Hirdetés

Felülkerekedik rajtunk a mesterséges inteligencia?

1997-ben az IBM DeepBlue névre keresztelt A.I. alapú szoftvere megveri a világ egyik legjobb sakkmesterét, Kasparov-ot. Húsz évvel később, 2017-ben a Google által fejlesztett, szintén mesterséges intelligenciával rendelkező AlphaZero önmagától megtanul sakkozni 4 óra alatt, majd könnyedén legyőzi az addigi legerősebb sakk-programot.

A fentiek alapján joggal merül fel a kérdés, vajon mit hozhat egy újabb 20 éves ugrás? Mire képes már most az A.I. és hogyan hat majd a munkánkra, életünkre?

Bináris világuralom

Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre válaszolhassunk, érdemes jobban szemügyre vennünk az A.I. főbb fajtáit. Míg a népszerű sci-fi regényekben és filmekben (Terminator, Matrix, Westworld,…) világuralomra törő A.I. minden tekintetben az emberi gondolkodást mímeli, addig a Kasparov-ot megizzasztó valóságos szoftver egy úgy nevezett „narrow A.I.”-t használt. Ez utóbbi bár rendkívül fejlett, mégis egyetlen feladat tökéletes elvégzésére lett betanítva, amelyhez rengeteg releváns információ feldolgozására és mély elemzésére volt szükség.

A sors iróniája, hogy a közel hatvan éve létező A.I-hoz elengedhetetlenül szükséges „kalkulációs sebesség”, valamint az elégséges mennyiségű adat hatékony tárolása mindössze az elmúlt 5 évben vált elérhetővé. A folyamatosan fejlődő infrastruktúra által tárolható és hasznosítható adatok mérete határozza meg leginkább az A.I. fejlettségét és ezzel együtt a felhasználási lehetőségeit.

Az adat az új olaj?

A következő 20 évben azok a vállalatok lesznek igazán előnyben, akik megfelelő technikai háttérrel rendelkeznek, valamint nagy mennyiségű felhasználói adat birtokosai. Kristálygömb nélkül is látható már a jelenünkben, hogyan emelkedik ki a tömegből a Google (anyavállalata, az Alphabet), az Amazon vagy a Facebook. Ezen cégek a jövőben az életünk még több területén játszanak majd meghatározó szerepet és ezáltal egyre több értékes adattal rendelkeznek majd a felhasználókról. Ez pedig szükségszerűen még fejlettebb A.I. alapú szolgáltatásokhoz vezet.

Ezt a tempót ellenben a közepes méretű vállalatok valószínűleg nem fogják tudni tartani az adatok begyűjtése és felhasználása terén, így a fenti cégek terjeszkedése miatt jó eséllyel vesztesei lehetnek a mesterséges intelligencia által formált jövőképnek.

Meglepő fordulatként azonban éppen a mikro- és egyszemélyes vállalkozások élvezhetik még a „megacégek” által kínált A.I-alapú szolgáltatások előnyeit. Eddig sosem látott hatékonysággal végezhetnek majd személyre szabott tanácsadói, alkotó tevékenységet mások számára, miközben az idő- és erőforrás igényes pénzügyi, hirdetési és adminisztratív feladataikról a „gépek” gondoskodnak a háttérben.

Programozott kreativitás

A saját házunk tájához közeledve érdemes körül néznünk a média világában is. Várható-e változás például a kreatív munkafolyamatok és még inkább a tartalomgyártás területén? Nos, a válaszra nem szükséges 20 évet várnunk, hiszen már a jelen buzzword-jei között is szerepel a „dinamikus kreatív” vagy a „1-to-1 kommunikáció”.

Az adatok és a megfelelő algoritmusok kombinációja már most kezdi lehetővé tenni a személyre szabott kommunikációt.

Egyre több digitális platformon tudjuk már meghatározni a reklám témáját, hangvételét az alapján, hogy a felhasználó épp a döntési folyamat melyik szakaszában jár. Gond nélkül kereshetjük fel újra a neki szóló üzenettel, amikor kedvenc termékünket valószínűleg éppen mostanra használta fel/koptatta el teljesen. A fejlődés ívét tekintve valóban várható, hogy a jövő médiájában megjelenő bannerek, PR-cikkek, city light-ok, TV-reklámok már nem a „zajt” jelentik. Sokkal inkább tekinthetünk rájuk úgy, mint párbeszédre a felhasználóval a megfelelő pillanatban és üzenet által!

A közvetlenebb kapcsolat kialakításában további fontos szerepet játszanak majd az AI alapú chat-bot-ok, virtuális ügyfélszolgálatok, amelyek mindig a látogató rendelkezésére állnak, hogy a szükséges információval ellássák őket vagy épp megoldást nyújthassanak egy-egy problémára. Azáltal, hogy a felhasználók erőfeszítés nélkül, emberi nyelven kommunikálhatnak ezekkel az eszközökkel, könnyen az egyik alap pillérévé válhatnak a jövő marketingjének.

Munkanélküli médiások?

Mi várható abban a szakmában, amely jelenleg is a Google, Facebook, Amazon hármasának célkeresztjében van? A választ könnyen megtudhatjuk az alábbi weboldal segítségével, amelyet azért hoztak létre, hogy kiderítse, vajon elveszik-e a robotok a munkánkat: willrobotstakemyjob.com

Bár a pénztáros munkakör 97%-os veszélyeztetettségéhez képest a média vásárló 54%-a nem tűnik annyira baljósnak, mégis valóban várható, hogy az AI teljesen megváltoztatja ezt a szerepkört.

Automatizált, önmagukat fejlesztő rendszerek segítségével nem lesz szükség repetitív heti riportok manuális összeállítására.

Nem töltjük majd a munkánk 50%-át a begyűjtött adatok elemzésével, valamint az optimalizálás, kísérletezés folyamatos körforgásával. A felszabadult időt olyan feladatoknak szentelhetjük, amelyek valóban igénylik az emberi kreativitást. Ugyanakkor ne feledkezzünk el a legfontosabbról! Bármilyen csodálattal, kíváncsisággal telve tekintünk is a “gépek” és az A.I. fejlődésére, az emberi faktor várhatóan a mostaninál is fontosabb szerepet fog betölteni a jövőben: a szoros partneri együttműködés, a márkák közös gondozása, az algoritmusok által nyújtott információk átgondolása, értelmezése, stratégiai irányvonalakká formálása lesz a feladatunk középpontjában.

Azon túl, hogy az AI által újra értelmezzük a médiavásárlási feladatköröket és folyamatokat, ugrásszerű növekedés várható az úgy nevezett „data science” területen.

Az IoT folyamatos térhódításával és az „offline” területek rohamos digitalizációjával újabb és újabb információs források születnek, amelyek révén az adatok rendszerezése, integrálása egyre nagyobb kihívás lesz. J

ó eséllyel a jelen kor fejlesztője, statisztikusa lehet a cégek számára a fennmaradás kulcsa.

Bármely iparágat is tegyünk nagyító alá, a mesterséges intelligencia és az adatfelhasználás következtében gyökeres változásokra számíthatunk. Amikor 2038-ra már mindannyiunk zsebében/karórájában/otthonában segítségünkre lesz a nagy játszmákra képes AlphaZero, rajtunk múlik majd, hogyan fejlődünk és teljesedünk ki általa.

Beluscsák Márk (Programmatic Manager)

Forrás: MMO

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások