Hirdetés

Befektető sztárok, sztárbefektetők

Énekes, színész, rapper, tinibálvány, sportoló, szexszimbólum és popdíva is található a legaktívabb celebbefektetők sorában, akik fantáziát, egyben remek pénzkereseti lehetőséget látnak a startupiparban.

A kockázati tőkebefektetők legtöbbünk képzeletében elegáns öltönyt viselő kőkemény üzletemberek, esetleg hatalmas pénzek felett rendelkező techguruk a Szilícium-völgyből. Nem járunk távol a valóságtól, azonban nem szabad megfeledkeznünk a celebekről sem, akik ugyancsak szép számmal képviseltetik magukat a startupiparban. Sőt, egyesek annyira komolyan veszik az üzletet, hogy még saját kockázatitőke-alapot is létrehoztak.

A startupokba befektető sztárok többsége a zeneiparból kerül ki, de a színészek, sportolók és a divat világából ismert hírességek közül is vannak jó páran, akik az ígéretes, ugyanakkor kockázatos technológiai iparban szeretnék megforgatni a pénzüket. A CB Insights tanácsadó és elemző cég adatai szerint 2007 óta 75 celebbefektető több mint 350 magáncég finanszírozásához járult hozzá, összesen mintegy 4,6 milliárd dollárral. A sztárok 2015-ben voltak a legaktívabbak, amikor körülbelül kétmilliárd dollárjuk landolt 101 különböző startupnál.

Lássuk – a teljesség igénye nélkül –, kik ma a startup világ legjelentősebb celebjei.

Ashton Kutcher színész

Ashton Kutcher nevét hallva eszünkbe jut Demi Moore, Mila Kunis, esetleg néhány bugyuta játékfilm, de az pont nem, hogy a 39 éves színész befektetőzseni lenne. Pedig a celebek közül jelenleg ő számít a legprofibbnak, a szakemberek őt már nem egy pénzes kívülállónak, hanem jó szemű szakértőnek tartják.

Míg a hírességek többsége jellemzően a biztos bevételt hozó ötleteket és startupokat támogatná, addig Kutcher bátran, ugyanakkor jó érzékkel vállal nagyobb kockázatokat is. A CB Insights elemzése szerint 2007 óta nem kevesebb mint száz befektetés fűződik a nevéhez; olyan cégekben látott fantáziát már a kezdetektől, mint az Airbnb, a Skype, a Spotify, a Shazam, a Pinterest, az Airbnb, a FourSquare vagy az Uber.

Üzlettársával, Guy Osearyvel (aki Madonna és a U2 menedzsere) 2012-ben megalapították a Sound Ventures befektetési céget, és tovább szélesítették a már meglévő portfóliót, amely ma körülbelül 250 millió dollárt ér. Sokak szerint, ha Kutcher sikersorozata így folytatódik, befektetőként hamarosan híresebb lehet, mint színészként. Minden jel erre mutat, többek közt az is, hogy jelenleg olyan cégek igazgatótanácsában van helye a tárgyalóasztalnál, mint a Facebook, az eBay vagy a HP.

Nasir Jones (Nas) rapper, producer

A színészként és producerként is ismert rapper nem ül a több mint 25 millió eladott lemezből, valamint a koncertekből befolyt pénzén: 2007 óta mintegy negyven startuphoz adta a nevét és a pénzét. Ben Horowitz befektetővel karöltve ő is saját kockázati tőketársaságot alapított Queensbridge Venture néven. Ha Nas befektet, akkor nem aprópénzre kell gondolni: a Genius nevű, közösségi közreműködéssel szerkesztett zenei tudástárt 40 millió dollárral segítette, a Philz Coffee-t 15 millióval, a Robinhood tőzsdei kereskedelmi platformot pedig 13 millióval, ezek mellett pedig olyan startupoknak szavazott bizalmat, mint a Bitcoin-szolgáltatásokat nyújtó Coinbase, a DeviantArt online művészközösségi platform vagy a sztárok kedvenc matracgyártója, a Casper.

Rejtély, hogy az egyébként teljesen hétköznapi latex-memóriahab kombóból előállított matrac mivel tudta levenni a sztárokat a lábukról, mindenesetre a rapperen kívül olyan neveket állított maga mögé a cég, mint Tobey Maguire, Leonardo DiCaprio vagy Adam Levine.

Troy Carter tehetségkutató menedzser

Sokan csak Lady Gaga menedzsereként ismerik, valójában azonban az Atom Factory nevű talent management és tévéprodukciós cég alapítója és ügyvezetője. A CB Insights pillanatnyilag a harmadik legaktívabb befektetőnek tartja (lásd illusztrációnkat), miután az elmúlt közel tíz évben több mint harminc startupot támogatott, nem kis összegekkel: az Uberbe például 37 millió dollárt fektetett.

Joe Montana amerikaifutball-játékos

Joseph Clifford „Joe” Montana visszavonult amerikaifutball-játékos bizonyult a tavalyi év legaktívabb befektetőjének. A Liquid 2 Venturesön keresztül – csak 2016-ban – több mint tucatnyi startupba fektetett, olyanokba, mint az okos otthonokat támogató Nucleus, a videoanalitikával foglalkozó Mux vagy a mélytanulást (deep learning) elősegítő SkyMind. A legtöbbet, 64 millió dollárt a NerdWallet nevű pénzügyi tanácsadó és szolgáltató cégbe csoportosította.

Jared Leto színész, énekes

Az Oscar-díjas amerikai színész, aki a 30 Seconds to Mars rockegyüttes énekese, gitárosa és dalszerzője, szintén nem kispályás a startupok világában. A CBS televízió 2015-ben Hollywood egyik legígéretesebb startupbefektetőjének tartotta. Állítólag több tucat cégbe fektetett eddig, köztük olyan vállalkozásokba, mint a Robinhood, a Blue Bottle Coffee, a Zenefits, a Meerkat, a PlateJoy, a Reddit vagy a Surf Air.

Legnagyobb dobásának az okos termosztátokat és füstjelzőket gyártó Nest Labs támogatását tartja, miután a céget 2014-ben felvásárolta a Google. A 3,2 milliárd dolláros vételárat sokan túlzásnak tartották, azonban a keresőóriás lépése igenis logikusnak mondható, hiszen a Nest termékeivel együtt így a Google is „beléphet” az otthonainkba. Ezeken kívül büszke a DocuSign elektronikus aláírás-szolgáltatóval való együttműködésére, amelynek tanácsadói testületében is szerepet vállal.

Leonardo DiCaprio színész

A Wall Street farkasa óta nem is olyan nehéz elhinni DiCaprióról, hogy konyít az üzlethez. Be is szállt a magát „kulturális mesterséges intelligencia-adatplatformként” meghatározó Qloo ízléselemző startupba, akárcsak a mesterséges gyémánt előállításában utazó Diamond Foundryba vagy a Solarin mobiltelefon-bizniszbe.

Mindezek mellet DiCaprio az egyik legjobb példa arra, hogy a celebek egyáltalán nem garantálják egy cég sikerességét. Az izraeli Mobli közösségi fotó- és videomegosztó platformnak hiába sikerült megkörnyékeznie Leonardo DiCapriót, illetve rajta kívül olyan ismert személyiségeket, mint Tobey Maguire, Lance Armstrong, Carlos Slim vagy Serena Williams (akiktől milliós kockázati tőkét gyűjtött össze), az Instagram mára annyira háttérbe szorította a vállalkozást, hogy annak vajmi kevés esélye maradt a túlélésre.

Bono énekes

A U2 frontembereként ismert Paul Hewson, alias Bono régi motorosnak számít a befektetésekkel foglalkozó sztárok között. Öt társával együtt még 2004-ben megalapították az Elevation Partners kockázati tőketársaságot, amely mintegy 1,9 milliárd dollárnyi pénzeszközével különféle média-, tech- és szórakoztatóipari vállalkozásokat támogat.

2010-ben 120 millió dollárt fektettek a Facebookba, ami 1,5 százalékos tulajdonrész megszerzését jelentette, korábban pedig a Dropbox online fájltárolási szolgáltatás elindítóinak szavaztak bizalmat befektetésükkel. Mindkettő jó döntésnek és jó üzletnek bizonyult: a két vállalat az évek folyamán körülbelül 600 millió dollárt hozott Bonóéknak. Ezek mellett az énekes támogatta a TripAdvisorhöz hasonló Yelp vállalkozást, a Sonos elektronikai céget vagy a Vamo vakációs útvonaltervezőt. De közük van a Forbes Mediához is, miután 2006-ban 300 millió dollárért bevásárolták magukat a médiavállalatba.

Magic Johnson kosárlabdázó

NBA-s karrierjét követően Earvin „Magic” Johnson az üzleti életben is hírnevet szerzett magának. A világhírű kosaras elindított többek között egy moziláncot, létrehozott egy fitneszterem-hálózatot és jó néhány Burger King-franchise-t. Emellett számos – volt idő, amikor száznál is több – Starbucks kávézója volt, és komoly részesedést szerzett az általa irányított Los Angeles Lakersben is. Utóbbi kettőt 2010-ben eladta, a befolyt több mint száz millió dollár egy részével pedig beszállt a Detroit Venture Partners kockázati tőkealap-kezelőbe, amely azóta tucatnyi techcégnek adott tőkeinjekciót.

Justin Bieber énekes

Úgy tűnik, a tinik bálványa nemcsak az énekléshez és a női szívek meghódításához, hanem a befektetésekhez is ért. A popsztár első alkalommal még 2009-ben, 15 éves korában látott fantáziát egy startupban, majd később olyan cégekben vásárolt részesedést, mint a Spotify, a Stamped vagy a Tinychat. Emellett az ő nevéhez fűződik a szelfimegosztó app, a Shots Studios több mint egymillió dolláros támogatása is.

Lady Gaga énekes, dalszerző

Ha kisebb számban is, de a hölgyek is képviseltetik magukat a befektetők sorában. Az extravagáns ruháiról ismert Lady Gaga több alkalommal is kísérletezett a pénze megforgatásával, igaz, nem túl sok sikerrel. Először, 2011-ben, a hagyományos szöveges chatet és a zenestreaminget kombináló Turntable.fm zenei oldalba fektetett be néhány millió dollárt, a vállalkozás azonban 2014-ben lehúzta a rolót.

Aztán a Backplane közösségi platformban szerzett többségi tulajdont, ám ez sem volt hosszú életű. De együttműködött a Zynga nevű játékfejlesztő céggel is, amely elkészítette a népszerű FarmVille játék GagaVille verzióját, ahol a játékosoknak különféle feladatokat kellett teljesíteniük ahhoz, hogy a popdíva dalait letölthessék.

Madonna énekes, színész

Az énekes kedvenc itala állítólag a kókuszvíz, ennek fényében már nem meglepő, hogy az egykori szexszimbólum 2010-ben úgy döntött, hogy másfél millió dollárt fektet a Vita Coco nevű cégbe. Madonna mindenesetre jó lóra tett a kókusszal, mivel azóta az italmárkát harminc országban forgalmazzák, és a világszinten 2,5 milliárd dolláros kókuszvízpiacból 26 százalékos részesedést hasít ki magának.

Kuti Noémi

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások