Motiváljon a gazdagodás! Célozz magas bevételre, de maradj a realitások talaján! Értsd meg a piaci körülményeket, és ahhoz mérten fejlessz! A Startup Genome elemzését ismertetjük.
2023 szeptemberében hozta ki a nemzetközi innovációs tanácsadó és kutatócég, a Startup Genome a scaleup-okról szóló jelentését, amelyben scaleup-ként a nagy méretnövekedés után az 50 millió dolláros értékelést elérő vagy meghaladó startupokat azonosította. A kutatás 2015-től 2019-ig zajlott: ennek során – az Antarktiszt leszámítva – az összes kontinens több mint 40 országában 8040 darab, 4 évnél fiatalabb startupot vizsgáltak meg,
több mint 60 mérőszám alapján azonosítva azokat a tényezőket, amik egy induló innovatív vállalkozást el tudnak juttatni a scaleup fázisba.
A 8040 darabszámú mintában 370 scaleup-ot azonosított a Startup Genome – magyarországi startupok nem szerepeltek a kutatásban.
A Startup Genome a kutatási eredmények alapján most külön megvizsgálta azt is, hogy a startupalapítók mentalitása, gondolkodása milyen hatással van a vállalkozás skálázódására.
Motiváljon a gazdagodás!
Ahogyan a Startup Genome 2023-as jelentése kimutatta, vezethet alapítóként a világ megváltoztatásának szándéka, de a sikeresebb vállalkozók motivációja elsősorban anyagi jellegű.
A legnagyobb arányban, 5,7 százalékban ugyanis azok a startupok váltak scaleup-pá, aminek alapítóit a meggazdagodás vágya motiválta.
Ha a világ megváltoztatása, az arány már csak 4,4 százalék volt – ezt követi a gyors fordulat elérése 3,7 százalékkal, a jó termék megalkotásának szándéka 3,6 százalékkal, majd a jó megélhetés biztosítása 1,7 százalékkal.
Forrás: A Startup Genome Scaleup Report-ja
A jelentés szerint ennek hátterében az állhat, hogy a rosszabb anyagi helyzetű startupperek motiváltabbak a kemény munkára, mint a nagyobb vagyonnal rendelkező társaik, hiszen céljuk, hogy ki tudjanak törni szegényebb sorukból.
Másképpen szólva: az alapítók erősebb gazdasági helyzete nem előfeltétele annak, hogy a startup sikeresen túljusson a nehézségeken, és a skálázódás szakaszába érjen – éppen ellenkezőleg.
Célozz magas bevételre, de maradj a realitások talaján!
Egy startup alapításánál fontos szempont, hogy mekkora a termék/szolgáltatás számára rendelkezésre álló piac mérete. Ennek mérésére szolgál a TAM, azaz a Total Addressable Market, ami megmutatja, hogy mekkora bevételre tehet szert a vállalkozás, ha a kijelölt piacot teljesen meghódítja.
A Startup Genome elemzése szerint érdemes ambíciózus TAM-értéket belőni, de azért ne túl magasat.
A vizsgált 8040 startup közül legnagyobb arányban, 9,4 százalékban váltak scaleup-pá azok a vállalkozások, amelyek alapítói 10-100 milliárd dollár közöttire tették a bevételüket a piac teljes meghódítása esetén.
Forrás: A Startup Genome elemzése
Ha a TAM 1-10 milliárd dollár között mozgott, a scaleup fázisig a startupok 8 százaléka ért el. Az 1 milliárd dollárnál alacsonyabb, vagy a 10 milliárdnál magasabb bevételi ambíciók esetén a sikeres skálázódás esélye számottevően csökkent.
Értsd a piaci körülményeket, és ahhoz mérten fejlessz!
A kutatás szerint összességében megéri olyan terméket/szolgáltatást fejleszteni, ami a globális piacon értékesíthető: a vizsgált vállalkozások 5,7 százaléka vált scaleup-pá akkor, ha céljuk a globális értékesíthetőség volt, és csupán 3,3 százaléka akkor, ha a lokális eladhatóság.
Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy mindenkinek a nagy nemzetközi piacokra kell lőnie: régiónként ugyanis különbözik, hogy egy-egy terméknek vagy szolgáltatásnak mi a megfelelő piac, és ki tudja-e elégíteni annak igényeit. Nem meglepő módon Észak-Amerikában, és különösen az USA-ban a globális piacra éri meg fejleszteni: az ottani vállalkozások 6 százaléka ért el a scaleup fázisba globális, és csupán 1 százaléka lokális fókuszú termékfejlesztéssel.
Forrás: A Startup Genome elemzése
Ezzel szemben Európában – egyelőre – inkább megéri a világ más tájairól származó innovációkból inspirálódni, és azokat a helyi piaci igényekre szabva fejleszteni: az európai startupok 4,1 százaléka vált scaleup-pá lokális, és csupán 1,9 százaléka globális fókuszú termékfejlesztéssel.
Ahogyan az elemzés összegzi: az eredmények alapján egy startup skálázódásában mindenképpen számít az alapítók motivációja és ambíciója, de sokkal nagyobb az esély a sikerre akkor, ha a vállalkozók képesek megismerni és reálisan felmérni a piaci környezetet.
A Startup Genome Scaleup Report-ját angolul ide, annak magyar nyelvű összefoglalóját – e cikk szerzőjétől – ide kattintva olvashatod.
NYITÓKÉP: Mohamed Hassan / PxHere