Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Hasznos tippek

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?

Hogyan csinálj a startupodból scaleup-ot?
#Dealroom #Global Scaleup Mapping #kutatás #Scaleup Report #Startup Genome
Grandiózus kutatást végzett a Startup Genome, amelyben kontinenseken átívelően vizsgálta meg a scaleup-pá váló startupok sikerének okait. A Scaleup Report szerint a kulcs: tedd equity-vel érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat, legyél beágyazott a globális ökoszisztémába, és kínálj részvényopciókat a munkavállalóidnak!

Disclaimer: ez a cikk eredetileg – úgyszint e cikk írójától – a Nemzeti Innovációs Ügynökség oldalán jelent meg 2023 negyedik negyedévében, ahonnét azonban azt letörölték.

+ + + 

2023 szeptemberében hozta ki a nemzetközi innovációs tanácsadó és kutatócég, a Startup Genome a scaleup-okról szóló jelentését, amelyben scaleup-ként a nagy méretnövekedés után az 50 millió dolláros értékelést elérő vagy meghaladó startupokat azonosította. A kutatás 2015-től 2019-ig zajlott:

ennek során – az Antarktiszt leszámítva – az összes kontinens több mint 40 országában 8040 darab, 4 évnél fiatalabb startupot vizsgáltak meg, több mint 60 mérőszám alapján azonosítva azokat a tényezőket, amik egy induló innovatív vállalkozást el tudnak juttatni a scaleup fázisba.

A 8040 darabszámú mintában 370 scaleup-ot azonosított a Startup Genome – magyarországi startupok nem szerepeltek a kutatásban. Az eredmények alapján 3 tényező megléte vetíti előre a leginkább azt, hogy egy startup scaleup-pá váljon.

1. Tedd érdekeltté a jó tanácsadót, hogy felvirágoztassa a startupodat: adj neki részesedést!

Ebben a modellben az alapítók hagyományos fizetés helyett a cégben való részesedést (equity-t) kínálják fel a tanácsadóknak, akiknek ezért cserébe egy meghatározott időtartamra (általánosságban fél és másfél év között) a startup szolgálatába kell állítaniuk a szaktudásukat.

Ezzel a tanácsadó érdekeltté válik abban, hogy a céggel hosszabb időn át, rendszeresen és a lehető legjobb minőségben foglalkozzon, nem riadva vissza a startup fejlődését szolgáló kemény, építő kritikák megfogalmazásától sem. 

A kutatás tanúsága szerint azoknál a startupoknál, ahol 3 vagy annál több, equity-vel motivált tanácsadó egyengette annak útját, 18,4 százaléknak sikerült scaleup-pá válnia. Ez több mint 15-szöröse a 3-nál kevesebb tanácsadót alkalmazó startupokhoz képest, akik közül csak 1,2 százalék ugrotta meg a scaleup szintet.

A scaleup-ok száma a globális ökoszisztémában, iparág szerinti besorolásban. Forrás: a Dealroom adatbázisa alapján a Startup Genome Scaleup Report-ja

Sajnálatos módon a startupok nem fordítanak erre kellő figyelmet:

a Startup Genome jelentése szerint a startupok majdnem fele, 45,9 százaléka egyetlen tanácsadót sem alkalmazott, három vagy annál több tanácsadót pedig csupán 19,8 százalék foglalkoztatott. 

Ennek oka a Scaleup Report szerint az, hogy főleg a fejletlenebb ökoszisztémákban kevésbé ismerik az alapítók a startupok sikertényezőit, és kisebb arányban is érhetőek el azok a vállalkozók, akik részesedési opciót ajánlanak fel a tanácsadásért cserébe.

2. Legyél beágyazott a globális ökoszisztémába!

A Startup Genome 2017-ben alkotta meg a Globális Bekötöttség Indexet (Global Connectedness Index), amely azt méri, hogy a startup alapítói mennyire férnek hozzá ahhoz a globális tudástőkéhez és kapcsolatrendszerhez, amely segíti a céget a globális piacon történő megjelenéshez, a kontinenseken átívelő fogyasztói igények felméréséhez és kiszolgálásához.  

A jelentés szerint az 5 vagy annál több globális kapcsolattal rendelkező startupok 11,1 százalékának sikerült megugrani a scaleup-pá válást, ennél kevesebb kapcsolat esetén csupán 1,3 százaléknak.

Azaz 8,5-ször több startup lett scaleup 5 vagy annál több kapcsolat birtoklása esetén, mint az 5-nél kevesebb kapcsolattal rendelkező társaik.

3. Kínálj részvényopciókat a munkválallóidnak!

Fontos tényezője a scaleup-pá válásnak, hogy az alapítók hogyan viszonyulnak a részvényszerzés lehetőségéhez akkor, ha a munkavállalóikról van szó. A logika emögött az, hogy

a cég részvényesévé válás felajánlása növeli a munkavállalók motivációját, csökkenti a fluktuációt, valamint erősíti a csapatszellemet, hiszen érdekeltté válnak abban a szereplők, hogy a közös teljesítmény révén maguk is plusz hasznot realizáljanak.

Hasonlóan a tanácsadóknak felkínált equtiy-hez, a munkavállalók is egy bizonyos időszak megszolgálása után juthatnak hozzá a részvényeikhez.

A Scaleup Report szerint azok járnak a legjobb úton, akik en bloc kinyitják a kapukat a munkavállalóiknak, függetlenül azok pozíciójától: 

azok a startupok, ahol bármely munkavállaló számára elérhető részvényopciók álltak rendelkezésre, 8,3 százalékuk vált scaleup-pá, míg azon cégek, ahol senkinek nem volt adott ez a lehetőség, csupán 3,7 százalékuknak sikerült megugrania ezt a lépcsőt.

Azaz az előbbiek több mint kétszeres arányban érték el a scaleup fázist, mint az utóbbiak. 

A scaleup-pá válás legfontosabb sikertényezői. Forrás: a Startup Genome Scaleup Report-ja

Hasonlóan a tanácsadók részesedéséhez, a munkavállalók javára felkínált részvényopciók sem elterjedtek a fejletlen ökoszisztémákban, és ennek oka is az alapítók hiányos tudásában keresendő. Ugyanakkor sok múlik a központi kormányzati politikán is: rengeteg alapítót képes elijeszteni ettől a felajánlástól az, ha a szakpolitikai irányítás már a megszolgálási idő alatt megadóztatja a részvényopciókat.

Mi van még a jelentésben?

A fent részletezett tényezők csak töredékei azoknak, amiket a Startup Genome vizsgált a kutatása során. A jelentés rengeteg más jó gyakorlatot és következtetést összegez, amiből mind a piaci, mind az állami szereplők sokat tanulhatnak. A teljesség igénye nélkül kitérnek arra, hogy

a scaleup-pá válásban milyen szerepe van az ökoszisztéma fejlettségének, az ország méretének, a startup irodai versus otthoni munkavégzési gyakorlatának, az alapítók tapasztaltságának, életkorának, anyagi helyzetének és végzettségének, vagy éppen a startup szektorális fókuszának. 

A jelentés ezen felül Global Scaleup Mapping néven különböző mélységben átfogó statisztikai adatokkal szolgál a scaleup-okról.

A Startup Genome Scaleup Report-ja teljes terjedelmében, angol nyelven az alábbi linken, a jelentéshez kapcsolódó további cikkeink pedig ide és ide kattintva olvashatók.

NYITÓKÉP: A párizsi CentraleSupélec 2022-ben megnyitott Scaleup Campusa. Forrás: Lupi Lisa

Olvasd el ezt is!

Balogh Petya: A pénzünk ugyanolyan keményen tud nekünk dolgozni, mint a legjobb kollégáink – ha hagyjuk neki

#befektetés #Balogh Petya #STRT #Lightyear #edukációs kampány
A STRT Holding vezetője a Lightyear befektetési platformmal fogott össze, hogy felhívják az ökoszisztéma figyelmét arra: nemcsak a multik, hanem a startupok és a kkv-k dolga is, hogy a náluk heverő pénzzel tudatosan foglalkozzanak, és ne csak biztonsági tartalékként parkoltassák azt a bankban.

„Exiteltem, itt ülök egy rakás pénzen, soha nem is kéne már dolgoznom – mégis rosszul érzem magam, és nem tudom, hogyan tovább”

#mentális egészség #tippek #tabu #Amabilis #Auxi'life #exit #Exit.Club #Louis Debouzy
Ennek a sok sikeres alapítót érintő problémának a megoldásában segít egy privát francia klub, ahova a legalább egymillió eurós exitet záró vállalkozókat várják. A klub azt társadalmi tabut feszegeti, hogy mégis milyen jogon érezheti magát rosszul az, akinek mindene megvan.