Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Trendek, elemzések

Mitől tartanak a leginkább a startupok 2024-ben, és mitől a befektetőik?

Mitől tartanak a leginkább a startupok 2024-ben, és mitől a befektetőik?
#befektető #Sifted #adat #elemzés #SLUSH #alapító #félelem
A Slush kutatási jelentése rámutat arra, hogy mennyire fordítva gondolkodik az alapító és a befektető: amíg az előbbi tőkét és ügyfeleket akar szerezni, hogy rövid távon levegőt kaphasson, addig az utóbbi inkább a startup hosszútávú növekedéséről akar megbizonyosodni, hogy ő is profitálhasson.

A világ egyik legjelentősebb startup- és technológiafókuszú rendezvénye, a Helsinkiben november 20-21-én tartandó Slush csapata nemrég hozta nyilvánosságra felmérésük eredményét, amelyben több mint 1000 startupalapítót és több mint 250 befektetőt kérdeztek meg arról, hogy ma mitől kell leginkább tartania egy startupnak.

A Slush az adatokat európai és amerikai válaszadóktól szerezte be, és mivel most először végezte el a felmérést, idősoros összehasonlító adatok nem állnak rendelkezésre. Az eredmények azonban így is érdekesek, és rámutatnak az alapítói és a befektetői gondolkodás különbségeire.

Eltérő gondolkodás a startup életét leginkább megnehezítő problémákról...

A kutatási jelentés tanúsága szerint az alapítók központi problémái a tőke- és az ügyfélszerzésre összpontosulnak.

A startupok 63 százaléka említette a top 3 probléma között a tőkebevonást. A második legtöbbet említett probléma az ügyfélszerzés volt – ezt a válaszadók 49,6 százaléka jelölte meg az előtte álló 3 legnagyobb kihívás egyikeként.

Ezután jön a skálázódás és a növekedés nehézségei 38,1 százalékkal, és a bevétel növelésének problémája 36,8 százalékkal.

A startupok előtt álló top 3 legnagyobb kihívás a megkérdezett alapítók szerint. Forrás: A Slush kutatási jelentése alapján a Sifted grafikonja

Ehhez képest a befektetők kevésébé tartanak leendő portfóliócégeik tőkeszerzési képességétől, sokkal inkább aggódnak azok bevételnövelési potenciálja miatt:

a megkérdezettek 46,5 százaléka ezt jelölte meg a startupok előtt álló legnagyobb kihívásnak, ami őket is elriaszthatja a befektetéstől. 40,8 százalék mondta legjelentősebb problémának a skálázódási és növekedési nehézségeket,

33,7 százalék az ügyfélszerzést, és csak 25,1 százalék a tőkebevonást.

A startupok előtt álló legnagyobb kihívások, amik elriaszthatják a befektetőket egy-egy dealtől. Forrás: A Slush kutatási jelentése alapján a Sifted grafikonja

Azaz a startupok előtt álló legnagyobb kihívások tekintetében pont fordítva gondolkoznak az alapítók és a befektetőik:

amíg az előbbi tőkét és ügyfeleket akar szerezni, hogy rövid távon levegőt kaphasson, addig az utóbbi inkább a startup hosszútávú növekedést biztosító üzleti modelljéről akar megbizonyosodni, hogy ő is profitálhasson a befektetésből.

Egyúttal itt csúszhat el egymás mellett a két szereplő: a szűkös erőforrásait a tőkebevonásra fordító alapító pont azzal a szemponttal, a bevételnöveléssel foglalkozhat kevésbé, ami a befektetőt leginkább meggyőzhetné tőkéje kihelyezésére.

Amiben ugyanakkor egyezik a két oldal, hogy nagyságrendileg ugyanolyan kevéssé érzékelik jelentős problémának a tehetséges munkaerő felvételét és megtartását.

... és a jogszabályi korlátok fontosságáról is

Különbség mutatkozik abban is alapítók és befektetők között, hogy mekkora hatását érzik a projektre a szabályozási környezetnek, mint például a GDPR- és munkaügyi szabályoknak, a szellemi tulajdonvédelmi és piaci szabályozásnak, vagy éppen az adózásnak.

Az eredmények alapján az alapítói oldal konzekvesen kisebb jelentőséget tulajdonít ezeknek a tényezőknek a startupjuk életében, mint a befektetők.

Mekkora hatással van a jogi szabályozás a startupok életére egy 1-től 5-ig terjedő skálán, a startupalapítók és a befektetők szerint? Forrás: A Slush kutatási jelentése alapján a Sifted grafikonja

A különbség a Slush jelentése szerint arra utal, hogy az alapítók jóval kevésbé veszik figyelembe a szabályozási környezet hosszútávú hatásait, jobban lefoglalja őket az orruk előtt lévő, aktuális termékfejlesztési ügyek menedzselése.

Ezzel szemben a befektető inkább a jövőbeli növekedési kilátásokat akadályozó tényezőkre összpontosít, például arra, hogy mekkora plusz költségekkel járhat majd később, ha a szabályozási körülmények bonyolultsága, azok fel nem mérése vagy be nem tartása miatt lelassul a projekt, váratlan plusz tőkeigény vagy büntetési tétel keletkezik.

A Slush teljes kutatási jelentését az alábbi linkre kattintva lehet elolvasni.

NYITÓKÉP: Andrea Piacquadio / Pexels

Olvasd el ezt is!