Hirdetés

Verő Barbara: A karácsony jó idő arra, hogy az ember szembesüljön a problémáival

Mentorként először saját magaddal kell jól lenned, és utána fogsz tudni segíteni másokon – mondja Verő Barbara, aki szerint emiatt is fontos, hogy kipihenje magát az ünnepekkor. A karácsony azonban nemcsak neki, az ügyfeleknek is fontos időszak: van idejük arra, hogy fájdalmat érezzenek, és feltegyék maguknak azokat a kérdéseket, amik elől egész évben menekültek.

A karácsony a család mellett a pihenés és a kikapcsolódás ideje – a legtöbb esetben biztosan. De elmondható-e ez a startupszféráról is, ami sokszor mohón követeli az ember figyelmét, tekintet nélkül a magánéletre? Akik a startup-ökoszisztémában dolgoznak, ki tudják-e fújni magukat az ünnepi időszakban, vagy még a karácsonyfa alatt is e-mailekre fognak válaszolni? Hogyan őrzik meg a mentális egészségüket, és mit kérnének a Startup-ökoszisztéma Jézuskától?

A Startup Online karácsonyi interjúsorozatában Verő Barbarával, a Future Proof Consulting Kft. társalapítójával, angyalbefektetővel és az év mentorával beszélgettünk.

+ + +

Aki a hétköznapokban a startup-ökoszisztémában tevékenykedik, az a karácsonyfa alatt is dolgozni fog?

Generációs különbségek vannak itt szerintem. A fiatalokban benne van, hogy még a pihenő időben is dolgozni kéne. A korral és a tapasztalattal ez változik, és az emberek egyre inkább hajlanak arra, hogy újratöltsék az elemeket.

Mentorként, tanácsadóként, akár angyalbefektetőként ahhoz, hogy tudjunk segíteni másoknak, első lépésként nekünk is fel kell töltődnünk.

Ha a repülőn gond van, az oxigénmaszkot akkor is először magadnak kell feltenned, hogy utána tudj segíteni másoknak. Erre nagyon oda kell figyelni.

Kísértetiesen hasonlókat mondanak a pszichológusok: ahhoz, hogy jól, hatékonyan segíthessenek a klienseiken, először a maguk mentális egészségével kell foglalkozniuk. Véletlen a párhuzam, vagy mentorként, tanácsadóként nektek is sokszor pszichológusi szerepbe kell helyezkednetek az ügyfeleitekkel?

Fontos leszögezni, hogy mi nem vagyunk pszichológusok, de a párhuzam valamennyire megáll. Sokszor tapasztaljuk azt, hogy az ügyfél egy-egy konkrét kérdéssel, akár megoldási javaslattal fordul hozzánk, nekünk pedig oda kell figyelnünk, hogy a tünetek mögött mi lehet a probléma valódi oka, és azon segíteni.

Sokszor a kimondatlan szavak többet árulnak el, mint a kimondottak.

Sőt, nekünk – ellentétben a pszichológussal – nemcsak az ügyfelek saját, hanem az üzleti szempontjait is figyelembe kell vennünk. A Future Proof Consulting-nál kolleganőmmel, Tarczali Patríciával azért is dolgozunk sokszor ketten egy-egy ügyféllel, hogy mindent észrevegyünk, ami a megoldáshoz kell.

Azt mondod, hogy sokszor jobban kell figyelnetek az ügyfél kimondatlan szavaira, mint a kimondottakra. Ezek szerint az ügyfél sokszor nem is tudja, hogy valójában mi kell neki, csak azt érzi, hogy ezt az ismeretlent ti meg tudjátok adni neki?

Abszolút. Sokszor naiv kérdésekkel fordulnak hozzánk, ami a tapasztalatlanságból adódik, és ettől is lesz nehéz ez a szakma: ha mi, tanácsadók rossz instrukciókat, rossz kérést kapunk – mert mondjuk hallotta ezt az ügyfél egy konferencián, és azt hiszi, neki is ez lesz a megfelelő –, akkor nagyon nehézzé válik megadni a megfelelő választ. A feladatunk nem az, hogy ezt a rossz kérést támogassuk, hanem hogy felfejtsük a probléma okát, és feltegyük a jó kérdést, amivel már félig meg is oldódik a probléma.

Visszatérve a karácsonyhoz: elő tudod készíteni a munkafolyamatokat annyira, hogy a karácsonyi időszakban a pihenésé legyen a főszerep?

Igen. Több típusú partnerünk van: az egyik típus az akcelerátorok. Ezeknek a programjai az év végére lezárulnak, így kiszámítható, hogy mikor van, lehet szükség ránk.

Az egyéni ügyfelek esetében előre megbeszéljük az időbeosztást, és ezekre a hetekre egyéni, gondolkodós feladatokat adunk nekik, amikhez pont az a csend és nyugalom kell, ami a karácsonyi időszakot jellemzi. Amikor nincsen ott az ügyfél életében szükségszerűen a mindennapi munka, amit – ezt látjuk – sokszor arra használnak fel, hogy ne kelljen szembesülniük a valódi problémákkal.

A karácsonyi ünnepekkor viszont van idő és tér arra, hogy az ügyfélnek fájjon az, aminek fájnia kell, és szembe tudjon nézni a valódi problémákkal.

Mondj kérlek egy példát ilyen egyéni feladatra!

Például az ügyfél gondolja újra a karrierútját. Egy ilyen elmélyült gondolkodás eredményeképpen jutott el a hetekben oda egy ügyfelünk, hogy valószínűleg el kell engednie a vállalkozását, aminek már harmadjára rugaszkodik neki.

Te hogyan fogsz a karácsonyi időszakban pihenni, kikapcsolódni?

Három hétig, január 8-áig nem foglalkozunk ügyfelekkel. Ez az időszak a családról, a barátokról, illetve arról szól, hogy elvonuljak. A terveink szerint elutazunk a Balatonra, és csöndben, nyugalomban a családommal fogok minőségi időt tölteni.

Tegyük fel, december 24-én landolt volna a fiókodban egy nagyon fontosként megjelölt email. Mit csináltál volna?

Szerencsére olyan ügyfeleink nagyon nincsenek, akiknél tűzoltásra lenne szükség, és szenteste küldenének email-eket. Nem is szoktam ilyenkor a leveleimet nézni.

Ha egy régi, jól ismert ügyfél december 24-én mégiscsak rám írna, délelőtt még lehet, segítenék neki pár gondolattal, 25-e és 26-a viszont szent és sérthetetlen számomra.

Mi lenne az az egyetlen dolog, amit kérnél a Startup-ökoszisztéma Jézuskától?

Az elmúlt négy-öt évben jó irányba változott az ökoszisztéma, azonban még mindig sok egoizmust látok. Azt a szemléletet, hogy rövid távon mit tudok kivenni az ökoszisztémából, milyen hasznot realizálhatok.

Ehelyett kérnék a Jézuskától egy befogadó, támogató ökoszisztémát, ahol az a szemlélet érvényesül, hogy először adj, mielőtt kapsz.

Vannak klikkek az ökoszisztémán belül, amik akadályozzák a támogató ökoszisztéma kialakulását?

Vannak klikkek, amivel nincs gond, mert ettől is lesz színes az ökoszisztéma. Arra viszont kell lennie hajlandóságnak, hogy a klikkek beszéljenek egymással, és próbálják megérteni egymás gondolkodását, működését. Közös ügyünk, hogy jól működő ökoszisztémában élhessünk, amiben nincs helye annak, hogy keresztbe teszek a másiknak, vagy nem beszélek vele, mert a másik klikkhez tartozik. Eltérő álláspontok lehetnek és legyenek, de a közös ügy érdekében együtt kell működnünk.

NYITÓKÉP: Verő Barbara a Tőkeportál és az InnoMaker Partners decemberi közös rendezvényén, a Startup Mikulás Party-n. Birkás Krisztián / MeOutGroup

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások