Hirdetés

Hét másodperc az élet – a sikeres pitchelés titkai

Magabiztos, meggyőző, hiteles, őszinte, magával ragadó – többek között ilyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy előadónak. A sikeres pitchelés több mint adatközlés, szinte már művészet, egy jól megkomponált színpadi mű, amelyben még a lélegzetvételnek is fontos szerepe van.

Hét másodperc, ezen áll vagy bukik minden. Jól kell kezdeni, különben előre eldöntik, hogy unalmas az egész. Amúgy is csak három perced van bizonyítani, most minden szónak súlya van. Lassan vedd a levegőt, koncentrálj, ne piszkáld a ruhád, véletlenül se izzadj! Ugye emlékszel a szövegre? Biztosan jók a diák? Fellépsz a színpadra. Az agyadban lüktet a szíved. Nem szabad hadarni! Nagy levegő, és indul az őrület!

A pitch rapid üzleti prezentáció, ami során a startup ötletgazda pár percben megpróbálja felkelteni a sokat látott befektető érdeklődését, és meggyőzni arról, hogy érdemes invesztálni a cégébe.

„Ahogy egy villámrandi esetében, így itt sincs idő arra, hogy a részletekkel megismertessük a hallgatóságot. Egy izgalmas növekedési történetet kell elmesélni a potenciális befektetőnek, miközben a legfontosabb információkat (például befektetési igény, megtérülés, időzítés, exit stratégia) is bele kell szőnünk a rendelkezésre álló pár percbe. Ennek a műfajnak a szélsősége a one-line pitch, amikor csak egy mondatunk van minderre. Érdemes elgondolkozni azon, hogy bele tudjuk-e sűríteni a saját cégünk lényegét egyetlen mondatba” – javasolta Csaba Zoltán, a Budapesti Metropolitan Egyetem stratégiai igazgatója.

Hatalmas tétje van egy ilyen villámrandinak, százmilliókról dönthetnek pár perc alatt a befektetők, és néhány másodperc alatt eldőlhet az induló cég sorsa. Nem csoda, hogy a nagy üzleti iskolák lelkesen kutatják a siker titkát, figyelik a befektetők reakcióit, elemzik a nyertes előadók minden rezdülését.

Az eddig eredmények alapján úgy tűnik, az első hét másodpercben kell megragadni az érdeklődést, ha jól indít a startupper, akkor kitűnhet a tömegből.

A pitch több, mint egy szimpla üzleti bemutatkozás, ez már szinte művészet, egy színpadi előadás, amelynek során nagy jelentősége van az előadó mondanivalóján kívül a testbeszédnek is. Talán van néhány szerencsés, aki tökéletesen meggyőző színészi képességekkel, magával ragadó előadói stílussal született. A többségnek azonban kemény munkára és rengeteg gyakorlásra van szüksége a sikerhez, és persze olyan szakemberekre, akik segítenek a felkészülésben, átadják az összes olyan kompetenciát, amikkel felvértezve már eséllyel szállhatnak versenybe a kezdő vállalkozók a befektetők kegyeiért.

Tanulható képességek

Magyarországon már több felsőoktatási intézményben is tanítják a pitchelést, a jó prezentációhoz szükséges készségeket. A Debreceni Egyetemen Startup Campus működik, a Metropolitan Egyetemen pedig a legjobb prezentációkat külső zsűri hallgatja meg, akik közt ismert startup tanácsadók, befektetési angyalok szerepelnek.

Emellett vannak kifejezetten erre specializálódott trénerek, tanácsadók is, akik segítségével néhány nap alatt összeállhat az előadás – az eredményhez azonban minden esetben sok gyakorlásra van szükség. Gémesi Zsolt, pitch tréner szerint ez nagyjából 90 órás felkészülést jelent.

„Ez a műfaj nagyon feszes, három perc alatt át kell vinni az üzenetet, minden szónak, mozdulatnak célja van, éppen ezért rengeteget kell gyakorolni. Egy jól felépített pitch 10-12 dia, de az információ nagy részét az előadó mondja el. Be kell tanulni egy lényegre törő, pontos narratívát, és alaposan fel kell készülni a kérdésekre (például technikai részletek, értékesítési stratégia, piac)” – mondta el a tréner.

Véleménye szerint nem feltétlenül az a legszerencsésebb, ha a feltaláló próbálja meggyőzni a befektetőket, mert valószínűleg ő ismeri a legjobban a terméket, de közel sem biztos, hogy ő a legtehetségesebb előadó a csapatban.

A legfontosabb és talán a legnehezebb feladat: kitűnni a tömegből. Egy pitch versenyen a befektetők egy nap alatt akár 30-40 előadást is megnéznek, aki pénzt akar, annak magával kell ragadnia őket. Az már alapfeltétel, hogy az előadó magabiztos, meggyőző, kellemes hangú, jó megjelenésű, hiteles, őszinte és tapasztalt legyen, érthetően és jól tagoltan beszéljen, viszont arra már biztosan kevesebben gondolunk, hogy az sem mindegy, mikor és hogyan lélegzik.

Rengeteg olyan technikai elem van, amelyek elsajátítása közelebb visz a sikerhez. Ezek tanulhatók, egy tréning során néhány nap alatt megszerezhetők azok az alapkészségek, amikre építve összeállhat a tökéletes pitch, vagyis az a jól koreografált, művészi színvonalú előadás, amire a befektetők is felkapják a fejüket.

Egy ilyen tréningért Magyarországon naponta 500-3000 euró közötti összeget kell fizetni, ami elsőre igen borsosnak tűnik, de ha belegondolunk abba, hogy ezzel sok millió forintos tőkéhez juthatunk, akkor már nem is látszik olyan nagy kiadásnak.

Egy jó tréner nem csak a szöveg és a diák tartalmi részét erősíti, hanem olyan technikákra is megtanít, amelyek alkalmazása megkönnyíti a profi színvonalú előadást. Ilyen többek között a megfelelő légzéstechnika (ezzel például nemcsak a beszéd tempója szabályozható, hanem csökkenti a szorongást, és a hangszínünkön is változtathatunk), az apró, zavaró szokásokra való rámutatás és ezek kontrollálása (sokan a ruhájukat piszkálják, mások az ádámcsutkájukat simogatják vagy a hajukat csavargatják, ha izgulnak).

Ezekre Gémesi Zsolt szerint a legegyszerűbb megoldás, ha videofelvételt készítünk magunkról pitchelés közben, hiszen általában nem tudatosak ezek az idegesítő cselekvések, de felvétel segítségével kielemezhető és javítható a színpadi jelenlét. Akinek nem telik költséges tréningekre, azok a YouTube-on található pitchekből, és a versenyeken elhangzó előadásokból is sokat tanulhatnak. Hasznos lehet egy színésszel is gyakorolni, ő nemcsak a verbális képességek fejlesztésében segíthet, de a lámpaláz leküzdéséhez is szolgálhat tanácsokkal, és megtanít jelen lenni a színpadon .

A pitchelés nyelve az angol, ez Magyarországon sokaknak problémát okozhat. Aki nem beszél jól angolul, annak mindenképpen érdemes egy angol anyanyelvű emberrel gyakorolni a szöveget és a lehetséges kérdésekre adandó válaszokat. A legbiztosabb megoldás természetesen a nyelv magas szintű ismerete.

A teljes cikket elolvashatja a StartUP! Magazin legfrissebb számában. A lapot megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy előfizetheti ide kattintva.

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások