Hirdetés

Hogyan kezeljük az elektronikai hulladékot?

A Föld Napja alkalmából készített friss kutatásból kiderült, hogy a magyar emberek közel fele nem megfelelően rendelkezik az elektronikai cikkekből keletkező hulladékkal. 46 százalékuk lomtalanításkor vagy máskor egyszerűen az utcára teszi, illetve a kukába dobja azokat.

Az elektronikus és elektronikai termékek iránti kereslet növekedése együtt jár az e-hulladék egyre nagyobb ütemű szaporodásával, ami az elkövetkezendő évtizedekben kritikus méreteket is ölthet. A MediaMarkt országos, reprezentatív kutatásában vizsgálta meg a magyarok szelektív hulladék és ezen belül e-hulladék gyűjtési szokásait.

Szelektív hulladékgyűjtés: a szándék megvan

A magyarok többsége figyelmet fordít a háztartásában keletkezett hulladékok szelektív gyűjtésére: háromnegyedük a műanyagot és 67 százalékuk a papírt gyűjti a kommunális hulladéktól külön. Azon hulladékfajták tekintetében, amelyeket nem szállítanak el az otthonokból, valamivel kisebb ez az arány, de még mindig biztatóak a számok: üveget, elemeket és akkumulátorokat illetve az e-hulladékot nagyjából egységesen, 60 százalék gyűjti szelektíven. Az izzókkal és fénycsövekkel minden második ember tesz így.

Bár az első házhoz menő szelektív kukásautók megjelenésekor kételkedtek még az emberek, hogy a gondosan szétválogatott hulladékot nem keverik-e utólag össze, ma már a számok azt mutatják, nőtt a bizalom a szelektív szemét feldolgozásával kapcsolatban. Például az egyre kritikusabb mennyiségű e-hulladék tekintetében a megkérdezettek csaknem fele valószínűsíti a megfelelő feldolgozást, 27 százalékuk egészen biztos benne, hogy az jó helyre kerül.

A bizalom ellenére sem kezeljük szabályosan az e-szemetet

A tényleges gyakorlatot nézve azonban aggasztó, hogy a megkérdezettek majdnem fele nem megfelelően szabadul meg az e-hulladéktól. Tízből négy ember például az utcára teszi ki: 30 százalékuk lomtalanítás idején, 7 százalékuk akár azon kívül is, arra számítva, hogy akinek kell, az majd elviszi. A többi hulladékkal együtt 6 százalékuk dobja a kukába. De mi is volna a követendő eljárás?

A tulajdonosok elvihetik a kijelölt hulladékudvarokba, lomtalanítás idején a kijelölt gyűjtőpontokra, illetve leadhatják az elektromos és elektronikai készülékeket forgalmazó kereskedőknél.

Az ismeretek vagy hajlandóság hiánya a gond

A kutatás azt a kérdést is megvizsgálta, hogy mi az oka annak, ha valaki nem a megfelelő helyre helyezi el a hulladékot. Jelentős, összesen 40 százalék azon válaszadók aránya, akik hajlandóság vagy időhiány miatt nem szabályszerűen szabadulnak meg az e-hulladéktól: 20 százalékuk nem tud vagy akar az ezzel járó szervezéssel foglalkozni, 15 százalékuknak nincs ideje, hogy egyáltalán ezzel törődjön. A maradéknak pedig egyszerűen nincs kedve az e-hulladék elhelyezésével külön foglalkozni.

Szintén nem elhanyagolható azok aránya, akik ismerethiányra hivatkoztak. A kutatásban résztvevők 22 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem mindig tudja, hová kell vinni az adott hulladékfajtát.

Mint azt Bíró Péter, a MediaMarkt szakértője elmondta: „A kutatás számunkra is fontos tanulságot tartogatott. A lakosság harmada még mindig nem értesült róla, hogy az e-hulladékot leadhatja az e-árucikkeket forgalmazó kereskedésben. Az általunk forgalomba hozott, vagy azzal jellegében és funkciójában megegyező hulladékká lett berendezések leadására mind a 32 áruházunkban lehetőség van. Illetve kérés esetén, a nálunk vásárolt új termék házhoz szállításakor kollégáink a jogszabályoknak megfelelően ingyenesen elviszik a haszontalanná vált terméket.”

Az elektromos, elektronikus berendezéseket értékesítő kiskereskedők 2004. óta kötelesek visszavenni új készülék eladásakor a vásárló által felajánlott, az új készülékkel azonos használati célú régi berendezést. Mindezt ingyenesen, tehát pénzt a visszavételért nem kérhet a kereskedő, még akkor sem, ha a régi gép elszállítását az új gép házhoz szállításakor kéri a vásárló. 2015-től pedig a kereskedők kormányrendeletben (197/2014) meghatározott, kisebb összegű árengedményt is kötelesek biztosítani új termék vásárlása esetén, az átadás napján és helyszínén. A MediaMarkt éves szinten 1000 tonna körüli e-hulladék feldolgozásáról gondoskodik. Ennek keretében a hulladékot hasznosítható elemeire választják szét és újrahasznosítják.

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások