Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Hasznos tippek

Hogyan virágoztasd fel a startupodat egy új helyszínen?

Hogyan virágoztasd fel a startupodat egy új helyszínen?
#tippek #Ludmila Nikitina #nemzetközi terjeszkedés #terjeszkedés #Wallester
Mikor éri meg egy új ökoszisztémában megjelenni? Hogyan ágyazódj be a lokális közösségbe? Milyen erőforrásokra érdemes támaszkodnod, amikor egy új telephely felvirágoztatása a cél? Adunk pár tippet.

Fontos állomás egy startup/scaleup életében, amikor alapítási helyét kinőve új piacok felé fordul, és megnyitja irodáját egy másik lokális ökoszisztémában. Ahhoz, hogy a terjeszkedés minél sikeresebb legyen, egy gyorsan növekvő fintech scaleup, a Wallester litvániai menedzsere, Ludmila Nikitina ad tippeket.

I. Végezz kimerítő piacelemzést!

Egy új helyen irodát nyitni nem két fillér, éppen ezért nem szabad elsietni a lépést. Mielőtt döntést hoznál, végezz alapos piacelemzést,

ami választ ad a következő kérdésekre:

  • Ki az új piacon a célcsoport? A helyi sajátosságok miatt könnyen lehet, hogy nem teljesen ugyanazoknak az embereknek lesz szükségük a termékedre/szolgáltatásodra, mint akikhez eddig beszéltél, vagy éppen olyan helyi hiányosságot pótolsz, hogy további társadalmi rétegeket is meg tudsz szólítani.
  • Ha más célcsoportot kell elérned, hogyan fogod tudni ezt megtenni? Milyen erőforrásokra lesz szükséged ehhez?
  • Mekkora hozzáadott értéket képvisel a célcsoportod számára az, hogy fizikailag belépsz a lokális ökoszisztémába?
  • Milyen a helyi konkurencia?
  • Kik a fontos helyi szereplők, akik segíthetnek a beilleszkedésben és a fejlődésben?

II. Építs kapcsolatokat a helyi gazdasági szereplőkkel!

Amikor terjeszkedsz, az nemcsak azt jelenti, hogy a terméked/szolgáltatásod egy új piacon jelenik meg, hanem azt is, hogy te magad, a céged is egy teljesen új ökoszisztémába fog integrálódni. Azért, hogy ez minél könnyebb legyen, elengedhetetlen a kapcsolati hálóban is terjeszkedni. Keresd fel a céged számára fontos helyi szereplőket, iparági csoportokt és közösségeket, vegyél részt helyi eseményeken, akár kezdeményezz te magad is egy ilyen eseményt.

Rengeteg profitálhatsz az ilyen beszélgetésekből: értékes, mély betekintést nyerhetsz a helyi viszonyokba, trendekbe, potenciális partnerségeket építhetsz, és a híred is gyorsabba eljuthat a lokális ökoszisztéma minden zegzugába.

Ludmila Nikitina, a Wallester litvániai menedzsere. Forrás: Ludmila Nikitina / LinkedIn

Az iroda helyszínválasztásánál érdemes figyelembe venni azt a szempontot is, hogy az értékes kapcsolatokhoz fizikailag mennyire leszel közel. Ha például egy B2B fintech céggel terjeszkedsz, a célod bekerülni a banknegyedbe, hogy egy karnyújtásnyi távolságra legyenek csak tőled a leendő ügyfeleid.

III. Ne félj segítséget kérni a helyi szabályoknak való megfeleléshez!

A kapcsolatépítés egy másik fontos része, hogy megkeresd azokat a szereplőket, akik képbe tudnak helyezni a rád is vonatkozó helyi szabályokról, és segíthetnek ezeknek megfelelni. Jelentheti ez a hatóságokat, helyi szolgáltatókat, vagy jogi szakértőket is.

Jobban megérheti akár még fizetni is a segítségért, mintsem hogy egy véletlenül be nem adott helyi kérvény miatt hónapokat csússzon a termék/szolgáltatás bevezetése az új piacra.

VI. Alkalmazz helyi tehetséges munkaerőt!

A helyi beágyazottságot növeli, ha ahelyett, hogy a más telephelyeken dolgozó munkatársakat migrálod az új piacra, tudatosan a helyi humánerőforrásra támaszkodsz.

Ezzel nemcsak hogy a helyiek bizalmát nyerheted el, de a lokális viszonyokat jól ismerő kollegáknak hála az értékes meglátásoknak, ötleteknek is teret engedsz.

Amit ezzel kapcsolatban meg tudsz tenni:

  • mindenek előtt meggyőződni arról, hogy a számodra releváns szakemberek jelen vannak az adott ökoszisztémában;
  • tájékozódni a fizetések és egyéb juttatások mértékéről, hogy lásd: meg tudod-e fizetni a helyi szakértelmet;
  • kihasználni a helyi állásbörzék és a LinkedIn adta lehetőségeket;
  • ha egy-egy nagyon specifikus szerepkörre keresel munkaerőt, érdemes megfontolni a helyi toborzóirodákkal való együttműködést az ideális jelölt felkutatására;
  • kapcsolatot építeni azokkal a szereplőkkel (például egyetemekkel), akik a számodra releváns munkaerőt képzik, vagy akikkel partnerségre lépve hasznosíthatod a partnernél lévő szaktudást;
  • kialakítani egy effektív gyakornoki programot a helyi utánpótlás kinevelésére.

V. Támaszkodj a máshol meglévő erőforrásokra is!

A helyi beágyazódás nem azt kell jelentse, hogy mindent is az új iroda csapatának kell egyedül megoldania.

A gyors és hatékony építkezéshez nem árt, ha a már bejáratott telephelyek szakértelmével, tapasztalatával, folyamatmenedzsmentjével lehet támogatni az új csapatot,

akik így ráadásul nem fogják azt érezni, hogy magukra vannak hagyva, és mint egy startup, a nulláról kell felépíteniük valamit. Ahhoz, hogy a cég más telephelyein rendelkezésre álló erőforrások felhasználása hatékony legyen, érdemes előre kialakítani a kommunikációs csatornákat, illetve meghatározni, hogy a központ hogyan, milyen időközönként kérjen visszajelzést az új iroda felelőseitől.

VI. Dokumentáld a tanulságokat!

Soha nem árt, ha egy-egy ilyen terjeszkedést részletesen dokumentálnak:

ez segíthet a jövőbeni terjeszkedési folyamatok racionalizálásában, és megkönnyíti a tanulságok levonását.

Ennek elkészítéséhez érdemes bevonni az új telephelyen dolgozók nagy részét is, hogy elmondják, mi lepte meg őket a terjeszkedés során, mire lett volna érdemes jobban odafigyelni, és milyen tapasztalatokat lehet hasznosítani egy későbbi terjeszkedés megtervezésekor.

NYITÓKÉP: Lara Jameson / Pexels

Olvasd el ezt is!

Balogh Petya: A pénzünk ugyanolyan keményen tud nekünk dolgozni, mint a legjobb kollégáink – ha hagyjuk neki

#befektetés #Balogh Petya #STRT #Lightyear #edukációs kampány
A STRT Holding vezetője a Lightyear befektetési platformmal fogott össze, hogy felhívják az ökoszisztéma figyelmét arra: nemcsak a multik, hanem a startupok és a kkv-k dolga is, hogy a náluk heverő pénzzel tudatosan foglalkozzanak, és ne csak biztonsági tartalékként parkoltassák azt a bankban.

„Exiteltem, itt ülök egy rakás pénzen, soha nem is kéne már dolgoznom – mégis rosszul érzem magam, és nem tudom, hogyan tovább”

#mentális egészség #tippek #tabu #Amabilis #Auxi'life #exit #Exit.Club #Louis Debouzy
Ennek a sok sikeres alapítót érintő problémának a megoldásában segít egy privát francia klub, ahova a legalább egymillió eurós exitet záró vállalkozókat várják. A klub azt társadalmi tabut feszegeti, hogy mégis milyen jogon érezheti magát rosszul az, akinek mindene megvan.