Hirdetés

A magyar Rollin rövidesen megkerülhetetlen szereplője lesz az európai mikromobilitásnak

A Rollin Technologies olyan töltő és dokkoló állomásokat fejleszt és gyárt, melyek segítségével az e-roller megosztó rendszerek hatékonyabban tudnak működni. Az új közlekedés-támogató eszköz hozzájárulhat a gyakran “szétdobált” e-rollerek rendezett tárolásához és költséghatékony működéséhez, melyek szabályozását a hamarosan életbe lépő KRESZ-módosítás is erősíti majd. Az MVM Edison startup versenyen elért első helyezésük után az MVM csoport saját alapja, a Smart Future Labs Zrt. már befektetőként is jelen van a Rollin életében. A vállalkozás elsődleges célja, hogy fenntarthatóbbá tegye a városi közlekedést.

A Rollin dokkoló- és töltőpontok kiépítésével az e-roller megosztó rendszerek működését lehet hatékonyabbá tenni. Minél szélesebb körben elfogadott, és minél többen használják ezeket a mikromobilitási eszközöket, annál nagyobb hatásfokkal tudjuk csökkenteni a belvárosi autós forgalmat, ami a városokban égető problémát jelent. Ehhez természetesen, mint minden közlekedési rendszer fejlesztéséhez, a megfelelő infrastruktúra kialakítása feltétlenül szükséges.

Kiemelt szempont az is, hogy az ingázók a vasúti vagy busz csomópontoktól ne csak autóval vagy tömegközlekedési eszközökkel tudjanak tovább közlekedni, hanem megosztó rendszerekkel, vagyis rollerrel és kerékpárral is. Ez a fajta “last mile transportation” a nyugati országokban már évek óta fontos téma, de szerencsére itthon is egyre nagyobb figyelmet kapnak a fejlesztési lehetőségek. Ebben érintettek azok a közlekedési vállalatok is, akik az egész országot és a várost behálózzák. Mindegyik működését ki tudná bővíteni egy megfelelően kialakított mikromobilitási rendszer, amelybe a töltő és dokkoló állomások tökéletesen beleillenek.

A hazai e-roller piacon, ami a megosztott rollereket illeti, három szolgáltató van jelen több ezer rollerrel országos szinten. Európában a legtöbb városban több, mint öt szolgáltató mellett összességében százezres nagyságrendben állnak rendelkezésre rollerek, a globális e-roller piac értékét pedig tíz milliárd dollárra becsülik, így ez az egyik legdinamikusabban növekvő mikromobilitási szegmens. Magyarországon a legtöbb rollerrel a Lime rendelkezik, ami igaz Budapestre is, de a Bird rollereivel is egyre gyakrabban találkozhatunk az utcákon, valamint a német TIER is piacra lépett a fővárosban. A 2017-ben alapított Bird a történelemben leggyorsabban érte el az “unikornis” státuszt, ami az 1 milliárd dolláros cégértéket jelenti. A befektetői kedv az e-roller megosztó rendszerek piacán folyamatosan nő, és egyre többen látják benne a jövő mikromobilitási megoldását.

A Rollin Technologies indukciós dokkoló- és töltőállomásai esetén a fő célcsoportot a városi felhasználás szereplői, önkormányzatok, e-roller szolgáltatók és az állami fenntartású szervezetek, mint a MÁV, Volán és BKK jelentik. Az e-roller szolgáltatók jelentősen javíthatnák elfogadottságukat egy rendezett, kiszámítható működéssel és kapacitással, a töltési költségek csökkentése mellett. A városok, önkormányzatok esetén a rendszer beemelése pedig a fenntartható városi közlekedés irányába mutatott jelentős lépés lehetne, hiszen az autós forgalom és a parkolási problémák csökkentése az egyik legsürgetőbb feladat ezeknél a szereplőknél. Fentieken kívül nagyvállalatokat, ipari parkokat, irodaházakat is célpiacának tekinti a Rollin. Az ilyen zárt rendszerekben a munkavállalók gyors, könnyed, idő- és energiahatékony közlekedését tudja biztosítani egy ilyen megosztó rendszer az állomásokkal.

A három alapító közül Déri Huba ügyvezető járműmérnökként végzett a BME-n, Dominkó Dániel technológiai vezető gépészmérnök mesterdiplomáját csinálja, míg Tar Dávid pénzügyi vezető pénzügy mesterdiplomáját végzi a Corvinus Egyetemen. Az MVM Edison programban elért első helyezés után az MVM csoport, azon belül is a Smart Future Labs Zrt. befektetőként is jelen van a Rollin életében. Az elmúlt időszakban 78-82%-os hatékonyságra sikerült fejleszteni az indukciós energiaátvitelt, amire megszerezték a PCT-t (a Szabadalmi Együttműködési Szerződés a Szellemi Tulajdon Világszervezete, WIPO által igazgatott nemzetközi szerződés) is, ami jelenleg több, mint 150 országban érvényes. Kialakítottak egy egyszerűbb és költséghatékonyabb megoldást is az indukciós eljárás mellett: egy úgynevezett “plug-in”, tehát kábeles megoldással tették könnyebbé az állomások gyártását és a telepítését. A Rollin rendszerével 3-6 óra a teljes töltési idő, ami gyárival megegyező töltési idő, a gyors töltés pedig csupán 2-3 órát jelenthet rollertől függően.

„Szeretnénk, ha a Rollin megkerülhetetlen szereplője lenne az európai mikromobilitásnak. Ehhez az első lépés, hogy a következő időszakban Budapest és a nagyobb vidéki városok utcáin a lehető legtöbb Rollin töltőállomás biztosítsa a rendszerezett e-roller töltést. Ezzel is bizonyítani szeretnénk, hogy a városi közlekedés megújítása egyértelműen a fenntarthatóságról szól: közösen akarunk tenni azért, hogy életterünk minősége javuljon” – emeli ki Déri Huba, a Rollin ügyvezetője.

A ZalaZone tesztpályán már működnek a Rollin rendszerek, teljesen magán felhasználásban. Itt három állomást telepítettek, egyenként tíz dokkolóval és indukciós töltéssel. A 2021 WTCR Magyar Nagydíjon a Rollin volt a Zengő Motorsport hivatalos partnere. A paddock-on belüli mikromobilitási rendszert biztosították a csapatnak a teljes versenyhétvége alatt. Mérnökök, szerelők, versenyzők, tulajdonosok és szponzorok használták a Rollin rendszerét. Ezen felül pedig tárgyalásokat folytatnak több budapesti önkormányzattal, valamint partneri megállapodást kötöttek a Bird Magyarország e-roller szolgáltató céggel. Minél több szereplő tud együtt dolgozni a fenntarthatóbb mikromobilitáson, annál nagyobb hatásfokkal és tempóval lehet megvalósítani a projekteket. A Rollin pont ezért folyamatosan keresi a fővárosi és vidéki önkormányzatokkal az együttműködési lehetőségeket, ahogy az e-roller szolgáltatókkal és állami szervezetekkel is.

A Rollin Technologies alapítóinak lehetőségük nyílt választani számos inkubátor és mentor között, de a közeg és a szakmaiság, amit a BME Z10 Akcelerátor és Rusz Bertalan mentorálása nyújt számukra elsősorban üzletfejlesztés és befektetés menedzsment terén, azóta is hatalmas érték a vállalkozás életében. Hardver fejlesztő startupként gyakran fúrnak, forrasztanak, ehhez pedig a Z10 saját prototípus laborja tökéletes környezetet tud biztosítani a számukra. „Szerintem nincs más olyan inkubátor Magyarországon, ahol egy hardverfejlesztő startup a saját termékén fizikailag tud dolgozni. Itt a 3D nyomtatótól a legkisebb csavarig nagyjából minden megvan ahhoz, hogy dolgozzunk a prototípuson. Ezenkívül nagyon jó helyen van és a hangulat meglehetősen “startupos”. Már nagyon korai szakaszban kaptunk iparjogvédelmi tanácsot a BME FIEK erre szakosodott csapatától, ami szintén hatalmas támogatás volt.”

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások