Hirdetés

Hogyan gondolkodj alapítóként, ha fel akarod skálázni a startupodat?

Motiváljon a gazdagodás! Célozz magas bevételre, de maradj a realitások talaján! Értsd meg a piaci körülményeket, és ahhoz mérten fejlessz! A Startup Genome elemzését ismertetjük.

2023 szeptemberében hozta ki a nemzetközi innovációs tanácsadó és kutatócég, a Startup Genome a scaleup-okról szóló jelentését, amelyben scaleup-ként a nagy méretnövekedés után az 50 millió dolláros értékelést elérő vagy meghaladó startupokat azonosította. A kutatás 2015-től 2019-ig zajlott: ennek során – az Antarktiszt leszámítva – az összes kontinens több mint 40 országában 8040 darab, 4 évnél fiatalabb startupot vizsgáltak meg,

több mint 60 mérőszám alapján azonosítva azokat a tényezőket, amik egy induló innovatív vállalkozást el tudnak juttatni a scaleup fázisba.

A 8040 darabszámú mintában 370 scaleup-ot azonosított a Startup Genome – magyarországi startupok nem szerepeltek a kutatásban.

A Startup Genome a kutatási eredmények alapján most külön megvizsgálta azt is, hogy a startupalapítók mentalitása, gondolkodása milyen hatással van a vállalkozás skálázódására.

Motiváljon a gazdagodás!

Ahogyan a Startup Genome 2023-as jelentése kimutatta, vezethet alapítóként a világ megváltoztatásának szándéka, de a sikeresebb vállalkozók motivációja elsősorban anyagi jellegű.

A legnagyobb arányban, 5,7 százalékban ugyanis azok a startupok váltak scaleup-pá, aminek alapítóit a meggazdagodás vágya motiválta.

Ha a világ megváltoztatása, az arány már csak 4,4 százalék volt – ezt követi a gyors fordulat elérése 3,7 százalékkal, a jó termék megalkotásának szándéka 3,6 százalékkal, majd a jó megélhetés biztosítása 1,7 százalékkal.

Forrás: A Startup Genome Scaleup Report-ja

A jelentés szerint ennek hátterében az állhat, hogy a rosszabb anyagi helyzetű startupperek motiváltabbak a kemény munkára, mint a nagyobb vagyonnal rendelkező társaik, hiszen céljuk, hogy ki tudjanak törni szegényebb sorukból.

Másképpen szólva: az alapítók erősebb gazdasági helyzete nem előfeltétele annak, hogy a startup sikeresen túljusson a nehézségeken, és a skálázódás szakaszába érjen – éppen ellenkezőleg.

Célozz magas bevételre, de maradj a realitások talaján!

Egy startup alapításánál fontos szempont, hogy mekkora a termék/szolgáltatás számára rendelkezésre álló piac mérete. Ennek mérésére szolgál a TAM, azaz a Total Addressable Market, ami megmutatja, hogy mekkora bevételre tehet szert a vállalkozás, ha a kijelölt piacot teljesen meghódítja.

A Startup Genome elemzése szerint érdemes ambíciózus TAM-értéket belőni, de azért ne túl magasat.

A vizsgált 8040 startup közül legnagyobb arányban, 9,4 százalékban váltak scaleup-pá azok a vállalkozások, amelyek alapítói 10-100 milliárd dollár közöttire tették a bevételüket a piac teljes meghódítása esetén.

Forrás: A Startup Genome elemzése

Ha a  TAM 1-10 milliárd dollár között mozgott, a scaleup fázisig a startupok 8 százaléka ért el. Az 1 milliárd dollárnál alacsonyabb, vagy a 10 milliárdnál magasabb bevételi ambíciók esetén a sikeres skálázódás esélye számottevően csökkent.

Értsd a piaci körülményeket, és ahhoz mérten fejlessz!

A kutatás szerint összességében megéri olyan terméket/szolgáltatást fejleszteni, ami a globális piacon értékesíthető: a vizsgált vállalkozások 5,7 százaléka vált scaleup-pá akkor, ha céljuk a globális értékesíthetőség volt, és csupán 3,3 százaléka akkor, ha a lokális eladhatóság.

Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy mindenkinek a nagy nemzetközi piacokra kell lőnie: régiónként ugyanis különbözik, hogy egy-egy terméknek vagy szolgáltatásnak mi a megfelelő piac, és ki tudja-e elégíteni annak igényeit. Nem meglepő módon Észak-Amerikában, és különösen az USA-ban a globális piacra éri meg fejleszteni: az ottani vállalkozások 6 százaléka ért el a scaleup fázisba globális, és csupán 1 százaléka lokális fókuszú termékfejlesztéssel.

Forrás: A Startup Genome elemzése

Ezzel szemben Európában – egyelőre – inkább megéri a világ más tájairól származó innovációkból inspirálódni, és azokat a helyi piaci igényekre szabva fejleszteni: az európai startupok 4,1 százaléka vált scaleup-pá lokális, és csupán 1,9 százaléka globális fókuszú termékfejlesztéssel.

Ahogyan az elemzés összegzi: az eredmények alapján egy startup skálázódásában mindenképpen számít az alapítók motivációja és ambíciója, de sokkal nagyobb az esély a sikerre akkor, ha a vállalkozók képesek megismerni és reálisan felmérni a piaci környezetet.

A Startup Genome Scaleup Report-ját angolul ide, annak magyar nyelvű összefoglalóját – e cikk szerzőjétől – ide kattintva olvashatod.

NYITÓKÉP: Mohamed Hassan / PxHere

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások