Hirdetés

Mi a lehívható tőke a kockázati tőkében és miért lesz fontos a startupoknak a közeljövőben?

“A kockázati alapkezelőkben az általános vélemény ellenére nem ülünk milliárdok felett és nem Scrooge Mcduck-ként ugrálunk az aranypénzek közé – ezt mondjuk egyszer kipróbálnám.” Gergely Balázs, a Vespucci Partners kockázatitőke-alap befektetőjének, a Corvinus Egyetem oktatójának lubickolása a venture capital cégek működésében.

A rajzfilmaranyakban való úszkálás helyett a valóságban – legalábbis a Vespucci Partners-nél így van – az alap tevekénységünken felüli tőkével csak akkor rendelkezünk, ha ki is helyezzük, magyarul a befektetők elutalják nekünk, és mi azzal a lendülettel tovább is utaljuk az aktuális start-upnak, akibe be akarunk fektetni. Tehát az alapkezelő bankszámláján az exit események kivételével soha nincs annyi pénz, amiből egy befektetést megtudna finanszírozni. Ez jó a befektetőknek (az alapkezelő befektetői általában intézmények, üzleti angyalok vagy nagyon gazdag emberek), akiknek kihelyezzük a pénzét, de nem feltétlenül jó az alapkezelőnek. Ez azért jó nekik, mert így részletekben tudják odaadni a megigért összeget és addig tudják forgatni más befektetésekben.

„Drága angyalbefektetőm!”

Tehát a valóságban amikor azt olvassuk, hogy 100 millió dollár (éves 2% alapkezelői díjjal számolva 10 éven át) értékben új kockázati tőke alap indult, akkora abból 10 év alatt 20 millió dollár megy el alapkezelői szolgáltatásokra és 80 millió dollár a befektethető tőke. De ez a 100 millió dollár soha nem jelenik meg egyben az alapkezelő bankszámláján, hanem ez annyit jelent, hogy az alapkezelő befektetői ígéretet tettek rá, hogy a befektetési peridódus 5 éve alatt rendelkezésre bocsájtják ezt az összeget, és ezért átlagosan évente 20 millió dollárt tesznek be az előzőleg említett 100 millió dolláros alapba. Itt kerül képbe a lehívható tőke fogalma, ami azt jelenti, hogy ha az első évben 20 millió dollárt kihelyezett az alap akkor még a következő 4 évben lehívhat 80 millió dollárt. Ez viszont nem egy automatizmus és általában az alapkezelő pénzügyese szól előre 1-2 hónappal korábban, hogy drága barátom szabadítsd fel a pénzösszegeidet, mert be szeretnénk fektetni egy új startupba és szükségünk lesz a tőkére, amit ígértél.

Ami egy alapvetően likvid felfelé ívelő piacon nem is igazán okoz problémát, hiszen ha nincs is a befektető bankszámláján a szükséges összeg, akkor elad néhány részvényt vagy esetleg 1-2 ingatlant, és már rögtön meg is tud felelni a hívásnak. De mi történik akkor, ha nem likvid a piac és csak nagy veszteségek árán tudna megfelelni a hívásnak, mint ami a jelenlegi helyzetben történik sok emberrel?

Így jár el az alapkezelő, ha nincs pénz

Ilyenkor szól az alapkezelőnek a befektető, hogy időben tolják el a befektetést vagy esetlegesen más befektető beugrik (de ha senkinél nincs likviditás akkor kezdődik a probléma…). Az alapkezelőt viszont kész helyzet elé állítják, hiszen a saját befektetőivel senki nem akar rosszba lenni, és ha se nála nincs készpénz, sem pedig a befektető nem utal, akkor nem tud befektetéseket csinálni vagy sokkal kevesebbet, mint amennyit szeretne.

Hogy érinti ez a start-upokat?

Egyfelől, ha tudja az alapkezelő, hogy ez a helyzet, akkor sokkal jobban megszűri, hogy egyáltalán melyik start-up-ba fektet be, másfelől hirtelen visszavonhatja az eddig kiadott term sheet-eket, mert lehet, hogy egyáltalán nem tudna befektetni. (A term sheet témájában az alább olvasható cikkem.)

Mit tud csinálni a start-up?

Ennek a helyzetnek az elkerülésére érdemes a start-up-nak is megvizsgálni a kockázati tőke alapot, hogy kik a befektetőik, ha elérhető az információ, beszélgetni már meglévő portfólió cégjeikkel, hogy elkerülje azt a helyzetet, hogy a sok bekért információ után az utolsó pillanatban a visszamondják a term sheet-et….

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Magyar startup kapott lehetőséget, hogy előadjon a világ legnagyobb technológiai konferenciáján

Nem sokkal azután, hogy élővideó stúdió applikációját elérhetővé tette a RECnGO a Huawei AppGallery-ben, meghívás is érkezett a techóriástól amiben azt kérték: csatlakozzon a magyar startup hozzájuk a 2022-es lisszaboni Web Summit színpadán. Egy csapással a cég egy nagy álma vált valóra – mégis valami más miatt is izgalmas volt ez a meghívás a RECnGO csapat számára.

Bővebben

A SPAR és a Munch együtt tesz az élelmiszerpazarlás csökkentéséért

A hazai üzletlánc vásárlói is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy minél kevesebb élelmiszer landoljon a szemetesben: a SPAR a Munch online platformmal karöltve szorítja vissza az élelmiszerpazarlást, ennek köszönhetően a vevők kedvezményes áron juthatnak jó minőségű termékekhez. Az ételmentő szolgáltatást 2022. november 3-ától Budapest XI. kerületében, valamint Szegeden és Hódmezővásárhelyen tesztelik.

Bővebben

Franchise programmal jön Magyarországra a nemzetközi logisztikai vállalat

Sikeres tesztidőszakot követően hivatalosan is elindította Magyarországon DODO Partner franchise kezdeményezését az előrejelzéseken és a forgalmi adatok valósidejű elemzésén alapuló, aznapi kiszállítási feladatokat végző nemzetközi logisztikai vállalat, a DODO. A program célja a vásárlók még hatékonyabb kiszolgálása a futárkapacitások bővítése révén, valamint a távolabbi régiók kézbesítési feladatainak megkönnyítése. A vállalat saját ügyfélkörével és a szükséges know-how-val segíti franchise-partnereit. A franchise-modell bevetésével gyorsabbá és egyszerűbbé válhat a partnerekkel folytatott együttműködés.

Bővebben

A JunctionX ismét hazánkra irányította a nemzetközi techközösség figyelmét

Közel 70 országból rekordszámú, összesen 722 induló regisztrált az idei JunctionX Budapest hackathonra. A kétnapos innovációs versenyen az Antavo, a SEON és a Wise kihívásait kellett teljesíteni a mindennapi életünket érintő problémákra választ adó technológiai projektek megalkotásával. Összesen 40 pályamunkát értékelhetett a zsűri: az abszolút győztes a magyar Gaia lett, egy olyan megoldással, amely képes kiszűrni a weboldalakra tisztességtelen szándékkal érkező felhasználókat, míg a közönségdíjat a gyanús tranzakciókat lefülelő GeoSnatcher érdemelte ki. A top 5 csapat a közel négymillió forintos összdíjazás mellett értékes szakmai kapcsolatokkal is gazdagodott.

Bővebben

A Green Fox Academy a Sandberg Capitallal folytatja nemzetközi expanzióját

A Green Fox Academy új többségi tulajdonosa és befektetője, a Sandberg Capital bevonásával folytatja nemzetközi expanzióját, valamint vállalati szolgáltatásai és képzési kínálata fejlesztését. A magyar alapítású, Szlovákiában és Csehországban is piacvezető IT bootcamp így további növekedéséhez kulcsfontosságú erőforrásokhoz jut. A Sandberggel való partnerség lehetővé teszi, hogy a vállalat élére álljon a Közép-Európa technológiai oktatási piacán zajló konszolidációnak.

Bővebben

Újra AGTECH SUMMIT – fókuszban az agrárinnováció

Fenntarthatóbb gazdálkodás digitális megoldásokkal, űrtechnológián alapuló döntéstámogatás, mesterséges intelligencia az agráriumban. Ezek is a témái a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) NAK TechLab programja által szervezett AGTECH SUMMIT konferenciának, melynek középpontjában a hazai agrárium digitalizációja áll. Az esemény kiemelt célja, hogy összehozza a fiatal fejlesztőket és a szakértőket, akik az agrárium aktuális kihívásaira a legmodernebb megoldásokkal tudnak reagálni. 

Bővebben

A saját olívaültetvényhez vezető út is buktatókkal van kikövezve

Az első sikerére alapozva új évadot indított a Design Terminal az Optimists First! sorozatból, melyben startup alapítók, vállalkozók mesélnek karrierjük hol rögös, hol egyenes útjairól. A sorozat 2022-es etapját exkluzív különkiadás zárja: Pogátsa Zoltán közgazdász madártávlatból is elemzi a vállalkozókat érintő témákat.

Bővebben

Tanulj a finnektől vállalkozni: új üzleti klub indul Budapesten

Idén ősszel érkezik meg Helsinkiből a Boost Finland testvére, a Boost Hungary, párhuzamosan az észtországi networking klub alapításával. A finn üzleti csoportok kiemelt alapértéke a lifelong learning, vagyis az élethosszig tartó tanulás. Tarmo Herlevi 12 éve járt networking eseményekre, majd az első Covid-időszak alatt alapította meg a finn mentalitásra épülő networking koncepciót, a finn Boostot. A tanulás mellett még egy cél mozgatta az új formátum és metodika kialakításában: a vállalkozói magány megszüntetése.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások