Úgy tűnik, hogy teljes esztelenség a Z generációra startupot építeni: hatalmas és folyamatos erőbefektetést igényel elérni és megtartani egy olyan társadalmi réteget, ami képtelen ezt megfelelő mennyiségű bevétellel honorálni. Hosszútávon azonban elképesztő lehet a nyereség.
A londoni Twig arra építette üzleti modelljét, hogy megmutassa a Z generációnak: a már használaton kívüli értéktárgyait pénzzé tudja tenni. Az úgyszint brit Quirk egy pénzügyi tesztet fejlesztett a Z generáció számára, hogy így edukálja a felhasználót saját pénzkezelési mintázatairól, és megkönnyítse számára vagyonának nyomon követését és gyarapítását.
A német Owwn egyetlen platformba integrált banki, tanácsadási és edukációs szolgáltatásokat annak érdekében, hogy segítse a Z generáció pénzügyeit. Hasonló funkciót lát el a londoni Cleo, ami a hagyományos banki és pénzügyi szolgáltatásokat kínál – a bonyolult műveleteket pedig egy trendi AI chatbot magyarázza el a Z generációnak, az ő nyelvükön és stílusukban.
Ami ezekben a startupokban közös: mind küszködnek azzal, hogy a Z generációs felhasználóikat pénzzé tegyék, és fenntartható vállalkozást építsenek.
A Twig akkora bajban találta magát, miután sikertelenül próbált bevonni Series B befektetést, hogy idén februárban be is kellett zárni a céget. Az Owwn pedig ügyfeleit inkább egy másik német neobank, az N26 felé irányította, hogy a cég futó ügyei le lehessen zárni.
Mit vár a Z generációt a startupoktól?
A nehézségek és sikertelenségek mögött leginkább a Z generáció, azaz az 1997 és 2012 között született fiatalok fogyasztási szokásai és attitűdje áll. Ahogyan a fogyasztói magatartást kutató NielsenIQ idei tanulmánya kimutatta, a mostani 12-27 évesek pénzköltési szokásaiban egyelőre nagy szerepe van a hagyományos ár-érték aránynak, tehát hogy a lehető legalacsonyabb áron a legjobb minőséget kapja a pénzéért.
Ez viszont pár éven belül rengeteget változhat, amint ez a generáció tömegével kilép a munkaerőpiacra, és anyagi lehetőségei megnőnek. Előtérbe fognak várhatóan kerülni a generáció azon elvárásai, amit attitűdjük már jelenleg is mutat:
a fogyasztás az önkifejezés részévé válik.
Egy cipő nemcsak az utcán való járást szolgálja, hanem például annak demonstrálását, hogy a viselője törődik a környezettel és az emberek jólétével. Így lesz fontos szempont, hogy a cipő készítése során mekkora volt a károsanyag-kibocsátás, vagy éppen az, hogy – sztereotipikusan szólva – ne a munkásokat 16 órás műszakokkal kizsákmányoló, kapitalista gyártótól származzon a termék.
A Z generáció az őt megelőző generációknál nyitottabb az új márkák felfedezésére, a mindennapi termékekben pedig az újdonságot és a szórakozási lehetőséget keresi.
Ahogyan a „pénzügyi Duolingo”, a Birdwingo alapítója, Andrej Hano a Siftednek rávilágított: így lesz kiemelten fontos még a startup-ökoszisztémában is az ESG-elveknek való megfelelés. A Z és az alfa generációs felhasználóik előszeretettel világítják át – elsősorban a trendi social media eszközöket használva, mint a TikTok – azokat a cégeket, amiket a Birdwingo appja ajánl nekik potenciális befektetésre.
A másik fontos szempont ennek a generációnak a technológiai vívmányokat és trendjeket tükröző élmények keresése:
a Cleo pont erre játszik az aktuális internetes trendekre szabott AI chatbotjaival. Így ült fel a startup például a Charli XCX nevű előadó által idén elindított „brat summer” vonatra: az énekesnő Brat című albumának stílusát követve a Cleo chatbotja a gátlások nélküli önkifejezésre buzdítva hívja fel a figyelmet a felhasználó költekezési szokásaira.
Monetizálni, de mit?
Adjuk össze ezeket: adott egy fiatal generáció, aminek az elvárásai sokszor nehezen teljesíthetőek, és mellette hihetetlenül gyors adaptációs képességet várnak el a szolgáltatóktól. Nem elég az innovatív ötlet és a jól kivitelezett megoldás, azt úgy is kell tudni keretezni, hogy a Z generáció be tudja illeszteni a fluid identitásába, mellette pedig hatalmas kreatív energiákat kell szentelni a folyamatos megújulásra és élményközpontúságra. Ha pedig erre nem vagy képes, egy szempillantás alatt elhagynak és lecserélnek egy éppen jobbnak tűnő alternatívára.
Ráadásul egy olyan generációnak kéne szolgáltatni, ami egyelőre képtelen annyit fizetni, hogy önmagában erre a célcsoportra alapozva egy érdemi növekedési pályát lehessen felvázolni.
Pont ezen bukott meg a Twig is: hiába vont be több mint 30 millió dolláros Series A kört, és tornászta fel a felhasználók számát 10 ezer fölé, azt nem tudta pénzzé tenni. Márpedig a befektetők alapvetően a bevétel hosszútávú növekedési pályáját szeretnék látni – ennek hiányában a Twig bezárása elkerülhetetlenné vált.
A Z generációra lövő fintech jelene így egyelőre az olyan biztos növekedési pályán lévő scaleupoké, mint a Revolut, ami a 18 éven aluliaknak indított számlacsomagjával nem törekszik a fiatal ügyfelek monetizálására. „Elég nagy hülyeség is lenne ezt csinálni, mert [a gyerekeknél] nincsen sok minden, amiből pénzt lehetne csinálni” – világított rá Carlo Spada, a Revolut <18 termékvezetője.
Helyette a szolgáltatást arra használják, hogy milliós nagyságrendben ismertessék meg a fiatalokkal a brandet, hogy aztán felnőtt korukban is a Revolutot válasszák.
Aki a Z generációba fektet, a jövőbe fektet
Úgy tűnik tehát, hogy teljes esztelenség a Z generációra startupot építeni: hatalmas és folyamatos erőbefektetést igényel elérni és megtartani egy olyan társadalmi réteget, ami képtelen ezt megfelelő mennyiségű bevétellel honorálni. Egyelőre…
Aki azonban hosszú távra tervez, már csak számossága okán sem hagyhatja figyelmen kívül ezt a generációt: előreláthatóan
2030-ra az ide tartozók fogják adni a világ népességének csaknem negyedét (23,2 százalékot). A piac ezzel 1,6 milliárd új fogyasztót fog nyerni, ezzel korunk legszámosabb generációjává válva.
Az ide tartozó emberek ráadásul mind kerestük, mind örökölt vagyonuk révén egyúttal korunk legvagyonosabb generációjává fogják kinőni magukat. A becslések szerint
2030-ra a mostani 12-27 éves korosztály vagyona globálisan el fogja érni a 18,3 milliárd dollárt.
Ebből a vagyonból pedig bőven fog is költekezni ez a generáció: az 2030-ra a globális fogyasztás 18,7 százalékát adhatja, ami 67,2 milliárd dollárt fed le.
Az tehát, aki a Z generációba fektet be, ma még teljes vagy részleges kudarcokkal számolhat.
Hosszútávon azonban ennek a generációnak a potenciális piaci értéke hatalmasat fog ugrani – és ennek babérjait azok arathatják le először, akik ideje korán megismerték a Z generáció tagjait, és tudják, hogyan kell őket lekötelezni.
NYITÓKÉP: Mustaffa Emir Jafri / Free Malaysia Today