szerint

Ahogy Balogh Petya a Startup Safarin elmondta: akkor érdemes egy startupnak befektetés után néznie, ha azt úgy tudja felhasználni, hogy még több pénze legyen belőle. Tudnia kell a vállalkozónak azt is, hogy a befektető nem a cég építésére, hanem arra ad pénzt, hogy profitja legyen – és ha ebből konfliktus születik, azt asszertíven, a befektető

Bővebben

Ne vállalkozz megtakarítás nélkül, és számolj azzal is, hogy itthon nem fogsz olyan jó deal-eket kapni, mint a fejlettebb ökoszisztémákban!

Jakab Kitti szerint ha nincsen 12-18 hónapra elegendő megtakarításod, inkább ne vállalkozz, mert a startupépítés bizony ennyi ideig jó eséllyel pénzégetéssel fog járni. De ha ezt az időszakot túl is éled, jobb ha tudod: közel sem fogsz olyan jó befektetéseket kapni itthon, mint Nyugat-Európában vagy Amerikában kapnál.

Bővebben

Fetter István: Arra nevelnek minket, hogy ne kérdőjelezzük meg a status quo-t, és ne csináljunk új dolgokat

A CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint részben ebből a kulturális szemléletből vezethető le, hogy nem akarunk vállalkozni, ha meg vállalkozunk, akkor félünk a kudarctól, és a kudarcok elveszik a kedvünket a további vállalkozástól.

Bővebben

Nemzetközi akcelerátorprogramban dolgozhatsz együtt piacvezető vállalatokkal

Az MIT partnerségével létrehozott akcelerátorprogram, a StartSmart CEE célja, hogy támogassa a közép-kelet-európai régió startupjait abban, hogy ötleteiket validálják, és innovációjukkal nemzetközi piacra lépjenek. Ennek során olyan iparági kulcsszereplőkkel dolgozhatnak együtt a startupok, mint a a Warner Bros., a Rossmann vagy a CVC Capital Partners. Mutatjuk a részleteket.

Bővebben

Szakacsits Szabolcs: A finnek ugyanolyan paranoiásak, mint a magyarok, csak a finn ökoszisztémában megtanultak optimistának is lenni

A Tuxera alapítója szerint mi, magyarok azt tanultuk meg a történelmünkből, hogy bizalmatlannak és paranoiásnak kell lennünk ahhoz, hogy túléljünk, ami a startup-ökoszisztémában is kifejti a hatását. A finn és a magyar ökoszisztémát egyaránt jól ismerő angyal óvatosabb is lett, miután Magyarországra érkezett, de azt mondja, emiatt nem szomorkodik.

Bővebben

Tisztítaná az ökoszisztémát, ha tudnánk, hogy a befektetők hogyan jönnek ki a deal-ekből – de ki lehet ezt deríteni egyáltalán ?

Balogh Petya szerint nagy szükség lenne arra, hogy ne csak zárt ajtók mögött beszéljünk arról, hogy vannak jobb és rosszabb befektetők, és minőségi javulást érnénk el azzal, ha tételesen látnánk, hogy melyik befektető milyen deal-eket kötött, és azokból hogyan jöttek ki. Györkő Zoltán szerint azonban egy ilyen kimutatást nagyon nehéz lenne alátámasztott információkkal kivitelezni.

Bővebben

Mezőgazdasági és élelmiszeripari kihívásokra fiatal fejlesztők javaslatait várja a NAK TechLab

A NAK TechLab agrár startup programja a mezőgazdaságban és élelmiszeriparban fellelhető kihívásokat térképezi fel, melyre fiatal fejlesztők, startupok, valamint kutatók megoldási javaslatait keresik. A programba bevont piaci szereplők garantálják, hogy piacfókuszú, a gazdálkodókat érdemben érintő szolgáltatások és termékek kerüljenek kidolgozásra.

Bővebben

Sok óvodánk van a startupoknak, de egyetemi szinten már alig tanítjuk őket

A STRT inkubációs programjának vezetője szerint a tehetségek jó része ma nem a magyar startupvilágba tartanak, és akik mégis belépnek az itthoni ökoszisztémába, azok is sokszor kóvályognak az ugyanazt az alaptudást kínáló programok között. „Egyetemi” szintű startuptudást transzferelni viszont akkor lehetne, ha ezek a programok egymásra épülve segítenék a startupokat a következő szintre jutásban.

Bővebben