Hirdetés

Minden, amit egy startupnak tudnia kell a Term Sheetről

Nagyon sok seed fázisban (már rendelkezik valamilyen bevétellel vagy validációval) lévő startupnak álma, hogy kapjon egy term sheetet (indikatív árajánlatot) egy kockázati tőke alaptól. Itt a befektetési összeg már általában minimum 1 millió dollár környékén van ezalatt nem éri meg nagyon átvilágítani a céget, mert a befektetési összeg nagyobbik része az átvilágítási költségekre menne el.

Ilyenkor az alapítók úgy gondolják, hogy már minden rendben, már csak a részleteket kell leegyeztetni, de ezek amúgy sem olyan fontosak és amúgy is már egy komoly pénzzel rendelkező befektető elfogadta és hitelesítette az ő zsenialitásukat.

A term sheet vízválasztó a kockázati tőkealap és a startup életében is

Ez részben igaz, hiszen a kockázati tőkealap-kezelő, mint amilyen a Vespucci Partners is, a term sheet-től kezdve rak bele komolyabb pénz és szellemi tőke ráfordítást a start-up-ra és igazán kellemetlen mindenki számára, ha ez az ügylet innentől kezdve nem fordul tényleges befektetésbe, de vannak olyan tényezők, amik azért még ezen a ponton is megakadályozhatják az ügyletet. Nem véletlenül hívják indikatív árajánlatnak azért ezen a ponton a kockázati tőkét még semmi nem kényszeríti, hogy ténylegesen bele is fektessen a startupba.

De mik is azok a gyakori pontok, amin elbukhat a deal?

Technológia – komoly átvilágításon esik át a startup

A term sheet pontig a kockázati tőke alapvetően elfogadja, amit a start-up a technológiájáról mond és még nem fordít időt arra, hogy pontosan körül járja, hogy mennyire különleges és milyen pontban áll jelenleg pontosan technológiailag. A term sheet környékén már kiküld egy tanácsadót, aki nem csak felületesen nézi meg a technológiát, hanem részleteiben is belenéz. Ha ezen a ponton óriási eltérés van a start-up által elmondott és a szakértő által feltérképezett technológiai körkép között, akkor a befektető vagy visszalép a befektetéstől, vagy erősen módosítja az előzetesen megajánlott értékelést.

Kemény feladat előtt a CEO

 Seed fázisban a befektető alapvetően a csapatba és a CEO személyébe fektet bele, de jellemzően a term sheet aláírásáig még csak néhány hónapja/hete ismeri a CEO-t és eddig csak a legpozitívabb körülmények között találkozott vele. Melyik CEO nem szeret a saját termékéről beszélni és elmesélni az álmait a világmegváltásról a következő néhány évben?

A term sheet tárgyalásnál viszont már egy jelentősen stresszesebb szerepkörben találkozik vele a befektető, ahol a CEO-nak képviselnie kell a saját és régebbi befektetői érdekeit az új befektetővel szemben úgy, hogy amennyiben elfogadja az ajánlatot az új befektető is a következő néhány évben a partnere lesz. Amennyiben ezt a nehéz helyzetet nem tudja a helyén kezelni és megsérti a jelenlegi vagy a jövőbeli befektetőit, akkor az új befektető automatikusan eláll az ügylettől. Hiszen, ha valaki nem tud azokkal együttműködni, akik már pénzt adtak vagy pénzt akarnak neki adni neki, akkor hogyan fogja kezelni az új ügyfeleit vagy az alkalmazottjait?

Minden startupnak kel egy ügyvéd előbb vagy utóbb

 Ugyan triviálisnak hangzik, de sok seed fázisban lévő cégnek még semmilyen pénze nincs és ezért a legolcsóbb/ismerős ügyvéddel vagy semmilyen ügyvéddel próbálja megoldani a term sheet tárgyalást, akinek semmilyen tapasztalata nincs tőkebefektetésekben. Ezek nem csak lassítják a tárgyalásokat, hanem sok esetben teljesen lehethetetlenné teszik, mert az idő olyan dolgokra megy el, amik teljesen triviálisak lennének, ha lenne egy jó ügyvédjük. Illetve megkérdőjelezi a CEO józan paraszti eszét, hogy egy olyan helyzetben, ahol teljesen egyértelmű egy szakértő hozzáadott értéke, mégsem hajlandó pénzt kiadni érte, akkor hogyan fogja ő delegálni a feladatokat és felépíteni egy tízszer nagyobb céget a következő években?

Összefoglaló

Ugyan a fentebb leírt dolgok józan paraszti ésszel teljesen triviálisnak hangzanak és inkább egy kocsmai beszélgetés részeként kéne elhangozniuk anekdotikus szinten, de ennél a valóságban sajnos jóval gyakrabban előfordulnak annál, hogy egy könnyed félmosollyal elintézzük.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

A magyar startup ökoszisztéma 2022-es legjeivel indul az új év

2023-ban folytatódik a hazai közösségi finanszírozás legfontosabb eseménysorozata, január 12-én ismét átadják az elmúlt év startup legjeinek járó díjakat. A Tőkeportál minden év végén teret ad a startup ökoszisztéma követőinek, akik szavazással dönthetik el, kik voltak 2022 legjobbjai a kijelölt kategóriákban. A Startup Utószilveszteren az elmúlt év legjobb startupját, befektetőjét, kampánygazdáját keresik.

Bővebben

Több mint 1 millió eurós befektetést kapott a magyar startup

Ritkán látunk ilyet a hazai startup világban: 1,25 millió eurós befektetést kapott a Volteum, az elektromos járműflották működését optimalizáló magyar startup. A Start it @K&H inkubátorban, majd a nemzetközi Techstars programban fejlődő csapat a kockázati tőkealapok mellett olyan autóipari angyalbefektetőket is meghódított, mint a Petronas vagy a Rolls Royce vezetői.

Bővebben

Miért tűz ki mérföldkövet a befektető?

Sok startup nagy meglepetéssel konstatálja, hogy miután elmegy egy befektetőhöz, nem egyben kapja meg a befektetési összeget, hanem – szinte mindenkinél – csak a befektetési összeg egy részét kapja meg, a többi pedig feltételekhez van kötve. Na de miért kéri ezt a kockázati tőkealap-kezelő, amikor az ő ötlete „tuti szuper”, és amúgy is milyen olcsón megkapta a százalékot, miközben ebből 1000%, hogy unikornis lesz? Amúgy is csak sok adminisztráció lesz belőle. Gergely Balázs, a Vespucci Partners kockázatitőke-alap befektetőjének, a Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Bővebben

Magyar startup nyert díjat Európa vezető energetikai kiállításán  

Rendkívül sikeres félévet tudhat maga mögött a Startup Campus németországi irodájának portfólióvállalata, a MET3R. Innovatív megoldásaikat Európa vezető energetikai szakkiállításán, az Enlit Europe frankfurti állomásán mutatták be. A rendezvény keretében a Four D’s Pitching Festival egyik előadójának is beválasztották őket, ahol megnyerték a “Demokratizáció” kategóriát.

Bővebben

Ismét milliókat érhet egy kiváló innovatív ötlet!

Újra kiírják az idén tavasszal első alkalommal megrendezett START ösztöndíjprogramot, amely most is a fiatalok startup vállalkozásának létrehozását támogatja. A program során az anyagi támogatás mellett intenzív képzés és mentorálás is vár a legkreatívabb ötletgazdákra. A Nemzeti Tehetség Központ szakmai együttműködő partnere ezúttal is a Design Terminal. Jelentkezni december 20-ig lehet a startprogram.designterminal.org oldalon.

Bővebben

Magyar startup kapott lehetőséget, hogy előadjon a világ legnagyobb technológiai konferenciáján

Nem sokkal azután, hogy élővideó stúdió applikációját elérhetővé tette a RECnGO a Huawei AppGallery-ben, meghívás is érkezett a techóriástól amiben azt kérték: csatlakozzon a magyar startup hozzájuk a 2022-es lisszaboni Web Summit színpadán. Egy csapással a cég egy nagy álma vált valóra – mégis valami más miatt is izgalmas volt ez a meghívás a RECnGO csapat számára.

Bővebben

A SPAR és a Munch együtt tesz az élelmiszerpazarlás csökkentéséért

A hazai üzletlánc vásárlói is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy minél kevesebb élelmiszer landoljon a szemetesben: a SPAR a Munch online platformmal karöltve szorítja vissza az élelmiszerpazarlást, ennek köszönhetően a vevők kedvezményes áron juthatnak jó minőségű termékekhez. Az ételmentő szolgáltatást 2022. november 3-ától Budapest XI. kerületében, valamint Szegeden és Hódmezővásárhelyen tesztelik.

Bővebben

Franchise programmal jön Magyarországra a nemzetközi logisztikai vállalat

Sikeres tesztidőszakot követően hivatalosan is elindította Magyarországon DODO Partner franchise kezdeményezését az előrejelzéseken és a forgalmi adatok valósidejű elemzésén alapuló, aznapi kiszállítási feladatokat végző nemzetközi logisztikai vállalat, a DODO. A program célja a vásárlók még hatékonyabb kiszolgálása a futárkapacitások bővítése révén, valamint a távolabbi régiók kézbesítési feladatainak megkönnyítése. A vállalat saját ügyfélkörével és a szükséges know-how-val segíti franchise-partnereit. A franchise-modell bevetésével gyorsabbá és egyszerűbbé válhat a partnerekkel folytatott együttműködés.

Bővebben

A JunctionX ismét hazánkra irányította a nemzetközi techközösség figyelmét

Közel 70 országból rekordszámú, összesen 722 induló regisztrált az idei JunctionX Budapest hackathonra. A kétnapos innovációs versenyen az Antavo, a SEON és a Wise kihívásait kellett teljesíteni a mindennapi életünket érintő problémákra választ adó technológiai projektek megalkotásával. Összesen 40 pályamunkát értékelhetett a zsűri: az abszolút győztes a magyar Gaia lett, egy olyan megoldással, amely képes kiszűrni a weboldalakra tisztességtelen szándékkal érkező felhasználókat, míg a közönségdíjat a gyanús tranzakciókat lefülelő GeoSnatcher érdemelte ki. A top 5 csapat a közel négymillió forintos összdíjazás mellett értékes szakmai kapcsolatokkal is gazdagodott.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások