Hirdetés

Az Ogremobil nem csak az utasait – a piacot is viszi

Jó hír minden startup számára az Ogre&co története: jó elképzeléssel akár egy sokszereplős, telített piacra is érdemes belépni. Itt az idő, hogy egy 100 százalékban hazai startup valós és auditált számokkal mutatkozhasson be és meséljen arról, hogy milyen az élet a launch után.

Nyár végén indult el a főváros legfrissebb közösségi közlekedési eszköze, az Ogre&co. A közösségi közlekedés ma már rég nem csak a tömegközlekedést jelenti – ugyanis lassan közel egy tucat szolgáltatás (Mol Bubi, Donkey Republic, Lime, Blinkee.city, Greengo, Mol limo, Drivenow) közül válogathatnak azok, akik alternatívát keresnek a saját autó, illetve a tömegközlekedési eszközökkel szemben. Ezen a piacon jelentek meg a formabontó küllemű járművek, az ogremobilok, amelyek éppen annyira zöldek és környezetkímélők, mint a társaik. A szolgáltatás 100 robogóval indult, de ezek száma a tervek szerint a jövőben növekedni fog.

Lássuk a számokat!

  • 1 millió € tőke bevonás. Az Ogreco Kft.-nek az indulásához 1 millió € tőkét sikerült bevonnia egy magánbefektetőtől, így az induláskor a cégérték bőven meghaladja fél milliárd forintot. (Formabontó módon nem volt előre megírt szerződéses feltételek, a főbb sarokkövek is a tárgyalásokon lettek lefektetve.  A cégalapítás a partnerek – Tóth-Báló Tamás, az Ogreco Kft. alapítója és ötletgazdája, valamint Neumayer József befektető között közösen zajlott, és a felek a kezdetektől exit stratégiával is rendelkeznek.)
  • 1 000 aktív felhasználó – már az első hónapban.

Kiderült: átgondolt PR-ral és online marketinggel csodálatos eredményeket lehet elérni.

  • Bár az indulás – ahogy szinte minden induló vállalkozás esetében – számtalan kihívással járt (igazából: folyamatos, 24/7 tűzoltás volt) már az első 30 napban sikerült elérni az 1 000 aktív usert. Ez összhangban volt az előzetes kalkulációval is – ami azt mutatta a feleknek, hogy jó döntés volt rengeteg energiát fektetni a piacra lépésbe.
  • Hatalmas meglepetés: rengetek külföldi felhasználó. Kiderült, hogy nem csak a „magyar néplélek”, de az itt élő „expat” és turisták számára is vonzó az új közlekedési eszköz. Ma már 28 különböző ország állampolgára képviselteti magát a dinamikusan növekvő céges adatbázisban.
  • Első 5 nap alatt 1 000 megtett kilométer. Az Ogre&co felhasználók a cég működésének már az 5. napján átlépték a megtett 1 000 kilométert. Ez a megtett út ma már közel 8 000 kilométernél jár, ami egy átlagos gépkocsi károsanyag kibocsátását alapul véve 0,88 tonna CO2 megtakarítást eredményezett Budapesten.

Mi az Ogre-sztori?

Alapítók. Tóth-Báló Tamás 2013-tól, az akkori Nemzetgazdasági Minisztériumban osztályvezetőként dolgozott, ahol csapatával azt a feladatot kapta, hogy dolgozza ki a Jedlik Ányos-tervet, az első kormányzati dokumentumot az elektromobilitással kapcsolatban. Az elektromos robogók megosztásának ötletén is több évig dolgozott, amíg a sors összehozta Neumayer Józseffel, aki meglátta a fantáziát az üzletben. Több hónapos tárgyalássorozat után sikerült megállapodniuk az egymillió eurós befektetési összegben, és megalapították közös vállalkozásukat, az Ogreco Kft.-t.

Egyéni megjelenés. Fontos szempont volt a flotta kinézete, hogy a robogóik megjelenése vonzza a tekinteteket. Ezzel együtt persze jelentős kihívás volt megtalálni azt a beszállítót is, amely biztosítani tud ilyen stílusú, a megfelelő engedélyekkel rendelkező modellt. A kinézet mellett persze ugyanolyan fontos volt, hogy a robogó biztonságos legyen. Az alapítók hiszik, hogy járművek kialakítása ezt az igényt maximálisan kielégíti. Míg a hagyományos robogók 100 kilogramm felett vannak, viszonylag magasan ül rajta az ember és vékony kerekeken kell egyensúlyozni, addig az ogre gépein vastagok az abroncsok, extrém alacsonyan van a súlypont, ez, valamint a könnyű súly mind a balesetmentes közlekedést szolgálja.

Jogi kérdések kezelése. Az is kihívás egy induló vállalkozás számára, hogy eligazodjon a jogi szövegek értelmezésében: számtalan jogszabály, törvény, EU-rendelet ismerete kell ahhoz, hogy valaki érvelni tudjon az igaza mellett. Az Ogreco esetében ez különösen igaz, mert egy Kínában beszerzett járművet kellett az EU-ban engedélyeztetni: olyan jármű kellett tehát, ami minden olyan engedéllyel, tanúsítvánnyal rendelkezik, amivel a többi, az utakon már megszokott segédmotor. További jogi kérdésként lehet említeni, hogy mobilapplikáción keresztül érintkeznek a felhasználóikkal, akiknek ráadásul személyes adataikat, köztük a bankkártyaadatait is kell kezeljék.

Elindulás. Egy startup esetében az első fázis az elindulásé. Ebben a szakaszban tesztelik és „finomhangolják” a rendszert és csak utána jön a növekedés, terjeszkedés (ami kapcsán egyelőre korai arról beszélni, hogy más hazai nagyvárosokban vagy esetleg külföldön is megjelenjenek az ogremobilok).

Növekedés. Indulás: 100 ogremobil fantázianévre hallgató jármű – ugyanis a kalkulációk szerint már ekkora méretű flotta is üzemeltethető nyereségesen, ugyanakkor ideális üzemi méretnek a 200-250 közötti nagyságot tekintik az alapítók. (A további tőkebevonásról való döntést is befolyásolni fogják a terjeszkedési lehetőségek.)

Csapat. Egyelőre kis, de ütőképes csapattal dolgoznak. Erre az ad lehetőséget, hogy a feladatok jó részét kiszervezték, és az adott tevékenységet olyan kiváló szakértői partnerek végzik, akik jelentős tapasztalattal rendelkeznek az olyan stratégiailag fontos területeken, mint a PR (Silberstein and Partners), digitális kommunikáció (Digital Way), járművédelem és a szerviz. A jelenlegi számításaik alapján úgy látják, hogy az optimális üzemméret elérésekor sem fognak átlépni a mikrovállalkozás kategóriából (max. 10 fő) a kisvállalkozás kategóriába (10 és 50 fő között).

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások