Hirdetés

Március első három hetében jóval többen kerestek lakást

Tele van az internet – és a média más ágai is – a baljós hírekkel, és egyre több riasztó előrejelzés látott napvilágot az ingatlanpiacról is. Ebben a helyzetben sok mutató lefele indult el, de az ingatlanok iránti érdeklődés közel sem esett olyan mértékben, mint a közvetlenül érintett iparágak, például az utazási kedv, vagy egyes turisztikai ágazatok teljesítménye.

Sőt, a vészterhes hírek árnyékában – meglepő módon – növekedést tapasztalunk az eladó lakások, házak, telkek iránti érdeklődő egyedi látogatók számában. Az előző év azonos időszakához képest nemhogy csökkent volna, de az egyedi látogatók száma alapján közel 20 százalékkal (19,83 százalékkal) nőtt az érdeklődés március első három hetében 2019 azonos időszakához képest. Ez azt jelzi, hogy rengeteg olyan felhasználó érkezett az Otthontérkép és az Ingatlantájoló oldalakra, akik korábban nem, vagy ritkábban kerestek csak eladó lakásokat, házakat, telkeket, irodákat és raktárakat.

Szintén kiemelendő, hogy a vizsgált három hét alatt közel 2 százalékkal, csaknem 1700 darab ingatlannal, nőtt az Ingatlantajolo.hu oldalra feltöltött hirdetések száma is.

Ez annak tükrében is érdekes, hogy a piac már korábban is mutatta a konszolidáció jeleit, például tavaly nyár végén a fővárosban és környékén megállt, illetve nagyon lelassult a kínálati átlagárak növekedése.

„Természetesen sok tényezővel magyarázható az érdeklődés élénkülése, illetve új érdeklődők megjelenése, de a március első három hetében tapasztalt erősödés mindenképpen elgondolkodtató. Már csak azért is, mert pár hétig mindenképpen megnehezül valamelyest az ingatlanok személyes megtekintése, vagy akár a foglalózás, esetleg maga a szerződéskötés” – fejti ki Dr. Halaska N Gábor.

Az Otthontérkép Csoport vezető elemzője szerint az ingatlankínálat iránti erős érdeklődésnek nagyobb részben az lehet a hátterében, hogy megjelentek az ingatlanpiacra pénzt „menekíteni” szándékozó első érdeklődők. Az ilyen nézelődők szándékainak élénkülésén túl a megnövekedett otthoni munkavégzés is a látogatószám növekedésének irányába hat.

Emellett arról is szó lehet, hogy az emberek már középtávon bíznak a helyzet normalizálódásában, így az amúgy is az ingatlanvásárlók legerősebb szezonjának számító tavaszi nézelődés a pánik-hírek dacára elindult. Talán egyre többen árcsökkenésben is reménykednek. Tényszerű trendeket azonban nagyon nehéz egyelőre egyértelműen kimutatni a friss adatokból.

Természetesen a gazdasági helyzet rövid távú romlása bizonyára az árak növekedése ellen hat – legalábbis egy ideig.

Ugyanakkor az új építésű projekteknél várható kismértékű további időbeli csúszás inkább növeli, semmint csökkenti a költségeket. Ugyanígy a forint elmúlt napokban látott látványos gyengülése és a gazdaság rövid távon várható határozott visszaesése inkább az árak növekedése irányába hat; méghozzá már pár hónapos időtávon. Nem is szólva a kamatok esetleges emelkedésének és az infláció felgyorsulásának középtávon sajnos egyre reálisabb lehetőségéről.

Magyarán érdemi, tartós árcsökkenésre a lakóingatlan-piacon talán csak akkor lehet számítani, ha a járványügyi zárlatok hatásai a ma várhatónál is jobban elhúzódnak, mélyebbnek bizonyulnak. A korábbi nemzetközi tapasztalatok, tanulmányok is a sokkszerű járványhelyzetet követő, igen gyors talpra állásra utalnak.

Viszont lehetséges, hogy – mint említettük – ekkorra már a kamatok is nőni fognak, így elképzelhető, hogy a mai olcsóbb, végig fix hitelből vásárolt ingatlan összességében olcsóbb lesz, mint egy fél-egy év múlva pár százalékkal kevesebbe kerülő lakás megvásárlása jóval drágább, egyúttal valószínűleg nehezebben megkapható hitelből.

Összességében tehát: érzékelni lehet ugyan a piacon némi bizonytalanságot, és a rövid távú piaci és gazdasági hatásokat nem is lehet vitatni, ám mindez a valóságban közel sincsen arányban azzal, mint amit más források említenek, illetve a jelenlegi média-hangulat sugall. Közép- és hosszabb távon pedig jöhetnek újra azok a befektetők, akik jól tudják: az ingatlan az egyik leginkább válságálló befektetés!

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások