Hirdetés

Válságban a rolleres startup?

Kivonul 12 városból a jellegzetes zöld színű elektromos rollerekkel közösségi mobilitási szolgáltatást adó Lime. Az amerikai alapítású, rekordgyorsasággal globálissá fejlődött startup emellett alkalmazottai 14 százalékának elbocsátására kényszerül. De nem csak a Budapesten is megtalálható szolgáltatásnak döcögött az üzlete, van még egy sor rolleres startup, amelynek megtört a lendülete.

A Lime leépítése persze „csak” száz főt jelent, de a lépés egyáltalán nem vetít jó jövőt az egy-két éve még hipergyorsan fejlődő vállalkozás elé. A piaci hírek szerint a nagymértékű flotta-amortizáció, a magas munkaerőköltségek, és a helyi hatóságokkal való rengeteg jogi csatározás állhat a háttérben. A Lime ráadásul az utóbbi időben folyamatos pénzügyi veszteségekről számolt be.

A városok, ahol megszűnik a Lime:

USA: Atlanta, Phoenix, San Diego, San Antonio; Dél-Amerika: Bogota, Buenos Aires, Lima, Montevideo, Puerto Vallarta, Rio de Janeiro és Sao Paulo; Ausztria: Linz

Balesetek, elhasználódás, felelőtlenség

A cég számára az egyik legnagyobb probléma a Kínában gyártott elektromos járműveik gyors elhasználódása, a szerződött szervizek nem sztenderdizált minőségszintje. A gyors elhasználódás mögött a felhasználók nemtörődömsége, szerződésszegése is áll, mivel a rollerezők sokszor nem arra használják a gépeket, mint amire kellene. A rollerek elfogadottságát a felelőtlenül közlekedők nagy mértékben befolyásolják, balesetekről, helytelen használatról, szerteszét hagyott rollerekről szinte hetente jönnek hírek világszerte. Mindez nem tett jót a szolgáltatóknak.

A felhasználókban pedig ezidáig nem tudatosult, hogy ezzel az eszközzel ugyanolyan átlagos sebességgel lehet haladni, mint a kerékpárral. A védősisak viselése egyáltalán nem elterjedt, így a kórházi kezeléssel végződő balesetek száma is nagyon megugrott. (Amerikai statisztika itt olvasható a balesetekről.)

Nehézkes piac

A Lime mellett a Bird, a Scoot, a Lyft, a Skip amerikai szolgáltatók mindegyikét utolérte 2019-ben a leépítés. Az ok nagyjából azonos. Miután nagyon rövid idő alatt sikerült mindegyik startupnak nagyon sok befektetést összeszednie (a cégek némelyikét 2 milliárd dollárra is értékelték), a lendület és az üzleti érdeklődés ugyanilyen hamar el is fogyott. Ám e rövid idő alatt fel is épültek azok a szolgáltatások, amelyek sokszor fenntarthatatlanok.

A városokban való szolgáltatás-adás lehetőségét jórészt a cégek gyorsasága befolyásolja, vagyis aki előbb jelentkezik be egy amerikai nagyváros közlekedési hatóságánál, annak nagyságrendekkel nagyobb esélye van, hogy engedélyt szerez. A globális expanzió ezért is érthető, ahogy „betelnek a helyek”, úgy ugranak át Európába, Ausztráliába a szolgáltatók, ám itt is szintúgy a hatóságokkal kell hosszas egyezkedésbe bonyolódniuk.

Forrás: autopro.hu

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások