Hirdetés

Válságban a rolleres startup?

Kivonul 12 városból a jellegzetes zöld színű elektromos rollerekkel közösségi mobilitási szolgáltatást adó Lime. Az amerikai alapítású, rekordgyorsasággal globálissá fejlődött startup emellett alkalmazottai 14 százalékának elbocsátására kényszerül. De nem csak a Budapesten is megtalálható szolgáltatásnak döcögött az üzlete, van még egy sor rolleres startup, amelynek megtört a lendülete.

A Lime leépítése persze „csak” száz főt jelent, de a lépés egyáltalán nem vetít jó jövőt az egy-két éve még hipergyorsan fejlődő vállalkozás elé. A piaci hírek szerint a nagymértékű flotta-amortizáció, a magas munkaerőköltségek, és a helyi hatóságokkal való rengeteg jogi csatározás állhat a háttérben. A Lime ráadásul az utóbbi időben folyamatos pénzügyi veszteségekről számolt be.

A városok, ahol megszűnik a Lime:

USA: Atlanta, Phoenix, San Diego, San Antonio; Dél-Amerika: Bogota, Buenos Aires, Lima, Montevideo, Puerto Vallarta, Rio de Janeiro és Sao Paulo; Ausztria: Linz

Balesetek, elhasználódás, felelőtlenség

A cég számára az egyik legnagyobb probléma a Kínában gyártott elektromos járműveik gyors elhasználódása, a szerződött szervizek nem sztenderdizált minőségszintje. A gyors elhasználódás mögött a felhasználók nemtörődömsége, szerződésszegése is áll, mivel a rollerezők sokszor nem arra használják a gépeket, mint amire kellene. A rollerek elfogadottságát a felelőtlenül közlekedők nagy mértékben befolyásolják, balesetekről, helytelen használatról, szerteszét hagyott rollerekről szinte hetente jönnek hírek világszerte. Mindez nem tett jót a szolgáltatóknak.

A felhasználókban pedig ezidáig nem tudatosult, hogy ezzel az eszközzel ugyanolyan átlagos sebességgel lehet haladni, mint a kerékpárral. A védősisak viselése egyáltalán nem elterjedt, így a kórházi kezeléssel végződő balesetek száma is nagyon megugrott. (Amerikai statisztika itt olvasható a balesetekről.)

Nehézkes piac

A Lime mellett a Bird, a Scoot, a Lyft, a Skip amerikai szolgáltatók mindegyikét utolérte 2019-ben a leépítés. Az ok nagyjából azonos. Miután nagyon rövid idő alatt sikerült mindegyik startupnak nagyon sok befektetést összeszednie (a cégek némelyikét 2 milliárd dollárra is értékelték), a lendület és az üzleti érdeklődés ugyanilyen hamar el is fogyott. Ám e rövid idő alatt fel is épültek azok a szolgáltatások, amelyek sokszor fenntarthatatlanok.

A városokban való szolgáltatás-adás lehetőségét jórészt a cégek gyorsasága befolyásolja, vagyis aki előbb jelentkezik be egy amerikai nagyváros közlekedési hatóságánál, annak nagyságrendekkel nagyobb esélye van, hogy engedélyt szerez. A globális expanzió ezért is érthető, ahogy „betelnek a helyek”, úgy ugranak át Európába, Ausztráliába a szolgáltatók, ám itt is szintúgy a hatóságokkal kell hosszas egyezkedésbe bonyolódniuk.

Forrás: autopro.hu

Kik voltak 2024-ben Európa legnagyobb venture debt finanszírozói?

Tavaly igencsak felpörgött a venture debt mint egy ideális finanszírozási forma a gazdaságilag kedvezőtlenebb időkben. Mely pénzintézetek jártak élen abban, hogy kockázati hitelezéssel építsék az európai ökoszisztémát? Mutatjuk.

Bővebben

A magyar mellett a holland tőzsdét is célba vette az OXO Technologies Holding

Az OXO célja, hogy már ne csak egy befektető legyen, hanem régiós szinten meghatározó, professzionális alapkezelő, és ennek részeként nemcsak a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában, hanem a holland Euronext – Amsterdam tőzsdén is tervezi részvényei bevezetését.

Bővebben

Mozdítsuk előre Európa 2,95 billió eurós technológiai ökoszisztémáját! – ezért gyűlnek össze a szereplők az első GITEX EUROPE expón

A North Star Europe a GITEX EUROPE x Ai Everything, a régió legnagyobb technológiai, startup és digitális befektetési rendezvényének részeként debütál. Az eseményen 750+ startup, 600+ befektető és a startup-ökoszisztéma globális szereplői találkoznak.

Bővebben

A nyár végéig nem érdemes számítani a Klarna IPO-jára

A nyilvános piaci bevezetéshez a fintech unikornis szeretne még nagyobb támogatást és lendületet látni – a cég IPO-terveire rálátó források szerint. Mindeközben a Klarna vezérigazgatója elismerte: kicsit túltolták az AI-alapú költségcsökkentést, és újra humán munkaerőt kell keresni.

Bővebben

Először finanszíroz kifejezetten európai alapokat az USA egyik legnagyobb alapok alapja, az Adams Street Partners

A 270 millió eurós összegből nagy szereplők általános alapjai és akár egyszemélyes mikroalapok is részesülhetnek – a lényeg a szakértelem, és hogy az alapokon keresztül a legjobb alapítókat tudja finanszírozni a világszinten jegyzett fund of funds.

Bővebben

Oszkó Péter: Ideje lenne Európának ráébrednie arra, hogy önállóvá kell válnia a technológiai és tőkepiacon

Az OXO Holdings vezetője szerint Európának megvan a képessége arra, hogy fel tudja használni az erőforrásait egy önálló, európai piac felépítésére, ahelyett, hogy hagyja az USA-nak és Kínának, hogy ők vegyék hasznát az itteni kapacitásoknak. Sőt, az USA-ban éppen kidurannó AI-lufi arra világít rá, hogy nem mindig az amerikai piacokra kell pakolnia a megtakarításokat. Interjúnk

Bővebben