Nézzünk néhány lehetőséget, vállalatvezetőkén hogyan növelhetjük az adott kkv hatékonyságát a pandémia idején is. Dönthetünk úgy, hogy pályázati forrásból több ember munkáját kiváltó új eszközbe fektetünk. A pályázati pénzt vagy a saját erőforrásunkat fordíthatjuk egy vállalatirányítási rendszer (ERP) megvásárlására is, hogy rendszerezettebbé tegyünk a vállalatirányítási folyamatainkat ezzel költséget és időt spórolva. De akár megbízhatunk marketing szakembert vagy ügynökséget is, hogy új piacokat hódíthassunk itthon vagy akár külföldön!
Ahogy több ágazatban csökken a kereslet, néhányban pedig nő, a vállalatvezetők mind jobban érzékelik, hogy bizony rendkívül rugalmasnak kell lenni, hiszen egyre több felmerülő problémára szükséges hatékony választ találniuk. A koronavírus-járvány hatására kialakuló munkaerőhiányon túl szembe kell nézni a kihívással, hogy egyre több feladat jut egy főre, miközben a cégtulajdonosra, aki nem csak a gyártásért felel, hanem minden másért is, nem jut elég figyelem. Az erőforrásokat tehát máshogy kezdik beosztani az emberek, különösen, ha mikro, kis- és közepes vállalkozásuk van, akiknek még többet kell átvállalniuk a terhekből, miközben igyekezniük kell rendszerezni a termelést és a vállalatirányítási rendszert is. Számukra nélkülözhetetlen, hogy hatékony megoldást találjanak a gyártáshoz, a készletezéshez vagy a számlázáshoz, tehát a saját ügyviteli folyamataik megkönnyítéséhez.
Mihez kezdjünk az erőforrásinkkal?
A negatív folyamatok megállítása, megfékezése érdekében több megoldással is előállhatunk. Az egyik ilyen, hogy vállalatirányítási rendszerbe invesztálunk. Igen ám, de hogyan válasszunk? Gulyás György, a magyar fejlesztésű prodHost vállalatirányítási rendszer fejlesztésekért felelős vezetője arra világít rá, hogy egy nagykereskedőnél, egy logisztikusnál vagy bármilyen szolgáltatóipari cégnél továbbra is a költségalapú rendszerek használata indokolt, az anyagáram alapú megoldások – mint amilyen a prodHost megoldása (melynek letölthető 30 napos demo-ja) is volt – kifejezetten a gyártó vállalatok számára kedvezőek. „Nem véletlen, hogy az ügyfeleink nagy része a mikro, kis és közepes vállalkozások közül kerülnek ki. A multinacionális nagyvállalatok számára sok alternatíva érhető el, még a kis és közepes cégek is találhatnak számukra hasznos megoldást a piacon, de számtalan alkalommal tapasztaltuk, hogy a mikrovállalkozások nagy gondban vannak, ha fel szeretnének hagyni a korszerűtlen programok és Excel-táblázatok használatával” – mondja.
Ezek a rendszerek, akár a kezdeti fázisban lévő vállalatirányítási rendszerek is, nagyban megkönnyítik a munkát, általuk egy szoftveren belül átláthatjuk, rendszerezhetjük és menedzselhetjük a teljes vállalatirányítási rendszerünket a beszerzéstől a számlázásig. Sőt, még azt is láthatjuk, melyik dolgozónk hogyan teljesít, ráadásul az adott szoftverek NAV kompatibilisek is. Használatukkal időt, pénzt és egyéb erőforrásokat tudunk hatékonyabbá tenni. Persze nem mindegy, milyen rendszert választunk. Gulyás György szerint az anyagáram szerinti rendszerszemlélet, amelyet nagyon kevesen alkalmaznak a világon, a gyártó vállalatoknak kedvez. „A gyártó cégek a gyártásban érdekeltek, mi ezt modelleztük le az anyagáram szerinti rendszer szemléletű prodHost vállalatirányítási rendszerrel, amelynek a leginnovatívabb megoldása a virtuális tanácsadó, amely lehetővé teszi, hogy az ERP rendszer személyes jelenlét nélkül is bevezethetővé váljon bármely vállalkozás számára” – mondja.
Elbocsátás vagy befektetés?
Kétségkívül a legkellemetlenebb alternatíva a munkatársaink elbocsátása lehet, akiknek a hiánya nagy veszteséget jelenthet a vállalkozás számára. Egy másik megoldás, ha az ember pályázati forrás után néz, amely támogatást – az elbírálás sikere után – érdemes olyan dologra költeni, amellyel sikerülhet hosszútávon is profitálni.
Egy másik megoldás, amely összefügg a pályázati pénzekkel, az eszközbeszerzés. Ez inkább abban az esetben szerencsés, ha vállalkozásunknak megnőttek a rendelései, de előfordulhat olyan helyzet is, hogy néhány dolgozó munkáját kívánjuk kiváltani egy újabb eszközzel. Természetesen a problémát megközelíthetjük marketing szempontból is, ugyanis erre a legtöbb magyar vállalkozás kevés vagy semmilyen figyelmet sem fordít, pedig kellene, hiszen hiába dolgozunk keményen és fektetünk sok pénzt a vállalkozásunkba, ha a piac nagy része nem tud a tevékenységünkről, ha elhanyagoljuk a kommunikációt a partnereinkkel, vagy nem is tudunk róla, mennyi mindent ki tudnánk még hozni a vállalkozásunkból olyan komoly szaktudással. Érdemes tájékozódni a neten és a felkeresett marketing partnereknél is arról, hogy milyen lehetőségeink vannak milyen marketing szakterületek azok, amik a vállalkozások működését segítik és ezek pontosan hogyan működnek. Kis kutatással sokkal átláthatóbbak lesznek a lehetőségek és számonkérhetőbb a haladás mértéke, például ha tudjuk milyen adatok jelentenek valódi előremozdulást a vásárlói reakciókban. (X)