Hirdetés

Budapest mint belépési pont az európai piacra

Tíz malajziai startuppal kezdte meg legújabb nemzetközi piacra lépési programját a Startup Campus. A MaGIC maláj innovációs központtal közös Global Market-Fit Programme: in Europe kezdeményezés célja, hogy három városon, Budapesten, Berlinen és Londonon keresztül ismerjék meg a résztvevő maláj scaleup cégek az európai ökoszisztémát.

A Startup Campus és a Malaysian Global Innovation & Creativity Centre (MaGIC) közös nemzetközi piacra lépési programja kapcsán Kovács Zsolt, a Startup Campus ügyvezető igazgatója, és Exton-Pongrácz Olívia, a program vezetője mesélt a kezdeményezés jelentőségéről.

A Startup Campus a magyar startupok külföldi piacra lépését éppúgy támogatja, mint külföldi cégek megismerkedését a hazai és európai piaccal. Mit érdemes tudni az SC nemzetközi jelenlétéről, és miért fontos ez?

Zsolt: Egy innovatív vállalkozás az alapításától fogva a globális piacra fejleszti termékét. Nekünk, mint korai fázisú befektetőnek és inkubátornak fontos szerepünk van a cégek felkészítésében és a megfelelő piacokon való első lépések támogatásában. Azt szoktam mondani, a nemzetközi piacra lépés olyan, mint egy katonai bevetés: alapos felkészülést igényel, precíz és pontos végrehajtást, mely komoly kockázattal és befektetéssel jár. Ebben a munkában akkor tudunk csak hitelesek lenni, ha fizikálisan is jelen vagyunk a célpiacokon és valós nemzetközi partnerhálózattal rendelkezünk.   Németországban és Angliában 2 éve hoztuk létre irodáinkat, nemzetközi csapat bevonásával. Emellett a magyar diplomáciai hálózaton keresztül több országban, régióban, mint például Törökország, India, Kína, Délkelet-Ázsia alakítottunk ki szoros együttműködést helyi inkubátor partnerekkel. Ez a maláj projekt is ennek a munkának az eredménye. Összefoglalva: a nemzetközi szolgáltatásokkal egyrészt a hazai és külföldi startupokat segítjük a célzott piacra lépésben, időt és pénzt spórolva nekik, másrészt a befektetések értékét is őrizzük, hiszen egy biztosított, kiépített úton visszük végig a cégeket, ezzel csökkentve a nemzetközi piacra lépésben rejlő kockázatokat.

Hogyan befolyásolta a koronajárvány a nemzetközi programjaitokat, és hogyan tudjátok a megváltozott körülmények között támogatni a cégeket?

Zsolt: Három szakaszra bontható a nemzetközi piacra lépési szolgáltatásunk: validációs szakasz, piacra lépési szakasz, értékesítési és piaci megjelenési szakasz.  A megváltozott helyzetben mindenki máshoz hasonlóan az összes lehetséges programelemet a digitális térbe emeltünk. Ez elsősorban a validációs részt alakította át és tette sokkal hatékonyabbá, skálázhatóvá. Ennek a fejlesztésnek az eredménye a Discover Europe Programunk is, mely azt az egyedi értékajánlatot biztosítja, hogy az irodáinkon keresztül, London – Berlin – Budapest tengelyen, egy teljes európai piaci validációs szolgáltatást tudunk az EU-n kívüli cégek számára biztosítani. A szolgáltatást dobozos termékként innovációs ügynökségeknek, inkubátoroknak értékesítjük. Első partnereink egyike a Maláj Kutatási, Innovációs és Technológiai Minisztérium inkubátora, a MaGIC, akikkel a közös programot Global Market-Fit Programme: in Europe névre kereszteltük.

Mitől érdekes egy maláj startupnak az európai piac és miért fontos számunkra, hogy ezek a cégek itt is megjelenhessenek?

Olívia: A maláj startupok látják, hogy az európai ökoszisztéma globális szinten egyre jobban teret nyer, és hogy azon belül is Kelet-Közép Európa nagyon erősen jön föl. Felismerik a potenciált, viszont van bennük egyfajta bizonytalanság is, ami Európa fregmentáltságából ered. Bár az Európai Unió ad egy egységet, de így is sok kicsit piacból összetett régióról van szó, ahol jelentős nyelvi és kulturális különbségekkel kell számolniuk. Jelenleg nincsen olyan program, amely egy átfogó alaptudást adna az európai piacról, főleg a délkelet-ázsiai régió startupjainak.

Ami a kérdés második felét illeti, számomra érdekes, hogy egy más gondolkodásmóddal, rendelkező, abszolút másik kultúrából érkező ember az itteni problémákat hogyan közelítené és oldaná meg. Ahogy mi szélesítjük az ő horizontjukat, úgy ők is szélesítik a miénket és sokat tanulhatunk egymástól.

Zsolt: Nyilván ahogy egy magyar startup, úgy egy maláj startup is régiós, globális pozícióba törekszik, de ahhoz, hogy tudjuk, hogyan lépünk be egy új piacra, ismernünk kell azt. A maláj és délkelet-ázsiai cégek számára Európa sok esetben egy fekete folt, holott globális szinten az egyik legkompetitívebb piac. Aki ide be tud lépni, az globális hitelességet nyer.   Ezzel a programmal innovációt, magas hozzáadott értéket előállító cégeket próbálnánk Európába hozni, és Budapestet pozícionálni egy első belépési pontnak, ahol érdemes a későbbiekben az operációt kialakítani.

Milyen startupok ismerhetik most meg az európai piacot, mik a kiemelt iparági területek, amelyeket lefed a program és mit vihetnek haza a csapatok?

Olívia: Tíz csapat vesz részt a programban, főleg clean tech, energetika, biztonság, edtech, medtech, wellness és e-commerce szektorokból. Ezek között több érettebb szakaszban lévő startup is van, és vannak fiatalabb, induló cégek is.

A programban elérhető eredményekhez hozzá tartozik, hogy a Startup Campus nemzetközi tevékenysége a 3E-n alapszik, amely angolul az educate, experience és expand fogalmakat takarja. A Discover Europe és így a Global Market-Fit Program is ebből az első kettőt biztosítja. A cél, hogy adjunk egy ízelítőt az európai piacból, hogy megismerkedjenek és kapcsolatba kerülhessenek a számukra releváns és fontos személyekkel és intézményekkel, és ami a legfontosabb, hogy visszajelzést kapjanak arról, hogy az ő termékükkel, az ő üzleti modelljükkel hogyan érvényesülnének, és milyen esélyeik lennének ezen a piacon. Emellett felmérhetik, hogy a különböző európai országok milyen lehetőségeket kínálnak egy startupnak az adott szektoron belül, és hol érdemes a cég európai terjeszkedését elkezdeni. Röviden tehát, amit magukkal visznek: visszajelzés, kapcsolat, tudás.

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások