Hirdetés

A magyar startup a piackutatást gondolja újra

A marketingvezetők, a kommunikációs vezetők és a termékfejlesztők körében egyre nagyobb igény mutatkozik arra, hogy naprakész információjuk legyen a termékeikkel, szolgáltatásaikkal kapcsolatos vásárlói véleményekről. A technológia mostanra jutott el oda, hogy az interneten megjelenő, percenként milliós nagyságrendű észrevételt pillanatok alatt feldolgozza. A Magyarországon év végén piacra lépő D-TAG infrastrukturális adatbázisok és nyelvi feldolgozó szoftverek segítségével képes lesz olyan átfogó piackutató tevékenységet végezni szinte bármiről, amire egy ember soha nem lenne alkalmas. Hogy miért, arról Dancsházy Csaba elemzési igazgató beszélt.

Hirdetés

Napjaink felgyorsult világában a cégek számára kulcsfontosságúvá vált, hogy a lehető leghamarabb lássák az aktuális vásárlói igényeket. Tudni akarják, hogy a fogyasztók mi iránt érdeklődnek, a meglévő termékekről milyen véleménnyel vannak, és hogyan lehetne a vevők várakozásait és igényeit kielégítő termékekkel és szolgáltatásokkal piacra lépni.

A hagyományos piackutatásnak számos korlátja van, ezért ma már a visszajelzések mérésére a rohamléptékben bővülő közösségi médiára feltétlenül szükség van, ahol percenként emberek milliói nyilvánítanak véleményt mindenről. Ezek feldolgozása nagy léptékben nem egyszerű feladat, egy magyar startup viszont hamarosan új szintre emeli a piackutatást.

A passzív hallgatás hatása

Dancsházy Csaba, a D-TAG elemzési igazgatója arról beszélt, hogy a tradicionális piackutatásnak alapvetően három fő buktatója van.

Az első maga a mintavétel, hiszen már az is nehézséget jelent, hogy statisztikusan példaértékű legyen az eredményünk. Költséges és időigényes folyamat olyan pontos tanulmányt végezni, ami az emberek véleményét ténylegesen reprezentatívan tükrözi.

„A másik, hogy csak azokra a kérdésekre fogunk választ kapni, amiket felteszünk. Ezer kérdést nem tudunk feltenni, mert a válaszadó az 50. után elveszíti az érdeklődését. Ráadásul még akkor is kimaradhatnak olyan témakörök, amikről nem is tudnánk, hogy mekkora gondot okoznak, így azok soha nem is fognak felszínre kerülni” – magyarázta a startup egyik alapítója.

Harmadik problémaként pedig azt említette, hogy magával a kérdés feltevésével befolyásoljuk a résztvevőt – hiszen a választ csak a megadott kereten belül, csak a meghatározott opciók közül kaphatjuk.

Dancsházy Csaba szerint ezzel szemben az ő fejlesztésük a passzív megfigyelésen alapszik, aminek előnye, hogy nincs kérdés, nincs kimenő interakció, csak az emberek őszinte, önként felajánlott véleményéből következtetnek az általános elégedettségre egy adott témában.

Felfedezni dolgokat, amikre nem is gondoltunk volna

A cég elemzési igazgatója arról beszélt, hogy a technológia mostanra jutott el arra a szintre, hogy az adatokat képes kezelni.

„Az adatbázis-infrastruktúra és a nyelvi feldolgozó szoftver segítségével átfogó képet tudunk nyújtani arról, hogy mi az emberek véleménye egy adott termékről vagy szolgáltatásról. A nyelvi feldolgozó rendszer értelmezi az írott szöveg részleteit, próbál az emberhez hasonló módon gondolkodni, a negatív és a pozitív érzelmeket megkülönbözteti egymástól, és számszerűsíti, hogy a visszajelzések mennyire jók vagy rosszak – illetve azt, hogy pontosan miről szólnak” – magyarázta a startup egyik ötletgazdája.

Példaként említette a viccet, amikor egy ember négykézláb keresi a kulcsát éjjel a lámpaoszlop körül. Az arra járó rendőr érdeklődésére közli, hogy nem itt vesztette el – csak itt van világos… A célzott mintavétellel pontos választ kaphatunk, de csak előre meghatározott kérdésekre, a kiválasztott konkrét közönségtől. Az átfogó adatgyűjtéssel viszont olyan dolgokat is fel tudnak fedezni, amikre korábban nem is gondoltak volna.

Mint mondta, munkájukhoz az alapanyagot a jelszó és tűzfal nélkül elérhető vélemények jelentik, ilyenek a blogokon, a fórumokon, a sajtóban vagy a Twitteren megjelenő termékértékelések, kommentek.

„A nyelvi feldolgozó rendszer szétbontja ezeket a tartalmakat és megállapítja, hogy milyen márkák, személyek, helyszínek kerültek említésre egy adott témában. Vizsgálja azt is, milyen szófordulatok a leggyakoribbak, és milyen érzelmi megnyilvánulások történtek. Ezzel az adattömeggel dolgoznak aztán az analitikusaink” – fogalmazott.

Konkurenciakövetés

Dancsházy Csaba szerint a rendszerük ideális módszert kínál arra is, hogy a konkurenciát és az iparágat nyomon kövessük.

„Hiába örül egy cégvezető, hogy egymillió posztot kapott egy hét alatt, ha nem tudja, egy hónappal korábban mennyi volt, vagy hogy a két legnagyobb konkurense ugyanezen a téren hogyan szerepel. Ha 10 millió poszttal állunk szemben, máris nem annyira pozitív az eredmény” – szemléltette a különbséget.

A szakember azt is elmondta: a Microsoftnál is hasonló feldolgozó rendszerrel dolgoztak, és rengeteget megtanultak arról, hogy milyen megoldandó feladatok vannak, miként alkalmazható a gyakorlatban a módszer.

„Amikor a Microsoft elkezdett tableteket gyártani, olyan példamutató terméket szeretett volna piacra vinni, amely a partnercégeknek mércét tud állítani. Mivel tudtuk, hogy rengeteg fanatikus ott kempingezik a boltok előtt már egy nappal korábban, és rögtön leteszteli a tabletet, majd az eredményeket közzé is teszi, azonnal kiértékeltük a visszajelzéseket. Így a problémákat hamar azonosítani tudtuk, amivel (a gyártó részleg felé gyors visszajelzéssel) jó pár tízmillió dollárt meg lehetett spórolni” – tette hozzá.

A D-TAG jelenleg 22 fős nemzetközi csapatát social media elemzők, iparági szakértő piackutatók és IT-fejlesztők alkotják. A jelenleg 27 nyelvet elemző szoftver újabb 5 kelet-európai nyelvi csomaggal bővült, amelyet az év végéig dobnak az európai piacra.

2020. október 21-én, egy gyakorlatorientált online bootcamp/workshop keretében tudhatnak meg többet a módszertanról azon marketingszakértők, akik szeretnék maguk is alkalmazni az eszközt saját brandjük és/vagy termékük piaci bevezetéséhez.

Hirdetés

Így épített a Vacuumlabs és ügyfele virtuális bankot a nulláról Hongkongban

Marcel Klimo, a Vacuumlabs tervező és értékesítési mérnöke a november közepén Budapesten megrendezett Design Summit 2021 konferencián beszélt a szakmai közönségnek azokról a tényezőkről, amelyek biztosítják a 21. századi ügyféligényekre hangolt szolgáltatás sikerét.A Vacuumlabs egy dinamikusan növekvő vállalat, amely 8 irodát működtet világszerte, köztük egyet Budapesten, székhelye pedig a szlovákiai Pozsonyban található. A bankszférára és a kriptovalutákhoz kapcsolódó fejlesztésekre specializálódva mérnöki, tervezési és adattudományi szolgáltatásokat nyújtanak a fintech iparág számára. Tapasztalt szoftvermérnökökből álló csapatuk segített a Moxot a nulláról felépíteni, miközben időzónákon átívelve hangolták össze a projekten dolgozó szakemberek munkáját. Az okostelefonos alkalmazás az ötlet megszületésétől számított 18 hónapon belül, 2020 szeptemberében készen állt a hongkongi bevezetésre. A neobank indulása után mindössze egy évvel már 160 000 ügyféllel büszkélkedhetett, ami azt jelenti, hogy Hongkong felnőtt lakosságának több mint 1,5%-a használja azt pénzügyei tervezéséhez. A Mox a YouGov nemrégiben végzett felmérése alapján a legmegbízhatóbb virtuális bank Hongkongban. A Mox alkalmazás az egyik legjobbra értékelt pénzügyi alkalmazás, az Apple App Store-ban 5-ből 4,8-as, a Google Play Store-ban pedig 5-ből 4,6-os értékeléssel. De mi vezetett a Mox sikeréhez?

Bővebben

Langár Bence: egy álom megvalósulása egyben egy kihívásokkal teli út kezdete is

 A TLF Capital a hazai kockázati tőkepiac egyik legfrisebb szereplője, a száz százalékban saját tulajdonú family office életre hívásával egy hosszú ideje megfogalmazódott álom vált valóra. Ők maguk is igazi álommegvalósítókat várnak, akik számára rendkívül sokszínű nemzetközi tapasztalatukat és magas szintű üzleti jártasságukat kamatoztatva, valódi intelligens tőkével nyújthatnak komplex támogatást a vállalkozás elindításában vagy növekedésében.​ Langár Bencével beszélgettünk.

Bővebben
Hirdetés

A kkv-k felét érte már kibertámadás

A mikro-, kis- és középvállalkozások felét érte már támadás az interneten. Leginkább adathalász levelekkel bombázták őket, de nagyjából minden nyolcadik cégnek törték már fel weboldalát, közösségi média felületét vagy próbálkoztak meg ezzel. Legnagyobb veszélyben a középvállalkozások vannak, de a K&H kutatásából az is kiderül, hogy a kkv-k mindössze tizedének okoztak anyagi kárt a rosszindulatú támadások.

Bővebben

A hazai agilitás két úttörője állt össze, hogy megreformálja a nagyvállalatokat

Janovszki Zsolt és Szmola Roland portfóliójában már olyan cégek is megfordultak, mint a Wizzair, az EGIS, az OTP és az E.ON. Habár már külön-külön is jelentős eredményeket és szakmai elismerést értek el, most úgy döntöttek, hogy közös hajóban evezve reformálják meg a legnagyobb multikat, akik teljesen szabad kezet adtak nekik. 

Bővebben

A digitális faktoring úttörője, a Péntech lízing szolgáltatással jelentkezik

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan és gördülékenyen, mindössze néhány kattintással igényelhető konstrukció.

Bővebben

A cégen belüli bizalom erősödését segítheti elő az új EU-s szabályozás

A legújabb uniós direktíva szerint azoknak a vállalatoknak, akik legalább 250 főt foglalkoztatnak kötelezettségeik közé sorolódik a névtelenséget biztosító etikai forródrót bevezetése. A jogszabályi megfelelés és jövedelmezőség mellett fontos szerepet kap a vállalati működés és kultúra fejlesztése, ehhez azonban megfelelő stratégiára és eszközökre van szüksége a vállalatoknak.

Bővebben

A 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép, miközben a cégcsoport meghatározó pozíciókat építhet ki a nyugat-balkáni távközlési piacon is.

Bővebben

Sikerrel zárult az első Agtech Summit konferencia

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) novemberben rendezte meg először hazánk első kifejezetten agrár startupokról szóló rendezvényét. A technológiai újdonságokat és a jövő agráriumát vizsgáló rendezvényen többszáz látogató vett részt és kapott közelebbi képet a legfontosabb agrártechnológiai startupok fejlesztéseiről.

Bővebben

Nemzetközi startup programok az innovációk felkarolásáért – elindult az előjelentkezés az EIT Food programokra

Egyedülálló nemzetközi startup programokra pályázhatnak olyan innovátorok, akik ötleteikkel vagy előrehaladottabb projektjeikkel tenni szeretnének egy karbonsemleges jövőért. Az EIT Food széles kínálatában különböző fejlettségű startupok mind megtalálhatják a számukra ideális programot. A több hónapos események során a kezdeti ötletfázistól egészen a piacra jutásig, befektetésszerzésig és nemzetközi networképítésig kapnak segítséget a résztvevők. Továbbá a legjobb csapatok a szakmai támogatás mellett pénzbeli jutalomban is részesülhetnek. A startup programokba 2022 elején nyílik meg a jelentkezés, de az előregisztráció már nyitott az érdeklődők számára.

Bővebben

Világsiker lehet a robotokat oktató magyar startupból

A Spirit FM startupokkal, innovációval, jövőbemutató ötletekkel és potenciális befektetési lehetőségekkel foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek ismételten Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója volt a vendége, aki ezúttal sem érkezett egyedül. Vincz Dániel, egy magyar fejlesztőcsapat, a Mollia ügyvezető-helyettese kísérte el a beszélgetésre, amely startup célja egy adaptív, tanítható szoftver kifejlesztése a Bábu nevű virtuális humanoid robot kinematikai vezérlésére. (X)

Bővebben