Hirdetés

Három tipp a pitch-edhez, amivel leveheted a lábáról a befektetőt

Mondd el, miért most van szükséged a befektetésre, helyezd előtérbe az ügyfeleid történetét és legyen terved a termék hosszútávú értékesíthetőségéről – ezeket javasolja a globális befektető cég vezetője a startuppereknek, ha tőkebevonásért pitch-elnek.

A korai életszakaszban lévő startupokra „hatalmas nyomás nehezedik, hogy felmutassanak egy életképes terméket, befektetői találkozókat szervezzenek és biztosítsák a projekt folytatásához szükséges forrásokat – mindezt nyaktörő sebességgel megugorva” – ezzel a felütéssel indokolja a jó befektetői pitch fontosságát Rebecca Liu-Doyle, az amerikai magán- és kockázatitőke-befektető cég, az Insight Partners ügyvezető igazgatója. A cégvezető a TechCrunch oldalán egy befektetői pitch három elemét nevezi meg, amikre érdemes figyelni a sikeres tőkebevonás érdekében.

Koncentrálj arra, hogy miért pont most kéred a befektető pénzét!

Ahogyan Rebecca Liu-Doyle kifejti, befektetőként nem pusztán azt kell mérlegelni, hogy a piaci problémára, hiányosságra a startup által kínált megoldás miért alkalmas, hanem azt is, hogy egy befektetéssel el lehet-e érni a kívánt, gyors növekedést, a termék vagy szolgáltatás be tud-e törni az azonosított piaci résbe.

Hogy a potenciális befektető ezzel kapcsolatos aggályait eloszlasd, startupperként a pitch-ben érdemes nagy hangsúlyt fektetned arra, hogy miért éri meg neki pont most, pont ebbe az ötletbe pénzt ölnie.

Így egy jó pitch kitér arra, hogy a piac aktuális állapota hogyan segíti a megoldás gyors elterjedését. Lehet ez az adott területen, iparágban bekövetkező szervezeti változás, a fogyasztói szokások radikális átalakulása vagy akár egy új technológia megjelenése a piacon, amely alapjaiban képes átírni a játékszabályokat.

„A »miért pont most?« kérdés megválaszolása döntő fontosságú a kockázatot ellensúlyozó növekedési pálya realizálásához” – írja az Insight Partners vezetője.

Az ügyfelek élményein keresztül meséld el önmagad!

Rebecca Liu-Doyle szerint ritka, hogy a befektető ugyanazzal a háttérrel és megértéssel rendelkezzen a szóban forgó iparágról, annak jellemzőiről és a piaci problémára hozott megoldásról, mint aki előadja azt. Sok startupalapító fókuszál arra egy pitch-ben, hogy beszéljen a termékről, annak vonzerejéről vagy éppen a versenytársakról. Ezek természetesen elengedhetetlen elemei egy pitch-nek, de rengetegen esnek abba a hibába, hogy a megfelelő kontextus felvázolásának hiányában nem képesek megfogni a befektetőt.

Rebecca Liu-Doyle, az Insight Partners ügyvezetője igazgatója (a kép bal oldalán) a cég 2023. márciusi Sourcing Summit rendezvényén. Az Insight Partners 2023. június végén több mint 80 milliárd dollárt kezelt, a 800+ vállalatot magába foglaló portfóliójában nagy növekedési potenciállal rendelkező technológiai, szoftver- és internetalapú megoldásokat kínáló startupok és scaleup-ok szerepelnek. Forrás: Insight Partners / Instagram

Ezért érdemes a narratív történetmesélésre időt szánni, ami a legátélhetőbben az ügyfelek élményein keresztül ragadható meg. Ahogy Rebecca Liu-Doyle írja:

„Az ügyfelek történetei sokkal érdekesebbek, mint bármilyen dia és egy csapásra több különböző kérdésre is választ adnak: Kik az ügyfeleid? Mi érdekli őket? Hogyan oldották meg a szóban forgó problémát a te megoldásod előtt? Mi a probléma a világ jelenlegi működésével? Mik voltak az alternatív megoldások? Hogyan találtak meg téged? Miért választottak téged?”

Ahogyan az Insight Partners vezetője összegzi: egyetlen, jól átgondolt és végigvitt történet nyilvánvalóvá teheti, hogy az adott startup megoldása miért ítéltetett sikerre, és így miért érdemes abba befektetni.

A terméked eladása mellett ne feledkezz el a piacra lépési stratégiáról sem!

Sok alapítónak van reflexből válasza arra a kérdésre, hogy miben más, miben jobb az ő megoldása a versenytársakhoz képest. Azonban arra a kérdésre már, hogy hosszútávon hogyan lesz a megoldás nyereséges, sokkal kevesebb csípőből jövő válasz születik.

Pedig befektetői szemszögből – mint arra Rebecca Liu-Doyle felhívja a figyelmet –  ez is kulcsfontosságú: nemcsak azt kell bizonyítani a pitch előadójának, hogy az általa kínált megoldás jó a jelenben, hanem azt is, hogy van terve ennek kiaknázására a jövőben. Nemcsak azt kell kifejteni, hogy mit adsz el, hanem azt is, hogy hogyan adsz el. Azaz az átgondolt piacra lépési stratégiát is fel kell vázolni a befektetőnek.

Az Insight Partners igazgatója szerint ennek kulcsa a termékjellemzőkben keresendő. 

Azt érdemes végigjárni, hogy például a termék értéke hogyan fog növekedni az ügyfélkör bővülésével. Vagy hogy a termék hogyan fog beépülni az ügyfelek mindennapjaiba és az általa használt rendszerekbe. Netalán maga a termék hogyan fog az ügyfél mindennapjait meghatározó rendszerré válni, ami nélkül már nem fogja tudni elképzelni az életét.

Ha startupperként fel tudod vázolni a befektetőnek ezt a hosszútávú stratégiát, jövőképet, máris könnyebben meg tudod győzni, hogy neki is nyeresége lesz az ötletedbe való befektetésből.

NYITÓKÉP: Pitch-elő hallgató a Hungarian Startup University Program (HSUP) 2022-es Demo Day eseményén. HSUP – Hungarian Startup University Program / Facebook

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások